Gå til innhold

Den momsfrie grensen på 350 kroner for netthandel blir fjernet


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

fra 1. januar 2020. Takket være Krf.

Når blir det svindyrt å handle småting fra utlandet. Kjøper du en liten ting til 100 kr, må du nå ut med, ikke bare 25 kr i moms, men 175 kr i tollgebyr. Altså blir den reelle prisen på varen tredoblet til 300 kr!

Anonymkode: 5bab4...568

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er jo for å få slutt på småhandlingen i utlandet, vi er vel snart det eneste landet hvor det er mulig i dag. Alle andre sammenlignbare land har en veldig lav grense eller ingen i det hele tatt, akkurat som vi vil få. 

Så får vi bruke pengene våre i norske butikker isteden.

Anonymkode: 7e95f...80a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sykt! Gjett hvem som skal hamstre som bare søren i 2019... Jeg!

Kjøper utstyr til håndarbeid fra eBay, koster 20 kr for 100 stk. I Norge koster én 8 kroner. 

Anonymkode: 04526...a9b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Fint for miljøet og for norske arbeidsplasser

Anonymkode: e4893...180

Jeg tror ikke det vil øke handelen veldig, folk kjøper mye fra utlandet siden det er billig. Men de kjøper ikke like mye hjemme, for det er dyrt. 

De får ikke mer penger i lommeboka av dette, de får mindre mulighet til å skaffe seg det de behøver. De kan ikke kjøpe det de behøver her hjemme fordi det er for dyrt. 

At Norge har en økonomi og politikk som er importfiendtlig er ikke noe nytt, men det skal altså bli enda strengere. Er det noen minstepris? 

Anonymkode: 04526...a9b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kjør på, sier jeg.. det er dette som på sikt kan redde oss. 

Sier litt.. når det endelig ble ramaskrik i FrP- etter ukesvis med abortkamp - fordi det ble en endring i taxfree ordningen. 

Anonymkode: ecc15...654

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutes ago, Anonym bruker said:

 

At Norge har en økonomi og politikk som er importfiendtlig er ikke noe nytt, men det skal altså bli enda strengere. Er det noen minstepris? 

Anonymkode: 04526...a9b

0 kr.

Anonymkode: 5bab4...568

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutes ago, Anonym bruker said:

Kjør på, sier jeg.. det er dette som på sikt kan redde oss. 

Det som kan redde oss er å femdoble prisen på flyreiser og bensin.  

Anonymkode: 5bab4...568

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det som kan redde oss er å femdoble prisen på flyreiser og bensin.  

Anonymkode: 5bab4...568

Det vil bare sentralisere oss, for ingen kan bo usentralt til om bensinprisen blir femdoblet. De elbilene som finnes i dag til en folkelig pris egner seg dårlig ute på landsbygda....

Anonymkode: 7e95f...80a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det bryr jeg meg ikke så mye om, taper på og handle her uansett, så blir ikke dyrere enn og handle i norge

Anonymkode: b6fd2...d93

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjelper vel ikke norsk økonomi. Det jeg kjøper fra utlandet er ting som ikke finnes i Norge uansett.

Anonymkode: 18ad5...76b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hjelper vel ikke norsk økonomi. Det jeg kjøper fra utlandet er ting som ikke finnes i Norge uansett.

Anonymkode: 18ad5...76b

Så var det dette med svogerforskning igjen da....

At akkurat du handler ting som ikke finnes i Norge betyr jo ikke at alle andre gjør det. Tenk på alle som bestiller snop fra Sverige for 349 kr, alle som handler klær, plakater, kalendere og allverdens fra Amazon osv. 

Det er ikke alle som handler småting som ikke finnes i Norge fra Ebay altså.

Anonymkode: 7e95f...80a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

39 minutes ago, Anonym bruker said:

Det vil bare sentralisere oss, for ingen kan bo usentralt til om bensinprisen blir femdoblet. De elbilene som finnes i dag til en folkelig pris egner seg dårlig ute på landsbygda....

Anonymkode: 7e95f...80a

Og derfor er vi fucked.

Anonymkode: 5bab4...568

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Så var det dette med svogerforskning igjen da....

