Gå til innhold

Julefeiring og søsteren min

Anbefalte innlegg

Skrevet
13 minutter siden, frk Nilsen skrev:

Du kan fortsette å arrangere jul, men da må du sette krav til at hun bidrar og ikke seiler som gratispassasjer! Sett henne i arbeid. La henne skrelle poteter, lage dessert, dekke bord osv. 

Har prøvd, men hun kommer ikke før feiringen begynner, for hun skal alt mulig (innom en venninne med julegaver, i kirken, gå tur, you name it). Derfor prøvde jeg først å spørre om vi kunne bytte på hvor vi var. Når det ikke gikk sa jeg at vi måtte feire hver for oss. Det resulterte i at de heller vil feire alene enn å stelle i stand for noen andre.

Anonymkode: c7706...a19

Videoannonse
Annonse
Skrevet
25 minutter siden, prekæs skrev:

Stå på krava her. Forstår deg godt.

Takk, men aner faktisk ikke hvordan jeg skal stå på krava. Har de to siste årene spurt henne direkte om ikke hun kan invitere foreldrene, tanta og søsteren vår, men hun svarer at hun «trenger en rolig jul». Det kunne jeg treng også, men gjør det ikke  om de andre da ikke blir invitert et sted. Ja, mamma hadde nok lagd til, men de ville ha syntes det var stusselig. Både søsteren min og jeg har store hus og romslig økonomi.

Skrevet
6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Takk, men aner faktisk ikke hvordan jeg skal stå på krava. Har de to siste årene spurt henne direkte om ikke hun kan invitere foreldrene, tanta og søsteren vår, men hun svarer at hun «trenger en rolig jul». Det kunne jeg treng også, men gjør det ikke  om de andre da ikke blir invitert et sted. Ja, mamma hadde nok lagd til, men de ville ha syntes det var stusselig. Både søsteren min og jeg har store hus og romslig økonomi.

Stusselig å lage til jul for fire voksne i nær slekt? Da er det ikke bare du og søsteren din som er sær, dere er en hel gjeng særinger.

Anonymkode: 02a7f...3b7

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Stusselig å lage til jul for fire voksne i nær slekt? Da er det ikke bare du og søsteren din som er sær, dere er en hel gjeng særinger.

Anonymkode: 02a7f...3b7

Tull. Den ene søsteren har alltid tatt ansvar her, det er den andre som mangler folkeskikk. Når det til og med skal synes synd på den som ikke gidder dele ansvar, tenker jeg det er noen i denne tråden som føler seg truffet.

Skrevet
23 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Da slutter du å spørre, du forteller det rett ut! "I år trenger jeg en rolig jul, du har hatt det i alle år, nå er det min tur. Det er din tur til å invitere x, y og z!"

Anonymkode: 74dd1...6f3

Skrevet

Kanskje du kan ta med deg kjernefamilien og dra bort i julen, HI? Leie en hytte? Da blir det enklere å sette standarden for turnusen neste gang. 

Anonymkode: 202bb...5a6

Skrevet
25 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Er du direkte nok mot søster? Får det konsekvenser for henne at hun ikke tar ansvar slik du har gjort? 

Anonymkode: 32b5e...924

Skrevet

skjønner søsteren din her jeg. støtter henne fullt ut

Anonymkode: 7b78f...0b4

Skrevet

Hadde sluttet å bry meg og bare innsett at søsteren ikke vil, og derfra innstilt meg på å ha julen fast hos meg. Jeg syns det er koselig med foreldre og ev andre familiemedlemmer da, så lenge det ikke blir altfor mange. Hadde det vært mange barn hadde jeg nok gruet meg mer, mulig fordi vi bare har en.. Videre ville nok mitt forhold til søsteren vært kjøligere, fordi hun tydelig er en som sniker seg med og ikke bidrar, sånt er helt ut i min verden.

Anonymkode: d1fba...c53

Skrevet
8 timer siden, Anonym bruker skrev:

Vi er to søstre som begge er gift og har tre barn hver. Vi har også en yngre søster som ikke er etablert og en barnløs tante (søster til moren vår). Før feiret vi alle sammen jul hos meg. Etter hvert syntes vi det ble litt mye og jeg sa fra til søsteren min at vi ikke lenger orket så mye folk og at vi kunne invitere de andre hvert vårt år, men at vi to ikke trengte feire sammen med seks barn. Barna våre er i ulike alder og kjønn. Hun ble ganske så fornærmet og det første året tilbød jeg henne å ha feiringen hos seg. Det ville hun ikke, så jeg inviterte. Etter det så har hun sagt at de vil være alene. Hun inviterer altså ikke resten av familien, slik at jeg nå har gjort det i fem år. Mine foreldre kan av ulike årsaker ikke ha feiringen hos seg, og min barnløse søster bor borte og kommer hjem til jul. Må jeg bare leve med at vi aldri kan feire bare oss i kjernefamilien? Jeg har snakket med henne, men hun mener det er hennes rett å bestemme hvordan de vil feire jul. Blir så oppgitt.

Jeg skjønner deg veldig godt. Jeg syns din søster er veldig barnslig. Skal straffe deg liksom? Har en slik søster sjæl hehe. Rare greier

Anonymkode: 0ade9...13c

Skrevet
2 timer siden, prekæs skrev:

Tull. Den ene søsteren har alltid tatt ansvar her, det er den andre som mangler folkeskikk. Når det til og med skal synes synd på den som ikke gidder dele ansvar, tenker jeg det er noen i denne tråden som føler seg truffet.

Enig Enig enig 

Anonymkode: 0ade9...13c

Skrevet

Det er noe som sier meg at du er storesøster til hun som ikke gidder å ha slekta der på juleaften? 

Jeg ser to muligheter.

1. Aksepter ståa, du lager jul for foreldrene og svigers så lenge de lever. din uetablerte søster finner seg kanskje en mann(eller dame) etter hvert.

2. Reis bort neste jul med kun din kjernefamilie og se hva søsteren din gjør.

Skrevet

Jeg ville fortsatt ha invitert foreldre, enslig søster og de som sitter alene. Så kan søsteren din som har familie, feire alene så mye hun bare vil. Og så ser de andre familiemedlemmene dine hvem som er rause og hvem som ikke er det! Søsteren din bør føle seg flau, rett og slett!

Skrevet
11 timer siden, Anonym bruker skrev:

skjønner søsteren din her jeg. støtter henne fullt ut

Anonymkode: 7b78f...0b4

Jaha? Så du syns det er OK å være gratispassasjer år etter år? Det rettferdige er helt klart å bytte på det.

Skrevet

Jeg skjønner deg veldig godt!

Jeg har en slik søster jeg også. Vi har feiret jul hos oss i 18 år på rad nå! Inkludert familieselskap første juledag.

Først kuttet jeg ut å invitere den utvidede slekten til første juledag. da var det mange som ble snurte. Imidlertid var det ingen som tok over stafettpinnen og inviterte tilbake.... For to år siden reise vi bort i julen. Da ble min søster og familien snurt. Vi reiser bort i år igjen. Og jammen kommer de ikke etter oss!!

men å invitere til seg - nei, det er visst ikke mulig!

Anonymkode: ec1f8...42b

Skrevet
8 timer siden, Nyttårs barn skrev:

Det er noe som sier meg at du er storesøster til hun som ikke gidder å ha slekta der på juleaften? 

Jeg ser to muligheter.

1. Aksepter ståa, du lager jul for foreldrene og svigers så lenge de lever. din uetablerte søster finner seg kanskje en mann(eller dame) etter hvert.

2. Reis bort neste jul med kun din kjernefamilie og se hva søsteren din gjør.

Jeg er storesøster ja. Og kjenner nok ekstra på det fordi det også var slik da vi vokste opp. Hun snek seg alltid unna.

Har vurdert å dra bort, men får meg ikke til det. Er jo koselig å feire med familie, men det blir så mange og det kunne vært fint å ha en roligere feiring innimellom.

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Jeg er storesøster ja. Og kjenner nok ekstra på det fordi det også var slik da vi vokste opp. Hun snek seg alltid unna.

Har vurdert å dra bort, men får meg ikke til det. Er jo koselig å feire med familie, men det blir så mange og det kunne vært fint å ha en roligere feiring innimellom.

Ja da synes jeg dere godt kan reise bort et år, så får familien se hva som skjer når du ikke ordner opp. Lei en hytte eller dra til varmere strøk, lad batteriene og se om ikke søsteren din våkner når du ikke er til stede for å dra lasset.

Skrevet
15 minutter siden, Nyttårs barn skrev:

Ja da synes jeg dere godt kan reise bort et år, så får familien se hva som skjer når du ikke ordner opp. Lei en hytte eller dra til varmere strøk, lad batteriene og se om ikke søsteren din våkner når du ikke er til stede for å dra lasset.

For ikke å snakke om så finner dere ut om det egentlig er stas å feire alene.

Anonymkode: 3cfc2...7f7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...