Anonym bruker Skrevet 2. november 2018 #1 Skrevet 2. november 2018 Jeg og barnefaren er uenige rundt hvor streng en skal være anngående middag. Han mener at barnet på 7 år skal spise uansett om han liker mat eller ikke,å blir rasende om han ikke spiser. Mens hos meg må han smake på maten men hvis han ikke liker det så må han ikke spise. Men da blir det ikke mat før til kvelds. Når småen skulle ta vaksine hos helsesøster så ble det snakk om middagsmåltid å hun mente at jeg bør si at han må spise så og så mye før han får gå fra bordet. Hva tenker dere er rett å gjøre? Å dere som ble tvunget til å spise mat dere ikke likte når dere var barn,hvordan er dere nå? Liker dere det meste? Anonymkode: 1bedb...00f
Mamma_til_2 Skrevet 2. november 2018 #2 Skrevet 2. november 2018 De må smake, og lager jeg noe jeg vet de liker men har fått nye nykker og ikke liker så må de spise så så mye.
Anonym bruker Skrevet 2. november 2018 #3 Skrevet 2. november 2018 Det kommer an på. Noen ganger gjør de seg vanskelige og «liker ikke» maten, spesielt grønnsakene. Da sier jeg at syvåringen må spise syv gafler osv Men det er noe mat de oppriktig ikke liker. Niåringen spiser ikke tomat. Det er ok, så lenge han spiser alt annet som er i salaten. Femåringen liker ikke løk, men spiser de andre grønnsakene Det er svært lite de absolutt ikke liker. Så de må stort sett alltid spise litt middag. Anonymkode: dc7e5...121
Anonym bruker Skrevet 2. november 2018 #4 Skrevet 2. november 2018 De må smake, men trenger ikke å spise hvis de ikke liker. Selv brekker jeg meg av sopp og løk, da kan jeg ikke tvinge ungene til å spise noe de virkelig ikke liker. Anonymkode: 27237...3c8
Anonym bruker Skrevet 2. november 2018 #5 Skrevet 2. november 2018 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Det kommer an på. Noen ganger gjør de seg vanskelige og «liker ikke» maten, spesielt grønnsakene. Da sier jeg at syvåringen må spise syv gafler osv Men det er noe mat de oppriktig ikke liker. Niåringen spiser ikke tomat. Det er ok, så lenge han spiser alt annet som er i salaten. Femåringen liker ikke løk, men spiser de andre grønnsakene Det er svært lite de absolutt ikke liker. Så de må stort sett alltid spise litt middag. Anonymkode: dc7e5...121 Må forresten legge til at voksne absolutt ikke skal bli sinte på barn som ikke spiser. Mat har ingenting med følelser å gjøre og far må slutte med det umiddelbart! Anonymkode: dc7e5...121
Anonym bruker Skrevet 2. november 2018 #6 Skrevet 2. november 2018 44 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg og barnefaren er uenige rundt hvor streng en skal være anngående middag. Han mener at barnet på 7 år skal spise uansett om han liker mat eller ikke,å blir rasende om han ikke spiser. Mens hos meg må han smake på maten men hvis han ikke liker det så må han ikke spise. Men da blir det ikke mat før til kvelds. Når småen skulle ta vaksine hos helsesøster så ble det snakk om middagsmåltid å hun mente at jeg bør si at han må spise så og så mye før han får gå fra bordet. Hva tenker dere er rett å gjøre? Å dere som ble tvunget til å spise mat dere ikke likte når dere var barn,hvordan er dere nå? Liker dere det meste? Anonymkode: 1bedb...00f Må smake på alt, men man skal ikke tvinge barn til å spise. Anonymkode: 09349...63b
Anonym bruker Skrevet 2. november 2018 #7 Skrevet 2. november 2018 De skal smake, men de må ikke spise det de ikke liker. Selv om de har smakt på tingen før, må de uansett smake nestegang vi har det. Plutselig så liker de det. Nå lages det meste av maten slik at det alltid er noe de kan spise, om de blir stappmette er en annen sak. Liker de ikke kyllingen i en saus, så kan de spise ris og grønnsaker, poteter med saus osv. Noe vi har til middag liker de igrunn alltid, og skulle det væer slik at de ikke liker noe kan de lage seg en brødskive når alle er ferdige med middagen. Saken er da at de skal sitte ved bordet til alle err ferdige, da kan de lage en skive. Erfart at det er kjedelig å sitte og vent på at alle skal bli ferdig, så da har de gjerne spist litt av maten de akkurat ikke likte for å slippe å sitte der. Anonymkode: 54445...7a9
Mamma`n til Will& Ailo Skrevet 2. november 2018 #8 Skrevet 2. november 2018 Nei! Barna mine må ikke spise mat de ikke liker! Jeg ble tvunget av min stemor til å spise mat jeg ikke likte og har dessverre store traumer den dag i dag. Jeg ble tatt med på sopptur og måtte spise all soppen jeg hadde plukket. Jeg likte ikke fisk og måtte sitte i flere timer ved matbordet fordi jeg nektet å spise det, tilslutt ble hun lei og dyttet det ned i halsen min med tvang. I dag takler jeg lukten og kan lage fisk til middag uten å brekke meg. Men får jeg fisk i munnen så blir jeg grønn i ansiktet og brekker meg. Jeg skulle gjerne spist fisk , men jeg har ikke sjans i havet til å svelge det...