At akkurat du handler ting som ikke finnes i Norge betyr jo ikke at alle andre gjør det. Tenk på alle som bestiller snop fra Sverige for 349 kr, alle som handler klær, plakater, kalendere og allverdens fra Amazon osv. 

Det er ikke alle som handler småting som ikke finnes i Norge fra Ebay altså.

Anonymkode: 7e95f...80a

Nettopp. Og folk vil handle færre ting fordi de vil bruke omtrent like mye penger, så det er gunstig for miljøet også.

Anonymkode: 78a98...121

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pr. i dag er det jo bare klær det er toll på, så det vil jo ikke være mer enn mva som legges til  så fall. Det vil nok neppe velte lasset tenker jeg.

Anonymkode: 589af...7a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle bare mangle. Hvorfor skal norske bedrifter godta at de betaler skatt og avgift for å opprettholde velferdsgodene mens utenlandske bedrifter som ikke bidrar med noe skal få en konkurransefordel? 

Regner med at de finner en løsning som gjør at du slipper gebyret ved å forholdsdeklarere varene selv via nett. På den måten vil det bli rettferdig for alle parter. 

Anonymkode: 4ab44...8c4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Anonym bruker said:

Pr. i dag er det jo bare klær det er toll på, så det vil jo ikke være mer enn mva som legges til  så fall.

Nei, men du må betale nesten 200 kr i gebyr for å få lov til å betale denne momsen.

Anonymkode: 5bab4...568

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Anonym bruker said:

Regner med at de finner en løsning som gjør at du slipper gebyret ved å forholdsdeklarere varene selv via nett.

Tror du på nissen også?

Anonymkode: 5bab4...568

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min del så vil det nok si at jeg handler mer fra utenlandet. Jeg kommer til å bestille mer om gangen slik at gebyret ikke er for gjeves. Det er nemlig ikke sikkert at denne grensa vil gjøre at vi handler mer i norske butikker, kan være at andre er som meg å heller handler mye mer om gangen for det rett og slett lønner seg. 

Handler egentlig veldig lite fra utenlandet akkuat nå, men når grensa kommer så vil jeg jo fortsette å handle de tingene jeg ikke får tak i i Norge nå da vil jeg naturligvis fylle opp med andre ting jeg ellers ville kjøpt i Norge pga gebyrer. 

Anonymkode: e9962...71c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

52 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Tror du på nissen også?

Anonymkode: 5bab4...568

Du ser for deg at Posten skal ha kapasitet til å håndtere tolldeklarering av absolutt alle pakker som kommer inn? 🤣Ja, det blir nok mindre handling totalt, men antall pakker som må deklareres vil mangedobles. SELVFØLGELIG kommer det noen endringer på dette området. Det er, for de fleste, innlysende.

Anonymkode: 45ba9...1db

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, enda en mislykket endring fra regjeringen ala sukkeravgiften... det blir jo mer handling sannsynligvis siden man da kjøper mer av det man uansett ville kjøpt fra utlandet, for å utjevne avgiften. Hva tenker de med på stortinget? Virker jo blåst hele gjengen. 

Anonymkode: 33b66...b4e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg driver nettbutikk og ønsker denne ordningen velkommen. Vet om flere nettbutikker som anses for å være store og kjente som i dag vurderer lønnsomheten. Mange norske kunder krever veiledning og god service på norsk for å så å handle varen 70 kr billigere på eBay. Ebay har også gratis frakt, utrolig nok. Porto er også ekstremt dyrt i norge. Dette kan være redningen for mange norske nettbutikker, endelig har vi like vilkår.

Anonymkode: 4368c...0c5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å fjerne denne grensen er idiotisk i mine øyne. Det kommer garantert til å bli arrangert protester mot dette for å få Posten til å knele i pakker som aldri vil bli hentet. De må da selv ta kostnaden for retur (fiktive navn og adresser etc)og slikt blir det ramaskrik av... La nå folk få bestille småvarer og bli ferdig med det. Om de hadde lagt ved selv-fortolling UTEN gebyr, og da for kun beløpet varen koster (uten frakt), hadde det vært ok. Måten de derimot skal gjøre det 2020 er håpløs...

Anonymkode: 1186f...899

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...