Gå til innhold

Mannens overanalysering driver meg til vanvidd

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er vel alltids ting man kan analysere slik at der vinkles i gal retning?

Her om dagen var jeg og mannen med 33-åringen i en barnebursdag. I etterkant kritiserer mannen meg for at jeg var overentusiastisk med en av fedrene mens vi snakket, at jeg hjalp for lite til med barnet, at jeg satt for mye og minglet med foreldre mens han "måtte ta seg av nesten alt med datteren vår".

Jeg sa til han at hvis det skal være på det viset så orker jeg ikke at vi drar begge to i en barnebursdag. Jeg sa også at jeg var lei av overanalyseringen. Mannen sa også at han var flau over at jeg var så overentusiastisk med en av fedrene og at jeg var mer lunken med resten av foreldrene. Han begynte også å spørre om jeg synes denne mannen var kjekk. 

Er det virkelig vanlig å overanalysere så mye?

En gang det var en sammenkomst i barnehagen så fikk jeg kritikk for at jeg minglet for lite med de andre foreldrene. 

Mannen sa også etter bursdagen "jeg så ingen andre mødre som snakket så mye med fedrene som du".

Jeg vet at jeg ikke er perfekt, men jeg tenker det finnes da grenser for hvor mye man skal analysere 🤔

Anonymkode: a5f83...8db

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Det er vel alltids ting man kan analysere slik at der vinkles i gal retning?

Her om dagen var jeg og mannen med 33-åringen i en barnebursdag. I etterkant kritiserer mannen meg for at jeg var overentusiastisk med en av fedrene mens vi snakket, at jeg hjalp for lite til med barnet, at jeg satt for mye og minglet med foreldre mens han "måtte ta seg av nesten alt med datteren vår".

Jeg sa til han at hvis det skal være på det viset så orker jeg ikke at vi drar begge to i en barnebursdag. Jeg sa også at jeg var lei av overanalyseringen. Mannen sa også at han var flau over at jeg var så overentusiastisk med en av fedrene og at jeg var mer lunken med resten av foreldrene. Han begynte også å spørre om jeg synes denne mannen var kjekk. 

Er det virkelig vanlig å overanalysere så mye?

En gang det var en sammenkomst i barnehagen så fikk jeg kritikk for at jeg minglet for lite med de andre foreldrene. 

Mannen sa også etter bursdagen "jeg så ingen andre mødre som snakket så mye med fedrene som du".

Jeg vet at jeg ikke er perfekt, men jeg tenker det finnes da grenser for hvor mye man skal analysere 🤔

Obs, skulle stå 3-åringen, ikke 33-åringen 😅 HI

Skrevet

Jeg vil ikke kalle det overanalysering. Han høres veldig sjalu og kontrollerende ut. At du orker

Anonymkode: 7e808...879

Skrevet

Med mindre du vet med deg selv at du er tiltrukket av denne mannen og at du flørtet med ham, synes jeg mannen din er helt på jordet.

Anonymkode: ea2bb...25c

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Jeg vil ikke kalle det overanalysering. Han høres veldig sjalu og kontrollerende ut. At du orker

Anonymkode: 7e808...879

Hvordan få han til å innse det? Jeg synes det er skremmende at jeg skal føle det som at jeg står på en scene når jeg går i en barnebursdag. Jeg vet ikke lengre hva jeg skal tro. Hvorfor har han så stort behov for å få meg til å føle meg dum?

Jeg blir så oppgitt 

HI

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Med mindre du vet med deg selv at du er tiltrukket av denne mannen og at du flørtet med ham, synes jeg mannen din er helt på jordet.

Anonymkode: ea2bb...25c

På ingen måte flørt. Jeg havnet tilfeldigvis ved siden av han,men slik ser selvsagt ikke mannen min det. Det var han som begynte å snakke med meg, men jeg orket ikke forsvare meg særlig mye for mannen pga jeg føler hele opplegget er så tåpelig 

HI

Skrevet
3 minutter siden, Fru Banderas skrev:

Psycho-alarm!

Psykopat?

Faen....

HI

Skrevet

Forsøker han å isolere deg?

Slik konstant kritikk kan ende med å påvirke ditt selvbilde. Det er bra at du ser at det er tåpelig! - men pass på! Om det ikke stopper vil det påvirke deg over tid.

Jeg var i et slik forhold i 8 år. Jeg er stadig påvirket. Det er 5 år siden jeg kom meg ut av det.

Anonymkode: 462ab...fc0

Skrevet

Han er jo sykelig sjalu, han manipulerer deg og prøver å fornedre deg. 

Anonymkode: 9a127...8a7

Skrevet

Dette har ikke med hans overanalysering å gjøre, det har med sykelig sjalusi å gjøre.

Sykelig sjalusi er vanskelig, for det er alltid personen som føler sjalusi som må ta tak og virkelig jobbe med seg selv for å bli kvitt det, men som regel har de ikke selvinnsikt nok til å se det.....

Anonymkode: 403de...8e9

Skrevet

Dette handler om hans kontrollbehov og ønske om å trykke deg ned, det har ingenting med deg å gjøre. Du må ikke finne på å la ham få overtaket og diktere hvordan du skal oppføre deg, da er du inne på en farlig vei.

Be ham om å kutte ut tvert og fortell ham hva som kan bli konsekvensen dersom han ikke slutter. For sånn som dette her orker man sjeldent i lengden, iallefall ikke uten å gå til grunne selv.

Skrevet
37 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Forsøker han å isolere deg?

Slik konstant kritikk kan ende med å påvirke ditt selvbilde. Det er bra at du ser at det er tåpelig! - men pass på! Om det ikke stopper vil det påvirke deg over tid.

Jeg var i et slik forhold i 8 år. Jeg er stadig påvirket. Det er 5 år siden jeg kom meg ut av det.

Hvor ofte opplevde du slike episoder i ditt forhold?

Han forsøker ikke å isolere meg. Det er lenge siden sist han har virket sjalu. 

Vi har vært sammen i 8 år.

Mannen sa at han synes jeg tok for lite del i datteren vår i bursdagen , hun lekte ikke med noen og han mente jeg burde hjulpet han mer,men de 4 siste bursdagene har jeg vært alene med datteren i bursdagen så at han skal henge seg opp i regnestykke for en bursdag synes jeg blir for drøyt og det sa jeg til han. Han sa også at han var flau av å være kjæresten min siden jeg "var så overentusiastisk mot han ene faren"

HI

Skrevet

Drøyt å «diagnostisere» mannen til HI som psykopat etter noen få linjer på et anonymforum.Muligheten er jo absolutt tilstede for at HI kan ha en flørtende væremåte uten at hun selv tenker over det.Det er ikke nødvendigvis mannen som psyk eller kontrollerende!

Anonymkode: 4c722...f23

Skrevet
19 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Dette har ikke med hans overanalysering å gjøre, det har med sykelig sjalusi å gjøre.

Sykelig sjalusi er vanskelig, for det er alltid personen som føler sjalusi som må ta tak og virkelig jobbe med seg selv for å bli kvitt det, men som regel har de ikke selvinnsikt nok til å se det.....

Hvor går grensen for at det er sykelig sjalusi? Hvor hyppig må det være for at det skal karakteriseres som sykelig sjalusi? Jeg må vel begynne å loggføre for å få oversikt...

HI

Skrevet

Drøyt å «diagnostisere» mannen til HI som psykopat etter noen få linjer på et anonymforum.Muligheten er jo absolutt tilstede for at HI kan ha en flørtende væremåte uten at hun selv tenker over det.Det er ikke nødvendigvis mannen som psyk eller kontrollerende!

Anonymkode: 4c722...f23

Jeg vet jeg kan virke veldig entusiastisk og er en blid person,men ifølge samtlige av mine venner og min søster så har jeg aldri vært en flørtete person. 

HI

Skrevet
29 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Han er jo sykelig sjalu, han manipulerer deg og prøver å fornedre deg. 

Anonymkode: 9a127...8a7

Hvordan vet man at man blir manipulert?

Nå har jeg låst meg inn på badet og tårene renner for jeg er så oppgitt og lei .

HI

Skrevet
51 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Psykopat?

Faen....

HI

Psykopat er vel å ta i litt, men helt klart ikke normalt oppførsel....

Skrevet

Psykopat er vel å ta i litt, men helt klart ikke normalt oppførsel....

Finnes mange varianter av normal. 

