Gå til innhold

Julefeiring og søsteren min

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi er to søstre som begge er gift og har tre barn hver. Vi har også en yngre søster som ikke er etablert og en barnløs tante (søster til moren vår). Før feiret vi alle sammen jul hos meg. Etter hvert syntes vi det ble litt mye og jeg sa fra til søsteren min at vi ikke lenger orket så mye folk og at vi kunne invitere de andre hvert vårt år, men at vi to ikke trengte feire sammen med seks barn. Barna våre er i ulike alder og kjønn. Hun ble ganske så fornærmet og det første året tilbød jeg henne å ha feiringen hos seg. Det ville hun ikke, så jeg inviterte. Etter det så har hun sagt at de vil være alene. Hun inviterer altså ikke resten av familien, slik at jeg nå har gjort det i fem år. Mine foreldre kan av ulike årsaker ikke ha feiringen hos seg, og min barnløse søster bor borte og kommer hjem til jul. Må jeg bare leve med at vi aldri kan feire bare oss i kjernefamilien? Jeg har snakket med henne, men hun mener det er hennes rett å bestemme hvordan de vil feire jul. Blir så oppgitt.

Anonymkode: c7706...a19

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Synes ikke hun har gjort noe galt. Du valgte å trekke deg ut av fellesfeiringen og dette er konsekvensene. Selvom det ikke ble slik du hadde tenkt.

Det er ingen som kan bestemme at du skal invitere de andre. Så sånn sett har du all mulighet til å bare feire med kjernefamilien. Selvom jeg forstår hvorfor du føler deg pliktet til å invitere.

Anonymkode: 64b82...35b

Skrevet

Du kan ikke gjøre noe med det nei.

Men det kan da ikke være mye stress å invitere 4 stykker til jul? Er du sikker på at barna dine ønsker å være bare kjernefamilien?

Det er litt stusselig for barna at det blir bare den samme gjengen som hver søndag rundt bordet på julaften når de er vant til å ha besteforeldrene der altså...

Anonymkode: 24640...543

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Synes ikke hun har gjort noe galt. Du valgte å trekke deg ut av fellesfeiringen og dette er konsekvensene. Selvom det ikke ble slik du hadde tenkt.

Det er ingen som kan bestemme at du skal invitere de andre. Så sånn sett har du all mulighet til å bare feire med kjernefamilien. Selvom jeg forstår hvorfor du føler deg pliktet til å invitere.

Anonymkode: 64b82...35b

Men fellesfeiringen var alltid hos oss. Selv om jeg flere ganger spurte om vi kunne være hos dem. Derfor ble jeg lei.

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du kan ikke gjøre noe med det nei.

Men det kan da ikke være mye stress å invitere 4 stykker til jul? Er du sikker på at barna dine ønsker å være bare kjernefamilien?

Det er litt stusselig for barna at det blir bare den samme gjengen som hver søndag rundt bordet på julaften når de er vant til å ha besteforeldrene der altså...

Mannens foreldre er der alltid, siden mannen bare har en søster som bor i utlandet og aldri drar hjem til jul. Så kunne tenke meg å være syv og ikke elleve hvert annet år.

Skrevet

Jeg har innsett at jeg ikke får den julaften jeg ønsker, men den som tar hensyn til alle andre, så vi har åpent hus hver julaften. Både foreldre og søsken og søskens svigerfamilie har vi hatt på besøk. Det er hyggelig det også, om enn noe stressende, så trøster jeg meg med at ingen sitter alene eller må feire med noen de egentlig ikke ønsker å feire med. 

Det er nok den beste løsningen for deg også. 

Anonymkode: 3d367...2bf

Skrevet

Jeg har innsett at jeg ikke får den julaften jeg ønsker, men den som tar hensyn til alle andre, så vi har åpent hus hver julaften. Både foreldre og søsken og søskens svigerfamilie har vi hatt på besøk. Det er hyggelig det også, om enn noe stressende, så trøster jeg meg med at ingen sitter alene eller må feire med noen de egentlig ikke ønsker å feire med. 

Det er nok den beste løsningen for deg også. 

Anonymkode: 3d367...2bf

Sånn er det her også. Greier innimellom å tenke at sånn må det bare være, men blir så irritert på søsteren min som lener seg på at jeg alltid ordner opp. 

Skrevet

Du trenger ikke invitere noen, men du kan ikke forvente at andre gjør det heller. La foreldre, tante, søster og mannens foreldre ordne jul selv om dere ikke vil feire med dem, men ikke krev ål søsteren din skal gjøre det.

Anonymkode: 3cfc2...7f7

Skrevet
6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du trenger ikke invitere noen, men du kan ikke forvente at andre gjør det heller. La foreldre, tante, søster og mannens foreldre ordne jul selv om dere ikke vil feire med dem, men ikke krev ål søsteren din skal gjøre det.

Tante er ikke frisk og foreldrene mine har flyttet i en knøttliten leilighet. Klart jeg kan la dem feire selv, men voksne folk er jo ikke så egoistiske. Har jo lurt på om søsteren min ville ha invitert om hun skjønte at jeg faktisk ikke kom til å gjøre det, men det finner jeg vel aldri ut.

Skrevet
4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Tante er ikke frisk og foreldrene mine har flyttet i en knøttliten leilighet. Klart jeg kan la dem feire selv, men voksne folk er jo ikke så egoistiske. Har jo lurt på om søsteren min ville ha invitert om hun skjønte at jeg faktisk ikke kom til å gjøre det, men det finner jeg vel aldri ut.

Foreldrene dine kan jo leie noe eller ordne i stand hjemme hos din tante om de vil. De har valgt en liten leilighet. Det har noen konsekvenser. Det samme gjelder din enslige søster. Hun har valgt å flytte vekk. Da kan hun ikke samtidig forvente at hun kan komme til dekket bord hvert år. 

Skrevet
21 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det her blir litt vel martyr. Du står HELT fritt til å ta andre valg enn du har gjort før. 

Anonymkode: 32b5e...924

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det her blir litt vel martyr. Du står HELT fritt til å ta andre valg enn du har gjort før. 

Anonymkode: 32b5e...924

Det gjør hun vel ikke hvis det betyr at foreldrene må sitte aleine 

Anonymkode: e458c...ce7

Skrevet

Men julaften er ikke nødvendigvis for deg, den er for barna, og jeg tviler på at de har noe imot at besteforeldrene på begge sider kommer hvert år?

Det er denne julen de er vant til, og gleder seg til. Gled deg med dem istenfor å irritere deg over å være vertinne.

Det er sånn her også, mannens foreldre og ene bror kommer hvert år siden de ikke har noen andre steder å være, så er mine foreldre skilt og jeg har en enslig søster, så det kommer alltid noen flere, pluss at vi har fire barn selv.

Jeg stresset og kavet en del før, men det gjør jeg ikke lenger.

Ungene elsker jula som den er nå, og vi voksne trenger virkelig ikke stresse og kave for at alt skal bli perfekt. Potetene skrelles dagen før og legges i kaldt vann, samme med grønnsakene, deles opp og legges i kaldt vann. Både ribbe og pinnekjøtt lager seg selv, så det er ikke mye stress altså.

Dekke bordet kan ungene gjøre, de storkoser seg med det. Legge på rød duk, pent service, stetteglass og juleservietter, de gjør det så fint.

Så len deg tilbake, la andre også bidra og ikke stress. Det blir jul uansett.

Skrevet
30 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det gjør hun vel ikke hvis det betyr at foreldrene må sitte aleine 

Anonymkode: e458c...ce7

Foreldrene har både en enslig datter og en tante å feire med hvis de vil. Hybelen skal være ganske liten før du ikke får trykket inn 4 mennesker og man må ikke feire hjemme.

Skrevet

Mange muligheter selvsagt, men jeg tenker at søsteren min og meg burde dele på denne «jobben». Helt ærlig syns jeg hun er superegoistisk.

Skrevet
25 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Mange muligheter selvsagt, men jeg tenker at søsteren min og meg burde dele på denne «jobben». Helt ærlig syns jeg hun er superegoistisk.

Det var jo du som stengte henne og barna hennes ute fra julefeiringen, men fortsatte å invitere resten. Det er ikke rart hun er såret. Vi har seks barn og ti-tolv voksne både når vi feirer med min og mannens familie. Vi har annethvert år. Det «styret» tåler vi den ene gangen i året. 

Anonymkode: f2138...bc3

Skrevet
30 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja, men du er jo like egoistisk som ikke "orker" ha besteforeldrene på julaften...

Skjønner ikke hva det feiler dere egentlig, at dere ikke vil ha hele storfamilien og barn i hytt og pine er greit nok, men besteforeldrene. Dere "sloss" om å slippe ha besteforeldrene på besøk julaften og hun vinner fordi hun nekter og da føler du at du må.

Det er egentlig litt skammelig, stakkars gamlingene i deres familie. Denne kvelden burde de virkelig være velkommen altså....

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja, men du er jo like egoistisk som ikke "orker" ha besteforeldrene på julaften...

Skjønner ikke hva det feiler dere egentlig, at dere ikke vil ha hele storfamilien og barn i hytt og pine er greit nok, men besteforeldrene. Dere "sloss" om å slippe ha besteforeldrene på besøk julaften og hun vinner fordi hun nekter og da føler du at du må.

Det er egentlig litt skammelig, stakkars gamlingene i deres familie. Denne kvelden burde de virkelig være velkommen altså....

Jeg kjenner en del ,"gamlinger" som helt klart fortjener å bli sittende alene. Hvis du prioriterer deg selv først resten av året og attpå til bruker det meste av jula på å klage kan de takke seg selv.

Skrevet

Det er jo helt tydelig at søsteren er ute etter minst
mulig jobb. At når hun må gjøre noe gidder hun kan å gjøre det for seg selv.

Skjønner HI og hadde sakt det rett ut til henne: "I år får du stelle istand for x, x og x også! Jeg har gjort det i alle år, så nå vil jeg ha en roligere jul."

Anonymkode: 74dd1...6f3

Skrevet

Du og din søster er like sære begge to. Her har dere rikelig med familie å feire med, og det er om å gjøre å slippe unna? 

Og fire voksne i en "knøttliten leilighet" går helt fint om du ikke kan dekke på noen ekstra fat. Slutt å lek martyr!

Anonymkode: 02a7f...3b7

Skrevet

For meg så handler julen om familie, kos og god mat. Hadde du vært min søster så hadde jeg blitt lei meg. Det er snakk om en dag i året, hva er problemet med å samles alle sammen? Tror du ikke din søster føler seg utestengt når du ikke ønsker å feire med henne? 

Anonymkode: 892bf...73c

Skrevet
57 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det var jo du som stengte henne og barna hennes ute fra julefeiringen, men fortsatte å invitere resten. Det er ikke rart hun er såret. Vi har seks barn og ti-tolv voksne både når vi feirer med min og mannens familie. Vi har annethvert år. Det «styret» tåler vi den ene gangen i året. 

Anonymkode: f2138...bc3

Stengte ute? Hun burde ta sin tørn, men det gidder hun tydeligvis ikke. Søster bør se lenger en egen nesetipp her.

Skrevet
8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

For meg så handler julen om familie, kos og god mat. Hadde du vært min søster så hadde jeg blitt lei meg. Det er snakk om en dag i året, hva er problemet med å samles alle sammen? Tror du ikke din søster føler seg utestengt når du ikke ønsker å feire med henne? 

Anonymkode: 892bf...73c

Etter å ha lagd i stand jul til alle sammen i årevis «stengte jeg henne ute». I løpet av de årene spurte jeg flere ganger om vi kunne feire hos henne slik at jeg et år innimellom også kunne se tegnefilmer med ungene istedenfor å lage mat og dekke på til en bataljon. Ja, er sikkert martyr.

Skrevet

Etter å ha lagd i stand jul til alle sammen i årevis «stengte jeg henne ute». I løpet av de årene spurte jeg flere ganger om vi kunne feire hos henne slik at jeg et år innimellom også kunne se tegnefilmer med ungene istedenfor å lage mat og dekke på til en bataljon. Ja, er sikkert martyr.

Stå på krava her. Forstår deg godt.

Skrevet
11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du kan fortsette å arrangere jul, men da må du sette krav til at hun bidrar og ikke seiler som gratispassasjer! Sett henne i arbeid. La henne skrelle poteter, lage dessert, dekke bord osv. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...