Gå til innhold

Graviditet og jobb

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg jobber som sykepleier og er gravid i uke 12. Har sagt det til sjefen siden det er nærmest umulig å skjule på avdelingen jeg jobber. Jeg har 2 nattevakter per 12 uker. Man har ikke rett til fritak på nattevakter når man er gravid, må da sykmeldes eller bytte med noen andre. Hvordan rutiner er det hos dere andre som jobber som sykepleier?

Sjefen sa at flere sykepleiere i avdelingen kun hadde jobbet natt da de var gravid og at det ikke innebar risiko, kun hvis man ikke fikk sove mellom nattevaktene. 

Jeg tenker jeg kan jobbe disse to nattevaktene, men etter det ønsker jeg ikke jobbe mer nattevakter. Hva ville du gjort?

Anonymkode: f9a3c...830

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så lenge svangerskapet går fint, ser jeg ikke helt hvorfor du ikke skal kunne jobbe en natt av og til? Det er slitsomt, ja, men da må du få en sykemelding, og da er det fordi du ikke kan, ikke fordi du ikke vil.

Anonymkode: f2afb...56c

Skrevet
10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Så lenge svangerskapet går fint, ser jeg ikke helt hvorfor du ikke skal kunne jobbe en natt av og til? Det er slitsomt, ja, men da må du få en sykemelding, og da er det fordi du ikke kan, ikke fordi du ikke vil.

Anonymkode: f2afb...56c

Jeg blir selvfølgelig å gjøre mitt ytterste for å få byttet bort nattevaktene i første omgang 😊

Jeg får se an hvordan det går å jobbe natt, men de få gangene jeg har jobbet natt og ikke har vært gravid , Har jeg hatt problemer med å sove mellom nattevaktene 

HI

Skrevet

Er det første graviditet? Jeg jobber kun dagtid nå som spl og venter nr 3. Kunne aldri jobbet natt som gravid. Med førstemann jobbet jeg turnus og hadde veldig forståelsesfulle kollegaer og sjefer så jeg slapp nattevakter. Det bidro til at jeg klarte å stå i jobb 100% frem til permisjon. 

Det anbefales ikke å jobbe netter som gravid så vis du klarer å unngå det så er det best 😊

Anonymkode: 354ff...25c

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Er det første graviditet? Jeg jobber kun dagtid nå som spl og venter nr 3. Kunne aldri jobbet natt som gravid. Med førstemann jobbet jeg turnus og hadde veldig forståelsesfulle kollegaer og sjefer så jeg slapp nattevakter. Det bidro til at jeg klarte å stå i jobb 100% frem til permisjon. 

Det anbefales ikke å jobbe netter som gravid så vis du klarer å unngå det så er det best 😊

Misforstod innlegget ditt. Så nå at du hadde lite netter. Jeg gikk i tredelt turnus så da var det mange netter i løpet av en måned. Uansett to netter per 12 uker er vel null stress å bytte? Sikkert noen snille kollegaer som kan bytte med deg.

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

2.graviditet. Formen er super, men jeg har aldri følt at jeg er skapt for å jobbe på natta og hater at det ikke er anbefalt. 

Jeg har spurt to ulike jordmødre, blant annet bedriftsjordmor, og hun sa at så fremt formen er fin så går det fint å jobbe natt. 

Synes det er rart at man ikke har krav på tilrettelegging ifht nattevakter i min jobb.

Hva om jeg ikke får sove etter 1.nattevakt? Skal jeg møte opp på 2.nattevakt og risikere å bli helt "brent ut" eller jeg skal jeg ringe meg syk?

HI

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Misforstod innlegget ditt. Så nå at du hadde lite netter. Jeg gikk i tredelt turnus så da var det mange netter i løpet av en måned. Uansett to netter per 12 uker er vel null stress å bytte? Sikkert noen snille kollegaer som kan bytte med deg.

Har spurt, men ingen kan bytte så langt. Folk flest liker ikke å jobbe natt, foruten de som jobber ren nattevaktsstilling...

HI

Skrevet

Legene på avd her går 18 timersvakter fram til 6 uker før fødsel. Rart spl skal være så mye mer puslete. 

Anonymkode: bea15...8cf

Skrevet

Da sier du til sjefen at om de ikke kan tilrettelegge ved å flytte deg fra natt, skal du skal prøve å jobbe nattevaktene dine, men dersom du ikke får sove etter første nattevakt, så tar du ikke risikoen med å jobbe en til nattevakt. Hvis det skjer flere ganger på rad at du ikke klarer å jobbe mer enn 1 nattevakt, så fritar hun deg sannsynligvis. Har ikke råd til sykdom på den måten 1 gang per turnus. Eller hun forteller deg at du må be legen om å sykemelde deg litt, men dette tviler jeg jo på, evt be legen om å bekrefte at du må ha tilrettelegging.

