Anonym bruker Skrevet 24. oktober 2018 #1 Skrevet 24. oktober 2018 Fått tilbud om årets infulensavaksine på jobb, jobber med barn. Er neste aldri syk selv men kan jo være smittebærer fra barn til egne og andres barn?! Noen med erfaringer å dele, evt bivirkninger, ville du takket ja? Anonymkode: 743b5...0de
Anonym bruker Skrevet 24. oktober 2018 #2 Skrevet 24. oktober 2018 Ja, så klart. Influensavaksinen er den tryggeste av alle vaksiner, barnevaksiner inkludert. Samtidig er det den sykdommen som tar flest liv av alle sykdommer her i Norge. Det er bare egoistisk å avstå. Hvorfor vurderer du å avstå i det hele tatt? Må ikke høre på alle disse «jeg tåler en influensa for jeg har sterkt imunforsvar» folkene. Det er en grunn for at du blir tilbudt den. Anonymkode: b07a7...48b
Anonym bruker Skrevet 24. oktober 2018 #3 Skrevet 24. oktober 2018 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Ja, så klart. Influensavaksinen er den tryggeste av alle vaksiner, barnevaksiner inkludert. Samtidig er det den sykdommen som tar flest liv av alle sykdommer her i Norge. Det er bare egoistisk å avstå. Hvorfor vurderer du å avstå i det hele tatt? Må ikke høre på alle disse «jeg tåler en influensa for jeg har sterkt imunforsvar» folkene. Det er en grunn for at du blir tilbudt den. Anonymkode: b07a7...48b Har aldri hatt influensa så er vel derfor. Jobbet i bhg i 22 år så immun mot det meste. Er arbeidsgiver, kommunen som ønsker vi skal ta den. HI Anonymkode: 743b5...0de
Anonym bruker Skrevet 24. oktober 2018 #4 Skrevet 24. oktober 2018 Ta i mot, med takk! Selv om du ikke har hatt influensa noen gang, så kan du få det. Hvorfor risikere det når det ikke er nødvendig? Bivirkninger? Næh... Var litt om akkurat rundt stikkstedet et par dager. Anonymkode: 171c2...460
Anonym bruker Skrevet 24. oktober 2018 #5 Skrevet 24. oktober 2018 Du bestemmer selvsagt selv, men jeg hadde tatt den uten tvil. Har opplevd barnedødsfall av influensa hos et nabobarn som ikke hadde noen andre risikoer. Barnet tålte bare rett og slett ikke påkjenningen. Det dør tusenevis hvert år av influensa. De fleste har en eller anna tilleggsrisiko, men ikke alle. Jeg selv var ikke klar over dette før den tragiske hendelsen hos naboen. Anonymkode: b07a7...48b
Anonym bruker Skrevet 24. oktober 2018 #6 Skrevet 24. oktober 2018 Ja uten tvil! Har hatt influensa en gang og var så syk at jeg trodde jeg skulle stryke med, og det varte i 3 uker.. Anonymkode: bffd3...3a9
Anonym bruker Skrevet 25. oktober 2018 #7 Skrevet 25. oktober 2018 Jeg kommer ikke til å ta den i år heller. Men føler dessverre på presset... Det kommer ny influsensavalsine hvert år og den vet vi ikke noe om! Har ingwnring i mot de trygge vaksinene som vi har hatt i lang tid. Anonymkode: e1c88...f35
Anonym bruker Skrevet 25. oktober 2018 #9 Skrevet 25. oktober 2018 Jeg tar vaksinen hvert år. Er i risikogruppe. Har aldri opplevd bivirkninger. Setter pris på alle andre som også tar vaksinen. Anonymkode: 13e36...a82
Anonym bruker Skrevet 25. oktober 2018 #10 Skrevet 25. oktober 2018 Jeg tar den. Og HI, husk at det heter INFLUENSA. Mange vil nok fnise litt hvis du ber om infulensa - vaksine. Anonymkode: d67db...f66
Anonym bruker Skrevet 25. oktober 2018 #11 Skrevet 25. oktober 2018 1 time siden, Anonym bruker skrev: Jeg kommer ikke til å ta den i år heller. Men føler dessverre på presset... Det kommer ny influsensavalsine hvert år og den vet vi ikke noe om! Har ingwnring i mot de trygge vaksinene som vi har hatt i lang tid. Anonymkode: e1c88...f35 Du bestemmer selvsagt selv, men når du tar et valg som potensielt kan være livsfarlig for de rundt deg, så er det ikke så rart det blir noe press. Kan nesten virke som du ikke har så mye kunnskap om sikkerhetsprofilen til vaksinen. Influensavaksinen har mindre bivirkninger enn de trygge barnevaksinene. Det er ikke slik at de lager ny vaksine hvert år (slik det ble gjort med svineinfluensavaksinen). Vaksinen blir kun justert til årets virus, noe de har gjort i over 60 år, og det med god erfaring, pg minimalt med bivirkninger. Anonymkode: b07a7...48b
Optatium Skrevet 25. oktober 2018 #12 Skrevet 25. oktober 2018 Jeg ville sagt nei. Jamfør smittevernlege på nyhetene i går; det er i overkant å vaksinere alle for influensa. Det holder å ta risikogruppene samt de sol jobber med dem. Jobber du på barneavdeling på sykehus, da tar du den. Barnehage? Da hadde jeg sagt nei.
Anonym bruker Skrevet 25. oktober 2018 #13 Skrevet 25. oktober 2018 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Jeg kommer ikke til å ta den i år heller. Men føler dessverre på presset... Det kommer ny influsensavalsine hvert år og den vet vi ikke noe om! Har ingwnring i mot de trygge vaksinene som vi har hatt i lang tid. Anonymkode: e1c88...f35 Godt eksempel på å ta avgjørelser på tynt grunnlag. Du vet ikke hva du snakker om. Anonymkode: d67db...f66
Anonym bruker Skrevet 25. oktober 2018 #14 Skrevet 25. oktober 2018 Jeg er vaksinatør på min arb.plass og setter derfor mange vaksiner hvert år, jobber i helsevesenet, og har ikke hatt en eneste en som reagerer på den utover kanskje en øm arm og noen få som får en mild sykdomsfølelse. Hvorfor gamble med andres liv og helse om man så lett kan forebygge? Hos oss er det overraskende mange som ikke vil ha den, og vi jobber med eldre og syke med nedsatt immunforsvar, og jeg skjønner ikke at de våger. Tenk å være den som smitter en som ikke tåler det? Og vi skal være den trygge som hjelper, ikke skaper sykdom. Jeg ser heldigvis at det begynner å bli en liten økning av dem som velger å ta den. Anonymkode: 4eb71...782
Anonym bruker Skrevet 25. oktober 2018 #15 Skrevet 25. oktober 2018 Jeg sier nei. Vi ble presset på jobb et år til å ta den, noe jeg også gjorde. Året etter fikk jeg influensa for første gang i mitt liv. Jeg tror det hadde en sammenheng, og tar den aldri mer. Har ikke hatt influensa etter dette, og det er sikkert 8-10 år siden. Anonymkode: 4a94c...3d0
Anonym bruker Skrevet 25. oktober 2018 #16 Skrevet 25. oktober 2018 Det er mulig jeg hadde tatt den hvis arbeidsgiver hadde tilbydd oss vaksinen. Jeg jobber på sykehjem,og har aldri opplevd at arbeidsgiver har tilbydd oss vaksinen. Der har heller aldri vært kommunisert fra arbeidsgiver om de ønsker at vi tar den eller ikke. Det har rett og slett vært et ikke-tema i vår kommune. Anonymkode: 32f40...bdd
Anonym bruker Skrevet 25. oktober 2018 #17 Skrevet 25. oktober 2018 Oki, da takker jeg ja og ser hvordan det er. Visste jeg skrev det feil men var så seint at jeg orka ikke google. Er fra Oslo øst så bare å prate litt breidt så kommer vi unna m det meste... HI Anonymkode: 743b5...0de
Anonym bruker Skrevet 25. oktober 2018 #18 Skrevet 25. oktober 2018 15 timer siden, Anonym bruker skrev: Fått tilbud om årets infulensavaksine på jobb, jobber med barn. Er neste aldri syk selv men kan jo være smittebærer fra barn til egne og andres barn?! Noen med erfaringer å dele, evt bivirkninger, ville du takket ja? Anonymkode: 743b5...0de Jobber som spl på nevrologisk sengepost. Har aldri tatt influensavaksine og kommer heller ikke til å ta det. I 2009 jobbet jeg på legesenter og tok ikke svineinfluensavaksine. Man kan bli syk selv om man tar vaksine dessuten vet man ikke bivirkningene på lang sikt. Jeg er frisk året rundt med min sunne livsstil så det går helt fint 😍 Anonymkode: f9724...d46
Ileus Skrevet 25. oktober 2018 #19 Skrevet 25. oktober 2018 Jeg skal ta den, får gjennom jobb siden vi jobber med utsatte pasientgrupper.
