Gå til innhold

Røyking er omsorgssvikt ?

Anbefalte innlegg

Gjest Marihønne
Skrevet

Tror folk har en tendens til å undervurdere hvor skadelig røyk faktisk er for barn. Det er ikke omsorgssvikt i den grad at det kvalifiserer til bekymringsmelding til bv,  men er helt klart sjenerende for barn.. hva hvis barna har med seg venner hjem og huset stinker røyk? Selv om man røyker ute så setter røyken seg LENGE i klær. Barn som må lukte inn stanken hver dag fordi det er ute å går, handler, diverse eventer med barn.. og ja røykere STINKER kraftig.. selv hadde jeg heller foretrukket å være omgitt av svettelukt enn røyklukt. Overvektige mennesker skader ihvertfall ikke fordi passerende.. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tja..

Røyke mens du er gravid/røyke inne er på grensen til omsorgssvikt. Du påfører barnet skade. 

Å røyke ved terrassedøren mens den står åpen, er det samme. 

Og jeg får helt spasmer av å se mødre trille barnevogn med røyk i munnen. 

Anonymkode: 6f8b8...568

Skrevet

Nei er ikke omsorgsvikt, selvom jeg hater det. men er ikke det. her røyker farmor inne og tar ikke hensyn til barna våre, misliker det,men kan ikke nekte hun og røyke hjemme hos seg, hos oss må hun gå ut. hun røyket også når mannen og de 3 søsken hans var liten

Anonymkode: 90d6f...d34

Skrevet
11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nei er ikke omsorgsvikt, selvom jeg hater det. men er ikke det. her røyker farmor inne og tar ikke hensyn til barna våre, misliker det,men kan ikke nekte hun og røyke hjemme hos seg, hos oss må hun gå ut. hun røyket også når mannen og de 3 søsken hans var liten

Hadde ikke hatt mine barn hos farmor

Skrevet
Just now, Stinepetrine said:

Hadde ikke hatt mine barn hos farmor

vi må dessverre besøke hun av og til, er mest mannen og de 2 eldste

Skrevet
32 minutter siden, Anonym bruker skrev:

vi må dessverre besøke hun av og til, er mest mannen og de 2 eldste

Skjønner egentlig at dere må det. Det jeg ikke skjønner er hvor lite hensyn hun tar 😊

Skrevet
7 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg mener at røyking er omsorgssvikt, du forlater barnet ditt. Du går fysisk ut av huset for å omhylle deg i giftstoffer.

røyken setter seg i hud, klær, og hår. Du løfter opp barnet ditt og trykker det inntil giften.

du sender barnet ditt i BHG og skole med en ekkel lukt. Den kommer ikke frem hele tiden men så fort  barnet blir  litt vått.. 

Anonymkode: b68a7...f32

Jeg forlater ikke barnet mitt når jeg skal røyke, jeg tar ham med meg ut!

Anonymkode: b749e...9ec

Skrevet

Må le av trådstarter! Er du seriøse nå eller har du lite å drive tiden din med?? Du må ver en perfekte mor du😂 

Anonymkode: cc562...80d

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Jeg forlater ikke barnet mitt når jeg skal røyke, jeg tar ham med meg ut!

Og setter han langt vekk håper jeg

Skrevet

En annen ting jeg kom på nå er mobbing. Barn har såklart ikke lov å mobbe uansett, og det er jo noe man må slå hardt ned på. Men da jeg jobbet litt i andre klasse husker jeg at noen elever ble mobbet fordi ytterjakker og ransel luktet røyk. Stakkars barn

Skrevet
3 minutter siden, Stinepetrine skrev:

Og setter han langt vekk håper jeg

Nei, det ville jo aldri falle meg inn å forlate ham fysisk!

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Nei, det ville jo aldri falle meg inn å forlate ham fysisk!

Du kan ikke ha ungen sovende i hagen eller på terrassen? Eller liggende i andre enden av tomten når du blåser

Skrevet
3 minutter siden, Stinepetrine skrev:

Du kan ikke ha ungen sovende i hagen eller på terrassen? Eller liggende i andre enden av tomten når du blåser

Han sover ikke på dagtid. 

Skrevet
2 hours ago, Stinepetrine said:

Skjønner egentlig at dere må det. Det jeg ikke skjønner er hvor lite hensyn hun tar 😊

ja, er jo tross alt moren til mannen, svigermoren min og farmoren til barna,men baby på 9mnd har ikke vert hos henne ennå, hun besøker babyen her, og må røyke ute hos oss, ingen av oss røyker.

Men nekter ikke mannen , datteren på 12 og sønnen på 10 og dra hvis de vil

Skrevet
10 timer siden, Stinepetrine skrev:

En annen ting jeg kom på nå er mobbing. Barn har såklart ikke lov å mobbe uansett, og det er jo noe man må slå hardt ned på. Men da jeg jobbet litt i andre klasse husker jeg at noen elever ble mobbet fordi ytterjakker og ransel luktet røyk. Stakkars barn

Ja, man ser jo i denne tråden hvor barna får disse holdningene sine fra. Det samme gjelder for overvekt. Mange foreldre bør se på egne holdninger og ta ansvar for hva de formidler på hjemmebane.

Anonymkode: 26205...d6d

Skrevet
15 timer siden, Stinepetrine skrev:

Er det rart med en sånn holdning til andre mennesker som du og endel andre viser her, de holdningene overfører man til barna sine. Og så lurer man på hvorfor barn mobber.....

