Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! 

Så nå etter 6 fantastiske år kommer samboeren min frem til at hun ikke føler at hun elsker meg og ser mer på meg som en venn. Det blir slutt og vi prøver å være voksne om dette og siden leil. er min så må hun flytte ut. Nå har hun funnet seg ett sted å bo så vi tenkte å sette oss ned og dele opp møblene og hvem som får hva. 

Ettersom at leiligheten var min og hun flyttet inn så hadde jeg en del møbler, sofa kjøkkenbord og stoler osv. 

Siden jeg ikke er mester på estetikk så så det tidligvis ikke ut her med de møblene som var i bruk. Så da tok samboeren min tak i saken og begynte å bytte ut en og annen ting fortløpende ila de 6 årene. Så skal hun flytte ut og fant ut at jeg kan kjøpe ut hennes møbler hun ikke har plass til i nye stedet. Men alle de gamle møblene mine er enten solgt eller gitt bort mot henting på finn(av hun). Da jeg levde i lykkelig forhold tenkte jeg ikke over det noe særlig, skal tross alt være sammen resten av livet. 

Så jeg har spørsmål til dere folkens hva dere mener om saken. Har jeg rett til å si at vet du hva, du kvitta deg med mine møbler og må sitter jeg har med ingenting eller evt kjøpe ut dine møbler som har erstattet mine møbler. Eller er det fair av meg å si, du kvittet deg med tingene mine og erstattet med nye?

Siden det er nylig brudd så vet jeg at man kan tenke litt irrasjonelt så derfor spør jeg her for å få litt objektivt syn på saken. 

Anonymkode: 32175...5e8

Skrevet

Dere deler i to. Det hun ikke vil ha får hun selge på Finn då ser hun hvor lite annenhåndsverdi ting har. Hun kan ikke kreve betaling. Men hun kan kreve å ta med seg litt.

Anonymkode: 8b118...650

Skrevet

Var du uenig i at møblene skulle byttes ut? Tvang hun deg til å gjøre det eller var du med på det? 

Hvem betalte møblene da de ble kjøpt? Og hadde dere felles økonomi?

Anonymkode: 7cdf2...6b0

Skrevet

Det du hadde med inn kan du ta med ut av forholdet. Det er ditt. Samme for henne. Men i praksis har dere begge hatt med ett sett møbler inn - ditt gamle, og hennes nye. Da skal det deles. Hun kan velge å selge sin halvdel av møblene, eller ta den med, eller gi den til deg - men hun kan ikke kreve at du skal kjøpe noe som helst.

Anonymkode: d4102...73a

Skrevet

8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Var du uenig i at møblene skulle byttes ut? Tvang hun deg til å gjøre det eller var du med på det? 

Hvem betalte møblene da de ble kjøpt? Og hadde dere felles økonomi?

Jeg sa at jeg ikke bryr meg om møbler og hvis hun ville "ha det finere" hjemme så fikk hun gjøre det. Tvang meg ikke til noe som helst. Vi hadde ingen felles økonomi men noen av møblene mine ble jo solgt for penger som ble videre brukt på å kjøpe inn "hennes sett med møbler", men å spore opp alle de transaksjonene tilbake til 2012 frem til nå kan være litt mer utfordrende. 

5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det du hadde med inn kan du ta med ut av forholdet. Det er ditt. Samme for henne. Men i praksis har dere begge hatt med ett sett møbler inn - ditt gamle, og hennes nye. Da skal det deles. Hun kan velge å selge sin halvdel av møblene, eller ta den med, eller gi den til deg - men hun kan ikke kreve at du skal kjøpe noe som helst.

Her er tingen alt jeg hadde med inn i forholdet har hun byttet ut med "sine ting". Noe kjøpt annet funnet på finn gis bort. Samme med tingene mine har hun enten solgt eller gitt bort, når hun fant en ny sofa til en billig penge så gå hun bort sofaen min får å bli kvitt det fortest mulig og kunne hente ny sofa hun ønsket deg og betalte for.

Skrevet
13 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Dere deler i to. Det hun ikke vil ha får hun selge på Finn då ser hun hvor lite annenhåndsverdi ting har. Hun kan ikke kreve betaling. Men hun kan kreve å ta med seg litt.

