Gå til innhold

Røyking er omsorgssvikt ?


Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg mener at røyking er omsorgssvikt, du forlater barnet ditt. Du går fysisk ut av huset for å omhylle deg i giftstoffer.

røyken setter seg i hud, klær, og hår. Du løfter opp barnet ditt og trykker det inntil giften.

du sender barnet ditt i BHG og skole med en ekkel lukt. Den kommer ikke frem hele tiden men så fort  barnet blir  litt vått.. 

Anonymkode: b68a7...f32

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Innerøyking er omsorgssvikt. Uterøyking er en uvane som skader deg selv, og du er et dårlig forbilde. Men det er ikke omsorgssvikt.

Anonymkode: 45267...8aa

Skrevet

Det er en uting å røyke ja, men det er da ikke omsorgssvikt.

Anonymkode: e2f29...852

Skrevet

Jeg mener det ja 

Anonymkode: b9e25...c7b

Skrevet

Da er det like mye omsorgssvikt å spise usunt, og vere overvektig. 

Anonymkode: f5d16...c78

Skrevet

Hvis man tror det, så vet man ikke hva omsorgssvikt er.

Anonymkode: 26205...d6d

Skrevet

Hoved innlegget er vel litt svart hvitt? Eller? Jeg er antirøyker selv og synes både det er harry å røyke i 2018, ser jævlig lamt ut og folk i dag burde vite bedre. Noe de aller fleste gjør. Kjenner en som røyker liksom. Det er ut. Når det er sakt så tror jeg man kan være en god mor selvom man røyker. Gå ut å røyk, vaske hender godt og ikke ha ungene i sengen din så tar du jaffal hensyn. Når jeg ser foreldre røyke ut vinduet, under viften eller mens de triller barnevognen så synes jeg det grenser til omsorgssvikt 😊

Skrevet
15 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Da er det like mye omsorgssvikt å spise usunt, og vere overvektig. 

Anonymkode: f5d16...c78

Det kan absolutt være omsorgssvikt å være overvektig. Er mange foreldre som får tilsnakk på helsestasjonen fordi de selv er overvektig og helsesøster ser at barna også går i samme retning. 

Skrevet

Omsorgssvikt vil si at foreldre eller de som har omsorgen for et barn, påfører det fysisk eller psykisk skade eller forsømmer det så alvorlig at barnets fysiske og/eller psykiske helse og utvikling er i fare. Det skilles mellom fysisk mishandling og -omsorgssvikt, og mellom emosjonell mishandling og -omsorgssvikt.

Anonymkode: f5d16...c78

Skrevet
6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Omsorgssvikt vil si at foreldre eller de som har omsorgen for et barn, påfører det fysisk eller psykisk skade eller forsømmer det så alvorlig at barnets fysiske og/eller psykiske helse og utvikling er i fare. Det skilles mellom fysisk mishandling og -omsorgssvikt, og mellom emosjonell mishandling og -omsorgssvikt.

Anonymkode: f5d16...c78

Barnets fysiske og eller psykiske skade kan være i fare ved å blåse røyk/ gift i tryne på de eller gi de feil mat. 

Skrevet
1 time siden, Stinepetrine skrev:

Hoved innlegget er vel litt svart hvitt? Eller? Jeg er antirøyker selv og synes både det er harry å røyke i 2018, ser jævlig lamt ut og folk i dag burde vite bedre. Noe de aller fleste gjør. Kjenner en som røyker liksom. Det er ut. Når det er sakt så tror jeg man kan være en god mor selvom man røyker. Gå ut å røyk, vaske hender godt og ikke ha ungene i sengen din så tar du jaffal hensyn. Når jeg ser foreldre røyke ut vinduet, under viften eller mens de triller barnevognen så synes jeg det grenser til omsorgssvikt 😊

Jaffal? Seriøst?

