Gå til innhold

Er jeg en egoist?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Synes dere det er egoistisk av meg å bare få ETT barn? Jeg tenker at det holder med ett, fordi jeg vil ha tid til det barnet jeg allerede har. Vil liksom ha mulighet til å følge opp 100% heletiden. Vil her legge til at jeg har en ganske stor familie, jeg hadde fem søsken når jeg vokste opp. Vi er alle veldig nære, besøker hverandre heletiden. I tillegg til dette har jeg mamma og pappa i nabohuset og min bestemor, da barnets oldemor BOR i huset mitt. Vi eier et ganske stort gårdsbruk, så mange har indirekte sagt at det er egoistisk av meg siden jeg har et stort hus, med plass til minst to. Men jeg tror ikke hun lider noen nød, for tantebarna mine er jo mer eller mindre her hver uke. Det er alltid et nabobarn eller et tantebarn eller en av døtrene til venninne mine som er her å leker. Hun er sammen med andre barn hele dagen, og er overhodet ikke en egoistisk person. Hun er vant til å dele med de andre barna, julaften er aldri kjedelig, det samme gjelder ferier. Blir nesten litt sint. Hun er jo så nær med mange av søskenbarna sine, hvorfor skal hun på død og liv ha søsken? 

Er jeg urimelig her? 

Anonymkode: ca7fb...192

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er ditt valg alene, det å få barn i det hele tatt er egoistisk...

Men jeg forstår ikke valget ditt, og det er det nok en del andre som heller ikke gjør. Det å ha søsken å dele oppveksten med, voksenlivet med og ikke minst dele ansvaret for gamle foreldre med er nok ganske innarbeidet i oss, vi ønsker å gi barne våre dette.

Du ønsker ikke det, og det er jo greit nok, men ikke alle vil forstå det valget.

Anonymkode: 7c0b6...e73

Skrevet

Jeg tenker barn er et egoistisk valg uansett hvor mange man velger å få. Det eneste jeg tenker, er at jeg ville lagt vekk tanken om å skulle følge opp 100 % hele tiden. Barn har godt av å gå litt under radaren innimellom og bli littegrann overlatt til seg selv. Enebarn får ikke trening i å vente på voksenkontakt like automatisk som dem som har søsken, så ville bare vært litt ekstra oppmerksom på det, særlig siden dere har mange voksne i umiddelbar nærhet.

Skrevet
50 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Synes dere det er egoistisk av meg å bare få ETT barn? Jeg tenker at det holder med ett, fordi jeg vil ha tid til det barnet jeg allerede har. Vil liksom ha mulighet til å følge opp 100% heletiden. Vil her legge til at jeg har en ganske stor familie, jeg hadde fem søsken når jeg vokste opp. Vi er alle veldig nære, besøker hverandre heletiden. I tillegg til dette har jeg mamma og pappa i nabohuset og min bestemor, da barnets oldemor BOR i huset mitt. Vi eier et ganske stort gårdsbruk, så mange har indirekte sagt at det er egoistisk av meg siden jeg har et stort hus, med plass til minst to. Men jeg tror ikke hun lider noen nød, for tantebarna mine er jo mer eller mindre her hver uke. Det er alltid et nabobarn eller et tantebarn eller en av døtrene til venninne mine som er her å leker. Hun er sammen med andre barn hele dagen, og er overhodet ikke en egoistisk person. Hun er vant til å dele med de andre barna, julaften er aldri kjedelig, det samme gjelder ferier. Blir nesten litt sint. Hun er jo så nær med mange av søskenbarna sine, hvorfor skal hun på død og liv ha søsken? 

Er jeg urimelig her? 

Ja. Barnet ditt får jo ikke dette. Det blir alene når det er voksent. Supert i alle aldre med søsken. 

Anonymkode: 3cc74...bc1

Skrevet
55 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Er jeg urimelig her? 

Du har en stor, veldig nær familie, og unner ikke barnet ditt å oppleve det samme når hun blir voksen? Det synes jeg er egoistisk, ja... 

Anonymkode: 707b0...ace

Skrevet
1 hour ago, Anonym bruker said:

Er jeg urimelig her? 

Nei det synes jeg ikke. Jeg skal også bare ha et barn :). han har søsken hos far,men svært begrenset kontakt,så han føler seg nok som alenebarn

Anonymkode: 90c86...3ea

Skrevet

Jeg er enebarn og det er veldig ensomt som voksen. Hadde mye kontakt med søskenbarna mine når jeg var barn og var aldri ensom da, men nå har de nok med seg selv og sin egen familie. Jeg er jo ikke nærmeste familie med de. Det er ditt valg, men jeg synes det er litt egoistisk.

