Gå til innhold

Når voksne barn kritiserer og kjefter

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg orker snart ikke mer. Har en voksen datter som ikke prioriterer meg. Hun er travel opptatt med å gå på besøk hver dag til andre, men jeg har ikke sett henne på 5 uker. Har mange venner som hun fordeler tiden på..Handler for gammel tante og onkel. Sitter barnevakt for venners barn. Sist hun var her, var hun innom 15-20 minutt og da kjeftet hun meg huden full, som vanlig. Hun satte meg på plass for å ha en annen mening enn henne. Hevet stemmen og ba meg skjerpe meg. Så og si hver gang vi er sammen, kjefter hun på meg for et eller annet hun mener. En gang fikk jeg kjeft for jeg ville betale for mat med kontanter. Hun bemerket hvor teit det var av meg å ha kontanter. Hun ville ha pengene på konto. ( og ja, hun brukte faktisk ordet TEIT flere ganger)

Jeg føler meg nesten mobbet av mitt eget voksne barn. Jeg var på besøk hos henne og samboeren. Var ute og tok en røyk. Når jeg kom inn igjen sier hun: "Uff kommer du igjen nå når vi hadde det så koselig". Jeg prøver å overse kommentaren, men sannheten er jeg blir lei meg og kommetaren dukker stadig opp i tankene mine. En gang vi var ute og spiste, var det plaging for jeg ikke helte oppi vann til henne. En annen gang.kastet hun en serviett på meg. Servietten falt på gulvet, og hun ba meg flere ganger om å ta opp servietten. Noe jeg selvsagt ikke gjorde. Et annet situasjon var  hun hermet etter stemmen min. Da sa jeg: nå må du slutte, kunne tro jeg snakket sånn. Ja du gjør jo det fikk jeg til svar.

Nå orker jeg ikke mere. Noen som har forslag til hva jeg kan gjøre? Hun stjeler energien min...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei altså, reduser tiden du tilbringer med henne. Det du beskriver er jo helt hinsidiges

Anonymkode: 6ec87...e6f

Skrevet

Har du spurt henne hvorfor hun behandler deg på denne måten? 

Anonymkode: 3257f...d16

Skrevet

Hun høres jo ikke særlig hyggelig ut! 

Har dere noe uoppgjort, eller er hun bare drittsekk uten grunn? 

Skjønner godt du blir lei deg, hun høres virkelig ikke god ut.

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Har du spurt henne hvorfor hun behandler deg på denne måten? 

Anonymkode: 3257f...d16

Ja mange ganger. Jeg tar det opp med henne, og spør hvorfor. Om noen har gjort henne noe som jeg burde ha visst om. Om det er noe hun bærer nag for. Men jeg får bare til svar at jeg må slutte.

Skrevet

Dere er jo tydeligvis ikke på bølgelengde. Da er det ikke rart hun ikke prioriterer deg. Du burde ikke prioritere henne heller. Kanskje dere har veldig ulike personligeter? 

Anonymkode: 7783e...e4e

Skrevet

Henne hadde jeg minimert tiden sammen med. 

Eventuelt fått filmet henne på oppførselen hennes og vist henne 

Anonymkode: f608b...10d

Skrevet
2 minutter siden, skinnfilla skrev:

Hun høres jo ikke særlig hyggelig ut! 

Har dere noe uoppgjort, eller er hun bare drittsekk uten grunn? 

Skjønner godt du blir lei deg, hun høres virkelig ikke god ut.

Nei du har rett. Hun er ikke snill med meg. Men hadde jeg bare visst hvorfor? Så jeg hadde forstått oppførselen hennes. Ifjor jul fikk hun en gave til 1600 kr. I år strammer jeg inn og gir noe til noen hundre lapper. Synes ikke hun fortjener mer.

Skrevet

Henne hadde jeg minimert tiden sammen med. 

Eventuelt fått filmet henne på oppførselen hennes og vist henne 

Anonymkode: f608b...10d

Vet du? Jeg har planlagt å ta neste samtale mellom meg og henne opp på lydopptakeren på mobilen. Så kan hun få høre selv. 

Skrevet
5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Dere er jo tydeligvis ikke på bølgelengde. Da er det ikke rart hun ikke prioriterer deg. Du burde ikke prioritere henne heller. Kanskje dere har veldig ulike personligeter? 

Anonymkode: 7783e...e4e

Nei vi er ikke på bølgelengde. Kanskje vi ikke har kjemi? Men det er min datter og jeg elsker henne. Hvilken mor kutter ut sin egen datter? 

Skrevet
2 minutes ago, n-myk said:

Vet du? Jeg har planlagt å ta neste samtale mellom meg og henne opp på lydopptakeren på mobilen. Så kan hun få høre selv. 

Ikke gjør det.. Det vil bare eskalere konflikten.  Hun vil aldri bli overbevist 

Skrevet

Litt vanskelig å uttale seg. Virker som hun har lite respekt for deg. Alltid vært sånn? Regner med denne dynamikken ikke dukket opp over natten.. Er hun sånn med alle eller bare deg?

Neste gang hun inviterer deg, må du på forhånd stille krav om at hun må være snil.

Anonymkode: 31053...a99

Skrevet

Ikke gjør det.. Det vil bare eskalere konflikten.  Hun vil aldri bli overbevist 

Når jeg har prøvd i mange år så nytter det kankje ikke. Men jeg har lyst å ha det som bevis..

Skrevet
4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Litt vanskelig å uttale seg. Virker som hun har lite respekt for deg. Alltid vært sånn? Regner med denne dynamikken ikke dukket opp over natten.. Er hun sånn med alle eller bare deg?

Neste gang hun inviterer deg, må du på forhånd stille krav om at hun må være snil.

Det har vært sånn i mange mange år. Lurer fælt på om faren vender henne i mot meg. Men jeg har ingen bevis...

Skrevet

Foreslår en alvorsprat. Å være foreldre er et lodd, man må ta imot mye. Men det går en grense.. men jeg tenker det skal stå skikkelig ikke til for å bryte kontakten. 

Vær ærlig, si at du gruer deg til å være med henne og det med god grunn. 

Skrevet

Er du sikker på at du ikke tolker alt i værste mening og at det er det som gjør henne oppgitt og irritert?

Det du beskriver som mobbi g tenker jeg på som vanlige tullete kommentarer og diskusjoner.

Anonymkode: af798...81d

Skrevet
11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Foreslår en alvorsprat. Å være foreldre er et lodd, man må ta imot mye. Men det går en grense.. men jeg tenker det skal stå skikkelig ikke til for å bryte kontakten. 

Vær ærlig, si at du gruer deg til å være med henne og det med god grunn. 

Takk for råd😍 Jeg planlegger en siste alvorsprat. Med ultimatum. Om vi skulle ha dårlig kjemi, så behandler vi mennesker med respekt. 

Ultimatumet får være å behandle meg fint og med respekt eller klare seg uten meg. Men frykter det ikke kommer til å hjelpe.. 

Hun bjeffer og biter etter samboeren og 😢 Noe jeg har prøvd å snakke med henne om. Men det nytter ikke. 😢

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Er du sikker på at du ikke tolker alt i værste mening og at det er det som gjør henne oppgitt og irritert?

Det du beskriver som mobbi g tenker jeg på som vanlige tullete kommentarer og diskusjoner.

Det har jeg tenkt på. Men når det stadig gjentar seg, og hun hisser seg opp i stemmen, er det da tulling?

Skrevet
8 minutter siden, n-myk skrev:

Det har jeg tenkt på. Men når det stadig gjentar seg, og hun hisser seg opp i stemmen, er det da tulling?

Det kan i hvertfall være ment som tulling fra starten. Jeg tror hun oppfatter deg slik at du tar martyrrollen. Det er veldig irriterende for omgivelsene. Er du flink til å rose henne uten å forvente noe i retur? Forteller du henne at du er imponert over det hun gjør for gamle tanter, uten at du samtidig kritiserer henne før ikke å bruke tid på deg?

Masse uforbeholden ros og totalt fravær av kritikk tror jeg vil bedre forholdet mer enn alvorsprat. La det være hyggelig å være sammen med deg, ikke noe hun må gjøre av plikt.