Anonymkode: 8b181...840

Skrevet

Begrepsforvirring på DIB er vel intet nytt😂 Omsorgssvikt faktisk? 

Skrevet
8 timer siden, Anonym bruker skrev:

Er det rart med en sånn holdning til andre mennesker som du og endel andre viser her, de holdningene overfører man til barna sine. Og så lurer man på hvorfor barn mobber.....

Jeg er veldig imot mobbing og passer godt på å aldri snakke nedlatende om andre mennesker pga dårlige vaner eller utseende hjemme. Derimot prøver jeg selvfølgelig å lære ungene mine at røyking ikke er bra og at sunn mat og fysisk aktivitet er bra. Og at vi selv har ansvar for egen helse. At ungene da ser at noen gir blaffen i egen helse er jo ikke så rart. De trenger jo ikke akkurat å være rakketforskere for å se sånt helt selv. Men å mobbe noen for det er ikke greit. Får jeg spm om hvorfor noen er sånn og sånn eller gjør ditt og datt sier jeg alltid at de kanskje ikke har lært annerledes, eller at de er ensomme, ikke kan noe for det av en eller annen grunn

Skrevet
8 timer siden, Anonym bruker skrev:

Har ikke mobbet noen her inne heller. Går jo ikke på person fordi om jeg konstaterer at fedme ofte skyldes ens egen dårlige kost og innaktivitet, og at røyk er usunt. Dette lærer ungene på skolen også og er veldig mye mer opptatt av det med hva som er bra for kroppen og ikke enn hva jeg iallefall var som liten. Husker at min stemor røykte da jeg var liten, og at jeg trakk meg unna henne når hun kom inn etter å ha røykt ute bare fordi jeg ble så kvalm av lukten. Røykelukt gjør meg fortsatt kvalm. Ingen har lært meg det. Jeg var og er kjempe gla i min stemor, men kunne si til henne at jeg synes den lukten var drit. Kan også si til de få som sniker seg rundt hjørne på fest nå i voksen alder at de er små Harry. Helt uten at noen blir fornærmet av den grunn. De ler bare. Herregud. Folk vet jo det. Selv snuste jeg i en periode når jeg drakk. Så jo helt fjern ut med den klysa under leppa. Og ver jo at det verken ser bra ut eller er bra. Skal jeg da grine fordi noen sier det. Kall en spade for en spade og tål å hør sannheten sier bare jeg. Tynne folk får støtt beskjed om at de må ete mer. De som røyker får ofte beskjed om å stumpe røyken. Men hadde du sakt til en feit dame at hun burde legge fra seg den big mac menyen, nei da skulle du fått høre det

Skrevet
34 minutter siden, Stinepetrine skrev:

Har ikke mobbet noen her inne heller. Går jo ikke på person fordi om jeg konstaterer at fedme ofte skyldes ens egen dårlige kost og innaktivitet, og at røyk er usunt. Dette lærer ungene på skolen også og er veldig mye mer opptatt av det med hva som er bra for kroppen og ikke enn hva jeg iallefall var som liten. Husker at min stemor røykte da jeg var liten, og at jeg trakk meg unna henne når hun kom inn etter å ha røykt ute bare fordi jeg ble så kvalm av lukten. Røykelukt gjør meg fortsatt kvalm. Ingen har lært meg det. Jeg var og er kjempe gla i min stemor, men kunne si til henne at jeg synes den lukten var drit. Kan også si til de få som sniker seg rundt hjørne på fest nå i voksen alder at de er små Harry. Helt uten at noen blir fornærmet av den grunn. De ler bare. Herregud. Folk vet jo det. Selv snuste jeg i en periode når jeg drakk. Så jo helt fjern ut med den klysa under leppa. Og ver jo at det verken ser bra ut eller er bra. Skal jeg da grine fordi noen sier det. Kall en spade for en spade og tål å hør sannheten sier bare jeg. Tynne folk får støtt beskjed om at de må ete mer. De som røyker får ofte beskjed om å stumpe røyken. Men hadde du sakt til en feit dame at hun burde legge fra seg den big mac menyen, nei da skulle du fått høre det

Eller "sakt " til de som åpenbart er litt tilbakestående at de er dumme? 

Anonymkode: 2169d...4e4

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Eller "sakt " til de som åpenbart er litt tilbakestående at de er dumme? 

Anonymkode: 2169d...4e4

Nei man sier vel ikke sånt til tilbakestående folk. De kan jo ikke noe for det. Det er forskjellen. Jeg er drit dårlig i matte. Tåler å høre det liksom. Interessen for å bli flink i matte er ikke tilstede. Jeg er og var flink i mange andre fag og ting. Helt greit. 😃

Anonymkode: c9ad3...516

Skrevet

Jeg kommer også fra en veldig ærlig familie. Aldri noe baksnakking eller mobbing. Men vi fikk høre det som det var for å si det mildt. La vi (søskene) på oss i barndommen og ungdommen fikk vi høre at vi burde begynne å skjerpe oss fra foreldrene. Svir litt der og da. Men vi visste jo at våre foreldre var ærlige og sa det som det var. Og ofte trengte vi et spark bak så vi kunne gjøre noe med det. Hvem skal si deg sannheten om ikke de nærmeste kan?  Skal mannen alltid fortelle deg hvor fin du er i kjolene før dere skal ut? Eller skal han si ifra når det er en kjole han ikke liker også? 

Anonymkode: c9ad3...516

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...