Gå til innhold

Jeg er overtatt av sopp

Anbefalte innlegg

Skrevet

Du må jo gå til legen og fortelle han hva som skjer, få han til og ta tester, en venninne av meg fikk heftig ab.kur og forbud mot sukker og gjær. 

Soppinfeksjon i kroppen er ingen spøk.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Haha h orfor i all verden drar ikke folk til legen når mannen begynner å klage på at du lukter gjær.. dra til legen. De kan gi deg tbl som går på hele kroppen som dreoer soppen så du slipper å lukte gjær. Diflucan er ikke sterk nok 

Anonymkode: 18ace...22f

Skrevet
4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Haha h orfor i all verden drar ikke folk til legen når mannen begynner å klage på at du lukter gjær.. dra til legen. De kan gi deg tbl som går på hele kroppen som dreoer soppen så du slipper å lukte gjær. Diflucan er ikke sterk nok 

Anonymkode: 18ace...22f

Han klaget ikke. Men JEG klager. Og dessuten er jeg ikke hjemme, så kan ikke løpe til legen. 

Anonymkode: 0719a...06f

Skrevet
6 timer siden, Mamma_til_2 skrev:

Du må jo gå til legen og fortelle han hva som skjer, få han til og ta tester, en venninne av meg fikk heftig ab.kur og forbud mot sukker og gjær. 

Soppinfeksjon i kroppen er ingen spøk.

Nei, er visst ikke det. Må få gjort et eller annet i allefall. Tenkte å bestille en time. 

Skrevet
6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Belegg på tungen får jeg også når jeg spiser, trenger ikke være sopp for det. Klør gjør jeg også, mer klær nå for tida, kanskje litt strammere, fukt, og det klør. 

Masse allergier, hovner opp, sopp, osv osv, kanskje du burde lese litt om somatiseringslidelser før du slenger deg på alternativbølgen? Systemiske soppinfeksjoner finnes, ja, men det er hos de med redusert immunforsvar av ulike grunner og de er syke. De lukter ikke gjær, hovner opp av mat, får allergier.

Anonymkode: 61c1f...2ab

Mer klær? Jeg har ikke på mer klær. Har ikke kjøpt nytt undertøy. 

Resten av svadaen du spyr ut her beviser at du ikke kan nok om emnet til at du bør svare i denne tråden. 

Skrevet
6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Men om du sier at kh er det eneste du tåler å spise så nytter det ikke om du bare kutter ut sukker. Karbo er omdannet til akkurat samme sukker i kroppen. Kutt helt ut det er fortsatt over en måned til jul. Da ser du om det fungerer eller ikke. Her er det jo rett og slett livskvaliteten din sol står på spill!

Anonymkode: 696c2...3db

Ja, vet. Men hva foreslår du at jeg bytter det ut med? 

Skrevet
33 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja, vet. Men hva foreslår du at jeg bytter det ut med? 

Ketogent kost les deg opp! Kutt ut momentant!

Anonymkode: 696c2...3db

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Mer klær? Jeg har ikke på mer klær. Har ikke kjøpt nytt undertøy. 

Resten av svadaen du spyr ut her beviser at du ikke kan nok om emnet til at du bør svare i denne tråden. 

Hva er feil og svada? Her har det vært væromslag, vi bruker mer klær enn før, det blir tettere inn mot kroppen, og det kan klø. Det blir også mer bruk av varme innendørs og annet inneklima, det kan klø.

Somatiseringslidelser er forferdelige å ha, gir masse plager, og gir helt reelle plager. Typisk for dem er at de gir store plager som legene ikke finner svar på. Noen får kramper, noen går i koma, noen får lammelser, andre får smerter, felles for dem alle er grusomme plager som ikke passer med "skolemedisinen". Noen har alltid fått dem.

Sopp "over alt" hos immunfriske mennesker er derimot svært sjelden, og hvis man blir skikkelig syk av sopp så har man en infeksjon, og blir infeksjonssyk. Man kan dø av det. Så enten har du noe overflatisk, plagsomt, eller så er du ekstremt syk, eller så har du en somatiseringslidelse. Blant annet. Og hvis dette er et ledd i noe som ingen finner utav ville jeg tenkt litt på den siste muligheten, for din egen skyld. Særlig før du begir deg inn på begrensende, dyre, og potensielt farlige behandlinger/planer.

