Gå til innhold

besteforeldrene maser om og passe sønnen vår

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har en sønn på snart 1 år som er veldig mammadalt, pappa er greit,men helst ikke andre. Kan til nød gå til brødrene på 9 og 13, men problemet er at besteforeldrene maser ekstrem på og passe han, de 2 andre var ikke borte fra oss før det var 3 og synes ikke lillebror skal det heller.

de 2 eldste som er 12 og 8 år eldre begynte ikke i bhg før de var nesten 3,5 år ,da begge de er født i februar, Lillebror vil være nesten 3 i august 2020 ,så da begynner han, han fyller 25 November.

Hva tenker dere her? er vi urimlige som holder han hjemme? de mener at det hadde vert koselig for oss med alenetid med de eldste og også for oss selv noen ganger, for eksempel i helga skulle de 2 eldste på overnatting hos kamerater ,da var farmoren og farfaren på med engang og maste, og sist gang var det mine foreldre som ville passe han ,så de eldste fikk alenetid med oss, men tror storebrødrene synes det også er koslig og ha lillebror hjemme

Anonymkode: c50ae...83a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

De kan vel få ha han korte perioder om gangen? Et par timer? Eller passe han hos dere?

Anonymkode: b2e84...45d

Skrevet

Et så lite barn har ikke behov for å overnatte. Det er absolutt ikke noe galt å si nei til det. Jeg har sendt mine til besteforeldre en natt (pga bryllup o.l.) da de var over to år, levert før leggetid og hentet om morgenen. Det har vært lenge nok for de små, og toåringer forstår hva de er med på og kan forberedes litt. De har begge vært veldig knyttet til meg da de var så små, amming om natten osv. Vi får alenetid etter ungenes leggetid. 

Anonymkode: 5fd36...4cf

Skrevet

Ja, dere er urimelig. 

Anonymkode: 2e4d9...fa6

Skrevet

Var sånn hos oss også, svigers maste om å få passe lenge før vi var klare for det! Dere er ikke urimelige. 

Anonymkode: 9e933...e97

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Ja, dere er urimelig. 

Publiserte litt for tidlig. Jeg må bare si at sønnen min er nå 7 år. Han har vært hos min mamma fra liten av. Han har et utrolig nært bånd med henne og det er så godt å se. 

Jeg hadde det samme med mine besteforeldre. Visste jeg alltid kunne dra dit. Den relasjonen begynner tidlig og jeg unner alle barn å ha slike besteforeldre. 

Skrevet

Kan ikke de passe noen timer på dagtid? Tenker at dere virker litt overbeskyttende. Forstår dette med at han er for liten til å være på overnatting, men det er sikkert bra for han å også forholde seg til andre enn dere nærmeste. Hvor mye ser dere besteforeldre i det daglige?

Hos oss er det helt motsatt, besteforeldrene har aldri hatt tid til å ha barna på overnatting, eller på besøk uten oss. Tror jeg kan telle på en hånd hvor mange ganger barna på 10 og 15 til sammen har overnattet hos besteforeldre. (nå bor det ene settet besteforeldre ikke i nærheten, så vi har selvfølgelig alle sammen vært der og overnattet, men dette teller jeg ikke med her når vi også har vært der).
Nå er barna så stor at besteforeldre gjerne vil ha dem på besøk(de er ikke "problem" mer), men nå er det for sent, de vil faktisk ikke dit fordi de ikke er vant til å være der.

Anonymkode: 9c759...217

Skrevet

Tenker at dere er litt vel overbeskyttende og at jeg blir litt svett av dere. 

Anonymkode: 7dfbe...e60

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Tenker at dere er litt vel overbeskyttende og at jeg blir litt svett av dere. 

Anonymkode: 7dfbe...e60

Dette ja... 

Og selv om jeg har mine ankepunkt mot bemanning i norske barnehager, så vet jeg av erfaring at 3,5 er en langt tøffere oppstartsalder enn ett eller to år.

Om en ikke stoler på besteforeldre før samme alder, så tenker jeg at det er noe alvorlig galt.

Anonymkode: c5540...ba8

Skrevet

Nei, dere er ikke urimelige. Det er opp til dere når dere er klare for å sende 1 åringen til besteforeldrene for overnatting. Min sønn var ekstremt mammadalt, ingenting galt i det. Han hadde kun behov for meg, og det behovet dekket jeg frem til han var to år og måtte begynne i Bhg fordi jeg måtte jobbe. 

Du skal sette 1 åringens behov først. Ikke besteforeldrenes.

Anonymkode: a956a...eec

Skrevet

Jeg tenker at det er lurt at sønnen deres har større nettverk enn kun dere to. Jeg ble akutt, veldig syk og måtte på sykehus i full fart. Mannen måtte bli med, jeg var bevisstløs og han måtte gi opplysninger osv. Da var det greit at besteforeldre kunne passe barna i full fart. 