Anonymkode: 8d068...652

Skrevet

Joda, du har krav på tilrettelegging ettersom helsedirektoratet anser nattevakt som risiko v graviditet. Hvis ikke avdelingen kan omplassere eller tilrettelegge så vil du kunne få innfridd svangerskapspenger de vaktene (ikke sykemelding).

Rart bedriftsjordmoren din ikke vet dette 🤔 

hilsen verneombud m 2 sv.skap i turnusarbeid bak seg.

Anonymkode: 1479d...99c

Skrevet
49 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Da sier du til sjefen at om de ikke kan tilrettelegge ved å flytte deg fra natt, skal du skal prøve å jobbe nattevaktene dine, men dersom du ikke får sove etter første nattevakt, så tar du ikke risikoen med å jobbe en til nattevakt. Hvis det skjer flere ganger på rad at du ikke klarer å jobbe mer enn 1 nattevakt, så fritar hun deg sannsynligvis. Har ikke råd til sykdom på den måten 1 gang per turnus. Eller hun forteller deg at du må be legen om å sykemelde deg litt, men dette tviler jeg jo på, evt be legen om å bekrefte at du må ha tilrettelegging.

Men når bør jeg gi beskjed hvis jeg føler meg helt ødelagt etter 1.nattevakt? De må jo få tid til å finne nye folk. 

Jeg tenker at om jeg ikke får sove eller føler meg syk etter 1.nattevakt så tar jeg ikke sjansen på å jobbe natt nummer 2. Jeg kommer ikke til å ofre fosteret foran jobb 

HI

Skrevet
19 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Joda, du har krav på tilrettelegging ettersom helsedirektoratet anser nattevakt som risiko v graviditet. Hvis ikke avdelingen kan omplassere eller tilrettelegge så vil du kunne få innfridd svangerskapspenger de vaktene (ikke sykemelding).

Rart bedriftsjordmor ikke vet det. Jeg spurte bare henne per mail om det var innenfor å jobbe natt pga jeg ble litt usikker pga det jeg har lest om graviditet og nattevakter 

HI

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Legene på avd her går 18 timersvakter fram til 6 uker før fødsel. Rart spl skal være så mye mer puslete. 

Handler ikke om å være puslete. 

Jeg har ikke vært kvalm i graviditeten. Skal jeg si til de som er kvalm og må sykmelde seg at de er puslete?

HI

Skrevet
23 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jobbet du natt da du var gravid?

Skrevet
10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jobbet du natt da du var gravid?

Jeg jobbet to nattevakter i uke 6 med sistemann, men hadde da med meg student som avlastet og slappet selv av så godt jeg kunne. Utover det så nei. I vår klinikk er det automatikk og prosedyrer på dette, normalt sett er vi på sv.penger fra første dag pga nattevakter, risiko og smitte (uten muligheter for omplassering -vi har en spisskompetanse som ikke sammenlignes med andre klinikker, og vi får dermed ikke opplæring/omplassering da det er veldig økonomisk ugunstig (og tidskrevende) for helseforetak(ene) ) 

-Men trenger du forskningsresultater og konklusjoner (angående nattevakter, hormonforstyrrelser, økt fare for morkakesvikt etc) så er det mye av det, bare å søke opp.

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Legene på min avdeling blir stort sett Alltid sykemeldt fra rundt uke 20 og til permisjon. Sykepleierene derimot, vi jobber 100% frem til permisjon(omtrent alle) så svaret ditt er nok avhengig av arbeidsplassen. Ikke leger og sykepleiere generelt. Og dette er på en poliklinikk med kun dagtid. 

Skrevet
50 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men når bør jeg gi beskjed hvis jeg føler meg helt ødelagt etter 1.nattevakt? De må jo få tid til å finne nye folk. 

Jeg tenker at om jeg ikke får sove eller føler meg syk etter 1.nattevakt så tar jeg ikke sjansen på å jobbe natt nummer 2. Jeg kommer ikke til å ofre fosteret foran jobb 

HI

Når du er ferdig på jobb om morgenen om du vet det allerede da, evt senest kl 13-15.00 hvis du overhodet ikke får sove, og føler deg i elendig form.

Skrevet

Om noen vil bytte kommer jo ofte an på hva du vil bytte mot. Tilbyr du deg å jobbe julaften eller kanskje ære en vanlig lørdags kveldsvakt i desember er sjansen for at du får ja mye større enn om du vil bytte meden tidligvakt på tirsdag.

Anonymkode: fe408...ed9

Skrevet

Det er jo kun 2 nattevakter hver 12.uke. Virker som om du hmalt har bestemt deg for at du ikke gidder.

ved flere nattevakter skjønner jeg problemet, men ikke når det er kun 2 og 3 måneder mellom hver gang.

Anonymkode: 068fa...d57

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er jo kun 2 nattevakter hver 12.uke. Virker som om du hmalt har bestemt deg for at du ikke gidder.

ved flere nattevakter skjønner jeg problemet, men ikke når det er kun 2 og 3 måneder mellom hver gang.

Anonymkode: 068fa...d57

Handler om at jeg synes det er en stor risiko å ta når nattevakter ikke er gunstig for gravide av ulike grunner. 

Da jeg ikke var gravid hadde jeg problemer med å sove etter nattevakt , får se hvordan det blir nå.

HI

Skrevet

Dette har du spurt om før og fått mange svar 

til sammenligning; hvis du er gravid og har f.eks en 3 åring som sover lite på natta hjemme. Blir du hjemme fra jobb 8-16 fordi du er sliten eller tar du deg sammen og drar på jobb? 

Graviditet er ikke en sykdom, jordmor hos dere har rett. Så lenge alt går fint kan du jobbe natt. Det er to netter på 6 uker. Det klarer du. Dette handler bare om at du i utgangspunktet ikke vil jobbe natt og nå ser deg om etter en utvei for å slippe...

Anonymkode: f3e40...588

Skrevet
6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

til sammenligning; hvis du er gravid og har f.eks en 3 åring som sover lite på natta hjemme. Blir du hjemme fra jobb 8-16 fordi du er sliten eller tar du deg sammen og drar på jobb? 

Graviditet er ikke en sykdom, jordmor hos dere har rett. Så lenge alt går fint kan du jobbe natt. Det er to netter på 6 uker. Det klarer du. Dette handler bare om at du i utgangspunktet ikke vil jobbe natt og nå ser deg om etter en utvei for å slippe...

Altså du har tydeligvis aldri jobbet natt hvor man faktisk løper hele natten.  Jeg jobber heldigvis ikke natt lenger men det å være hjemme med en 1,5 åring(som jeg har nå) som våkner mange ganger på natt og jeg er gravid med tredjemann er faktisk mye mer behagelig enn å springe rundt på min forrige arbeidsplass på natten som gravid. Da jobbet jeg med alvorlig syke barn og det var virkelig ikke rom for noe annet enn å ta seg av de. Heldigvis fikk jeg slippe natt etter en periode med netter. 

Uansett du vet ikke hvordan h.i opplever sitt svangerskap så meningene dine henger ikke på greip. 

Skrevet
6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Altså du har tydeligvis aldri jobbet natt hvor man faktisk løper hele natten.  Jeg jobber heldigvis ikke natt lenger men det å være hjemme med en 1,5 åring(som jeg har nå) som våkner mange ganger på natt og jeg er gravid med tredjemann er faktisk mye mer behagelig enn å springe rundt på min forrige arbeidsplass på natten som gravid. Da jobbet jeg med alvorlig syke barn og det var virkelig ikke rom for noe annet enn å ta seg av de. Heldigvis fikk jeg slippe natt etter en periode med netter. 

Uansett du vet ikke hvordan h.i opplever sitt svangerskap så meningene dine henger ikke på greip. 

Nettopp. Man kan ikke sammenlikne å være på jobb kontra å være hjemme. Tror folk flest er mye mer avslappet hjemme enn på jobb. 

Jeg kan fint jobbe aften og deretter dag selv om det også er slitsomt, men å jobbe på natta er noe for seg selv, er aldri våken en hel natt så det er helt uvant for meg.

Da jeg ikke var gravid jobbet jeg natt nr 2 og da jeg kom hjem kastet jeg opp 7 ganger. Var naturlig nok slapp resten av dagen og kunne ikke komme på 3.nattevakt, var i praksis vel og merke. Jeg har nok litt dårlige assosiasjoner til nattevakt, for jeg har det enda ferskt i minnet, men jeg får nullstille meg så kan jeg kan

HI

Skrevet
21 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Kan ikke sammenlikne å sove dårlig en natt hjemme og å jobbe nattevakt. Mye mer avslappende å være hjemme kontra å være på jobb og prestere 

HI

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Nettopp. Man kan ikke sammenlikne å være på jobb kontra å være hjemme. Tror folk flest er mye mer avslappet hjemme enn på jobb. 

Jeg kan fint jobbe aften og deretter dag selv om det også er slitsomt, men å jobbe på natta er noe for seg selv, er aldri våken en hel natt så det er helt uvant for meg.

Da jeg ikke var gravid jobbet jeg natt nr 2 og da jeg kom hjem kastet jeg opp 7 ganger. Var naturlig nok slapp resten av dagen og kunne ikke komme på 3.nattevakt, var i praksis vel og merke. Jeg har nok litt dårlige assosiasjoner til nattevakt, for jeg har det enda ferskt i minnet, men jeg får nullstille meg så kan jeg kan

HI

Men da kan du ikke jobbe natt. Gravid eller ei. Så da får du si opp de nattevaktene og heller bare jobbe dag og kveld. Det er gjennomførbart 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...