Gå til innhold

Barna mine sliter meg ut 😔

Anbefalte innlegg

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Kan ikke 15 åringen være barnevakt innimellom?

Anonymkode: 44cb3...850

Hun er ganske opptatt med sin aktivitet, så det er ikke så mye rom for det, men hun er det absolutt om vi skal noe. Men vi har ikke barnevakt til "bare fordi", som vi sikkert burde vært flinkere til :)

Anonymkode: d15ed...6dc

Videoannonse
Annonse
Skrevet
1 hour ago, Anonym bruker said:

Så trist at såpass mange opplever se verdifulle årene som utmattende og slitsomme. 

Jeg har barn fra 6-26 år og ser hvor fort barneårene går. Det gjør at jeg har helt senkede skuldre når det gjelder hva man bør og må, og velger bevisst bort alle tidstyver. 

Plutselig kjører man flyttelass og kommuniserer gjennom snap og FaceTime. 

Barna fortjener glade og opplagte foreldre og det er foreldrenes plikt å tilrettelegge for dette på best mulig måte. 

Jeg har selvsagt stor forståelse for at noen er i vanskelige livssituasjoner som ikke er så enkelt å få gjort noe med, men når alt annet er på plass, som grei økonomi, godt forhold til partner og god helse så er det ingen unnskyldning for å ordne seg slik at man er utkjørt og sur hele tiden. 

Ta tak i eget liv, disse årene kommer aldri tilbake. 

Anonymkode: b2de3...4bc

Barn fortjener opplagte foreldre? Eh..

Det er faktisk veldig enkelt å være opplagt når hverdagen er enklere. Du har kanskje maks tre hjemmeboende barn nå, hvor den eldste går i skole.

Jeg har også skolebarn, og det er mye lettere. Små barn kan spise en opp..så blir det lettere.

Veldig enkelt å glemme slitet, noe som i og for seg er bra. Hvem vil huske våkenetter krystallklart liksom. Men når noen med småbarn forteller hvor slitsomt de har det, er det ikke hjelpsomt å øke deres dårlige samvittighet.

Hvis du ikke har sliten med 2-3 barnehagebarn, toppers. Men da er du kanskje heller ikke i posisjon til å hjelpe hi..

Anonymkode: 2692e...d9a

Skrevet

Mange gode tips her jeg ikke trenger å gjenta, det eneste jeg ville råde deg til, HI, er IKKE å gå ned til 80 % stilling! Det eneste du oppnår er å tjene 20 % mindre, jeg vedder på at arbeidsbyrden kommer til å føles som den samme etter en uke eller to. Det er en for liten endring til å gjøre noen reell forskjell, mens du går i en typisk kvinnefelle som merkes godt på lønn og pensjon, for ikke å snakke om sykepenger hvis du skulle blir syk. 

Anonymkode: 80edc...c90

Skrevet
Just now, Anonym bruker said:

Mange gode tips her jeg ikke trenger å gjenta, det eneste jeg ville råde deg til, HI, er IKKE å gå ned til 80 % stilling! Det eneste du oppnår er å tjene 20 % mindre, jeg vedder på at arbeidsbyrden kommer til å føles som den samme etter en uke eller to. Det er en for liten endring til å gjøre noen reell forskjell, mens du går i en typisk kvinnefelle som merkes godt på lønn og pensjon, for ikke å snakke om sykepenger hvis du skulle blir syk. 

Tja..det er nok forskjell på hvordan 80% oppfattes. Jeg hadde fri hver fredag og merket det godt. Brukte dagen til alenetid og husvask. 

Jeg er veldig introvert og fridag uten barn var alfa og omega. Når de var små og veeeldig kontaktsøkende.

Å jobbe kortere dager derinot, det tror jeg bare blir mindre lønn for samme arbeid. Og! Det gjelder å være tydelig om når nok er nok på jobb. Sjefer tar sjeldent hensyn, arbeidstaker må sette grenser 

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Barn fortjener opplagte foreldre? Eh..

Det er faktisk veldig enkelt å være opplagt når hverdagen er enklere. Du har kanskje maks tre hjemmeboende barn nå, hvor den eldste går i skole.

Jeg har også skolebarn, og det er mye lettere. Små barn kan spise en opp..så blir det lettere.

Veldig enkelt å glemme slitet, noe som i og for seg er bra. Hvem vil huske våkenetter krystallklart liksom. Men når noen med småbarn forteller hvor slitsomt de har det, er det ikke hjelpsomt å øke deres dårlige samvittighet.

Hvis du ikke har sliten med 2-3 barnehagebarn, toppers. Men da er du kanskje heller ikke i posisjon til å hjelpe hi..

Jeg har da hatt min del med både våkenetter og syke barn mens mannen jobbet i utlandet og vet at det er stritt 

Mitt poeng er bare at man i retrospektiv ser hvor fort de årene egentlig gikk og at man lett kan angre på prioriteringene. Mitt innlegg var ment som en liten betraktning fra en som har erfart hele spekteret fra nyfødt til utflytta barn. 

Og til din første setning, ja, barn fortjener opplagte og blide foreldre. Er du ikke enig i det? Og er du ikke enig i at det er opp til de voksne å sørge for at livet blir til å holde ut?

Skrevet
53 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er jeg ikke enig i! Å ha kortere dager, ev en dag fri PR uke kan gjøre en enorm forskjell på familiedynamikken. 

Skrevet

Det er helt vanlig å føle det slik du gjør HI. Og du har fått masse hode råd. 

Selv synes jeg at skolebarnstiden er lettere. Barna kan gjerne gå selv og de kan og være alene etterhvert. 

Kanskje dere kan alliere dere med venner etter naboer og hente hverandres barn en dag annenhver uke. Ta de med hjem på hverdagsmiddag. Da får hvert foreldreosr en friettermiddag annen hver uke. Et annet tips er å leie inn barnevakt fast en ettermiddag i uken. Kanskje har du en nabotenåring eller annen i omgangskretsen som vil tjene noen Hu drelapper. Dere slipper å hente en dag og du kan bruke tid på noe du selv ønsker. Trene, gå til frisør, møte en venninner osv. 

Skrevet
Akkurat nå, Nyttårs barn skrev:

Det er helt vanlig å føle det slik du gjør HI. Og du har fått masse hode råd. 

Selv synes jeg at skolebarnstiden er lettere. Barna kan gjerne gå selv og de kan og være alene etterhvert. 

Kanskje dere kan alliere dere med venner etter naboer og hente hverandres barn en dag annenhver uke. Ta de med hjem på hverdagsmiddag. Da får hvert foreldreosr en friettermiddag annen hver uke. Et annet tips er å leie inn barnevakt fast en ettermiddag i uken. Kanskje har du en nabotenåring eller annen i omgangskretsen som vil tjene noen Hu drelapper. Dere slipper å hente en dag og du kan bruke tid på noe du selv ønsker. Trene, gå til frisør, møte en venninner osv. 

Beklager skrivefeil 

Skrevet

Oi, her var det kommet mange hyggelige svar og gode tips! 😀 Tusen takk, alle sammen ❤️ jeg tar alt med meg, og skal skrive ned alle tipsene til en lettere hverdag som jeg ikke allerede benytter meg av. Og ikke minst er det stor trøst i at jeg ikke er helt alene om å føle at denne perioden i livet er tøff ❤️

HI 

Anonymkode: c8c56...706

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...