Dere er altfor overbeskyttende. Han trenger ikke overnatte, men la dr ha han litt på dagtid. De eldste liker nok lillebror men samtidig har de nok helt sikker godt av å få ha mor og far helt alene litt. Hva med å ta de to store på kino, bowling eller noe gøy? 

Anonymkode: 26aa2...a27

Skrevet

Tenker dere er altfor overbeskyttende. Barnet er tre år og dør ikke av å henge i rompa til andre enn deg og far. Mine har lyst til å overnatte hos besteforeldre men ingen som gidder/kan her. Da jeg var liten sov jeg mye hos besteforeldre å jeg elsket det.

Anonymkode: beb41...cb7

Skrevet

La han være der dagtid ? ...  og jeg tror de eldste synes det er hyggelig uten lillebror av og til også 😊😉

Anonymkode: 282f7...e5b

Skrevet

Ja dere er overbeskyttende. Har dere normale folk i familien så er det bare bra for barna deres å få et godt og nært forhold til dem. jeg hadde vært sjeleglad om noen hadde tatt kontakt for å ha mine barn på besøk. Fint for de eldste å ha alenetid og fint for dere å kunne gå ut eller finne på noe alene.

Og 3,5 år er litt sent å starte i barnehage. De som skal beskytte barna sine mot alt som er krevende og vanskelig får lett veldig sarte barn.

Skrevet

Dere er overbeskyttende. 

Man er utrolig bortskjemt her i Norge med lange permisjoner. I mange andre land får man kun 6 ukers permisjon før man må overlate barnet sitt til fremmede i opptil 10-12 timer i døgnet, mens her i Norge får ikke besteforeldre lov til å passe en 1 åring en gang! 

# hysteriske norske foreldre 🤡

Skrevet

Junior var på overnatting hos bekjente/venner når vi giftet oss da han var 4 mnd gammel. Følte oss trygge på de som passet. Tror det var vår egen "separasjons-angst" fra barnet som var det verste :) Besteforeldre har hatt han jevnt og trutt i alle år. ( Er nå 9 år) 

Skrevet

Tenker at de kanskje glemte å kutte navlestrengen på føden? Helt Ok å vente med overnatting siden han er under året, men det må vel gå an at de passer han noen timer, så en lørdag, osv? Det med barnehagen styrer dere helt selv, jeg personlig tenker at 1,5-2 år er en fin alder å starte i bhg dersom man har mulighet til å være hjemme så lenge. Besteforeldrene viser bare interesse, hvorfor er det så ille å la dem passe barnebarnet og å tilpasse det til alderen hans? Dere har sikkert ikke vondt av litt tid alene heller?

Anonymkode: 2ad21...2a3

Skrevet
5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Vi har en sønn på snart 1 år som er veldig mammadalt, pappa er greit,men helst ikke andre. Kan til nød gå til brødrene på 9 og 13, men problemet er at besteforeldrene maser ekstrem på og passe han, de 2 andre var ikke borte fra oss før det var 3 og synes ikke lillebror skal det heller.

de 2 eldste som er 12 og 8 år eldre begynte ikke i bhg før de var nesten 3,5 år ,da begge de er født i februar, Lillebror vil være nesten 3 i august 2020 ,så da begynner han, han fyller 25 November.

Hva tenker dere her? er vi urimlige som holder han hjemme? de mener at det hadde vert koselig for oss med alenetid med de eldste og også for oss selv noen ganger, for eksempel i helga skulle de 2 eldste på overnatting hos kamerater ,da var farmoren og farfaren på med engang og maste, og sist gang var det mine foreldre som ville passe han ,så de eldste fikk alenetid med oss, men tror storebrødrene synes det også er koslig og ha lillebror hjemme

Anonymkode: c50ae...83a

Jeg Syns dere skulle ha begynt med overnattinger forlengst. Syns det blir seint å begynne med dette når de er 2 og 3 år. Samme med barnehage. Syns jeg. 

Her har begge barna et godt og nært forhold til sine besteforeldre. De begynte med pass og overnatting ved 3 mnd. Har gått superbra 😊 Jeg ble alvorlig syk og vi måtte ha hjelp fra starten av. Begge var på nyfødtintensiven pga veldig premature. Så vi er vante med å få hjelp fra de ble født.

Siden barnet blir fra seg fordi det ikke er vant med å være fra mor, så begynn med noen timer da vel. 

Det er sunt for deg, barnet og besteforeldrene 😊

Anonymkode: b1ebd...959

Skrevet
3 timer siden, Nyttårs barn skrev:

Ja dere er overbeskyttende. Har dere normale folk i familien så er det bare bra for barna deres å få et godt og nært forhold til dem. jeg hadde vært sjeleglad om noen hadde tatt kontakt for å ha mine barn på besøk. Fint for de eldste å ha alenetid og fint for dere å kunne gå ut eller finne på noe alene.

