Anonym bruker Skrevet 23. november 2018 #26 Skrevet 23. november 2018 Her har seksåringen 500MB, åtteåringen 1gb og tolvåringen 2GB. Det holder som regel ikke ut måneden for de to eldste. Yngste sin telefon ligger stort sett hjemme. Vi har OneCall familiepakka, så det hender jeg gir dem litt av min mobildata, eller flytter litt rundt. Vi fire klarer oss fint med 6GB på deling. Jeg synes de kan øve seg litt på å fordele og spare mobildata, på samme måte som de administrerer litt lommepenger, og merker følgene av egne prioriteringer. De er blitt mye mer bevisste på hva som bruker mye mobildata, og forstår at YouTube trekker mer enn Spotify, og at noen spill er lurere å spille når det er wifi tilgjengelig. De laster også ned musikk, lydbøker og filmer/episoder hjemme. De har lært å gå inn i innstillinger og styre hvilke apper som skal få bruke mobildata. Det hjelper mye på forbruket. Hvis de fikk masse mobildata hver ville de gått glipp av nyttig læring. Forhåpentligvis legger dennevøvelsen grunnlag for et bevisst forhold til økonomi og forbruk som ungdommer og voksne🤞🏻😊 Anonymkode: 326f2...d44
Pobie Skrevet 23. november 2018 #27 Skrevet 23. november 2018 Selvfølgelig er det ikke kjipt. Regnet med du kjøpte telefonene og betaler abonnementet hans? Da er han heldig som bor i verdens rikeste land og har enkel tilgang til internett som moren hans betaler for han. Hvis det kun er på vei til skolen han bruker data så kan han jo faktisk la være å spille/lytte til musikk den korte veien. Det et virkelig ikke synd på han, og det er ikke sunt for barn og ungdom å ha konstant tilgang til internett. Jeg bruker telefonen min ganske mye og ser en del videoer og bruker sosiale medier av og på gjennom dagen, og bruker ca 1GB per mnd. Hvis han bruker mer enn det ville jeg stilt spørsmålstegn ved hvor mye han faktisk bruker telefonen.
MrGoodMan Skrevet 23. november 2018 #28 Skrevet 23. november 2018 Artig når voksne sammenligner sitt databruk med unges. De bruker jo gjerne datatrafikken til litt annet en Pinterest, Instagram, VG og pent.no. 1 time med Netflix tar mellom 300mb og 3 GB avhengig av hvilken kvalitet man velger. Så hvis man ikke justerer ned kvaliteten så holder 1 GB ca 20 min. Heldig så rekker du en kort episode av en serie den første dagen i mnd. Nå kan jo man som flere nevner her ting ofte lastes ned på forhånd/offline-synces etc. Og så kommer det jo ann på hva merkostnaden er da. Vil tippe at 5 GB er ett fornuftig nivå å ligge på for en ungdom. Litt utifra bruk. Noen får det jo høres ut som man må sitte med nesa i skjermen døgnet rundt en mnd får å bruke opp en 1GB, men så er altså ikke tilfelle. Det er det mobile bredbåndet i båten vår smertelig klar over når far skal se tippeligakamp på sommeren hehe. Mener det gikk med 5-6 GB på en fotballkamp. Er ikke alle web-tv apper man kan velge å skru ned kvaliteten på. Så kan man jo høre med ungdommen hva den selv tror er årsaken til dataforbruket. På iPhone kan man ihvertfall gå inn på innstillinger å se oversikt over hvilke apper som har brukt mobildata.
Anonym bruker Skrevet 24. november 2018 #29 Skrevet 24. november 2018 Oj, her var mange små med mange GB!! Mine har 1 eller 2 GB, de er 12 og 15 år gamle. Yngste har 30-40 min reisevei med buss til skolen, og hun bruker tlf desidert mest. Men hun er også godt opplært i St man ikke bruker mobilnett ukritisk. Det er ikke noe problem. Høres sykt ut at barneskoleelever skal ha 5 GB. Sykt og litt trist. På vgs tenker jeg det kan være tid for å evnt øke GB litt, men da kan de evnt bidra selv også. Anonymkode: 62612...662
Pobie Skrevet 24. november 2018 #30 Skrevet 24. november 2018 4 timer siden, MrGoodMan skrev: Artig når voksne sammenligner sitt databruk med unges. De bruker jo gjerne datatrafikken til litt annet en Pinterest, Instagram, VG og pent.no. 1 time med Netflix tar mellom 300mb og 3 GB avhengig av hvilken kvalitet man velger. Så hvis man ikke justerer ned kvaliteten så holder 1 GB ca 20 min. Heldig så rekker du en kort episode av en serie den første dagen i mnd. Nå kan jo man som flere nevner her ting ofte lastes ned på forhånd/offline-synces etc. Og så kommer det jo ann på hva merkostnaden er da. Vil tippe at 5 GB er ett fornuftig nivå å ligge på for en ungdom. Litt utifra bruk. Noen får det jo høres ut som man må sitte med nesa i skjermen døgnet rundt en mnd får å bruke opp en 1GB, men så er altså ikke tilfelle. Det er det mobile bredbåndet i båten vår smertelig klar over når far skal se tippeligakamp på sommeren hehe. Mener det gikk med 5-6 GB på en fotballkamp. Er ikke alle web-tv apper man kan velge å skru ned kvaliteten på. Så kan man jo høre med ungdommen hva den selv tror er årsaken til dataforbruket. På iPhone kan man ihvertfall gå inn på innstillinger å se oversikt over hvilke apper som har brukt mobildata. Regner jo med han ikke ser Netflix i de 5 minuttene det tar å gå til skolen da? Han har internett både hjemme og på skolen som han kan bruke til Netflix og spill. Da trenger han ikke mer enn 1GB.
Anonym bruker Skrevet 24. november 2018 #31 Skrevet 24. november 2018 Ja - dårlig gjort i den alderen.. Anonymkode: 6c5cb...1e7
Anonym bruker Skrevet 24. november 2018 #32 Skrevet 24. november 2018 Dårlig gjort? Dummeste argumentet jeg hører! Våre to eldste har 2 GB hver. Bruker de opp er det synd for dem. Eldste bruker mest på snap og skrur av 4g slik at alle millioner med snap kommer når hun er på wifi. De er enten på skolen eller på trening når de er ute av huset. På skolen er det nett og på trening trener de. Hos venner bruker de wifi. De eneste stedene de bruker 4g er til og fra aktiviteter og da er det helt ulogisk å bruke 8-10 GB. Anonymkode: 30d1a...571
Anonym bruker Skrevet 24. november 2018 #33 Skrevet 24. november 2018 Bare 1gb her og, vil hun ha mer, må hun gjør noe for det. Har og 1 GB, holder lenge pga myye wifi Anonymkode: 84154...a08
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå