Gå til innhold

Spinalpunksjon og hodepine, erfaringer?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tok spinalpunksjon i dag, tok tre forsøk før de fikk det til, har «tannverk-følelse» i ryggen, men det verste er denne ekstrem hodepinen! Når kan jeg regne med at den gir seg? Tar koffein-tabletter, og å ligge hjelper en god del, men kan jo ikke gjøre det så lenge av gangen med barn i hus heller 😬

Anonymkode: e90e3...843

Videoannonse
Annonse
Skrevet
9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Tok spinalpunksjon i dag, tok tre forsøk før de fikk det til, har «tannverk-følelse» i ryggen, men det verste er denne ekstrem hodepinen! Når kan jeg regne med at den gir seg? Tar koffein-tabletter, og å ligge hjelper en god del, men kan jo ikke gjøre det så lenge av gangen med barn i hus heller 😬

Har du prøvd fenazon-koffein?

Anonymkode: 80949...7b5

Skrevet
11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Har du prøvd fenazon-koffein?

De hadde bare Paracet med koffein på sykehuset, rekker ikke innom nor annet sted i dag. Hvorf får man tak i det? :)

Skrevet

Jeg har hatt spinalhodepine. Varte 1 uke, første dagen gjorde det vondt, de påfølgende 5 dagene klarte jeg såvidt å krype inn på badet for jeg trodde hodet skulle sprenges. 

Skrevet
58 minutter siden, Øyne som ser!! skrev:

Jeg har hatt spinalhodepine. Varte 1 uke, første dagen gjorde det vondt, de påfølgende 5 dagene klarte jeg såvidt å krype inn på badet for jeg trodde hodet skulle sprenges. 

Håper virkelig ikke dette holder på en hel uke, eller blir verre! Har kasta opp og styra på fordi det gjør så utrolig vondt! Og jeg har slitt med migrene, så «tåler» litt, altså. 

Fikk beskjed på sykehuset at om det varte lenger enn to dager måtte jeg ta kontakt for andre typer smertestillende, varer det over en hel uke skulle jeg få sånn Blood Patch.

Men håper med alt jeg har at det er mindre vondt i morgen! Klarer ikke gå oppreist i det hele tatt nå, krokbøyd som juling. Virker som det gjør at jeg slipper unna de verste toppene, men selv da kan jeg bare komme meg kjapt til og fra toalettet :(

Skrevet

Jeg fikk blood patch etter et par timer jeg... lå på sykehuset. 

Anonymkode: 3e0c4...493

Skrevet

Jeg hadde det etter epidural nå i juli. Ble sengeliggende på kvelden (dag 2 etter fødsel), og lå hele dag 3 og 4. Ikke veldig stas, når man har en nyfødt å ta seg av og to andre barn.

hadde så vondt i hodet og nakken at jeg ikke kunne se ned på puppen mens jeg ammet. Fikk det ikke til. Klarte nesten ikke stå oppreist. Tålte ikke solskinn eller særlig mye lys i det hele tatt... Måtte drikke bøttevis med koffeinholdig brus.

Håper det går over fort for deg.

Skrevet

Uff, jeg hadde voldsom hodepine pga det for noen år siden. "Trykket" som kom når jeg var oppreist var der nesten en måned. Var sengeliggende første uken uten om når jeg skulle på do (måtte ta pause og ligge på gulvet for hodepinen/trykket ble så ille når jeg satt oppreist).. Ble bedre etter hvert, og når den første uken var over kunne jeg gradvis begynn å sitte litt lenger før hodepinen ble for ille. Ingen effekt av koffeintablettene, eneste som hjalp var å ligge . Var tilbake på skolen etter 1,5 uke, måtte ligge hver pause etter å sitte 1 time..

Pga dette unngikk jeg epidural når jeg skulle føde.. 

Håper virkelig det gir seg fort hos deg! Jeg aner dessverre ikke hva som kan hjelpe, jeg måtte bare ligge og ta tiden til hjelp.. Ønsker deg god bedring 😊😊 

Anonymkode: 9eed4...0a5

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

De hadde bare Paracet med koffein på sykehuset, rekker ikke innom nor annet sted i dag. Hvorf får man tak i det? :)

De har det på apoteket. 

Hilsen sykepleier som jobber på nevrologisk sengepost 

Skrevet
45 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg fikk blood patch etter et par timer jeg... lå på sykehuset. 

Anonymkode: 3e0c4...493

Så heldig du var! Kan ikke fatte hvorfor dette ikke er vanlig prosedyre når det tydeligvis er så vanlig å slite så lenge etterpå!?

Takker så mye for svar, dere, selvom det ikke var spesielt oppløftende! Helt merkelig at de ikke har kommet lenger på dette området..

Skrevet

Krev å få snakket med anestesilege. De har lavterskel for å gi bloodpatch om du har hodepine lengre enn 24 timer. Spesielt om du ble stiller fler ganger. 

Jeg fikk det for 1 uke siden. 

Skrevet

Uff. Mulig du må beregne noen dager vondt, dessverre. Tok ca en uke med meg.

Skrevet
6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Så heldig du var! Kan ikke fatte hvorfor dette ikke er vanlig prosedyre når det tydeligvis er så vanlig å slite så lenge etterpå!?

Takker så mye for svar, dere, selvom det ikke var spesielt oppløftende! Helt merkelig at de ikke har kommet lenger på dette området..

Fordi det er forbundet med infeksjonsfare og andre komplikasjoner. 

Anonymkode: 71d6e...fc7

Skrevet

Fikk spinalhodepine etter spinal bedøvelse ved haste ks. Kom dagen etter. Klarte ikke å sitte, stå eller gå. Krøp på do. Det værste jeg har vært med på. Hadde det i 5 døgn, fikk kun koffeintabletter, hjalp ikke. Var snakk om bloddpatch dag 5, men det begynte å lette da. Var akkurat som at de ikke trodde på meg, synes jeg. Mistet de 5 første dagene med babyen, klarte ikke å ta vare på hun. 

Håper du ikke har det så lenge, god bedring.

Anonymkode: c70fd...73e

Skrevet

Sønnen min hadde sterk hodepine i kanskje 4-5 dager. Han måtte løpe inn på do og tilbake på sofaen, for det var så vondt. Det var noen fæle dager. Datteren slapp heldigvis unna med litt vondt den første dagen bare. 

Anonymkode: e3d91...ca5

Skrevet
5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Alle apotek

Anonymkode: 0e35f...a7d

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Fikk spinalhodepine etter spinal bedøvelse ved haste ks. Kom dagen etter. Klarte ikke å sitte, stå eller gå. Krøp på do. Det værste jeg har vært med på. Hadde det i 5 døgn, fikk kun koffeintabletter, hjalp ikke. Var snakk om bloddpatch dag 5, men det begynte å lette da. Var akkurat som at de ikke trodde på meg, synes jeg. Mistet de 5 første dagene med babyen, klarte ikke å ta vare på hun. 

Håper du ikke har det så lenge, god bedring.

Anonymkode: c70fd...73e

Samme med meg. Det jævligste jeg har vært med på. Og jeg har 25 dager  er sterkhodepine / kronisk migrene til vanlig. 

Jeg fikk 3 forskjellige heavydrugs . Fikk helt syke hallusinasjoner. Hjalp ikke så mye på hodepinen heller. 

Anonymkode: 0e35f...a7d

Skrevet

Jeg har tatt spinalpunksjon mange ganger det siste 1.5året, hvor de har tappet ganske mye væske hver gang.

Første gang lå jeg innlagt på sykehuset og ble der i over 1uke. Fikk paracet og fenazon koffein tab og ble bedt om drikke noe med koffein i. (Kaffe, cola osv) Var aldri snakk om blood patch pga infeksjonsfare osv osv..De som blir prioritert til å få det er de som har fått epidural å med det fått spinalhodepine! Det er jo logisk siden det ikke er noe særlig å ligge på barsel med en nyfødt og pluss den intense (HODE SKAL SPREKKE I TUSEN BITER HODEPINEN!!) 

De andre gangene jeg har blitt spinalpunktert så har det gått alt fra 5dager-8dager med denne hodepinen..Like j*vlig hver gang🙄 Å de fenzon tab er jo ikke akkurat noe små å svelge og lite effekt av dem. Så hver gang er det samme prosedyre, helt flatt sengeleie(Det hjelper) krype på do, ingen sollys/sterkt lys, drikke vann, kvalmestillende(Afipran feks) Å bite tenna sammen!! Det gir seg til slutt (Selv om det ikke virker sånn når det står på som værst😱 God bedring

Anonymkode: 97fd9...6ec

Skrevet

Takker så mye for alle svar og god bedring ønsker :)

Jeg la meg tidlig i går, og tenkte at kanskje det hjelper å ligge i samme stilling som da de tok spinalpunksjonen. Det løya en del på hodepinen, faktisk! Har ikke reist meg opp fra senga ennå, så usikker på om det hadde noen langvarig effekt, Mem her jeg ligger nå kjenner jeg faktisk ikke noe til det, så lever i håpet 😅

De tok ganske mye i går, mange prøver som skulle tas. Håper jo jeg har litt flaks oppi dette her, sånn når de først slet så veldig og bomma flere ganger mener jeg! 😛 

Skrevet

Hos oss sier vi at de fleste opplever bedring innen en uke. Har du fortsatt disse symptomene etter en uke oppsøker du akuttmottaket å blir reinnlagt. Men, får du  imidlertid postpunksjonshodepine når du er innlagt (noen får det etter utskrivelse) ser de litt an og enkelte ganger henviser de til bloodpatch tidligere (enn en uke). Fenazon koffeintabl og iv væske forsøkes først.

Anonymkode: 873ab...4e4

Skrevet

Hadde det en uke, utrolig fælt. Fikk beskjed av de som tok undersøkelsen at det var lavterskel for å ringe å be om bloodpatch. Ringte mange ganger for å treffe forskjellige men nei. Ingen forståelse, hadde baby på 5 mnd  og toåring. Mannen måtte være hjemme å passe baby mye. Gikk i cola og paracet med koffein her men funka dårlig. Eneste som funka var å ligge, og det er jo lettvint hjemme med baby? 

God bedring! 

Anonymkode: 7783a...e1c

Skrevet

Jeg var heldig den aller første gangen! (HEI IGJEN, JEG SOM KOMMENTERTR LENGER OPP SOM HAR TATT SPINALPUNKSJON I OVER 1.5ÅR) 

Dagen etter første gangen følte jeg meg fin!! Dro å tok vippeløft/vippebøy(?) Fikk dra hjem på permisjon ifra sykehuset siden det var st.hansaften for å feire det ilag med familien og venner. Utover kvelden ble formen værre og værre, plutselig sa det bare pang! Jeg gikk ned i kne pga smertene i hodet og begynte å spy. Da bare det rett tilbake til sykehuset hvor rommet mitt sto klart ig jeg ble der en uke før jeg fikk dra hjem igjen. Fikk ingen blood patch da eller noen av de andre gangene. Så noen er heldig, andre begynner som heldig og noen er ikke heldig.. For jeg vet om folk som ikke har fått spinalhodepine i etterkant av spinalpunksjon eller epidural.(Sist nevnte; Jeg fikk epidural for 4.5år siden under fødsel og jeg fikk ikke spinalhodepine) 

Finn en god serie å se, drikk mye og slapp av😊

Skrevet

Takker igjen for alle svar og erfaringer! :)

Virker som jeg har vært en god del heldigere enn de fleste av dere da hodepinen er en del bedre i dag. Får vondt og trykk om jeg er oppreist for lenge av gangen, men ikke like ille som det var i går. Noe av det vondeste jeg har vært med på!! Håper det nå går rette veien, og at det ikke plutselig trøkket skikkelig på igjen..

Men i dag har jeg hatt ekstremt vondt i nakken/mellom skulderbladene! Kjennes ut som samme smertene som var i hodet i går, har bare flytta seg nedover liksom, er dette normalt/noe dere andre har opplevd? 

Hi

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Virker som jeg har vært en god del heldigere enn de fleste av dere da hodepinen er en del bedre i dag. Får vondt og trykk om jeg er oppreist for lenge av gangen, men ikke like ille som det var i går. Noe av det vondeste jeg har vært med på!! Håper det nå går rette veien, og at det ikke plutselig trøkket skikkelig på igjen..

Men i dag har jeg hatt ekstremt vondt i nakken/mellom skulderbladene! Kjennes ut som samme smertene som var i hodet i går, har bare flytta seg nedover liksom, er dette normalt/noe dere andre har opplevd? 

Hi

Jeg er også vanvittig sliten. Bare sover og sover og sover,,.normalt det også, kanskje? 😛

Skrevet
30 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hi

Ja det er nok musklene som er sliten. Hadde samme problemet, nevrologene sa at det var muskelspenning pga hodepinen..På meg gikk det over noen dager/en uke etter at spinalhodepinen ga seg. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...