Anonym bruker Skrevet 2. november 2018 #9 Skrevet 2. november 2018 De må smake men trenger ikke spise. Da blir det imidlertid ikke mer mat før frokost. Anonymkode: 95270...053
Anonym bruker Skrevet 2. november 2018 #10 Skrevet 2. november 2018 Nei, jeg nekter å la mat bli en maktkamp altså. Jeg lager vanlig mat, og har fire barn, alle må sitte ved bordet og alle liker noe. Jeg passer ærlig talt på at det er noe på bordet de spiser, selv om de ikke nødvendigvis spiser alt. De får spise det de vil... Ser nå at eldstemann som var veldig kresen som liten nå spiser det meste, han er 17 år og det er uhyre sjelden det er noe han ikke spiser. Nest eldste og yngste er altetende, ikke alt de er like glad i, men de spiser uansett. F.eks er ikke nest eldste på 15 år noe glad i kjøttkaker/kjøttboller, men han spiser jo likevel når det er det vi har. Nest yngste er veldig kresen fremdeles, men stort sett er det noe hun spiser på bordet. Min erfaring er at det går seg til, selv uten tvang og uten dilling. Det jeg lager til middag er det alle får, også er det ikke mer snakk om det. Mannen ble tvunget da han var barn, måtte sitte ved bordet til han hadde spist osv. Han har fremdeles i dag store problemer med f.eks fiskegrateng o.l. som han da ble tvunget til å spise kald etter å ha sittet to timer ved bordet osv. Svigermor har veldig dårlig samvittighet i dag for måten hun håndterte dette på, det var sånn det skulle være den gangen, men hun ville aldri gjort noe sånt i dag sier hun. Anonymkode: 09b44...8d0
Anonym bruker Skrevet 2. november 2018 #11 Skrevet 2. november 2018 Min på 7 sier sjeldent «jeg liker ikke» uten å mene det. Så regelen er at det må smakes. Liker de det ikke så er det brødskive med ost (eller annet «nøytralt» pålegg, ikke valgfritt). Man bør aldri være negativt. (Som kjeft og mas) Anonymkode: 8a25d...41f
Toneelise Skrevet 2. november 2018 #12 Skrevet 2. november 2018 2 timer siden, Anonym bruker skrev: De må smake men trenger ikke spise. Da blir det imidlertid ikke mer mat før frokost. Anonymkode: 95270...053 Mener du virkelig at hvis dere har middag kl 17 og barna ikke spiser så får de ikke mat før 7/8 om morgenen ? Det er barnemishandling. At de ikke får noe før kveldsmat er ok men ikke at de må være uten mat fra kanskje 12 om dagen til om morgen for at du skal være vanskelig. Kan ikke sove godt om natten hvis de må legge seg sultne. Helt greit at barn skal smake før de sier at de ikke liker men ikke at de skal gå sultne til sengs.
