Gå til innhold

Invitert på middag, men liker ikke maten...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi er blitt invitert til noen venner neste helg på middag som vi har takket ja til. Men, fikk vite i dag at de skal servere lutefisk. Dette er mat verken jeg eller samboer liker. Vi misliker det skikkelig. Hva gjør vi nå ?

Lutefisk er liksom ikke mat man klarer å true i seg et helt måltid av heller 🤔

Anonymkode: b0960...346

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dere har i grunnen 2 valg :

1. Dikte opp en unnskyldning på at dere dessverre ikke kan komme allikevel. 

2. Si det som det er, at verken du eller mannen liker lutefisk.. 

Skrevet

Joda! Det klarer man fint! Spis ertepuré, poteter, sennep, bacon.. og spis fisk og takk for maten. Hiv innpå akevitt, og kvelden blir fin! 

Anonymkode: ac4bd...52f

Skrevet (endret)

Si det som det er! Gi beskjed at dere ikke er noe begeistret for lutefisk, men kommer gjerne i selskapet. Dere kan jo enten spise før dere går, eller tilby deg å ta med et alternativ. For alt du vet så kan det være flere som ikke spiser lutefisk og dermed har et alternativ til dere. Dessuten er det jo masse godt tilbehør, så fisken kan du jo bare la ligge ;)

Jeg er egentlig veldig for at man spiser det man får servert, men av og til er det greit å gi beskjed til verten om det. 

Endret av frk Nilsen
Skrevet

Lær dere å spise lutefisk. Det kan være at dere begge har fått servert dårlig lutet fisk feks i barndommen. Det er enorm forskjell på kvalitet.

Anonymkode: e6292...4ff

Skrevet

Bli voksen!! Spis det dere får servert. Ta masse tilbehøret og lite fisk

Anonymkode: e5e8c...296

Skrevet

Jeg hadde ikke funnet en unnskyldning for ikke å gå. Lutefisk er noe av det værste🤮. Jeg er stort sett altetende, og er glad i fisk, men lutefisk har jeg prøvd flere ganger, og det går bare ikke. Sitter å brekker meg. Synes folk bør unngå det og rakfisk når de inviterer i selskap. Virker som det er om å gjøre å tvinge i seg fæl mat!

Anonymkode: 6d8d3...6a2

Skrevet

Dropp fisken og spis tibehøret og bacon. Det er godt det også. Evt kan man stappe en liten bit fisk i baconet eller i sennep for å kamuflere smaken. Hvis vert/vertinne reagerer på at dere ikke spiser fisken, så si at dere ikke er spesielt glad i lutefisk og derfor ikke tar mer enn små mengder fisk. Det er ikke uvanlig å ikke like lutefisk da. Jeg er veldig glad i det, men sliter med å finne noen som kan spise det sammen med meg.

Anonymkode: 1c932...044

Skrevet
27 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Dropp fisken og spis tibehøret og bacon. Det er godt det også. Evt kan man stappe en liten bit fisk i baconet eller i sennep for å kamuflere smaken. Hvis vert/vertinne reagerer på at dere ikke spiser fisken, så si at dere ikke er spesielt glad i lutefisk og derfor ikke tar mer enn små mengder fisk. Det er ikke uvanlig å ikke like lutefisk da. Jeg er veldig glad i det, men sliter med å finne noen som kan spise det sammen med meg.

Anonymkode: 1c932...044

Akkurat lutefisk er det mange som ikke liker, men si ifra, ellers kan der bli lite tilbehør til alle.

Anonymkode: f1663...1f4

Skrevet

Sånn har jeg det ofte når vi skal på middag hos svigers, de kan virkelig ikke lage mat 😅🙈 -Men er flotte mennesker, så man kan jo ikke avlyse bare fordi man ikke liker maten.

Dere har to valg 1) vær ærlig.

eller 2) gjør som meg... Ta ei brødskive før dere skal dra, legg på tallerkenen, nyt endel av tilbehøret (bacon, poteter osv), rør litt i fisken, flytt maten rundt på tallerkenen. Takk for et strålende måltid. Det går jo an å si «jeg er egentlig ikke veldig fan av lutefisk, men dette var godt» hvis det blir nevnt at du har spist lite. :) 

Skrevet

Synes det er spesielt at så mange mener det er greit å spise masse av tilbehøret, slik at det potensielt blir for lite av det til de andre. Bacon, ertepuré osv er, nettopp, tilbehør, og da beregner man ikke mengder som tilsier at folk kan spise feks bacon som lm det var hovedretten altså. 

HI: spis mat før dere drar, slik at dere er stort sett mette og spis en liten porsjon mat hos vennene deres. 

Anonymkode: 04188...a2e

Skrevet

Eg hadde likt å fått beskjed, om eg var vertskapet, så hadde eg trekt nokon kjøttpølser/korv el til dykk, i staden for at de sat og pirka i maten. Det er jo ein risiko ein tek, når ein inviterer til lutefisk. Sjølv likar eg best tilbehøret, men får ned litt fisk og, så eg hadde nok ikkje sagt noko. Berre ikkje kom med dårlege unnskyldningar om at det ikkje passar med middag likevel. Det er berre barnsleg.

Skrevet

I og med at dere har fått vite dette såpass lang tid i forveien, tenker jeg at det må være greit at dere gir beskjed om at ingen av dere spiser lutefisk. Jeg hadde ikke selv likt å stelle i stand mat som gjestene deretter satt og truet i seg. Det blir annerledes dersom man møter opp og oppdager at det som serveres ikke faller i smak. Da gjør man gode miner og opptrer voksent.

Anonymkode: e3bd5...176

Skrevet
6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Synes det er spesielt at så mange mener det er greit å spise masse av tilbehøret, slik at det potensielt blir for lite av det til de andre. Bacon, ertepuré osv er, nettopp, tilbehør, og da beregner man ikke mengder som tilsier at folk kan spise feks bacon som lm det var hovedretten altså.

Anonymkode: 04188...a2e

Dette ☝️

Si ifra at dere dessverre sliter med lutefisk og derfor må takke nei. Da er det opp til vertskapet om de vil gjøre om på menyen eller inviter noe andre som er lutefiskelskere.

Det er uansett veldig pinlig å ikke si noe og bare pirke i måten, spesielt hvis en er eneste inviterte par.

Anonymkode: da5ce...b44

Skrevet

Rimelig spesielt å servere lutefisk og rakfisk uten å spørre om folk liker det syns jeg. Det er jo ganske spesielt og det er mange som ikke er noe særlig fan av den fisken. Jeg har blitt invitert på rakfiskkveld, men det var da et alternativ til de som ikke spiste rakfisk.

Anonymkode: 62b5e...bbc

Skrevet

Ta med dere en pakke pølse som dere varmer opp. Vi har rakfisklag hvert år. I tilegg er det spekemat for oss som ikke spiser råtten fisk 

Anonymkode: ba1eb...897

Skrevet

Bare e liten kommentar til dere som anbefaler å "flytte maten rundt på tallerkenen": Hvis man gjør det ser det ikke ut som om man spiser, men som om man flytter maten rundt på tallerkenen. Og når man går fra bordet, etterlater man seg en tallerken med mat klint ut over det hele. Man lurer ingen, man ødelegger et måltid ved å sitte og leke med maten.

Skrevet
7 timer siden, litekreativtbrukernavn skrev:

Sånn har jeg det ofte når vi skal på middag hos svigers, de kan virkelig ikke lage mat 😅🙈 -Men er flotte mennesker, så man kan jo ikke avlyse bare fordi man ikke liker maten.

Dere har to valg 1) vær ærlig.

eller 2) gjør som meg... Ta ei brødskive før dere skal dra, legg på tallerkenen, nyt endel av tilbehøret (bacon, poteter osv), rør litt i fisken, flytt maten rundt på tallerkenen. Takk for et strålende måltid. Det går jo an å si «jeg er egentlig ikke veldig fan av lutefisk, men dette var godt» hvis det blir nevnt at du har spist lite. :) 

Hvorfor tror folk ta det ser ut som om man spiser når mn flytter rundt på maten? Det ser ikke sånn ut, det ser bare ut som om man ikke liker det og leker med maten i stedet for

Anonymkode: 1c540...223

Skrevet
32 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvorfor tror folk ta det ser ut som om man spiser når mn flytter rundt på maten? Det ser ikke sånn ut, det ser bare ut som om man ikke liker det og leker med maten i stedet for

Jeg kan ikke svare for hva folk tror... Hvorfor siterer du mitt innlegg 🤷🏻‍♀️

Skrevet
Akkurat nå, litekreativtbrukernavn skrev:

Vet ikke, det var ikke intensjonen. Var ment som en generell kommentar, ikke til deg.

Skrevet

Det er rimelig spesielt å invitere på lutefisk og den slags uten å være sikker på at dette er noe gjestene liker. Og dette er en for spesiell matrett til at man bare "kan ta seg sammen" og spise det man får servert.

Så i et sånt tilfelle hadde jeg sagt at dette er noe vi ikke spiser, at man ikke liker det og ikke klarer å prøve på det en gang. Man er ikke uhøflig om man sier ifra om slikt.

Anonymkode: a69f1...f7f

Skrevet (endret)

Dersom jeg hadde invitert til en middag, der noen av gjestene sa at de ikke likte det jeg skulle servere, så ville jeg hatt et alternativ som kunne gått sammen med resten av tilbehøret. Bare si det som det er. Ikke alle liker lutefisk 🙂

Endret av Kari Mari
Skrevet
10 minutter siden, litekreativtbrukernavn skrev:

Fordi du skrev flytt maten rundt på tallerkenen. Men jeg kunne selvfølgelig spurt hva du tror, ikke hva folk tror. Jeg spurte fordi jeg er nysgjerrig på hvorfor folk tror at det er bedre å flytte maten rundt

Skrevet

De er vennene deres, da vil jeg tro det er mulig å kunne si fra at dere rett og slett ikke makter å spise lutfisk. Hva løsningen blir er opp til hva dere så blir enige om. Det beste er å si fra. 

Anonymkode: ad692...017

Skrevet

Dersom mine venner hadde blitt invitert også bare satt å pirket i maten ville jeg blitt skuffet. De bruker både tid å penger på å lage i stand en middag. 

gi beskjed med en gang at dere ikke liker lutefisk. Si at dere gjerne kommer, og kan ta med en ekstra rett? Som vertinne hadde jeg endret meny dersom flere ikke likte maten og laget noe ekstra om det var mange gjester og noen få ikke likte. 

Man kan ikke sitte å pirke i maten eller bare spise tilbehøret.

Anonymkode: 052c3...9a1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...