Gå til innhold

Infulensavaksine - ja eller nei?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har hatt influensa 1 gang når jeg var 17... aldri vært så syk hverken før eller siden. Er nå 33..Nå er jeg gravid og skal da ta den. Er ikke noe å tenke på en gang, I tillegg er jeg mye med barnas oldemødre... Og 2 av dem har ekstra helseutfordringer. 

En vanlig utprøvd vaksine.. skjønner ikke all denne redselen for å vaksinere seg.

Anonymkode: 3fd64...557

Videoannonse
Annonse
Skrevet
3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Nei, jeg tar den ikke. Har vært i risikogruppe i mange år, men min lege mener jeg ikke trenger å ta influensavaksinen likevel - fordi jeg er veldig nøye med kosthold og livsstil generelt.

Jeg jobber med pasienter, legen min sier likevel at jeg ikke trenger ta vaksinen, så lenge jeg er veldig nøye med hygienen, noe jeg selvfølgelig er, både for pasientenes skyld, men også for min egen del siden jeg er i risikogruppe.

Dessuten har jeg opplevd å få bivirkninger av andre vaksiner, så jeg unngår det jeg ikke absolutt må ta.

En over her skriver at "tusenvis" dør hvert år. Det stemmer ikke helt. Normalt er det under tusen personer som dør hvert år av influensa, i fjor tror jeg det var 1500. De aller, aller fleste som dør av influensa er eldre personer med allerede svekket immunforsvar eller andre som er i risikogrupper og har en ytterligere tilleggssykdom/-risiko når de får influensa. Da er det mest hensiktsmessig (både helsemessig og samfunnsøkonomisk) å vaksinere de som faktisk har størst behov for det, ikke alle som i utgangspunktet er friske.

Det aller viktigste er og blir hygiene for de som omgås pasienter eller andre i risikogrupper.

Dessuten er det svært mye man selv kan gjøre for å opprettholde et best mulig immunsystem og best mulig helse.

Anonymkode: b9288...e07

Enig at det er mye man kan gjøre for å opprettholde best mulig immunsystem. 

Jeg har et veldig sunt kosthold og en av mine faste rutiner er et jeg starter dagen med ett glass vann blandet med sitronsaft og ingefærrot. Har alltid flere mugger stående i kjøleskapet. Etter oppstart av dette har jeg vært frisk i snart 2 år 😍

Ellers spiser jeg en ss sauerkraut daglig for å styrke tarmfloraen. 80 % av immunsystemet sitter i tarmen og har man ubalanse i tarmfloraen, slik mange har i dag, er det større sjanse for å bli syk 

Anonymkode: f9724...d46

Skrevet
3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Nei, jeg tar den ikke. Har vært i risikogruppe i mange år, men min lege mener jeg ikke trenger å ta influensavaksinen likevel - fordi jeg er veldig nøye med kosthold og livsstil generelt.

Jeg jobber med pasienter, legen min sier likevel at jeg ikke trenger ta vaksinen, så lenge jeg er veldig nøye med hygienen, noe jeg selvfølgelig er, både for pasientenes skyld, men også for min egen del siden jeg er i risikogruppe.

Dessuten har jeg opplevd å få bivirkninger av andre vaksiner, så jeg unngår det jeg ikke absolutt må ta.

En over her skriver at "tusenvis" dør hvert år. Det stemmer ikke helt. Normalt er det under tusen personer som dør hvert år av influensa, i fjor tror jeg det var 1500. De aller, aller fleste som dør av influensa er eldre personer med allerede svekket immunforsvar eller andre som er i risikogrupper og har en ytterligere tilleggssykdom/-risiko når de får influensa. Da er det mest hensiktsmessig (både helsemessig og samfunnsøkonomisk) å vaksinere de som faktisk har størst behov for det, ikke alle som i utgangspunktet er friske.

Det aller viktigste er og blir hygiene for de som omgås pasienter eller andre i risikogrupper.

Dessuten er det svært mye man selv kan gjøre for å opprettholde et best mulig immunsystem og best mulig helse.

Anonymkode: b9288...e07

Enig at det er mye man kan gjøre for å opprettholde best mulig immunsystem. 

Jeg har et veldig sunt kosthold og en av mine faste rutiner er et jeg starter dagen med ett glass vann blandet med sitronsaft og ingefærrot. Har alltid flere mugger stående i kjøleskapet. Etter oppstart av dette har jeg vært frisk i snart 2 år 😍

Ellers spiser jeg en ss sauerkraut daglig for å styrke tarmfloraen. 80 % av immunsystemet sitter i tarmen og har man ubalanse i tarmfloraen, slik mange har i dag, er det større sjanse for å bli syk 

Anonymkode: f9724...d46

Skrevet

Ja, jeg har tatt den fordi jeg jobber på sykehjem. Får tilbud om å ta den på jobben gratis.