Skrevet
10 timer siden, Anonym bruker skrev:

Du skulle bare visst hvor mye dette ødelegger livet mitt. Det har gått så langt at jeg ikke jobber pga det, fordi jeg ikke kan være i nærheten av noen som har hund, har spist nøtter, eller soya, og fordi kg er kronisk utmattet og deppa pga det og pga kostholdet mitt og alle problemene der medfører. I perioder er jeg hoven i en måned av gangen 

Her har du nok svaret på hvorfor legene ikke tar deg alvorlig. 1) Det går an å ha en omfattende soppinfeksjon, men det har lite med kosthold mv å gjøre. Hvis det er en reell soppinfeksjon, kan den medisineres med diflucan eller flukanazol. 2) Det er veldig mange som tror at de har såkalt "candida", og må holde seg unna gjærbakst, sukker etc. Dette er så og si alltid tull, og  er noe alternativbransjen og enkelte alternative leger driver med å innbille folk at de har. Poenget å tappe penger av folk som har belastende plager, plager som egentlig er psykosomatiske. (Her har jeg en viss egenerfaring. Jeg har gått i denne fella selv, og blitt diagnostisert med "candida". Mine plager hadde en psykosomatisk årsak, men de føltes veldig fysiske. På den tiden jeg var på det dårligste, var det ingen som skulle komme til meg og snakke om psykiske årsaker. Det som er dumt er at fokus på å finne den fysiske årsaken ikke hjelper på plagene.)  3) Jeg opplevde også unnvikende leger som "giddalause". I ettertid har jeg skjønt at de først og fremst var unnvikende fordi de ikke turte å konfrontere meg med at mine fysiske plager kunne ha psykiske årsaker.

Uansett: Lykke til, alt godt til deg, og håper du får det bedre. Jeg er blitt helt frisk, selv om det tok noen år.

Anonymkode: 69dba...ba2

Skrevet

Du må jo uansett til legen med dine mistanker. Hva hvis du også lufter for legen at nå har det vært så mye som skjer i kroppen din, og du har vært så redd så lenge, at du er redd for at du begynner å ta alle endringer som noe sykelig? At du åpner for muligheten at noe av det kan være somatisering/psykosomatisk, og at du trenger hjelp til å skille ut hva som kan være fysisk og hva som kan være noe annet? Da åpner du for at både du og legen din diskuterer muligheten åpent, og du kan kanskje uansett årsak få noen råd for mestring.

Artikkelen under beskriver forskjellige teorier for hvordan (en følelse av) hevelse kan knyttes til fysiske endringer i kroppen som følge av stress.

https://academic.oup.com/qjmed/article/97/11/755/1597531

Women with zero or minimal swelling symptom severity (VAS 0–2) recorded similar median diurnal weight variation (0.86 kg daily) to that of women with maximum perceived severity (VAS 9; 0.89 kg daily).5In contrast, as noted above, swelling symptom risk associated with severe affective symptoms was 11 times greater for moderate to severe swelling symptoms (VAS 6–9) than for mild swelling symptoms (VAS 1–5; Table 5). These findings imply that affective disturbance does not increase objective swelling severity, as documented by diurnal weight variation, but is strongly associated with amplification of perceived swelling severity. 

---

The affective, somatic and autonomic symptoms that are significantly related to swelling symptom severity are shared with overlapping symptom clusters identified by their presenting symptoms.34 They include fibromyalgia, chronic fatigue syndrome, the irritable bowel syndrome, urge frequency of micturition and premenstrual syndrome.

Skrevet

Drikk masse Farris! Jeg tar en medisin som ga meg munnsopp og underlivssopp, ikke antibiotika, en medisin som er lite brukt for en veldig sjelden sykdom. Løsningen er å drikke mye Farris og redusere dosen på medisinen. Drikker minst en halvliter om dagen, kjøper Bris. 

