Gå til innhold

Kjipt av meg å bare ha 1GB i data til 14-åring?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nett hjemme, nett på skolen. Kort vei til skolen. Det klages høylytt og det hevdes at ingen har mindre enn 3 GB og det fleste har 5 GB😳

Anonymkode: b2eba...6f0

Videoannonse
Annonse
Skrevet

1GB er ikke så mye, på 1 måned, det holder ikke til å streame musikk, filmer/YouTube, eller spille online i én time engang...

Anonymkode: 91ef9...ca6

Skrevet

Last ned musikk i forveien last ned filmer ikke spill online så er det mer en nok

Anonymkode: cfdb4...620

Skrevet

Det er lite.. Min på 12 har 5. Hun har også nett hjemme, på skolen og ellers rundt om, men 1GB er lite og forsvinner veldig fort. Min datter skjønte ikke hvordan det fungerte til å begynne med og faren lot henne streame et eller annet på en biltur på en times tid, og da var det brukt opp. Hun fikk ny hver 1. i mnd, og rundt 3. var det brukt opp.

Anonymkode: 9b2bd...685

Skrevet

Ja det synes jeg virkelig er kjipt. Mine har 5, og de er 10 og 12, helt vanlig blant ungene her i allefall.

Anonymkode: e2f53...661

Skrevet
11 minutes ago, Anonym bruker said:

Last ned musikk i forveien last ned filmer ikke spill online så er det mer en nok

Anonymkode: cfdb4...620

Jeg har ikke klart å lære opp mine «fjortiser» til å være så strukturerte at de forbereder musikk og slikt før de går ut av døra... Tips tas imot :)

Skrevet

Ja, det er skikkelig kjipt for en 14-åring. Min har 8.

Anonymkode: 0372e...60d

Skrevet

Mest kjipt for deg egentlig, som må betale atskillig mer når hun overstiger grensen😉 

Anonymkode: 7ae67...b78

Skrevet

Mine unger har kontant kort enda de. så jeg synes IKKE du er kjip :)

Anonymkode: e1987...cb9

Skrevet

Tragisk når unge trenger mer enn det. 

Anonymkode: 2802c...ee0

Skrevet

Mine på 13, 15 og 17 år har 2GB. Gutta på 15 og 17 klager på at det er lite, men jeg har bestemt meg for å følge med en stund for å se om de trenger mer. 17 åringen bruker ca. 1.5 time til skolen, så han kan kanskje trenge mer hvis han skal høre på annen musikk en spillelistene sine.

Anonymkode: 68cb5...1a8

Skrevet

Mine er 12,12 og 10, de har 8 GB. Nett hjemme, men de er jo mye ute på ting og hører mye musikk og spiller online med venner. Det er helt vanlig her at de rundt 12 har fra 5-15gb i mnd. 

Anonymkode: cc5f7...43e

Skrevet

Min 14 åring har 5. Han på 11 har foreløpig 1, fordi behovet er ikke der. Summa sumarum så er det ikke så mye dyrere å spe på litt ekstra 

Anonymkode: d93c1...a43

Skrevet

Synes det er veldig lite ja.. sønnen min er like gammel og har 12

Anonymkode: 34520...b2c

Skrevet

Min 15-åring har også 1 GB. Jeg forstår at det er lite, men han har selv muligheten til å bidra litt hvis han vil ha mer. Det gidder han ikke for det er så dyrt....... Men klage og syte - det klarer han fint😏

Han har heldigvis skjønt at han kan laste ned musikk og filmer når han er på nett. Det er nett på skolen, hemme, på bussen, på kjøpesenteret, på treningssenteret......ja egentlig overalt. Så sånn sett er det ikke så veldig synd på han.

Anonymkode: e06ec...72c

Skrevet

Her har begge ungene (16 og 14 år)  og jeg 1GB, for vi har Spotify familie og lagrer en liste. 

Anonymkode: d18c9...d26

Skrevet

Det er litt lite, men hva ungene gjør spiller også inn. De hadde 1,5 frem til i våres, da endret jeg abb deres. Fra å ha det i mitt navn, satte jeg det deres navn og bandt de ett år, vips hadde de 7gb. Siden de har mått tenke på hva de brukt data på før har det ført til at de enda er forsiktige. Eldste var en ukes tur i europa og kom hjem uten tom data. De fleste hun var på tur med var tom nesten før turen startet. Eldste sier hun tenker litt over hva hun bruker data til, for hun vet hun skal på utenlandstur med farmor igjen, men ikke helt når. Der må hun ha ekstra data og jeg gidder ikke å kjøpe mer til un vet hun, så hun sparer opp litt hver mnd nå. Minste tror jeg ikke tenker slik, men ser hun ikke brukr opp alt hver mnd. 

Streame ting gjør det sjeldent uten nett, skal de på tur laster de ned spillister, filmer og annet lik at de kan se på uten at det går ut over datamengden i abb deres. Skal de være lenge på steder uten internett slår de av mobildata og skrur den på innimellom. Da får de alle mld, snapp og hva de enn bruker på en gang. Svarer og slår av igjen. På den måten tikker det ikke inn snapper hele tiden som de føler de må svare på og de bruker mindre data. 

Anonymkode: 0dcad...3fb

Skrevet

Min på snart 13 år har fortsatt kontant kort. Er dog begynt å overveie abo med 1 gb til han. Selv har jeg 1 GB med roll over og den blir ofte brukt. Synes at unger har godt av å lære at alt i verden koster penger. Om han vil ha mer så kan han kanskje jobb for de ekstra gb.

Anonymkode: 4d650...0d4

Skrevet
7 timer siden, Anonym bruker skrev:

Mest kjipt for deg egentlig, som må betale atskillig mer når hun overstiger grensen😉 

Anonymkode: 7ae67...b78

Du vet at enkelte abonnement bare sakker farta på internett uten å ta mer betalt? Kjipt for ungen, men da blir det ikke dyrere.

Anonymkode: 30920...fe3

Skrevet

Jeg syns det er kjipt ja. Hos oss lar vi fjortenåringen ha abonnementet med flest gigabyte - det er jo de som trenger det mest,

Anonymkode: a90fc...e40

Skrevet

Min har 2 GB, men hun spiller ikke. Jeg har sagt i fra at avspilling fra YouTube, Netflix etc. suger data, så får hun bare være tom om hun bruker det opp (hun har også data roll over). Det er nett nesten over alt hun ferdes, skal hun ha mer får hun betale selv av ukelønna. Lillesøsteren har 500 KB, hun bruker nesten ikke data. Kunne sikker hatt kontantkort til henne, men med litt familierabatt ol. blir det vel ikke mer enn 90 kr mnd., tror jeg betaler ca. 300 for begge (har selv telefon via jobb).

Anonymkode: be919...29c

Skrevet

Mine har hatt mer, men bruker det uansett aldri opp. De bruker nettet der de er og har musikk ol lagret på telefonen til bilturer, lengre turer i marka ol.

Alle vennene bruker nettet hjemme hos hverandre når de er på besøk. Hvis foreldrene hadde vært mer kjipe slik at de ikke fikk logge seg på ville de trengt mer.

Anonymkode: ccb40...68c

Skrevet

ja, du bør gi minst 3 GB, helst 5 - som andre sier, det er mye dyrere å betale for overforbruk etterpå

Anonymkode: 9e2df...b4b

Skrevet

Her har mine på 11 og 16 år 5 GB, og de bruker det nesten opp hver måned, de har og nett hjemme. 

Anonymkode: c3a47...93a

Skrevet
11 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har ikke klart å lære opp mine «fjortiser» til å være så strukturerte at de forbereder musikk og slikt før de går ut av døra... Tips tas imot :)

Det er bare å sette sperre på telefonen. Når de har opplevd at telefonen ikke virker i et par uker lærer de fort å tilpasse seg, men hvis de vet at de uansett får mer data når det blir tomt fortsetter de selvfølgelig å bruke data ukritisk.

Anonymkode: ccb40...68c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...