Og 3,5 år er litt sent å starte i barnehage. De som skal beskytte barna sine mot alt som er krevende og vanskelig får lett veldig sarte barn.

Enig i alt du sier 😊

Skrevet
4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg tenker at det er lurt at sønnen deres har større nettverk enn kun dere to. Jeg ble akutt, veldig syk og måtte på sykehus i full fart. Mannen måtte bli med, jeg var bevisstløs og han måtte gi opplysninger osv. Da var det greit at besteforeldre kunne passe barna i full fart. 

Dere er altfor overbeskyttende. Han trenger ikke overnatte, men la dr ha han litt på dagtid. De eldste liker nok lillebror men samtidig har de nok helt sikker godt av å få ha mor og far helt alene litt. Hva med å ta de to store på kino, bowling eller noe gøy? 

Anonymkode: 26aa2...a27

Enig

Skrevet

Var sånn hos oss også, svigers maste om å få passe lenge før vi var klare for det! Dere er ikke urimelige. 

Altså.. maste ?? Dette er foreldrene deres ! Svigers da kanskje ? .... stoler dere ikke på atvdoeeldrene deres klarer å passe på barnebarna sine? Dere er helsige som har besteforeldre som vil ha nær kontakt med barnebarna. Hysteriske mødre ..

Skrevet

Litt rart at han ikke kan være borte fra dere før han er 3. Jeg bruker ikke ordet hysterisk spesielt ofte, men her synes jeg det passer. Hvis han har et godt forhold til dem ser jeg overhode ikke noe problem. Er jo koselig for både barn og besteforeldre det. Skulle ønske vi bodde nært besteforeldre som var så villige til å passe.

Skrevet

Vanskelig å si om dere er urimelige eller ikke når man ikke vet hvor godt forhold barnet har til besteforeldrene. Om de stikker innom en gang i måneden og forventer å plutselig få passe han ville jeg sagt nei. Om dere ser dem jevnlig, f. Eks en gang i uka, og de viser forståelse når dere sier at han trenger tid og går med på å passe han en time første gang, 2 timer neste, 4 timer neste gang osv... Da syns jeg det er urimelig (og hemmende for sønnen deres) å sette en grense på at ingen får passe han før han er 3 år. 

Men det er ikke urimelig å ikke la "fremmede" passe han, nei. Det må bygges opp tillit, men det krever også at dere lar dem prøve seg innenfor trygge omgivelser for 1åringen. 

Jeg hadde en som var svært knytta til meg og ingen andre fungerte. Familien vår bodde så langt unna at vi så den for sjelden til at han klarte å bli ordentlig kjent med dem. Jeg ville gitt mye for å ha et sett med besteforeldre i nærheten som ønsket å passe. Det hadde vært veldig nyttig for barnet mitt å lære seg å danne relasjoner til andre enn mamma/pappa. Når han begynte i barnehage i en alder av 1 år gikk det over all forventning, men merker fortsatt at han (nå 3 år) bruker mye lengre tid enn andre barn på å stole på andre voksne mennesker. 

Anonymkode: aa3ef...b15

Skrevet

Jeg synes dere er kjipe og hysteriske. Besteforeldre er nær familie som ønsker et forhold til deres sønn og det skal de ikke få før han er tre år? Og det er ikke det samme om mor alltid henger rundt samtidig.

Jeg tenker dere frarøver både barn og besteforeldre noe svært viktig. En god trygg relasjon. Barn har godt av å ha flere i livet enn bare mor og far.

Det trenger jo ikke starte med overnatting. Kan de ikke passe noen timer hjemme hos dere? Dere kan jo finne på noe med de eldste. Tur, kino, bowling? 

Da min eldste ble født bodde vi langt unna besteforeldre. Minste ble født etter at vi flyttet tilbake til hjemstedet. Hun har hatt besteforeldre tett på siden hun var baby og har et mye tettere bånd til dem. Svigerfar er vel den som er her mest. Han detter innom for en kaffekopp, prater med barna, tar dem med ut osv. Minste er nå 3,5 år og jubelen står i taket hver gang bestefar kommer. 

Anonymkode: b4ae1...f48

Skrevet

Altså.. maste ?? Dette er foreldrene deres ! Svigers da kanskje ? .... stoler dere ikke på atvdoeeldrene deres klarer å passe på barnebarna sine? Dere er helsige som har besteforeldre som vil ha nær kontakt med barnebarna. Hysteriske mødre ..

Jo stoler på de, men dette handlet om at de ville passe jenta vår lenge før vi hadde lyst til at noen skulle passe henne. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...