Gå til innhold

kulturforskjeller på amming?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg traff en venninne idag og vi skulle spise lunsj ute. Hun ammer og følte seg tydeligvis litt brydd da hun skulle amme. Aller helst ønsket hun å trekke seg bort for ikke å plage andre. Jeg sa til henne at, herregud, kan du ikke bare amme her inne på restauranten? Hun gjorde så men det virket som om at dette ikke lengre er vanlig? Jeg fikk barn i 1991, 1995 og 2002. Vi tenkte aldri på at vi skulle være til bry. Hva har skjedd?

Anonymkode: b06c1...8bd

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Noen liker det og andre ikke 🤷🏻‍♀️ Jeg , og kvinner i min krets, har null problem med offentlig amming. Fikk barn i 2011 og 2017

Pumpe offentlig kan jeg finne på å gjøre også. 

Har aldri merket skulende blikk eller kommentarer :) 

Skrevet

Jeg har barn på alder med dine, og har inntrykk av at de som er yngre enn oss ofte virker flauere over å amme offentlig enn det vi var.

Aner ikke hva som har skjedd, men hvis mine observasjoner stemmer er det jo synd.

Anonymkode: 5969e...6af

Skrevet

Forskjell på folk. Ikke alle liker det. Og ikke alle babyer dier skikkelig med mye ståk rundt seg 

Anonymkode: 79d19...262

Skrevet

Jeg har håpløse pupper å amme offentlig med så jeg prøvde å unngå det både i 2004 og 2013

Anonymkode: 0114a...3d8

Skrevet

Har 3 barn selv, men har aldri likt å amme offentlig. Mye fordi jeg føler meg naken( liker ikke offentlige garderober heller)..

Har med mitt forhold til kroppen min å gjøre... jeg ser ikke på puppene som kun matstasjoner .. akkurat som at jeg aldri ville solet meg toppløs.

Folk er forskjellig rett og slett .

Anonymkode: 2b385...bcd

Skrevet

Vi har også en utlandsk i familien å hver gang hun skal amme så går hun inn på ett eget rom selv om det bare er familiebesøk der det er nær familie. Tenker også at det kanskje har med kulturforskjell å gjøre.

Anonymkode: 2c707...e9f

Skrevet

Syntes det blir galt å amme offentlig på en restaurant.

Anonymkode: 1a7ab...e1c

Skrevet

Jeg er helt for offentlig amming, og har gjort det med begge mine barn, som er født etter 2010. De aller fleste i mine barselgrupper gjorde det samme. 

Anonymkode: baf31...70e

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Syntes det blir galt å amme offentlig på en restaurant.

Hvorfor? Babyer trenger mat. Mødre trenger å komme seg ut av og til.

Skrevet (endret)
48 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nei! Ingen gir vel opp amming for å slippe å gjøre det på kafé eller restaurant..

Det skal du ikke være så skråsikker på... kan være en av flere grunner. 

Hvis du sliter med å få til amming kan det at du føler at det ikke er akseptert bli et moment....

Endret av Hjertefru
Skrevet

Det er jo ikke noe problem å amme offentlig uten å vise puppene. Det er jo bare å ha enn singlet under en løs genser og dra den ene opp og den andre ned, så er det ingen som ser noe. 

Anonymkode: 02230...916

Skrevet
56 minutes ago, Anonym bruker said:

Hvorfor? Babyer trenger mat. Mødre trenger å komme seg ut av og til.

Det behøver ikke gå utover folk som er ute for å hygge seg med god mat og drikke.

Skrevet
11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det behøver ikke gå utover folk som er ute for å hygge seg med god mat og drikke.

😂

Skrevet

Fikk barn i 2000, 2008 og 2010 og liker ikke å amme offentlig. Blir vel nesten det samme som at jeg ikke bruker bikini på stranden om sommeren. Jeg er rett og slett ikke komfortabel med det og det er lov. Hvis jeg måtte amme offentlig, la jeg alltid helseteppe over barnet så ingen skulle se

Anonymkode: 6d398...151

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Det er jo ikke noe problem å amme offentlig uten å vise puppene. Det er jo bare å ha enn singlet under en løs genser og dra den ene opp og den andre ned, så er det ingen som ser noe. 

Ha ha ha ikke når du har f og g cup😂 helt umulig å være diskré 😂 i tillegg peker ikke vortene samme vei. Jeg får ihvertfall ikke til d 😊 Ser for meg at det må være kjempe lett å være diskré opp til DD kanskje 😊

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Ha ha ha ikke når du har f og g cup😂 helt umulig å være diskré 😂 i tillegg peker ikke vortene samme vei. Jeg får ihvertfall ikke til d 😊 Ser for meg at det må være kjempe lett å være diskré opp til DD kanskje 😊

Du trenger jo ikke å pakke på hele puppen for å amme, så størrelsen er jo ikke vesentlig. Poenget med den løse genseren er jo å legge den over puppen. 

Skrevet
39 minutes ago, Hjertefru said:

😂

Det noe er noe heter å ta hensyn til andre.

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du trenger jo ikke å pakke på hele puppen for å amme, så størrelsen er jo ikke vesentlig. Poenget med den løse genseren er jo å legge den over puppen. 

Har 3 unger og gikk ikke ann å være diskré uansett genser. Svære daier og små knopper er ikke lagd for å være diskré 😂 måtte se hele puppen for å se om ungen sugde riktig.. i tillegg for å passe på at ungen ikke ble kvelt 😜 vet ikke hvor mange ganger ungene sugde på siden av selve brystvorta og all melken havna i fanget.

så her skjedde ikle amming i full offentlighet rett og slett:)

Skrevet

Jeg liker ikke offentlig amming og strakk meg langt for at folk skulle slippe å ha det i fanget. Blir for intimt. 

Anonymkode: f8de7...aff

Skrevet
9 timer siden, Anonym bruker skrev:

Nei! Ingen gir vel opp amming for å slippe å gjøre det på kafé eller restaurant..

Er vel ikke mange som ikke ammer med dette som eneste grunn, men hvis ammingen er vanskelig generelt og man i tillegg ikke liker å amme offentlig, kan det bli siste dråpen som får noen til å gi opp. 

Personlig er jeg veldig ukomfortabel med å amme offentlig, og vi hadde mange andre problemer i tillegg. Jeg sluttet til slutt pga summen av mange små problemer og faktorer, hvor offentlig amming var en av dem. 

Skrevet

Jeg fikk barn i 2005 og 2017 og likte ikke å amme offentlig med noen av de. 

Anonymkode: 48b10...a43

Skrevet

Ingen problem med å amme offentlig, men foretrekker ammerom på kjøpesenter. Litt mindre anstrengt og ståk rundt. Men, om ungen trengte mat på Egon så fikk det bra.

Med begge mine har jeg ammet mest liggende i senga, så om vi hadde besøk og jeg skulle amme så gikk jeg og la meg alene i senga. Handla ikke om at jeg ikke ville amme foran mamma, men at jeg foretrakk å amme i seng og stort sett alene.

Anonymkode: 3a881...c54

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...