Skrevet

Det kan i hvertfall være ment som tulling fra starten. Jeg tror hun oppfatter deg slik at du tar martyrrollen. Det er veldig irriterende for omgivelsene. Er du flink til å rose henne uten å forvente noe i retur? Forteller du henne at du er imponert over det hun gjør for gamle tanter, uten at du samtidig kritiserer henne før ikke å bruke tid på deg?

Masse uforbeholden ros og totalt fravær av kritikk tror jeg vil bedre forholdet mer enn alvorsprat. La det være hyggelig å være sammen med deg, ikke noe hun må gjøre av plikt.

Om jeg roser henne? Ja. Jeg sier hvor flink hun er, hvor stolt jeg er av henne. Hvor god arbeidsmoral hun har... At hun er en god venn. At hun er flink og snill som tar seg av gamle tanten, handler for de og går på besøk til de hver uke.

Men når jeg spør henne om jeg gjør noe galt og hun sier nei. Hun har hatt det godt hos meg som liten og takknemlig for alt jeg har tatt henne med på, sier hun. Hva mer kan jeg gjøre?

Men, jeg sier og jeg blir skuffet når hun kjefter på meg. Jeg sier jeg ikke aksepterer det lenger. Kan man ikke forvente at en 30 års gammel jente da slutter? 

Skrevet

Hvordan var hun i oppveksten og som tenåring? Drev hun også med psykisk mishandling da? For det er slik jeg oppfatter det hun holder på med. 

Anonymkode: 75441...4d3

Skrevet

En sak har alltid to sider.

Min mor sier for eksempel at jeg har for god fantasi og derfor finner på ting som aldri har skjedd. Dette kan hun legge frem så overbevisende at jeg tror henne selv, og der ligger kjernen i vårt dårlige forhold. Hun har fått meg til å tvile på min egen oppfatning helt fra jeg var bitteliten. Senest i går kritiserte hun en slektning for noe, dette gjorde hun selv mot meg for få år siden. Når jeg påpeker det, blånekter hun og sier at jeg vrir på ting. Jeg vet det er sant, mange var vitne til det, men likevel klarer jeg aldri å stå diskusjonen ut med henne. 

Anonymkode: 7a404...334

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Hvordan var hun i oppveksten og som tenåring? Drev hun også med psykisk mishandling da? For det er slik jeg oppfatter det hun holder på med. 

Anonymkode: 75441...4d3

Hun har vært vanskelig siden hun var liten. Husker vi var på ferie på mallorca, og hun skulle gjøre lekser om ettermiddagen. Ungen ble trassig og grinete. Hver gang...

Psykisk mishandling tenker jeg og det er. Og dessverre har vi tilfelle av det i familien tidligere. Jeg har spurt meg om det er noe hun har i seg... Om det kan være genetisk.

Men når jeg leser andre her inne mener jeg ikke er god..  Da blir jeg overgitt. 

Skrevet
2 minutter siden, n-myk skrev:

Hun har vært vanskelig siden hun var liten. Husker vi var på ferie på mallorca, og hun skulle gjøre lekser om ettermiddagen. Ungen ble trassig og grinete. Hver gang...

Psykisk mishandling tenker jeg og det er. Og dessverre har vi tilfelle av det i familien tidligere. Jeg har spurt meg om det er noe hun har i seg... Om det kan være genetisk.

Men når jeg leser andre her inne mener jeg ikke er god..  Da blir jeg overgitt. 

Du syns det er rart og «vanskelig» av en unge å bli grinete når hun må gjøre lekser i sydenvarme på ettermiddagen? Det er en helt normal reaksjon altså.

Anonymkode: 7a404...334

Skrevet
1 time siden, n-myk skrev:

Nei vi er ikke på bølgelengde. Kanskje vi ikke har kjemi? Men det er min datter og jeg elsker henne. Hvilken mor kutter ut sin egen datter? 

Kanskje at hun setter større pris på deg etter en pause? Jeg aner ikke, det høres ut som en forferdelig situasjon. Men for din egen skyld, så er det bedre å være sammen med noen som ikke behandler deg slik!

Anonymkode: 9a3b4...e1b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...