Jeg har bare lyst å kaste han ut av leiligheta nå. Føler han forsurer livet mitt. Blir så oppgitt at jeg må bruke energi på sånt tull...

HI

Skrevet

Folkens, ro ned et par hakk. Hvordan kan dere kalle denne mannen kontrollerende, psykopat ++ etter 3 linjer på et anonymforum?

Hi hvis dette er oppførsel som går igjen til stadighet så er det ikke sunt, men er det noen ting i livet til mannen din som gjør han stresset for tiden ?

Det er menneskelig å være urasjonell til tider, men er dette vanlig oppførsel fra mannen din, så kan du ikke bare godta det.

parterapi ? 

Anonymkode: d42e8...0da

Skrevet
6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Folkens, ro ned et par hakk. Hvordan kan dere kalle denne mannen kontrollerende, psykopat ++ etter 3 linjer på et anonymforum?

Hi hvis dette er oppførsel som går igjen til stadighet så er det ikke sunt, men er det noen ting i livet til mannen din som gjør han stresset for tiden ?

Det er menneskelig å være urasjonell til tider, men er dette vanlig oppførsel fra mannen din, så kan du ikke bare godta det.

parterapi ? 

Anonymkode: d42e8...0da

Han er begynt på nytt studie og har mye å gjøre. 

Parterapi går han neppe med på..vi har ulik timeplan  og ingen som kan passe datteren vår 

HI

Skrevet
10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvor ofte opplevde du slike episoder i ditt forhold?

Han forsøker ikke å isolere meg. Det er lenge siden sist han har virket sjalu. 

Vi har vært sammen i 8 år.

Mannen sa at han synes jeg tok for lite del i datteren vår i bursdagen , hun lekte ikke med noen og han mente jeg burde hjulpet han mer,men de 4 siste bursdagene har jeg vært alene med datteren i bursdagen så at han skal henge seg opp i regnestykke for en bursdag synes jeg blir for drøyt og det sa jeg til han. Han sa også at han var flau av å være kjæresten min siden jeg "var så overentusiastisk mot han ene faren"

HI

Høres ut som eks'en min. Det ble oftere og oftere. Mot slutten var det stort sett hver gang vi var sammen med andre. Så fikk jeg hele tiraden med kritikk etterpå. Det betød jo at jeg ikke greide å slappe av i sosiale sammenhenger og begynte å stille spørsmål ved min egen oppfatning av virkeligheten.  Det betød jo også at jeg ble usikker på hvordan andre så på meg og i praksis ble det avstand mellom meg og de andre. 

Skrevet
8 timer siden, Anonym bruker skrev:

Høres ut som eks'en min. Det ble oftere og oftere. Mot slutten var det stort sett hver gang vi var sammen med andre. Så fikk jeg hele tiraden med kritikk etterpå. Det betød jo at jeg ikke greide å slappe av i sosiale sammenhenger og begynte å stille spørsmål ved min egen oppfatning av virkeligheten.  Det betød jo også at jeg ble usikker på hvordan andre så på meg og i praksis ble det avstand mellom meg og de andre. 

Oi. Det må ha vært tungt å leve med en slik mann.

HI

Skrevet

Slapp av! Han reagerte på at du pratet mye ned og var "entusiastisk med" én av fedrene. Kanskje du var det da? Kanskje andre foreldre også på merke til det og gjorde mannen din flau? Det kan være noen har kommentert noe til ham som han ikke vil si fordi han ikke vil såre deg. Kanskje han prøver å hjelpe deg, og faktisk synes jeg man skal hjelpe til med ungene begge to... 

Anonymkode: 1c3d6...fbe

Skrevet
15 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Slapp av! Han reagerte på at du pratet mye ned og var "entusiastisk med" én av fedrene. Kanskje du var det da? Kanskje andre foreldre også på merke til det og gjorde mannen din flau? Det kan være noen har kommentert noe til ham som han ikke vil si fordi han ikke vil såre deg. Kanskje han prøver å hjelpe deg, og faktisk synes jeg man skal hjelpe til med ungene begge to... 

Anonymkode: 1c3d6...fbe

Ungene i flertall? De har ett barn. At to foreldre skal springe etter ett barn virker i overkant hysterisk. 

Anonymkode: 93b8e...9df

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...