Anonymkode: 8b181...840

Skrevet
2 timer siden, Stinepetrine skrev:

Hoved innlegget er vel litt svart hvitt? Eller? Jeg er antirøyker selv og synes både det er harry å røyke i 2018, ser jævlig lamt ut og folk i dag burde vite bedre. Noe de aller fleste gjør. Kjenner en som røyker liksom. Det er ut. Når det er sakt så tror jeg man kan være en god mor selvom man røyker. Gå ut å røyk, vaske hender godt og ikke ha ungene i sengen din så tar du jaffal hensyn. Når jeg ser foreldre røyke ut vinduet, under viften eller mens de triller barnevognen så synes jeg det grenser til omsorgssvikt 😊

Grenser til omsorgssvikt å ha barna i sengen eller røyke og trille barnevogn utendørs? 

Haha, hjelpes. Med så dårlige vurderingsevner og mammapoliti- holdninger som man ser her, så er det ikke rart om barnevernet er overbelastet.

Anonymkode: 26205...d6d

Skrevet
1 time siden, Stinepetrine skrev:

Barnets fysiske og eller psykiske skade kan være i fare ved å blåse røyk/ gift i tryne på de eller gi de feil mat. 

Ingen blåser da røyk i ansiktet på barna i våre dager. Men for bare 15 år siden var det dessverre ikke uvanlig at folk satt på cafe med barna, mens andre røykte ved nabobordene så hele lokalet ble tåkelagt.

Anonymkode: 26205...d6d

Skrevet
2 timer siden, Stinepetrine skrev:

Det kan absolutt være omsorgssvikt å være overvektig. Er mange foreldre som får tilsnakk på helsestasjonen fordi de selv er overvektig og helsesøster ser at barna også går i samme retning. 

Kjære vene. Nei, de får ikke «tilsnakk». En helsesøster er klokere enn som så og vet at overvekt er komplekst. Overvekt er absolutt ikke synonymt med usunt kosthold. Mange tynne barn spiser mer næringsfattig junk enn overvektige barn.

Anonymkode: 26205...d6d

Skrevet
2 timer siden, Stinepetrine skrev:

Det kan absolutt være omsorgssvikt å være overvektig. Er mange foreldre som får tilsnakk på helsestasjonen fordi de selv er overvektig og helsesøster ser at barna også går i samme retning. 

FATSHAMING

Anonymkode: 58fd2...066

Skrevet
18 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Grenser til omsorgssvikt å ha barna i sengen eller røyke og trille barnevogn utendørs? 

Haha, hjelpes. Med så dårlige vurderingsevner og mammapoliti- holdninger som man ser her, så er det ikke rart om barnevernet er overbelastet.

Anonymkode: 26205...d6d

Jeg formulerte det sikkert litt dårlig. Mente ikke å ha barna i sengen generelt. Sorry den missforståelsen. Mente å ha barna i sengen når du eller mannen røyker. Jeg husker jordmor sa at vi ikke kunne ha baby i sengen når far røykte. Dette fordi huden hans da skilte ut en gift som kunne føre til krybbedød. Noen år etter leste jeg en artikkel om antall krybbedød som var forårsaket av nettopp det. Er ikke omsorgssvikt å røyke.,mener bare at man ikke skal påføre sine uvaner på stakkars barna som ikke får velge det vekk.  Du blåser liksom ikke røyk i tryne på en baby ( noe du gjør visst du triller vogn og røyker samtidig)

Skrevet
11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

FATSHAMING

Anonymkode: 58fd2...066

Hehe😂

Skrevet
Akkurat nå, Stinepetrine skrev:

Hehe😂

Men seriøst. Hvorfor er det greit å si at det er feil å være overvektig? Det er mange tynne med elendig kosthold, som overføres til barn

Anonymkode: 58fd2...066

Skrevet
22 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ingen blåser da røyk i ansiktet på barna i våre dager. Men for bare 15 år siden var det dessverre ikke uvanlig at folk satt på cafe med barna, mens andre røykte ved nabobordene så hele lokalet ble tåkelagt.

Anonymkode: 26205...d6d

Skulle ikke tro det nei. Folk røyker ikke lengre med unntak av få. Men i noen tilfeller blir barn blåst røyk i tryne på enda. Ikke bokstavelig. Men de har jo målt mengden nikotin som blir pustet inn i luften innendørs når foreldre røyker ut vindu eller dør (altså ikke går ut), eller under vifte. Og mengden var skremmende høy ift hva man før trodde. Så man må bare tenke seg om litt 

Skrevet
6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men seriøst. Hvorfor er det greit å si at det er feil å være overvektig? Det er mange tynne med elendig kosthold, som overføres til barn

Anonymkode: 58fd2...066

Like greit å si at det er feil å være overvektig som det er greit å si at det er feil å røyke.

Anonymkode: 0a5be...62c

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men seriøst. Hvorfor er det greit å si at det er feil å være overvektig? Det er mange tynne med elendig kosthold, som overføres til barn

Anonymkode: 58fd2...066

Hæ? Det er ikke feil å være overvektig. Jeg mente de overvektige foreldrene som er det pga kost og barna også blir sånn., Du har sikkert sett familier der mor, far og alle barna er feite. Da er det noe som skurrer. Er det bare en i familien så kan det jo tenkes at det er andre årsaker som sykdom, medisiner o.l. Men barn har rett på et sunt og variert kosthold, lære at brus er kun til,kos og da helst uten sukker, og at man bør være fysisk aktiv hver dag. Barn tar ofte etter foreldrene sine. Og da er d jo ikke bra med foreldre som spiser dårlig mat og sitter mye forran tven, ikke trener osv

Skrevet
28 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Kjære vene. Nei, de får ikke «tilsnakk». En helsesøster er klokere enn som så og vet at overvekt er komplekst. Overvekt er absolutt ikke synonymt med usunt kosthold. Mange tynne barn spiser mer næringsfattig junk enn overvektige barn.

Anonymkode: 26205...d6d

Jeg har gjennom jobben opplevd flere ganger at foreldre har fått restriksjoner på kosthold ift barna og seg selv. Da har vi fått beskjed om at barna ikke skal ha mer enn en eller to skiver til lunsj i bhg, eller at de ikke skal ha søtsaker osv.

Skrevet

Nei, det er ikke omsorgssvikt. Jeg synes dette er et hån mot de som faktisk opplever en oppvekst med omsorgssvikt.

Blir som å sammenligne flis i fingeren med alvorlige traumer etter trafikkulykke. Det ene må ha øyeblikkelig hjelp. Det andre er ubehagelig og hadde vært greit om man ble kvitt, men forholdsvis ubetydelig.

Og til hylekoret, jeg er ikke-røyker.

Anonymkode: 9400a...124

Skrevet
7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Like greit å si at det er feil å være overvektig som det er greit å si at det er feil å røyke.

Anonymkode: 0a5be...62c

Visst overvekt er selvforskyldt synes jeg de skulle begynne å blant annet betale for ekstra bagasje på flyet.. vet mange blir forbanna når jeg sier det som det er. Men, min far er sjef for fly sikkerhet i Sas og driver med litt forskjellig der. Og det diskuteres faktisk om det skal være en øvre vekt på,menn og kvinner før de må,betale ekstra. Er sykt irriterende å sitte ved siden av folk som halvveis sitter på ditt sete og betaler samme som deg. Selvforskyldt overvekt er også i dag den største folkesykdommen i verden. Og denne sykdommen betaler vi alle skatt for at helsevesenet skal ta seg av. Kan ikke folk bare begrense seg?

Skrevet

Visste forresten ikke hva fatshaming betydde. Googlet det og utifra det jeg leste handlet det om humor knyttet til feite folk. Enten feite folk med selvironi eller at andre bruker fedme i stand up osv. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...