Anonymkode: 4793c...db8

Skrevet
26 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Drikk masse Farris! Jeg tar en medisin som ga meg munnsopp og underlivssopp, ikke antibiotika, en medisin som er lite brukt for en veldig sjelden sykdom. Løsningen er å drikke mye Farris og redusere dosen på medisinen. Drikker minst en halvliter om dagen, kjøper Bris. 

Ikke kom med konkrete råd som ikke har noen faglig forankring. HI trenger hjelp, ikke velmente råd fra folk som ikke har fagkunnskap.

Anonymkode: 69dba...ba2

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Og hva mener du at farris gjør, bortsett fra å tæmme lommeboka?

Anonymkode: e7af6...62c

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Og hva mener du at farris gjør, bortsett fra å tæmme lommeboka?

*tømme, ikke tæmme*

Skrevet

Tråden er ryddet for personangrep.

Ann Christin, admin

Skrevet

Huff, så fælt for deg Du bør selvfølgelig snakke med legen din, men jeg har slitt med noe av det samme og kan komme med mine egne erfaringer. Vet ikke hvilke matvareallergier/intoleranser du har, men de kan vel lett sørge for at du ikke kan spise mer av det soppen ikke liker. Jeg slet i tjue år med sitrusallergi (appelsin, sitron etc), pluss alvorlig hasselallergi. Fikk flere og flere intoleranser, fikk elveblest av rød fisk over hele kroppen, etter hvert også av løk og de fleste grønnsaker. Var veldig plaget av soppinfeksjoner, og har nok alltid tålt sukker og gjær veldig dårlig. Også glutenholdige bakvarer og melk (bakverk som inneholdt alt var FORFERDELIG! (les, nydelig gode hveteboller😂). 

Mine plager ble mye bedre etter at jeg sluttet å spise gluten, melk og gjær. Spiser litt sukker, men om jeg overdriver kommer soppen tilbake. Klør over ALT. Intoleransene forsvant en etter en. Jeg har hele tiden hatt fastlege som har støttet meg i valget mitt. Han kjente meg godt og så hvor mye bedre jeg ble - at elveblest med pusteproblemer f eks helt forsvant, at intoleransene ble færre og færre. Men han fulgte meg grundig opp og det bør også gjøres; nå vet jeg ikke hvor alvorlige intoleransene/allergiene dine er, men du må selvfølgelig ikke ta noen sjanser uansett! F eks begynte jeg så vidt å prøve meg på appelsin igjen da dette bare ga meg eksem. Da jeg så at jeg ikke fikk symptomer på dette, introduserte jeg inn flere ting. Hasselnøtt ville jeg aldri ha prøvd ut, og skal heller ikke spise igjen. 

Men Igjen: dette er mine personlige betraktninger, det er ingen direkte anbefalinger, jeg er IKKE helsepersonell!

Det er nå om lag ti år siden jeg la om kostholdet (det er ingen diett, det er mat som kroppen min helt klart sier JA til). Jeg sier ikke at dette gjelder alle som prøver dette, men meg hjalp det i hvert fall. For etter at intoleransene forsvant har det vært mye lettere å regulere soppen fordi jeg kan spise så mye sunnere! Det er tydelig at det ikke direkte er raske karbohydrater jeg reagerer på, men gluten, for jeg tåler både glutenfritt mel, glutenfri pasta og potet godt. 

Det som hemmer soppvekst (igjen: FOR MEG etter egne erfaringer, jeg vet ingenting om candidadiett eller hva folk snakker om), er løk, salat, brokkoli etc - kort og godt mye av det jeg ikke tålte tidligere. Så nå har jeg kommet inn i en god tralt der jeg både spiser sunnere, mer grønt (fordi jeg tåler det), og fordi kroppen min liker det! (ikke oppblåst, ingen kløe, ikke så mye som tendens til soppinfeksjon om jeg ikke skeier ut). 

Men dette er jo naturligvis ting som du må finne ut av over lang, lang tid.

Når det kommer til mer akutt behandling: 

-Farris, som en over her nevner, er supert! Dette blir også anbefalt til mødre som har soppinfeksjon på brystvorter når de ammer (det vet jeg, for det fikk jeg anbefalt av lege på barneklinikk selv). 

-Yoghurt naturell er fantastisk! Om du tåler dette. Altså den uten sukker. Jeg spiste dette hver dag til frokost før jeg fant ut at jeg ikke skal spise kumelk (arg!) Spiste en fem spiseskjeer. Det hjalp veldig mot soppsymptomer. Også lokalt; smør på i underlivet, helst kjøleskapkald (aaaahh!). Det gjør jeg fremdeles om det klør uten at det er direkte sopp. 

Men etter at jeg kunne begynne å spise grønnsaker som var godt for meg, er det ikke noen krise om jeg får tendens til sopp om jeg skeier ut, og det var vel kanskje også poenget mitt: nå vet jeg hvordan jeg skal nullstille kroppen igjen om det klør både her og der. 

Vil også anbefale deg å bruke cocosa (kokosolje) om du tåler det. Det er antiinflammatorisk og sopphemmende og smaker dessuten veldig godt - også i mange matretter! Det er ikke noe hokus Pokus, men rett og slett mat! (i motsetning til siktet hvetemel, som f eks ikke er det).

Lykke til videre, jeg vet hvor plagsomt det er, føler virkelig med deg💚

Anonymkode: 71347...563

Skrevet
8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Fjernet langt sitat. 

Lykke til videre, jeg vet hvor plagsomt det er, føler virkelig med deg💚

...eller så hadde du egentlig dermatitis herpetiformis, som naturlig nok ble bedre av glutenfritt kosthold ;) 

Og/eller en irritabel tarm. Er det FODMAP-lignende diett du er på?

Og/eller allergier av diverse slag. 

Sopp er det nok definitivt ikke! 

Skrevet
10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

...eller så hadde du egentlig dermatitis herpetiformis, som naturlig nok ble bedre av glutenfritt kosthold ;) 

Og/eller en irritabel tarm. Er det FODMAP-lignende diett du er på?

Og/eller allergier av diverse slag. 

Sopp er det nok definitivt ikke! 

- Nei, jeg har ikke dermatitis herpetiformis. 

- Nei, det er ikke irritabel tarm. Det er ikke FODMAP jeg går på. Jeg tåler alt (!) som ramses opp som mulige triggere, bortsett fra glutenholdig, kumelk (tåler geitemelk og sauemelk), sukker og gjær. 

-Har ikke allergisymptomer/intoleransesymptomer av noe slag nå lenger (bortsett fra hasselnøttallergi). 

-Jeg sier ikke at "hovedplagen" min var sopp - men at "soppen" fikk ekstra gode vekstvilkår når det var så mye som er godt for fordøyelsen som jeg ikke kunne spise. (For meg) var det sånn at gluten etc trigget disse intoleransene og når gluten etc ikke trigget disse intoleransene kunne jeg spise grønnsaker etc som er godt for fordøyelsen.

-Jeg VAR mye plaget av sopp og måtte ta mye lokalbehandling for dette i underlivet. Mener du at det ikke er sopp likevel? Disse plagene er nå borte. 

-Jeg bryr meg ikke om denne såkalte "sopp eller ikke sopp"-debatten. Jeg synes ikke det gjør noe at folk sier at "det ikke finnes sopp" (for å overdrive). så lenge jeg føler meg (markant) friskere. "Sopp" er bare et ord folk har hengt seg opp i. Jeg fant i samråd ut med (spesialist i allmennmedisin) hva som var skadelig for kroppen min. Soppinfeksjonene var aldri samtaleemne her. Men Samtidig forsvant plagene med soppinfeksjoner i underlivet. Derfor deler jeg mine erfaringer med HI her. 

For øvrig var det med "soppen" svært plagsomt - men det er alle de andre symptomene som forsvant som var den største befrielsen for min del Ramser dog ikke opp de andre tingene de hjalp mot (bla en diagnostisert sjelden autoimmun sykdom) fordi de ikke hadde noe med dette temaet å gjøre. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...