Gå til innhold

Hva er galt med? Mat..


Anbefalte innlegg

Skrevet

Ovnsbakt laks, med potet, agurk ,  og rømme Evt smør? 

Hva er galt med potet? 

Hva er galt med lapskaus? 

Jeg skjønner at jeg  tydeligvis også  henger igjenn på 50 tallet.

 

eks uke meny hos oss.

Tomatsuppe, blomkålsuppe , ertesuppe med pannekaker ( hjemmelaget) 

ovnsakt fisk med potet og grønnsaker, enten laks eller torsk.

kylling med ris/nudler grønnsaker .

Risotto

pasta

kjøtt stekt eller kokt. 

I helger lager vi pizza, lasange, taco søndagsmiddag ( stek) eller så går vi utover spiser.

 

Jeg lager  så mye som mulig av maten selv. Kjøper selvfølgelig kjøtt og fisk men maler kjøtt til kjøttdeig og fisk til fiskemat. 

 

 

 

Anonymkode: b1c7d...221

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ingenting galt med mat, jeg lager også mye tradisjonsmat om du vil kalle det det.

Men vi har alltid saus da, tørr mat spiser vi ikke. Så om vi har ovnbakt fisk, kokte poteter og grønnsaker ville jeg også lagd en saus, f.eks sandefjorsmør.

Anonymkode: 1007d...440

Skrevet
29 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ovnsbakt laks, med potet, agurk ,  og rømme Evt smør? 

Hva er galt med potet? 

Hva er galt med lapskaus? 

Jeg skjønner at jeg  tydeligvis også  henger igjenn på 50 tallet.

 

eks uke meny hos oss.

Tomatsuppe, blomkålsuppe , ertesuppe med pannekaker ( hjemmelaget) 

ovnsakt fisk med potet og grønnsaker, enten laks eller torsk.

kylling med ris/nudler grønnsaker .

Risotto

pasta

kjøtt stekt eller kokt. 

I helger lager vi pizza, lasange, taco søndagsmiddag ( stek) eller så går vi utover spiser.

 

Jeg lager  så mye som mulig av maten selv. Kjøper selvfølgelig kjøtt og fisk men maler kjøtt til kjøttdeig og fisk til fiskemat. 

 

 

 

Anonymkode: b1c7d...221

Er glad jeg ikke bor i ditthus😊 Jeg liker god mat og gode smaker. Potet smaker ikke noe. Husmannskost (fattigmannskost) er det kjedeligste jeg vet. 

Anonymkode: 494a4...d50

Skrevet
29 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Er glad jeg ikke bor i ditthus😊 Jeg liker god mat og gode smaker. Potet smaker ikke noe. Husmannskost (fattigmannskost) er det kjedeligste jeg vet. 

Anonymkode: 494a4...d50

Jeg derimot er glad i tradisjonsmat og liner for eksempel poteter bedre enn ris og pasta. Det hi beskriver er god mat og gode smaker.

Det er mye annen mat som er god også, men jeg foretrekker å bruke relativt lokale råvarer. Da passer det ofte med ganske tradisjonelle oppskrifter også.

Anonymkode: 1469d...14b

Skrevet

Ikke noe galt med det, selvfølgelig. Er bare damene her inne som er jævlig rare.

Anonymkode: 4c19a...3e5

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Er glad jeg ikke bor i ditthus😊 Jeg liker god mat og gode smaker. Potet smaker ikke noe. Husmannskost (fattigmannskost) er det kjedeligste jeg vet. 

Anonymkode: 494a4...d50

 Hva spiser du? 

Anonymkode: b1c7d...221

Skrevet
18 minutter siden, Anonym bruker skrev:

 Hva spiser du? 

Anonymkode: b1c7d...221

Mye asiatisk, indisk og mexicansk. Gresk.  Mye krydder og smak. Bacalao istedenfor kokt torsk og poteter feks. Woker, gryter, deilige sauser og marinader. Salater, og da ikke bare kinakål med mais liksom. Liker ikke den tradisjonelle norske maten så godt. 

Poterer stekes i skiver i ovnen med krydder feks heller enn å kokes. Ellers liker vi nok ris og pasta bedre enn potet. 

Grønnsakstilbehør er ikke kokte gulerøtter men heller stekt aubergine, tomat og squash med hvitløk og krydder. 

 

Anonymkode: 494a4...d50

Skrevet

Det er ikke noe galt med slik mat, men angrep er det beste forsvar for ganske mange her inne. Den andre hi var vel også noe aggressiv i sin formidling, og da blir svarene ofte bare krasse og utenfor tema tilbake. For tema var ikke selve matrettene. Det var helt normal mat som ble beskrevet. Og det ene trenger ikke utelukke det andre. Men slike nyanser kommer også sjeldent frem i slike diskusjoner. 

Anonymkode: e5c76...79e

Skrevet

Ikke noe galt med det, norsk husmannskost er fin kost det. Tror bare mange ikke fortsår her inne at selvom man hadde det til middag betyr ikke det at man aldri har smakt noe mer «eksotisk».

Her går det i en fin blanding av husmannskost, asiatisk, middelhavsmat, mexicansk og annet snadder. Men jeg ville ikke spist bare eksotisk mat hele tiden, og jeg ville ikke spist bare husmannskost. Variasjon er fint og viktig..

Anonymkode: 8b810...e97

Skrevet

Mange feinschmeckers her, selv om de liker å tro at de ikke er det. 

Helt vanlig meny hos oss også, men bruker nok også mer saus. Vi har også innslag fra den store verden et par ganger i uka. Vi har mye naturressurser rundt oss så vi er så "gammeldagse" at vi har innført søndagsmiddag. Da bruker vi mye viltkjøtt eller fisk/hval og potet. 

Potet er topp. Vi lager det på mange måter og jeg elsker det. At det er fattigmatskost er direkte latterlig for meg og sier meg mye mer om vedkommende som mener det enn om meg som synes det er godt. Vedkommende aner jo ingenting om hva som kreves for å dyrke frem god potet og jeg vil påstå at den mangler skills i hvordan man tilbereder god potet.

Anonymkode: 6c009...39b

Skrevet
27 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Mange feinschmeckers her, selv om de liker å tro at de ikke er det. 

Helt vanlig meny hos oss også, men bruker nok også mer saus. Vi har også innslag fra den store verden et par ganger i uka. Vi har mye naturressurser rundt oss så vi er så "gammeldagse" at vi har innført søndagsmiddag. Da bruker vi mye viltkjøtt eller fisk/hval og potet. 

Potet er topp. Vi lager det på mange måter og jeg elsker det. At det er fattigmatskost er direkte latterlig for meg og sier meg mye mer om vedkommende som mener det enn om meg som synes det er godt. Vedkommende aner jo ingenting om hva som kreves for å dyrke frem god potet og jeg vil påstå at den mangler skills i hvordan man tilbereder god potet.

Anonymkode: 6c009...39b

Ehm.. er du historieløs? Potet ER jo fattigmannskost. Min far på nærmere 80 husker middagene fra han var liten. De var mange barn og hadde dårlig råd. De fikk gjerne en liten kjøttkake hver til middag, og så kunne de spise så mye potet de ville til. For det var billig mat. Poteten reddet jo mange pga nettopp dette. Så eksklusivt og dyrt kan man ikke kalle potet. Men potet kan være godt, tilberedt rett, og der utelukker jo standard koking. Og det var vel kokt potet som var eksemplet her. Det smaker jo nada. 

Anonymkode: 494a4...d50

Skrevet
12 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ehm.. er du historieløs? Potet ER jo fattigmannskost. Min far på nærmere 80 husker middagene fra han var liten. De var mange barn og hadde dårlig råd. De fikk gjerne en liten kjøttkake hver til middag, og så kunne de spise så mye potet de ville til. For det var billig mat. Poteten reddet jo mange pga nettopp dette. Så eksklusivt og dyrt kan man ikke kalle potet. Men potet kan være godt, tilberedt rett, og der utelukker jo standard koking. Og det var vel kokt potet som var eksemplet her. Det smaker jo nada. 

Anonymkode: 494a4...d50

Man bruker dårlig potet og dårlig koketeknikk om poteten ender opp som smakløs... 

Anonymkode: 4c19a...3e5

Skrevet
22 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Man bruker dårlig potet og dårlig koketeknikk om poteten ender opp som smakløs... 

Anonymkode: 4c19a...3e5

Kokt potet er smaksløst uansett hvordan man snur og vender på det. Potet i andre former er noe helt annet.

Anonymkode: 2e2fe...7ee

Skrevet
21 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Man bruker dårlig potet og dårlig koketeknikk om poteten ender opp som smakløs... 

Anonymkode: 4c19a...3e5

Nei, det er fint lite smak i poteter altså. Eller er du som min mor som synes mat som har vært i nærheten av pepper er såååå sterkt? Noen trenger ikke mye smak, andre liker smak. Men å påstå at det smaker mye av potet blir jo tull. 

Anonymkode: 494a4...d50

Skrevet
37 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ehm.. er du historieløs? Potet ER jo fattigmannskost. Min far på nærmere 80 husker middagene fra han var liten. De var mange barn og hadde dårlig råd. De fikk gjerne en liten kjøttkake hver til middag, og så kunne de spise så mye potet de ville til. For det var billig mat. Poteten reddet jo mange pga nettopp dette. Så eksklusivt og dyrt kan man ikke kalle potet. Men potet kan være godt, tilberedt rett, og der utelukker jo standard koking. Og det var vel kokt potet som var eksemplet her. Det smaker jo nada. 

Anonymkode: 494a4...d50

Nei, er ikke helt historieløs. Men da er det mange ting som i dag er delikatesser som også regnes som fattigmannkost: torsk/sei/kveite i alle varianter (kokt, stekt, lutet, bukna, tørket, torske tunge lever, rogn osv).

Så da regner jeg med siden du sverger til rikmannskost spiser mye svineblod, lever og annen innmat for å bli stor å sterk?

Jeg tror i grunn at min tunge smaker mer enn din feinschmecker tunge for jeg smaker mye av potet. Jeg smaker det godt når poteten er dyrket for harft frem og jeg smaker det når de har hatt et godt vekst grunnlag. Ikke minst smaker jeg at det er forskjell på de forskhellige sortene. Sikker på at du velger riktige sort til den type potet du ønsker å forberede? 

Å ja, jeg smaker på verden jeg også, men jeg er fortsatt også glad i potet.

Anonymkode: 6c009...39b

Skrevet

Ingenting direkte galt med det, men jeg syns det hørtes vanvittig tørt ut selv. Potet uten saus fungerer ikke i mitt hode, og rømme/smør gjør ikke jobben godt nok til potet, syns jeg. Jeg er voksen og ville nok spist likevel, men ville ikke syns det var noe godt. Det jeg reagerte mest på i det andre innlegget var at ungene var så "kresne" som ikke spiste denne retten. Det er ikke akkurat en rett jeg ville tilberedt når jeg visste det kommer fremmede unger på besøk.

Jeg var selv et kresent barn og det er utrolig trist å komme på besøk til noen å sitte ved bordet å ikke like maten. Ikke fordi man er trist for at man ikke fikk pølse, men fordi det er trist å føle at man er til bry og at man er uhøflige, noe HI i det andre innlegget bekreftet at hun tenker. Er ikke sånn at man ikke liker noe fordi man er bortskjemt eller fordi man heller ville hatt noe annet. Når man virkelig ikke liker noe så er det direkte vondt å spise det, så når jeg får gjester prøver jeg å unngå sånne situasjoner ved å lage noe "vanlig". Begynner å kjenne barnets venner ganske godt nå, så de som er her sjelden får servert noe de liker. De som er her oftere får det vi uansett skulle ha, men de kjenner vi så godt at de vet at det er ingen skam å droppe grønnsakene eller spørre pent om å få ei skive eller to i stedet hvis man ikke liker noe av det som er på bordet.

Anonymkode: 078ab...114

Skrevet

Jeg er ikke glad i kokt potet men spiser det når jeg må, men drukner potetene i saus 😉. Favorittretten til mannen er lettsaltet torsk med poteter, smør og bacon, det er noe av det verste jeg vet 😉. Så vi er veldig forskjellige i matveien 🙂

Anonymkode: 5a50a...783

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Nei, er ikke helt historieløs. Men da er det mange ting som i dag er delikatesser som også regnes som fattigmannkost: torsk/sei/kveite i alle varianter (kokt, stekt, lutet, bukna, tørket, torske tunge lever, rogn osv).

Så da regner jeg med siden du sverger til rikmannskost spiser mye svineblod, lever og annen innmat for å bli stor å sterk?

Jeg tror i grunn at min tunge smaker mer enn din feinschmecker tunge for jeg smaker mye av potet. Jeg smaker det godt når poteten er dyrket for harft frem og jeg smaker det når de har hatt et godt vekst grunnlag. Ikke minst smaker jeg at det er forskjell på de forskhellige sortene. Sikker på at du velger riktige sort til den type potet du ønsker å forberede? 

Å ja, jeg smaker på verden jeg også, men jeg er fortsatt også glad i potet.

Anonymkode: 6c009...39b

Hehehe.. kos deg med pottittene du. Hvorfor tar du det så ille opp at ikke alle elsker kokt potet? Av alle ting? Du viser jo virkelig din dannede side her må jeg si... 

Anonymkode: 494a4...d50

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Kokt potet er smaksløst uansett hvordan man snur og vender på det. Potet i andre former er noe helt annet.

Anonymkode: 2e2fe...7ee

Derfor man trenger en god saus til å mose potetene i, da er kokt potet kjempegodt ;)

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Kokt potet er smaksløst uansett hvordan man snur og vender på det. Potet i andre former er noe helt annet.

Anonymkode: 2e2fe...7ee

Kokt potet alene er kjempegodt hvis det er rett potet. Sånne som er gule i kjøttet og klebrige på kniven når du skjærer dem opp, nam!

Og er det sammen med annen mat er jo potet godt uansett. Jeg ser ikke noe galt med maten som ramses opp her.

Skrevet

Jeg er ikke så glad i saus, så min beste laksemiddag er med ovnsbakt laks, kokte poteter og rømme. Og grønnsaker, selvsagt. Jeg liker kokt potet jeg  

Norsk tradisjonkost er god mat, men det betyr jo ikke at man ikke liker annen mat i tillegg. 

Skrevet

Poteter i hvit saus, poteter i fløtesaus, poteter med smør og gressløk, med sandefjordsmør 😋😋😋

Anonymkode: 1ca98...025

Skrevet

Da er jeg også gammeldags, for her serveres det kokt potet omtrent hver dag til middag. Og gjerne laks, lapskaus fra bunnen, eller annen tradisjonsmat. Men her spises det også mer eksotisk mat også. Det ene utelukker ikke det andre.

 

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Hehehe.. kos deg med pottittene du. Hvorfor tar du det så ille opp at ikke alle elsker kokt potet? Av alle ting? Du viser jo virkelig din dannede side her må jeg si... 

Anonymkode: 494a4...d50

Tusen takk 😄 Hadde du bare sagt at du ikke liker potet så hadde det vært fine by me, men når du slenger med leppa om fattigmannskost og annen ovenfra og ned holdning så slenger jeg tilbake. Jeg er ikke ute etter å vise min dannelse...jeg henger jo tross alt her. 

Men seriøst du burde få øynene opp for denne fantastiske grønnsaken 😍 mmmm

Anonymkode: 6c009...39b

Skrevet

Herregud så mange teite svar.

Poteter finnes i utallige varianter. 

Anonymkode: 7cd08...6e3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...