Anonym bruker Skrevet 3. november 2018 #13 Skrevet 3. november 2018 Mine barn må smake på maten, men liker de, så slipper de og spise. Nå er barna så store og, så har jo lært meg hva de liker, og lager da mat de liker. Kan da heller ha det de ikke liker ved siden av. Er det noe de virkelig ikke likte, fikk de brødskive. Synes virkelig ikke noe om å tvinge barn til å spise noe de ikke liker. Og her spiser barna fisk, grønnsaker osv, men de liker ikke alt av grønnsaker, men da får de det de liker. Anonymkode: b9289...b5e
Anonym bruker Skrevet 3. november 2018 #14 Skrevet 3. november 2018 I prinsipprt må de smake, men er det noe de har veldige sperrer for så gjør jeg ikke noen sak ut av det. De vil aldri ha saus for eksempel, er fem og sju. Tar det med litt humor og lett tone, "nå smaker vi litt her" lager litt tullestemme eller leker servitør, og som oftest smaker de. Anonymkode: 5fbbf...1a3
Anonym bruker Skrevet 3. november 2018 #15 Skrevet 3. november 2018 10 timer siden, Toneelise skrev: Mener du virkelig at hvis dere har middag kl 17 og barna ikke spiser så får de ikke mat før 7/8 om morgenen ? Det er barnemishandling. At de ikke får noe før kveldsmat er ok men ikke at de må være uten mat fra kanskje 12 om dagen til om morgen for at du skal være vanskelig. Kan ikke sove godt om natten hvis de må legge seg sultne. Helt greit at barn skal smake før de sier at de ikke liker men ikke at de skal gå sultne til sengs. Vi spiser normalt sett ikke kveldsmat, men relativt sen middag, ofte mellom 18 og 19. Det skal mye til at det ikke er noe på bordet de synes er ok å spise g det er uansett ikke farlig å være sulten noen timer. Anonymkode: 95270...053
Anonym bruker Skrevet 3. november 2018 #16 Skrevet 3. november 2018 Liker han det ikke tvinger jeg han ikke nei, det er jo bare slemt, hadde jo vert som , mine foreldre skulle tvinge i meg pinnekjøtt som jeg ikke likte som barn, de gjorde ikke det, og nå som jeg er voksen liker jeg det Anonymkode: 6fdf7...8e5
Anonym bruker Skrevet 3. november 2018 #17 Skrevet 3. november 2018 oi at barnet ikke før mat før neste dag om han/hun ikke spiser middag er hvertfall ikke aktuelt her,det høres brutalt ut. Men synes selv det er greit å si at hvis han ikke spiser middag så blir det ikke mat før til kvelds.Da blir ikke mat før ca 19,30. Tenker det er viktig at han spiser seg mett før han legger seg. Anonymkode: 1bedb...00f
Anonym bruker Skrevet 3. november 2018 #18 Skrevet 3. november 2018 1 time siden, Anonym bruker skrev: Vi spiser normalt sett ikke kveldsmat, men relativt sen middag, ofte mellom 18 og 19. Det skal mye til at det ikke er noe på bordet de synes er ok å spise g det er uansett ikke farlig å være sulten noen timer. Anonymkode: 95270...053 De har jo også uansett spist når de kommer hjem etter skolen rundt klokka 4. Anonymkode: 95270...053
Anonym bruker Skrevet 3. november 2018 #19 Skrevet 3. november 2018 Jeg er mot å tvinge barn til å spise ting de ikke liker. Jeg tenker at det er kontraproduktivt, og gjør aversjonene sterkere. Hos oss skal all mat på tallerkenen, og jeg lærer barna at man ikke snakker om det hvis det er noe man ikke liker. Men de bestemmer selv hva de vil putte i munnen. Vi voksne snakket alltid positivt om maten, og det smitter over på barna. Seksåringen min spiser så og si alt nå, inkludert sopp, oliven, avokado, sjømat, gryteretter osv. Jeg har lært denne fremgangsmåten i en bok skrevet av ernæringsfysiologer. Boka heter "Bare barnemat!" Min erfaring er at dette funker veldig bra. Anonymkode: 0f0c9...236
Pobie Skrevet 3. november 2018 #20 Skrevet 3. november 2018 Tvinger selvfølgelig ikke. Jeg tvinger ikke i meg mat jeg ikke liker, og hadde jo blitt kvalm hvis jeg hadde prøvd. Men jeg legger alltid noe på tallerkenen som de liker, og så får de noe nytt eller noe de ikke liker ennå i tillegg. Barn må ofte smake på den samme maten mange ganger før de begynner å like den, så at de ikke spiser noe betyr ikke at jeg aldri serverer det igjen. Lager ikke to middager, det kan være snakk om én ting de liker, f eks gulrøtter. Hvis alt ligger på samme tallerken og de sitter og spiser, vil de jo gjerne prøve litt av alt som ligger der. Vi har også en regel om at alle sitter til alle er ferdige. Dette pga bordskikk, men også fordi hvis de sitter der litt lenger er det mer sannsynlig at de smaker på all maten.
Anonym bruker Skrevet 3. november 2018 #21 Skrevet 3. november 2018 Alt serveres på tallerken og spis det du liker. Gjerne smake på ting man tror man ikke liker. Er alltid et eller annet på fatet de liker. Anonymkode: ac93e...c5c
Anonym bruker Skrevet 3. november 2018 #22 Skrevet 3. november 2018 Jeg ble tvunget til å spise mat jeg ikke likte da jeg var lita. Har definitivt IKKE blitt altetende av det. Klarer faktisk ikke å spise noe jeg ikke liker i dag. Er ikke superkresen, men er en god del jeg ikke klarer. Anonymkode: 2d5d2...197
Anonym bruker Skrevet 3. november 2018 #23 Skrevet 3. november 2018 21 timer siden, Anonym bruker skrev: Jeg og barnefaren er uenige rundt hvor streng en skal være anngående middag. Han mener at barnet på 7 år skal spise uansett om han liker mat eller ikke,å blir rasende om han ikke spiser. Mens hos meg må han smake på maten men hvis han ikke liker det så må han ikke spise. Men da blir det ikke mat før til kvelds. Når småen skulle ta vaksine hos helsesøster så ble det snakk om middagsmåltid å hun mente at jeg bør si at han må spise så og så mye før han får gå fra bordet. Hva tenker dere er rett å gjøre? Å dere som ble tvunget til å spise mat dere ikke likte når dere var barn,hvordan er dere nå? Liker dere det meste? Anonymkode: 1bedb...00f Mine må spise normal mat,har vi sterk mat eller ertestuing og kålstuing så slipper de å spise det.Har vi typisk voksenmat så slipper de å spise det.Mine liker det aller meste.Er redd og synest det er unødvendig å presse barn til å spise mat de ikke liker.Hadde noen skulle fått meg til å spise tunfisk hadde jeg spydd. Anonymkode: c4b8a...5d8
Anonym bruker Skrevet 3. november 2018 #24 Skrevet 3. november 2018 5 minutter siden, Anonym bruker skrev: Mine må spise normal mat,har vi sterk mat eller ertestuing og kålstuing så slipper de å spise det.Har vi typisk voksenmat så slipper de å spise det.Mine liker det aller meste.Er redd og synest det er unødvendig å presse barn til å spise mat de ikke liker.Hadde noen skulle fått meg til å spise tunfisk hadde jeg spydd. Anonymkode: c4b8a...5d8 Når ble det definert hva som er "normal mat"? Høres ut som du mener at alt du personlig ikke liker (ertestuing, kålstuing, tunfisk?), ikke er "normal mat"? All mat er normal. Det er et spørsmål om tilvenning. Tilvenning bør helst skje i barndommen, med gjentatt eksponering, men uten for mye press. Anonymkode: 0f0c9...236
Anonym bruker Skrevet 3. november 2018 #25 Skrevet 3. november 2018 16 minutter siden, Anonym bruker skrev: Mine må spise normal mat,har vi sterk mat eller ertestuing og kålstuing så slipper de å spise det.Har vi typisk voksenmat så slipper de å spise det.Mine liker det aller meste.Er redd og synest det er unødvendig å presse barn til å spise mat de ikke liker.Hadde noen skulle fått meg til å spise tunfisk hadde jeg spydd. Anonymkode: c4b8a...5d8 Hva er unormal mat og voksenmat som de får slippe da? Anonymkode: 6a150...2bb
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå