Gå til innhold

Den momsfrie grensen på 350 kroner for netthandel blir fjernet


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Selvfølgelig kommer norsk næringsliv til å ha en fordel av dette! Ikke mye jeg er enig med KrF i, men her gir jeg stor applaus! Nå slipper norske importbedrifter å være redd for å måtte bli utkonkurrert av utenlandske bedrifter som opererer på helt andre vilkår.

 

Anonymkode: a105e...178

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det vil bare sentralisere oss, for ingen kan bo usentralt til om bensinprisen blir femdoblet. De elbilene som finnes i dag til en folkelig pris egner seg dårlig ute på landsbygda....

Anonymkode: 7e95f...80a

Neida. Elbil på bygda fungerer topp! 👍🏼

Anonymkode: ab0a8...2d5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet er jo at du ikke får kjøpt veldig mye i norske butikker, dårlig utvalg og null variasjon.  De kunne satt ned grensen, dustete å fjerne den helt. 

Anonymkode: d53bd...58a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Tror du på nissen også?

Anonymkode: 5bab4...568

🤦🏼‍♀️

Selvfølgelig er det fullt mulig. På tide å henge med i den tekniske verden. 

Anonymkode: 4ab44...8c4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Anonym bruker said:

Selvfølgelig kommer norsk næringsliv til å ha en fordel av dette! Ikke mye jeg er enig med KrF i, men her gir jeg stor applaus! Nå slipper norske importbedrifter å være redd for å måtte bli utkonkurrert av utenlandske bedrifter som opererer på helt andre vilkår.

 

Anonymkode: a105e...178

Det skal du ikke være så sikker på.

Folk kommer bare til å handle mere, for å få det til å lønne seg. Så isteden for å kjøpe godteri fra Sverige for 300 kr, kjøper de like godt for 3-4000 kr i slengen. 

Politikerne tror dette kommer til å dekke inn kostandene til økt barnetrygd (ca 759 mill kr), men der har de nok forregnet seg.

Posten advarer mot totalt kaos når grensen fjernes.

https://e24.no/naeringsliv/posten/posten-om-vraking-av-350-kronersgrensen-det-blir-et-kaos/24356551

Anonymkode: 5bab4...568

Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det skal du ikke være så sikker på.

Folk kommer bare til å handle mere, for å få det til å lønne seg. Så isteden for å kjøpe godteri fra Sverige for 300 kr, kjøper de like godt for 3-4000 kr i slengen. 

Politikerne tror dette kommer til å dekke inn kostandene til økt barnetrygd (ca 759 mill kr), men der har de nok forregnet seg.

Posten advarer mot totalt kaos når grensen fjernes.

https://e24.no/naeringsliv/posten/posten-om-vraking-av-350-kronersgrensen-det-blir-et-kaos/24356551

Anonymkode: 5bab4...568

I Sverige fjernet de avgiften omtrent på dagen, dermed kom det pakker som hadde brukt lang tid på frakt mm. I Norge kommer folk til å ha mulighet til å planlegge bedre.

Og jeg tror det sitter lenger inne for folk å kjøpe brus og godis for tusenvis av kroner kontra noen hundrelapper. Dessuten blir det jo mer enn 25% dyrere (mer pga gebyret) - hvor attraktivt blir det egentlig da?

Anonymkode: a105e...178

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

22 minutter siden, Anonym bruker skrev:

I Sverige fjernet de avgiften omtrent på dagen, dermed kom det pakker som hadde brukt lang tid på frakt mm. I Norge kommer folk til å ha mulighet til å planlegge bedre.

Og jeg tror det sitter lenger inne for folk å kjøpe brus og godis for tusenvis av kroner kontra noen hundrelapper. Dessuten blir det jo mer enn 25% dyrere (mer pga gebyret) - hvor attraktivt blir det egentlig da?

Anonymkode: a105e...178

Det er enda fullt mulig for disse svenske (andre land også) bedriftene å momsregistrere seg i Norge slik at de betaler momsen for oss. Det kan faktisk alle utenlandske selskaper gjøre. For de selskapene som ser på Norge som et godt marked for dem vil derfor lett kunne registrere seg i landet for så å ta inn MVA fra kundene og betale det videre til Norge. Da slipper kundene unna gebyrer, dette vil naturligvis ikke hjelpe den norske handelsnæringen. 

Bedrifter som boozt, zalando osv...når du handler der så slipper du å betale ekstra gebyrer fordi de er mva registrerte i Norge. De som jubler for at 350 grensa vrakes har ikke tenkt på det. Dessuten så er det slik at mye av dt som skjer i handelsnæringen i Norge er selvpåskyllt.

Jeg driver selv firma og i min bransje så er det noen få på toppen, disse er lite inovative og de er grodd fast i gamle måter å gjøre ting på. De satser ikke på nye ideer og gamle kontrakter og kameraderi er ofte det som styrer hva som tas inn av varer. Selv om du kanskje driver firma som har bedre produkter er det ikke dine produkter som tas inn i de store kjedene. Prisene holdes ofte oppe av grådige importører/distributører som sitter på eneretter for salg i Norge. Det er det som holder oppe prisene! Om næringen selv hadde vært villige til å tenke utenfor boksen så hadde de kunne sett at de kunne tilbydd sine kunder bedre produkter til rimeligere priser og da også som konsekvens fått mindre konkuranse med netthandel fra utenlandet. 

Anonymkode: e9962...71c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I teorien synes jeg det er helt greit at grensa fjernes. Betaler gjerne moms på ting. Det som er irriterende er det ekstra gebyret som kreves for å fortolle ting. Så det håper jeg de finner en løsning på slik at blir lettere å gjøre på egenhånd. 

Jeg netthandler stort sett i norske butikker - fordi jeg synes det er mye greiere med eventuelle returer eller klagesaker. Det jeg handler fra utlandet er ting jeg rett og slett ikke finner i norske butikker. 

Anonymkode: 06cd6...591

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...