Anonym bruker Skrevet 25. oktober 2018 #20 Skrevet 25. oktober 2018 7 timer siden, Anonym bruker skrev: Jeg sier nei. Vi ble presset på jobb et år til å ta den, noe jeg også gjorde. Året etter fikk jeg influensa for første gang i mitt liv. Jeg tror det hadde en sammenheng, og tar den aldri mer. Har ikke hatt influensa etter dette, og det er sikkert 8-10 år siden. Anonymkode: 4a94c...3d0 Snakk om å lage egne idiotiske slutninger. Ikke rart du ikke har hatt influensa de siste 8-10 årene. Det er ikke vanlig å ha influensa mer enn rundt hvert 10-15 år pga immuniseringen man får. Anonymkode: 5894f...147
Anonym bruker Skrevet 25. oktober 2018 #21 Skrevet 25. oktober 2018 Nei, den vaksinen tar jeg aldri. Anonymkode: 06536...5c1
Anonym bruker Skrevet 25. oktober 2018 #22 Skrevet 25. oktober 2018 Nei, jeg tar den ikke. Har vært i risikogruppe i mange år, men min lege mener jeg ikke trenger å ta influensavaksinen likevel - fordi jeg er veldig nøye med kosthold og livsstil generelt. Jeg jobber med pasienter, legen min sier likevel at jeg ikke trenger ta vaksinen, så lenge jeg er veldig nøye med hygienen, noe jeg selvfølgelig er, både for pasientenes skyld, men også for min egen del siden jeg er i risikogruppe. Dessuten har jeg opplevd å få bivirkninger av andre vaksiner, så jeg unngår det jeg ikke absolutt må ta. En over her skriver at "tusenvis" dør hvert år. Det stemmer ikke helt. Normalt er det under tusen personer som dør hvert år av influensa, i fjor tror jeg det var 1500. De aller, aller fleste som dør av influensa er eldre personer med allerede svekket immunforsvar eller andre som er i risikogrupper og har en ytterligere tilleggssykdom/-risiko når de får influensa. Da er det mest hensiktsmessig (både helsemessig og samfunnsøkonomisk) å vaksinere de som faktisk har størst behov for det, ikke alle som i utgangspunktet er friske. Det aller viktigste er og blir hygiene for de som omgås pasienter eller andre i risikogrupper. Dessuten er det svært mye man selv kan gjøre for å opprettholde et best mulig immunsystem og best mulig helse. Anonymkode: b9288...e07
Anonym bruker Skrevet 25. oktober 2018 #23 Skrevet 25. oktober 2018 Nei, jeg gjør det ikke ,er også i riskogruppa Anonymkode: 53f13...cd2
Anonym bruker Skrevet 25. oktober 2018 #24 Skrevet 25. oktober 2018 1 time siden, Anonym bruker skrev: Snakk om å lage egne idiotiske slutninger. Ikke rart du ikke har hatt influensa de siste 8-10 årene. Det er ikke vanlig å ha influensa mer enn rundt hvert 10-15 år pga immuniseringen man får. Anonymkode: 5894f...147 Hadde aldri hatt dette før heller, dette var første og eneste gang i mitt liv at jeg fikk influensa. Da var jeg 29. Anonymkode: 4a94c...3d0
Anonym bruker Skrevet 25. oktober 2018 #25 Skrevet 25. oktober 2018 1 time siden, Anonym bruker skrev: Hadde aldri hatt dette før heller, dette var første og eneste gang i mitt liv at jeg fikk influensa. Da var jeg 29. Anonymkode: 4a94c...3d0 Jeg har hatt influensa en gang i mitt liv. Da jeg var 19 år. Nå er jeg 41 år. Tok min første influensavaksine i fjor. Hva mener du man kan dedusere fra det ? Det har jo absolutte ingen sammenheng. Det er ikke vanlig å få influensa ofte. Dette er noe man kanskje får 1-3 ganger i løpet av livet. Anonymkode: 5894f...147
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå