Anonym bruker Skrevet 5. november 2018 #1 Skrevet 5. november 2018 Hvorfor er det sånn at man slipper unna med "hvasomhelst" bare fordi man er under 15? Mitt barn har blitt slått ned 2 ganger av 2 ulike personer. I et tilfelle prøvde vi konfliktrådet, men foreldrene nektet. Da kan man ikke gjøre mer. I det andre tilfelle var det såpass grovt at vi måtte anmelde, og søke om besøksforbud (politiets anbefaling), men juristen sa nei fordi begge parter var under 15. Anmeldelsen ble henlagt. Hvorfor i alle dager skal det ikke få noe konsekvenser annet enn at mitt barn må føle seg utrygg? Hvorfor skal jeg nå måtte kjøre mitt barn rundt overalt fordi hun ikke lenger tør å ta buss og oppholde seg på offentlige steder? Finnes det noen saker (utenom drap, selvsagt) hvor det faktisk får noe konsekvenser å oppføre seg som apekatter? Og hvor langt må det gå før sånne ting tas tak i?? Anonymkode: 4a478...945
Anonym bruker Skrevet 5. november 2018 #2 Skrevet 5. november 2018 19 minutter siden, Anonym bruker skrev: Hvorfor er det sånn at man slipper unna med "hvasomhelst" bare fordi man er under 15? Mitt barn har blitt slått ned 2 ganger av 2 ulike personer. I et tilfelle prøvde vi konfliktrådet, men foreldrene nektet. Da kan man ikke gjøre mer. I det andre tilfelle var det såpass grovt at vi måtte anmelde, og søke om besøksforbud (politiets anbefaling), men juristen sa nei fordi begge parter var under 15. Anmeldelsen ble henlagt. Hvorfor i alle dager skal det ikke få noe konsekvenser annet enn at mitt barn må føle seg utrygg? Hvorfor skal jeg nå måtte kjøre mitt barn rundt overalt fordi hun ikke lenger tør å ta buss og oppholde seg på offentlige steder? Finnes det noen saker (utenom drap, selvsagt) hvor det faktisk får noe konsekvenser å oppføre seg som apekatter? Og hvor langt må det gå før sånne ting tas tak i?? Anonymkode: 4a478...945 Går det ikke an å melde ifra til barnevernet da? Jeg ville ha ringt inn bekymringsmelding på disse barna. Det at de er voldelige og at foreldre ikke ønsker å ordne opp, er jo veldig unormalt. Anonymkode: 76709...9d8
Anonym bruker Skrevet 5. november 2018 #3 Skrevet 5. november 2018 4 minutter siden, Anonym bruker skrev: Går det ikke an å melde ifra til barnevernet da? Jeg ville ha ringt inn bekymringsmelding på disse barna. Det at de er voldelige og at foreldre ikke ønsker å ordne opp, er jo veldig unormalt. Anonymkode: 76709...9d8 Joda, de blir meldt dit, men det hjelper jo ikke mitt barn. Det skjer jo ikke noe annet enn at de følger opp med samtale. Hva som skjer videre får jo ikke vi vite, men de fortsetter å terrorisere og plage i ettertid Anonymkode: 4a478...945
Anonym bruker Skrevet 5. november 2018 #4 Skrevet 5. november 2018 Man har denne aldersgrensen siden hjernen ikke er ferdig utviklet enda. Faktisk er den ikke ferdig utviklet før en er 25, og delen som styrer planlegging, handling og impulsivitet er det som blir aller sist ferdig. Det forsvarer ikke dårlig handling, men det forklarer litt og viser at en handling bør håndteres forskjellig ut ifra alder. Anonymkode: 80296...6f5
Anonym bruker Skrevet 5. november 2018 #5 Skrevet 5. november 2018 Det hjelper jo ikke ditt barn om det andre barnet blir straffet heller. Hva tenker du burde skjedd? Fengsel for alle barn som slår et annet? Da hadde vi fått mange småbarn i fengsel som har slått saken eller foreldre i frustrasjon. Det kan godt hende vi burde hatt bedre systemer for å beskytte barn mot vold eller trakassering fra andre barn, men et offentlig straffesystem tror jeg ikke er veien å gå. Anonymkode: 2d470...b32
Anonym bruker Skrevet 5. november 2018 #6 Skrevet 5. november 2018 23 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det hjelper jo ikke ditt barn om det andre barnet blir straffet heller. Hva tenker du burde skjedd? Fengsel for alle barn som slår et annet? Da hadde vi fått mange småbarn i fengsel som har slått saken eller foreldre i frustrasjon. Det kan godt hende vi burde hatt bedre systemer for å beskytte barn mot vold eller trakassering fra andre barn, men et offentlig straffesystem tror jeg ikke er veien å gå. Anonymkode: 2d470...b32 Det er en vesentlig forskjell på å «slå i frustrasjon» kontra å regelrett slå ned et annet menneske så de går i bakken og ender opp med store blåmerker, neseblod og sår. Vi snakker ungdom på 13-14 som ruser seg og drikker, og aktivt går inn for å slå et annet menneske bevisstløs. Ikke en 5 åring som blir frustrert fordi han ikke har rette ord for å sette ord på de tingene som plager han Det hadde hjulpet barnet som utøver vold, slik at gjentagelsesfaren ikke blir så stor. Anonymkode: 4a478...945
Anonym bruker Skrevet 5. november 2018 #7 Skrevet 5. november 2018 14 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det er en vesentlig forskjell på å «slå i frustrasjon» kontra å regelrett slå ned et annet menneske så de går i bakken og ender opp med store blåmerker, neseblod og sår. Vi snakker ungdom på 13-14 som ruser seg og drikker, og aktivt går inn for å slå et annet menneske bevisstløs. Ikke en 5 åring som blir frustrert fordi han ikke har rette ord for å sette ord på de tingene som plager han Det hadde hjulpet barnet som utøver vold, slik at gjentagelsesfaren ikke blir så stor. Anonymkode: 4a478...945 Hva hadde hjulpet barnet som utøver vold? Fengsel? Har det noe å si for offeret om barnet slår i frustrasjon eller på grunn av noe annet? Det finnes mange hjelpetiltak som kan settes inn mot barn som sliter. Det er noe annet enn straff. Jeg lurer også på hvor du vil sette den juridiske strafferettslige lavalderen. Et sted mellom 5 og 13 år ser det ut til. Anonymkode: 2d470...b32
Anonym bruker Skrevet 5. november 2018 #8 Skrevet 5. november 2018 1 time siden, Anonym bruker skrev: Joda, de blir meldt dit, men det hjelper jo ikke mitt barn. Det skjer jo ikke noe annet enn at de følger opp med samtale. Hva som skjer videre får jo ikke vi vite, men de fortsetter å terrorisere og plage i ettertid Anonymkode: 4a478...945 Jeg vil tro at jo flere meldinger til barnevernet, desto mer er de nødt til å ta affære. Det kan jo godt være at de allerede har fått flere bekymringsmeldinger på dem. Skolen kan jo ha meldt ifra. Anonymkode: 76709...9d8
Anonym bruker Skrevet 5. november 2018 #9 Skrevet 5. november 2018 Fordi Norge består av en gjeng "tullinger" som ikke har forstått at man ikke kan dulle med bølleungene. Samfunnet er så opptatt av å ta vare på mobberen/bøllene at de som faktisk blir utsatt for straffbare handlinger bare må tåle det fordi det er så synd på den som har utøvd vold. Dette systemet er helt meningsløst, og ingen barn/ungdom vil noen gang slutte å være bøller hvis den eneste konsekvensen er litt tilsnakk. Anonymkode: a5069...a60
Anonym bruker Skrevet 5. november 2018 #10 Skrevet 5. november 2018 15 minutter siden, Anonym bruker skrev: Fordi Norge består av en gjeng "tullinger" som ikke har forstått at man ikke kan dulle med bølleungene. Samfunnet er så opptatt av å ta vare på mobberen/bøllene at de som faktisk blir utsatt for straffbare handlinger bare må tåle det fordi det er så synd på den som har utøvd vold. Dette systemet er helt meningsløst, og ingen barn/ungdom vil noen gang slutte å være bøller hvis den eneste konsekvensen er litt tilsnakk. Anonymkode: a5069...a60 Konsekvensen av det norske systemet er jo at vi har veldig lite vold i forhold til de fleste land der de har et "hardere" system. Når vi leser statistikken ser vi jo at vårt system fungerer godt. Det er ikke perfekt, men det er godt. Det ville jo vært dumt å innføre et system med mer straff, bare for å gi følelsen av hevn, hvis det førte til et mer voldelig samfunn. Anonymkode: 2d470...b32
Anonym bruker Skrevet 5. november 2018 #11 Skrevet 5. november 2018 Hi her Jada, jeg skjønner og at man ikke kan bure inne alle som utøver vold i ung alder, men det får INGEN konsekvenser overhodet. En 14 åring VET at å dælje løs på et annet menneske ikke er greit, uansett. Og når det skjer gang på gang på gang... Vedkommende som slo ned mitt barn nå har slåss og slått ned så mange at jeg blir skremt. Noen må ta tak. Et eller annet sted. Det finnes helt sikkert insitusjoner for sånne unger og. Den fornuftige delen av meg sier at den stakkars ungen trenger hjelp (og det er faktisk tilfelle) mens moren i meg, som har sett video av at hun gyver løs på min unge har faktisk lyst å kvele henne med egne hender, så får heller jeg ta straffa. Anonymkode: 4a478...945
Anonym bruker Skrevet 5. november 2018 #12 Skrevet 5. november 2018 Har du konfrontert bøllene selv da? True dem med at du kommer etter dem hvis de gjør det igjen? Det kan faktisk virke. Skjønner at du er frustrert, men vi må nå engang ha en grense nedover for når samfunnet kan straffeforfølge barn. Som privatpersoner står vi litt friere. Er disse ungdommene etnisk norske? Spør fordi kultur kan ha betydning for angrepsmåten. Anonymkode: 0a888...dd4
Anonym bruker Skrevet 5. november 2018 #13 Skrevet 5. november 2018 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Har du konfrontert bøllene selv da? True dem med at du kommer etter dem hvis de gjør det igjen? Det kan faktisk virke. Skjønner at du er frustrert, men vi må nå engang ha en grense nedover for når samfunnet kan straffeforfølge barn. Som privatpersoner står vi litt friere. Er disse ungdommene etnisk norske? Spør fordi kultur kan ha betydning for angrepsmåten. Anonymkode: 0a888...dd4 Den ene har jeg virkelig rista tak i, og gitt så ørene flagra. Det ble filma av en kamerat, og de skrøyt av det på skolen i dagesvis. Så det hjalp ikke! Den andre er jeg ikke interresert i å se på engang fordi jeg blir rasende bare av tanken. Jeg fikk nemlig se filmen fra når hun gikk til angrep og hun skal være evig takknemmelig for at jeg ikke har møtt på henne. Den ene er norsk, den andre ikke (men kom til Norge som 2åring). Ikke fra et land jeg tenker dette er normal oppførsel, vel og merke Anonymkode: 4a478...945
Anonym bruker Skrevet 5. november 2018 #14 Skrevet 5. november 2018 8 minutter siden, Anonym bruker skrev: Den ene har jeg virkelig rista tak i, og gitt så ørene flagra. Det ble filma av en kamerat, og de skrøyt av det på skolen i dagesvis. Så det hjalp ikke! Den andre er jeg ikke interresert i å se på engang fordi jeg blir rasende bare av tanken. Jeg fikk nemlig se filmen fra når hun gikk til angrep og hun skal være evig takknemmelig for at jeg ikke har møtt på henne. Den ene er norsk, den andre ikke (men kom til Norge som 2åring). Ikke fra et land jeg tenker dette er normal oppførsel, vel og merke Anonymkode: 4a478...945 Nei, dette er nok heldigvis ikke normal oppførsel uansett hvor du kommer fra. Grunnen til at jeg spurte er at en del fremmedkulturelle er vant til at det snarere er familie/slekt som ordner opp i konflikter enn myndigheter/politi. Vanskelig situasjon, men hadde gått ganske langt for å beskytte barnet mitt i en sånn situasjon. Om det så hadde vært på grensen til det lovlige. Høres ikke ut som disse barna og foreldrene respekterer lover og politi uansett. Anonymkode: 0a888...dd4
Anonym bruker Skrevet 5. november 2018 #15 Skrevet 5. november 2018 Ja, det er totalt meningsløst. Offeret og andre potensielle ofre burde gå foran. Disse ungdommene burde fotfølges til enhver tid. Men her må det komme endringer snart. Politiet sliter nå såpass med innvandrergjenger i Oslo der svært mange er under 15, at noe må skje. Føler med deg! Anonymkode: 28406...f42
Anonym bruker Skrevet 5. november 2018 #16 Skrevet 5. november 2018 12 minutter siden, Anonym bruker skrev: Ja, det er totalt meningsløst. Offeret og andre potensielle ofre burde gå foran. Disse ungdommene burde fotfølges til enhver tid. Men her må det komme endringer snart. Politiet sliter nå såpass med innvandrergjenger i Oslo der svært mange er under 15, at noe må skje. Føler med deg! Anonymkode: 28406...f42 Takk! Snakket mye med forebyggende enhet og arrangerte slåsskamper er et helt hinsides problem! De hører ikke på politiet, det sa de selv. Men det er flest norske som holder på her... og når politiet går ut i avisa og sier at det ikke får noe straff så er det jo bare å kjøre på da... Anonymkode: 4a478...945
Anonym bruker Skrevet 5. november 2018 #17 Skrevet 5. november 2018 22 minutter siden, Anonym bruker skrev: Nei, dette er nok heldigvis ikke normal oppførsel uansett hvor du kommer fra. Grunnen til at jeg spurte er at en del fremmedkulturelle er vant til at det snarere er familie/slekt som ordner opp i konflikter enn myndigheter/politi. Vanskelig situasjon, men hadde gått ganske langt for å beskytte barnet mitt i en sånn situasjon. Om det så hadde vært på grensen til det lovlige. Høres ikke ut som disse barna og foreldrene respekterer lover og politi uansett. Anonymkode: 0a888...dd4 Jeg har gitt politiet beskjed om at jeg ba den ene ryke og reise til helvete og at jeg kom til å gi hu juling om hu rørte ungen min igjen.... 😩 de skjønte frustrasjonen min!! Anonymkode: 4a478...945
Anonym bruker Skrevet 5. november 2018 #18 Skrevet 5. november 2018 Under 15 år eller ei, dette høres jo helt sykt ut! Jeg ville flyttet om jeg var deg. Anonymkode: b45ab...f48
Anonym bruker Skrevet 5. november 2018 #19 Skrevet 5. november 2018 3 minutter siden, Anonym bruker skrev: Under 15 år eller ei, dette høres jo helt sykt ut! Jeg ville flyttet om jeg var deg. Anonymkode: b45ab...f48 Det er sykt. Og det er ikke bare min datter som har blitt utsatt for dette. Det «enkleste» hadde jo vært å flytte, men dette er jo et problem flere steder i landet. Vi har 2 barn til, og det er jo ikke bare å rive opp alle ungene, oss selv, selge hus, bytte jobb etc pga dette. Det kan jo skje hvorsomhelst. Jeg ønsker mer at ungene skal få konsekvenser enn at de det skjer med flytter. Da finner de jo bare noen andre å gjøre det med Anonymkode: 4a478...945
Anonym bruker Skrevet 5. november 2018 #20 Skrevet 5. november 2018 3 timer siden, Anonym bruker skrev: Den ene har jeg virkelig rista tak i, og gitt så ørene flagra. Det ble filma av en kamerat, og de skrøyt av det på skolen i dagesvis. Så det hjalp ikke! Den andre er jeg ikke interresert i å se på engang fordi jeg blir rasende bare av tanken. Jeg fikk nemlig se filmen fra når hun gikk til angrep og hun skal være evig takknemmelig for at jeg ikke har møtt på henne. Den ene er norsk, den andre ikke (men kom til Norge som 2åring). Ikke fra et land jeg tenker dette er normal oppførsel, vel og merke Anonymkode: 4a478...945 Hvis du ble filmet da du fysisk grep tak i et barn og truet det, er det du som risikerer å bli straffet. Anonymkode: a6d32...45f
Anonym bruker Skrevet 5. november 2018 #21 Skrevet 5. november 2018 13 minutter siden, Anonym bruker skrev: Hvis du ble filmet da du fysisk grep tak i et barn og truet det, er det du som risikerer å bli straffet. Anonymkode: a6d32...45f Ikke sånn rista. Men jeg brøla henne opp i ansiktet. Og jeg trua han som filma med å taue han ned til politiet med en eneste gang om han ikke la vekk telefon. Han hadde vett på å gå derifra, og han unnskyldte seg senere til datteren min og bedyret at han hadde sletta den. Ikke for det, jeg står for det jeg sa. Og jeg angrer på at jeg ikke ga hu en real lusing Anonymkode: 4a478...945
Anonym bruker Skrevet 5. november 2018 #22 Skrevet 5. november 2018 Ja....det er vel ikke rart unger tyr til vold.. Anonymkode: c7776...a2c
Anonym bruker Skrevet 5. november 2018 #23 Skrevet 5. november 2018 5 minutter siden, Anonym bruker skrev: Ikke sånn rista. Men jeg brøla henne opp i ansiktet. Og jeg trua han som filma med å taue han ned til politiet med en eneste gang om han ikke la vekk telefon. Han hadde vett på å gå derifra, og han unnskyldte seg senere til datteren min og bedyret at han hadde sletta den. Ikke for det, jeg står for det jeg sa. Og jeg angrer på at jeg ikke ga hu en real lusing Anonymkode: 4a478...945 Det å brøle noen opp i ansiktet er faktisk klassifisert som vold. Hvis du blir anmeldt, kan du bli straffet for det. Jeg skriver ikke dette fordi jeg har noen interesse av å skremme deg, det er kun ment til opplysning. Uansett hvor mye rett du måtte føle at du har, har du i virkeligheten meget snevert handlingsrom. Det er populært å oppfordre foreldre til å valse opp med mobbere, men folk glemmer at det er et lovbrudd - enten de liker det eller ikke. Anonymkode: a6d32...45f
Anonym bruker Skrevet 5. november 2018 #24 Skrevet 5. november 2018 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Det å brøle noen opp i ansiktet er faktisk klassifisert som vold. Hvis du blir anmeldt, kan du bli straffet for det. Jeg skriver ikke dette fordi jeg har noen interesse av å skremme deg, det er kun ment til opplysning. Uansett hvor mye rett du måtte føle at du har, har du i virkeligheten meget snevert handlingsrom. Det er populært å oppfordre foreldre til å valse opp med mobbere, men folk glemmer at det er et lovbrudd - enten de liker det eller ikke. Anonymkode: a6d32...45f Det er helt greit. Og veldig lett å si når man ikke står i situasjonen selv. Jeg har informert politiet om det. Jeg har gitt beskjed til skolen OG jeg informerte barnevernet når jeg ringte for å drøfte denne ungen. Hvis noen hadde ønsket å ta meg for det, bring it on. Hun banka opp min unge så hun ikke turte gå ut alene på én mnd. Da får hun tåle å få kjeft. Uansett! DET var ikke det tråden handlet om! Det var bare et tilsvar på et spørsmål jeg fikk om jeg hadde prøvd å snakke til dem selv Anonymkode: 4a478...945
Anonym bruker Skrevet 5. november 2018 #25 Skrevet 5. november 2018 8 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det er helt greit. Og veldig lett å si når man ikke står i situasjonen selv. Jeg har informert politiet om det. Jeg har gitt beskjed til skolen OG jeg informerte barnevernet når jeg ringte for å drøfte denne ungen. Hvis noen hadde ønsket å ta meg for det, bring it on. Hun banka opp min unge så hun ikke turte gå ut alene på én mnd. Da får hun tåle å få kjeft. Uansett! DET var ikke det tråden handlet om! Det var bare et tilsvar på et spørsmål jeg fikk om jeg hadde prøvd å snakke til dem selv Anonymkode: 4a478...945 Men DET var det jeg valgte å påpeke! Ingen ting barn gjør kan legitimere en voksens bruk av vol og/eller trusler. Og du kan selvsagt ikke skaffe deg denne retten ved å "informere" politiet. De har ikke myndighet til å gi deg dispensasjon fra lovverket. Hvis du blir anmeldt, og det finnes bevis i form av film, kan du bli dømt. Neppe det beste du kunne gjort for barnet ditt? Anonymkode: a6d32...45f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå