Gå til innhold

«Broren din er den største drittsekken på skolen»


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Har en førsteklassing som fikk høre dette av en tilfeldig (eldre) elev i dag. Bror går i fjerdeklasse, og vi flyttet til dette distriktet i sommer. Hvordan skal jeg forholde meg til dette?

Problemet er at det er «delvis riktig», eldste har en diagnose og havner lett i konflikter, virker aggressiv og sinna (slår ikke), og har dessverre også blitt veldig god på å slenge med leppa. Hjemme er han høflig og grei, selvom det selvfølgelig er utfordringer i hverdagen vi også sliter med, men dette går mer på å få gjennomført lekser, begrense skjermtid etc. 

Er dette noe jeg bør ta opp med skolen? Syns det er ille både for storebror og lillesøster. 

Anonymkode: b87b4...955

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er synd at førsteklassingen din må forholde seg til dette. Hun er liten og uten ansvar for sin brors handlinger.

Men jeg synes du som mor skal ta til deg det som ble sagt, ta for deg gutten og selvsagt gå i dialog med skolen. Det gavner ikke gutten selv å være "den største drittsekken på skolen", og det er nok til stor plage for medelever. 

Denne oppførselen må stoppe før det blir hengende ved gutten. Diagnose eller ei, før eller siden vil slik oppførsel bli det som forventes av han, og det vil eskalere.

Anonymkode: 04d25...29e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror lite på at han er så høflig og grei hjemme men drittsekk på skolen. Typisk uttalelse fra foreldre som diller og unnskylder barna sine.

 

du bør ta kontakt med skolen og finne tiltak for gutten din slik at han ikke plager de andre barna.

Anonymkode: 00a1a...001

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er jo nettopp det som er problemet.. Det ser ut til å eskalere, særlig drittslengingen :( Vi snakker og snakker, men opplever at skolen følger opp ganske sporadisk og ikke med særlig høy kvalitet. Det er så leit, for på forrige skole var de fantastiske og jobbet kjempehardt for at han ikke skulle få dette stemplet. Det var selvfølgelig utfordringer der også, slik det som regel er med en diagnose. Jeg får jo ikke gjort noe med de situasjonene jeg ikke er tilstede i. Og all praten virker dessverre ikke å nå inn.. 

Anonymkode: b87b4...955

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg tror lite på at han er så høflig og grei hjemme men drittsekk på skolen. Typisk uttalelse fra foreldre som diller og unnskylder barna sine.

 

du bør ta kontakt med skolen og finne tiltak for gutten din slik at han ikke plager de andre barna.

Anonymkode: 00a1a...001

Takk for hyggelig og konstruktiv tilbakemelding, du! 

 Han er høflig. Hjelper til å dekke bordet, takker for seg, går med søpla, passer lillesøster. (Veldig flink med henne). 

Som jeg skrev har vi utfordringer her hjemme også, han kan være kranglete og vrang, men nei, han er ingen drittsekk. 

Anonymkode: b87b4...955

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Ja det er jo nettopp det som er problemet.. Det ser ut til å eskalere, særlig drittslengingen :( Vi snakker og snakker, men opplever at skolen følger opp ganske sporadisk og ikke med særlig høy kvalitet. Det er så leit, for på forrige skole var de fantastiske og jobbet kjempehardt for at han ikke skulle få dette stemplet. Det var selvfølgelig utfordringer der også, slik det som regel er med en diagnose. Jeg får jo ikke gjort noe med de situasjonene jeg ikke er tilstede i. Og all praten virker dessverre ikke å nå inn.. 

Anonymkode: b87b4...955

Jobbingen må nok skje parallelt, både på skolen og hjemme. Og vær med på fritidsaktiviteter, slik at du som mor kan få korrigert han når han svikter i samspill med andre barn.

Barn er litt som hunder, man kan ikke øve "i teorien", men ta utgangspunkt i situasjoner når de oppstår og veilede utfra det.

Anonymkode: 04d25...29e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Be om et møte med skolen og be om hjelp fordi sønnen din er en drittsekk på skolen. Hvis det er mange utfordringer, så søk hjelp fra profesjonelle i tillegg. Bup feks. Ppt? Skolen kan ikke ta det fulle ansvar om det ikke er ressurser til det. Da må noen andre steppe inn. Og dere må selvsagt snakke det i hjel hver dag. Kanskje også nevne det på foreldremøte? Da kan du oppfordre foreldre til å kontakte deg om det skulle være episoder og så må du snakke med gutten om de alle. 

Anonymkode: 05bb3...af9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Jeg tror lite på at han er så høflig og grei hjemme men drittsekk på skolen. Typisk uttalelse fra foreldre som diller og unnskylder barna sine.

 

du bør ta kontakt med skolen og finne tiltak for gutten din slik at han ikke plager de andre barna.

Anonymkode: 00a1a...001

Verden er da full av drittsekker som oppfører seg som engler i nærheten av moren sin. Ja både i skolealder og voksne ektemenn. Og så var det da ikke så rent lite frekt å uttale seg slik om trådstarter. Ja hvis du ikke kjenner vedkommende og vet det stemmer da. Noe som er heller tvilsomt.......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...