Anonymkode: 3a8f0...921

Skrevet

Har ikke lyst til å ta den. Jobber på sykehus.. i fjord virket ikke vaksinen..mange kom inn med influensa. Men jeg jobber med syke og sjefen min presser meg til å ta den selv om jeg ikke har lyst. Har ikke noen argumenter å komme med når hun sier jeg mååå ta den.. man kan jo få andre influensaer.. men jeg kommer nok til å ta den

Anonymkode: 1db22...f05

Skrevet
18 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Har ikke lyst til å ta den. Jobber på sykehus.. i fjord virket ikke vaksinen..mange kom inn med influensa. Men jeg jobber med syke og sjefen min presser meg til å ta den selv om jeg ikke har lyst. Har ikke noen argumenter å komme med når hun sier jeg mååå ta den.. man kan jo få andre influensaer.. men jeg kommer nok til å ta den

Anonymkode: 1db22...f05

Jeg er i samme situasjon som deg! Skal ikke ta den hvis man er i 1 trimester, pleier å tulle med at jeg er det fordi jeg gidder ikke å utbrodere hvorfor jeg ikke velger å ta den.

Anonymkode: e1c88...f35

Skrevet
18 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg er i samme situasjon som deg! Skal ikke ta den hvis man er i 1 trimester, pleier å tulle med at jeg er det fordi jeg gidder ikke å utbrodere hvorfor jeg ikke velger å ta den.

Anonymkode: e1c88...f35

Du kan fint ta den i alle stadier av graviditeten, sjekk felleskatalogen du.

Anonymkode: 4eb71...782

Skrevet

Jeg skal ikke ta den. Får tilbud hvert år på jobb, men takker nei. Når svineinfluensaen var, jobbet jeg på legekontor og fikk tilbud. Var den eneste som takket nei. Vi kan ikke vaksineres mot alt mulig, men jeg syns absolutt de som er i risikogruppa skal ta den. Ja, mange dør av influensa, men det er ikke gitt at akkurat den gruppen hadde overlevd en vanlig forkjølelse heller.  Det er syke, svake og de med nedsatt immunforsvar. 

Anonymkode: 5ad0b...0b1

Skrevet

Litt på siden, men hvordan vet man at man har hatt influensa og ikke bare en vanlig forkjølelse/virus? 

Jeg har tatt influensavaksine nylig. Er 50. Sist jeg tok vaxine var jeg 20, og det året ble jeg skikkelig dårlig. Feber i dagesvis, var vel hjemme fra studier et par uker. Må ha vært influensa til tross for vaxinen...

Jeg pleier å være syk med luftveissymptomer og feber nesten hvert år. Av og til får jeg det på sommeren, av og til på høst/vinter. Går som regel fort over. Trodde det var influensa? Stusser derfor på dere som sier dere har hatt influensa bare to ganger i livet, og at det bare er vanlig å få influensa 2-3 ganger i livet. 

Hvordan skiller dere mellom influensa og vanlig luftveisinfeksjon med feber?!

Anonymkode: d411a...ab7

Skrevet
6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Litt på siden, men hvordan vet man at man har hatt influensa og ikke bare en vanlig forkjølelse/virus? 

Jeg har tatt influensavaksine nylig. Er 50. Sist jeg tok vaxine var jeg 20, og det året ble jeg skikkelig dårlig. Feber i dagesvis, var vel hjemme fra studier et par uker. Må ha vært influensa til tross for vaxinen...

Jeg pleier å være syk med luftveissymptomer og feber nesten hvert år. Av og til får jeg det på sommeren, av og til på høst/vinter. Går som regel fort over. Trodde det var influensa? Stusser derfor på dere som sier dere har hatt influensa bare to ganger i livet, og at det bare er vanlig å få influensa 2-3 ganger i livet. 

Den dagen du får influensa er du ikke i tvil. Ingen får influensa hvert år. Man har det kanskje hvert 10.år om man er uheldig. Jeg hadde det under OL 94 og har ikke hatt det siden. Da var jeg så dårlig at jeg ikke klarte å stå oppreist. Jeg lå på sofaen i en uke og spiste druer og drakk champagnebrus. Det var det eneste jeg maktet. Det gjør vondt i hele kroppen og man får høy feber og blir helt slått ut!

Skrevet
17 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Influensa går ikke fort over, og du har heller ikke influensa flere ganger i året. Det høres ut som om du bare har hatt forkjølelse.  Jeg er som deg, er stadig tett og forkjøla, til alle tider av året, men jeg har aldri hatt influensa

Anonymkode: 526a1...509

Skrevet
14 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Den dagen du får influensa er du ikke i tvil. Ingen får influensa hvert år. Man har det kanskje hvert 10.år om man er uheldig. Jeg hadde det under OL 94 og har ikke hatt det siden. Da var jeg så dårlig at jeg ikke klarte å stå oppreist. Jeg lå på sofaen i en uke og spiste druer og drakk champagnebrus. Det var det eneste jeg maktet. Det gjør vondt i hele kroppen og man får høy feber og blir helt slått ut!

OK. 

Sånn som du hadde det under OL hadde jeg det det året jeg hadde fått vaxina. Mistet litt troa på den da, men har vaxinert meg i år etter press fra arbeidsgiver 😅

Skrevet
24 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Syk med luftveissymptomer er ikke influensa.  Les deg opp. Du er vel en av de ignorante som liksom hat influensa til stadighet... 

Anonymkode: d67db...f66

Skrevet
28 minutter siden, Anonym bruker skrev:

OK. 

Sånn som du hadde det under OL hadde jeg det det året jeg hadde fått vaxina. Mistet litt troa på den da, men har vaxinert meg i år etter press fra arbeidsgiver 😅

Farmor fikk og influensa det året hun tok vaksina! Skikkelig dårlig i to uker. Hørte det var en normal bivirkning. Så da kan man jo lure på hvor lurt det er. 

Skrevet
28 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Syk med luftveissymptomer er ikke influensa.  Les deg opp. Du er vel en av de ignorante som liksom hat influensa til stadighet... 

Anonymkode: d67db...f66

Hva er det for et svar?? Hun spør jo fordi hun lurer!

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Farmor fikk og influensa det året hun tok vaksina! Skikkelig dårlig i to uker. Hørte det var en normal bivirkning. Så da kan man jo lure på hvor lurt det er. 

Det er ikke en normal bivirkning å bli skikkelig dårlig, men nå varier det vel fra person til person hva man betegner som skikkelig dårlig. Men er man uheldig, kan man jo være smittet før man får vaksinen, og dermed får man influensa uansett.  Og til dere som sier at dere eller noen dere kjenner har blitt sjuke likevel, så er det ganske naturlig det også. Vaksinen må lages før influensaen kommer, dermed må de gjette seg fram til hva slags virus årets influensa er inneholder. Noen ganger treffer man bra, andre ganger heller dårlig. Var vel i fjor eller året før det igjen at de traff ganske dårlig, om jeg ikke husker feil. Gidder ikke google. 

Jeg tar ikke influensavaksinen. Jeg er ikke i risikogruppen og for tiden har jeg ikke folk i risikogruppen nær meg. Det er vel heller ikke ønskelig at folk flest utenom disse gruppene skal vaksinere seg. Det vil i så tilfelle ta utrolig mye ressurser fra andre som kan trenge det bedre. Men når jeg blir eldre og fortsetter å jobbe i skolen, kommer jeg til å ta den. Det samme om vi fikk et barn i risikogruppen på jobb, eller at andre i min nærhet skulle bli så svekket at de er i risikogruppen. 

Hadde det gått an å tatt en vaksine som gjorde meg immun mot influensa og dermed kunne utryddet sykdommen, hadde jeg sikkert tatt den, men det er det jo ikke. 

Skrevet
18 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg er vaksinatør på min arb.plass og setter derfor mange vaksiner hvert år, jobber i helsevesenet, og har ikke hatt en eneste en som reagerer på den utover kanskje en øm arm og noen få som får en mild sykdomsfølelse. 

Hvorfor gamble med andres liv og helse om man så lett kan forebygge? Hos oss er det overraskende mange som ikke vil ha den, og vi jobber med eldre og syke med nedsatt immunforsvar, og jeg skjønner ikke at de våger. Tenk å være den som smitter en som ikke tåler det? Og vi skal være den trygge som hjelper, ikke skaper sykdom. Jeg ser heldigvis at det begynner å bli en liten økning av dem som velger å ta den.

Anonymkode: 

På 24.10.2018 den 23.39, Anonym bruker skrev:

Fått tilbud om årets infulensavaksine på jobb, jobber med barn. Er neste aldri syk selv men kan jo være smittebærer fra barn til egne og andres barn?! 

Noen med erfaringer å dele, evt bivirkninger, ville du takket ja? 

Anonymkode: 743b5...0de

Nei jeg ville ikke takket ja. Jeg har aldri vært så syk som når jeg tok influensavaksine. Var syk fra oktober til april med hodepine, hoste,ørebetennelse,lungebetennelse,hosting og snørring. Aldri mer !

Skrevet

Eg jobbar med risikoutsette pasientar, og har risikoutsette menneske i familien. Har dessuten sett friske og spreke menneske bli intensivpasientar pga influensa. Eg skal ta vaksine. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...