Anonymkode: 924f5...3a4

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg er enebarn og det er veldig ensomt som voksen. Hadde mye kontakt med søskenbarna mine når jeg var barn og var aldri ensom da, men nå har de nok med seg selv og sin egen familie. Jeg er jo ikke nærmeste familie med de. Det er ditt valg, men jeg synes det er litt egoistisk.

Anonymkode: 924f5...3a4

Men det å ha søsken, betyr ikke at man automatisk har mye kontakt med de. Man kan være like ensom selv om man har søsken. Jeg har 2 søsken, og jeg har stort sett ikke mer kontakt med de enn jeg må

Anonymkode: 9ff50...c30

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Men det å ha søsken, betyr ikke at man automatisk har mye kontakt med de. Man kan være like ensom selv om man har søsken. Jeg har 2 søsken, og jeg har stort sett ikke mer kontakt med de enn jeg må

Ja for sånn er det for alle eller?  

Anonymkode: 9a6e5...25f

Skrevet
9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg skrev heller ikke at det gjaldt for alle. Sliter du alltid så mye med leseferdighetene dine?

Skrevet

Var ute med en kompis i går kveld. Han er 50 år og enebarn. Høsten hans har vært preget av en syk mor. Han måtte ta permisjon fra jobb og omtrent flytte inn til moren sin da hun var på sykehus og kom hjem. 

Han fortalte i går hvor sliten han var over ansvaret med den syke moren (som er 72 år) og at alt ligger på han. Han påpekte at dette var det verste med å være enebarn. Og han må bære dette ansvaret til hans foreldre er døde. Den er tung.. og da sitter han igjen med mange minner fra en oppvekst han ikke har delt med noen andre. Ingen andre som har delt akkurat den oppveksten og de foreldrene med. 

Så ja... man tenker ofte ikke så langsiktig. Men han som enebarn mente at det er fryktelig egoistisk hvis man har et valg. 

Jeg vet selv jeg ville hatet å være enebarn og syns familie og søsken er viktig. Så selv om jeg var sykt sliten etter førstemann så var det aldri et alternativ å ikke få en til. De har ekstremt stor glede av hverandre og ville aldri vært det foruten. 

Anonymkode: f83e5...d79

Skrevet
18 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det var da absolutt ikke der hun sa! Skjerp deg! 

Anonymkode: 6c1c5...3df

Skrevet

Syns ikke du er egoistisk,men jeg ville tenkt meg godt om.Personlig så er jeg glad at jeg har et søsken.Begge foreldrene mine er døde og jeg er selv ufrivillig barnløs og kommer aldri til å få barn.Jeg har kun min mann og min søsters familie.Hadde jeg ikke hatt min søster vet jeg ikke hva jeg hadde gjort.Vi er der sammen i alle høytider.Hadde blitt utrolig stusselig å ikke hatt dem.Øvrig familie blir ikke det samme.Tenk nøye gjennom valget ditt😊

Anonymkode: da1f5...73d

Skrevet

Jeg har akkurat ligget på sykehus med et enebarn i nabosenga. Hun var 73, skilt, hadde et barn som jobbet i utlandet og ingen nær familie. Hun sa selv at det var eksmannen som var hennes nærmeste. Det var nitrist. Vi andre ringte og oppdaterte familie og venner etter legevisitten, vi fikk besøk, noen som kom med tøfler og tannbørste. Hun hadde ingen. Ingen som visste at hun hadde ligget syk alene i flere dager før hun klarte å kontakte ambulanse, ingen som spurte hvordan det gikk. Jeg tror at en søster eller bror ville gjort en stor forskjell for henne. Svigermor er også enebarn, og hun sier som mannen i historien over at det å stå aleine med gamle og syke foreldre var blytungt. Hun strekker det så langt som at enebarn burde vært "forbudt". 

Anonymkode: 4d0b4...f88

Skrevet
5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Er jeg urimelig her? 

Ja, jeg syns du er veldig egoistisk, siden du spør..

Det beste jeg har gjort er å gi dattern min et søsken. 4 år i mellom, de er så fine med hverandre. Jeg syns barn trenger et søsken. Det gjør noe med deg. Noen å dele livet med rett og slett. Og at de har noe spesielt sammen som vi foreldre ikke kan gi dem. 

Jeg er kronisk syk. Men å gi eldste mann et søsken er det beste jeg har gjort. 

I skrivende stund har jeg gjemt meg to sek på badet hehe. 

Hører latter og hyl i underetasjen. 😊

Anonymkode: bf1d0...362

Skrevet
15 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har akkurat ligget på sykehus med et enebarn i nabosenga. Hun var 73, skilt, hadde et barn som jobbet i utlandet og ingen nær familie. Hun sa selv at det var eksmannen som var hennes nærmeste. Det var nitrist. Vi andre ringte og oppdaterte familie og venner etter legevisitten, vi fikk besøk, noen som kom med tøfler og tannbørste. Hun hadde ingen. Ingen som visste at hun hadde ligget syk alene i flere dager før hun klarte å kontakte ambulanse, ingen som spurte hvordan det gikk. Jeg tror at en søster eller bror ville gjort en stor forskjell for henne. Svigermor er også enebarn, og hun sier som mannen i historien over at det å stå aleine med gamle og syke foreldre var blytungt. Hun strekker det så langt som at enebarn burde vært "forbudt". 

Anonymkode: 4d0b4...f88

Enig med deg ❤

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Glad jeg har 6 søsken, kommer alltid overens med noen av de 🤣

Skrevet
5 timer siden, Mostly Harmless skrev:

Jeg tenker barn er et egoistisk valg uansett hvor mange man velger å få. Det eneste jeg tenker, er at jeg ville lagt vekk tanken om å skulle følge opp 100 % hele tiden. Barn har godt av å gå litt under radaren innimellom og bli littegrann overlatt til seg selv. Enebarn får ikke trening i å vente på voksenkontakt like automatisk som dem som har søsken, så ville bare vært litt ekstra oppmerksom på det, særlig siden dere har mange voksne i umiddelbar nærhet.

Er det egoistisk å få barn? Er det ikke det som er meningen med livet, å sette barn til verden ? Arten må jo ikke dø ut. 

Skrevet
7 timer siden, Anonym bruker skrev:

Er jeg urimelig her? 

Jeg har valg å få et barn fordi jeg vil heller kunne passe godt på henne og være der for henne 100 % enn å ha dårligere helse og alltid ligge på etterskudd. Det å ha flere søsken betyr ikke alltid glede, men det leser vi her inne til stadighet. Jeg tror det beste er å gjøre det du føler for og la være å diskutere valgene dine. Jeg mener at folk som forteller andre direkte eller indirekte om man har for få eller for mange barn er ufine!

Anonymkode: 90041...f7d

Skrevet

Jeg har ikke tenkt på hvor mange som skal ta seg av meg bpr jeg blir gammel da jeg valgte å få barn. Mamma er enebarn og jeg har et søsken. Da min mormor og morfar ble gamle, så tok mamma og søsteren min og jeg oss av de sammen. Mamma har aldri vært ensom. Hun har hatt en egen familie. Argumentene for å gi enebarn søsken er merkelige. Man skaffer seg venner og egen familie og da er man ikke ensom. Det finnes mange med flere søsken og mange barn som likevel er ensomme også. 

Anonymkode: 7b893...0bb

Skrevet

Absolutt ikke. Enebarn klarer seg som oftest veldig bra og har nok av gode relasjoner ellers :).

Anonymkode: 42c46...b97

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Er det egoistisk å få barn? Er det ikke det som er meningen med livet, å sette barn til verden ? Arten må jo ikke dø ut. 

7 timer siden, Mostly Harmless skrev:

Har heller aldri skjønt den, er det egoistisk å få barn ? Begrunn det gjerne.

Anonymkode: 7d455...992

Skrevet
52 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har ikke tenkt på hvor mange som skal ta seg av meg bpr jeg blir gammel da jeg valgte å få barn. Mamma er enebarn og jeg har et søsken. Da min mormor og morfar ble gamle, så tok mamma og søsteren min og jeg oss av de sammen. Mamma har aldri vært ensom. Hun har hatt en egen familie. Argumentene for å gi enebarn søsken er merkelige. Man skaffer seg venner og egen familie og da er man ikke ensom. Det finnes mange med flere søsken og mange barn som likevel er ensomme også. 

Anonymkode: 7b893...0bb

Og hva om man blir skilt? Og man kan ikke pålegge barna (da barnebarna) å hjelpe til med sykdom hos de gamle. Iallefall ikke i en lengre periode. Hva om de studerer? 

Anonymkode: f83e5...d79

Skrevet

Siden du spør her, går jeg utifra at du ønsker ærlige svar. Og min mening er at det er egoistisk, ja. Men du må selvsagt gjøre som du vil, og jeg hadde nok ikke sagt noe til deg om jeg kjente deg.

Anonymkode: 95d9e...67e

Skrevet

Jeg tenker det er ett fornuftig valg av deg, og det er vell ikke noe problem?

Jeg øsnket å gi barnet mitt (det første) søsken, og ble gravid med tvillinger. Og det har ikke vært lett. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...