Gå til innhold

Er jeg en egoist?

Anbefalte innlegg

Skrevet
3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Er det egoistisk å få barn? Er det ikke det som er meningen med livet, å sette barn til verden ? Arten må jo ikke dø ut. 

Anonymkode: bf1d0...362

Egoistisk å få barn i den forstand at man får barn av egen interesse. Slik skal og bør det være, også.

Å få barn av altruistiske hensyn er et sidespor i dagens virkelighet. Menneskeheten står ikke i fare for å utslettes av mangel på rekruttering. Da er ressursmangel et større problem, og de mest ressurskrevende barna fostres opp i Vesten.

Vil du virkelig slå et slag for menneskeheten, overlater du barneproduksjonen til mennesker i samfunn med lavere forbruk. Men siden vi får barn fordi vi vil det selv (av egoistiske hensyn), og ikke for å være grei mot verden, får vi så mange barn vi vil så fremt vi kan. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du er ikke egoistisk HI, og enebarn klarer seg stort sett strålende. 

Men dette med å gi barnet ditt 100% oppfølging hele tiden, synes jeg høres litt intenst ut. Jeg er enebarn, og det som har vært slitsomt med det er all oppmerksomheten jeg hele tiden har fått. Ikke så lett å gjøre noe med heller , siden foreldre gjerne er svært opptatt av sine barn og har du ett så samles det jo der.

Skrevet

Jeg er enebarn. Savnet aldri søsken som barn. Vokst opp i storfamilie med masse søskenbarn og tanter/onkler og besteforeldre. Kunne ikke drømt om bedre oppvekst.

Nå i voksen alder er alle mine besteforeldre døde, og nå døde nettopp min far, så nå har jeg bare moren min igjen. Det er veldig ensomt. 

Har fortsatt kontakt med søskenbarna, men vi er ikke i deres innerste krets, så vi blir ikke bedt på søndagsmiddag eller julemiddag for eksempel.

Jeg savner veldig søsken nå, og hadde aldri valg bare ett barn om jeg hadde kunnet få flere.

Anonymkode: 0139e...094

Skrevet
12 timer siden, Anonym bruker skrev:

Synes dere det er egoistisk av meg å bare få ETT barn? Jeg tenker at det holder med ett, fordi jeg vil ha tid til det barnet jeg allerede har. Vil liksom ha mulighet til å følge opp 100% heletiden. Vil her legge til at jeg har en ganske stor familie, jeg hadde fem søsken når jeg vokste opp. Vi er alle veldig nære, besøker hverandre heletiden. I tillegg til dette har jeg mamma og pappa i nabohuset og min bestemor, da barnets oldemor BOR i huset mitt. Vi eier et ganske stort gårdsbruk, så mange har indirekte sagt at det er egoistisk av meg siden jeg har et stort hus, med plass til minst to. Men jeg tror ikke hun lider noen nød, for tantebarna mine er jo mer eller mindre her hver uke. Det er alltid et nabobarn eller et tantebarn eller en av døtrene til venninne mine som er her å leker. Hun er sammen med andre barn hele dagen, og er overhodet ikke en egoistisk person. Hun er vant til å dele med de andre barna, julaften er aldri kjedelig, det samme gjelder ferier. Blir nesten litt sint. Hun er jo så nær med mange av søskenbarna sine, hvorfor skal hun på død og liv ha søsken? 

Er jeg urimelig her? 

Anonymkode: ca7fb...192

Du får spørre barnet da 😉 barnet vårt var 4 år da hun sto på kjøpesenteret og gråt fordi hun bare hadde oss foreldre og ikke søsken. 🤣 

Jeg kunne tenkt meg bare ett barn jeg. Har dårlig helse. Men å gi eldste mann ett søsken, er det beste valget jeg har tatt. De har velsig stor glede av hverandre 😊

Skrevet

Synes dere det er egoistisk av meg å bare få ETT barn? Jeg tenker at det holder med ett, fordi jeg vil ha tid til det barnet jeg allerede har. Vil liksom ha mulighet til å følge opp 100% heletiden. Vil her legge til at jeg har en ganske stor familie, jeg hadde fem søsken når jeg vokste opp. Vi er alle veldig nære, besøker hverandre heletiden. I tillegg til dette har jeg mamma og pappa i nabohuset og min bestemor, da barnets oldemor BOR i huset mitt. Vi eier et ganske stort gårdsbruk, så mange har indirekte sagt at det er egoistisk av meg siden jeg har et stort hus, med plass til minst to. Men jeg tror ikke hun lider noen nød, for tantebarna mine er jo mer eller mindre her hver uke. Det er alltid et nabobarn eller et tantebarn eller en av døtrene til venninne mine som er her å leker. Hun er sammen med andre barn hele dagen, og er overhodet ikke en egoistisk person. Hun er vant til å dele med de andre barna, julaften er aldri kjedelig, det samme gjelder ferier. Blir nesten litt sint. Hun er jo så nær med mange av søskenbarna sine, hvorfor skal hun på død og liv ha søsken? 

Er jeg urimelig her? 

Du får spørre barnet da 😉 barnet vårt var 4 år da hun sto på kjøpesenteret og gråt fordi hun bare hadde oss foreldre og ikke søsken. 🤣 

Jeg kunne tenkt meg bare ett barn jeg. Har dårlig helse. Men å gi eldste mann ett søsken, er det beste valget jeg har tatt. De har velsig stor glede av hverandre 😊

Skrevet

Er jeg urimelig her? 

Skrevet
4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Man skal da ikke la et barn få velge dette. Jeg har et barn og hun har det helt supert. Hun har aldri savnet søsken eller spurt etter søsken. 

Anonymkode: 90041...f7d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...