Jeg har tenkt på det med at hvis jeg skulle kjøpe hun ut av de møblene så hadde vi lagt den ut på Finn og se hva folk hadde tilbydd og der etter avtalt en pris utifra det. Og det hun vil ta med seg får hun selvfølgelig gjøre, føles bare litt kjipt at hvis hun bestemmer seg for å ta alt så sitter jeg der og må skaffe meg ting igjen som jeg i utgangspunktet hadde. Ikke snakk om store verdier men allikevel

Skrevet

Jeg lot han få det meste foruten ting jeg hadde arvet. Så fikk jeg "nye" ting på Finn gratis eller veldig billig. Da følte jeg at jeg "renset" ut eksen samtidig og ingen krav kunne stilles i etterkant.

Anonymkode: 1b13f...6c0

Skrevet

Del på to.

Anonymkode: bf825...cfd

Skrevet

Bitterhet er vondt. Del på to og ikke vær smålig. Blir ikke bedre av det.

Anonymkode: 21016...834

Skrevet
På 27.10.2018 den 7.01, Anonym bruker skrev:

Hei! 

Så nå etter 6 fantastiske år kommer samboeren min frem til at hun ikke føler at hun elsker meg og ser mer på meg som en venn. Det blir slutt og vi prøver å være voksne om dette og siden leil. er min så må hun flytte ut. Nå har hun funnet seg ett sted å bo så vi tenkte å sette oss ned og dele opp møblene og hvem som får hva. 

Ettersom at leiligheten var min og hun flyttet inn så hadde jeg en del møbler, sofa kjøkkenbord og stoler osv. 

Siden jeg ikke er mester på estetikk så så det tidligvis ikke ut her med de møblene som var i bruk. Så da tok samboeren min tak i saken og begynte å bytte ut en og annen ting fortløpende ila de 6 årene. Så skal hun flytte ut og fant ut at jeg kan kjøpe ut hennes møbler hun ikke har plass til i nye stedet. Men alle de gamle møblene mine er enten solgt eller gitt bort mot henting på finn(av hun). Da jeg levde i lykkelig forhold tenkte jeg ikke over det noe særlig, skal tross alt være sammen resten av livet. 

Så jeg har spørsmål til dere folkens hva dere mener om saken. Har jeg rett til å si at vet du hva, du kvitta deg med mine møbler og må sitter jeg har med ingenting eller evt kjøpe ut dine møbler som har erstattet mine møbler. Eller er det fair av meg å si, du kvittet deg med tingene mine og erstattet med nye?

Siden det er nylig brudd så vet jeg at man kan tenke litt irrasjonelt så derfor spør jeg her for å få litt objektivt syn på saken. 

Hun kan ta med seg noe av møblene men ikke alle siden det er ting dere har kjøpt etter at dere ble sammen. Hun kan ikke kreve at du kjøper noe siden du hadde møbler når hun flyttet inn. De er deres møbler siden salget av dine møbler finansierte de nye møblene. Derfor skal dere dele.

Skrevet

Dersom du var uenig da utskiftingen av møbler skjedde, måtte du ha sagt i fra da. Du kan ikke komme lang tid etterpå og skrike om at hun ga bort møblene dine. Du var vel ved bevissthet da det skjedde??

Anonymkode: 8b6c9...22d

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Dersom du var uenig da utskiftingen av møbler skjedde, måtte du ha sagt i fra da. Du kan ikke komme lang tid etterpå og skrike om at hun ga bort møblene dine. Du var vel ved bevissthet da det skjedde??

Så du mener at samboeren hans kan ta med seg absolutt alt av møbler? Du klarer vel å tenke litt lengre enn nesa di rekker??

Anonymkode: 1957e...33d

Skrevet
21 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Så du mener at samboeren hans kan ta med seg absolutt alt av møbler? Du klarer vel å tenke litt lengre enn nesa di rekker??

Anonymkode: 1957e...33d

Nei, det mener jeg ikke, og det skrev jeg ikke. Jeg skrev at dersom han ikke protesterte da møblene ble skiftet ut, så kan han ikke komme med "du ga bort møblene mine!" som argument nå. Det ble gjort med hans (muligens passive) samtykke, og han kan ikke nå late som om det skjedde uten hans vitende.

I en slik sak er det veldig viktig å holde seg saklig. "Du ga bort møblene mine!" er ikke saklig. Han kan ikke kreve at hun skal erstatte alle de møblene som nå er gitt bort, men de skal selvsagt dele de møblene som er anskaffet i løpet av forholdet. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...