Gå til innhold

Har dere vondt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har muligens fibromyalgi, muligens bare stress, og ihvertfall en kranglete rygg og migrene sånn innuimellom. Nå er jeg sykmeldt pga stress. Og det slo meg at jeg absolutt ikke kan huske en dag uten smerter. Jeg er 37 år, tenker på meg selv som i min beste alder. Men det er kanskje vanlig å ha vondt i rygg og muskler når man nærme seg 40? 

Legen heller nå mot at smertene mine kommer av stress, og det ville jo havert supert, da må jeg bare finne en måte å stresse ned på (spark i baken for å bytte ut den jobben jeg ikke liker). Men jeg har jo vert på undersøkelse for revmatisk lidelser nå og da siden jeg gikk på ungdomsskolen kom jeg på nå når jeg har hatt tid til å tenke. Det er mulig å tenke seg at jeg ville vert mindre stressa viss jeg ikke hadde vondt hele tiden? 

Anonymkode: c8a02...70f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er like gammel som deg, og har ikke hatt vondt en eneste da i mitt liv omtrent. 

Håper det ordner seg for deg, man skal ikke gå å ha vondt hele livet. Du har jo forhåpentligvis et langt liv forran deg.

Anonymkode: bb587...dc1

Skrevet

Kan ikke huske en dag jeg ikke har hatt vondt. Har bechterew og crohns. Vondt hele tiden og det gjør meg mentalt sliten. Jobber 100% men byttet ut jobben jeg hadde da jeg ikke greide den typiske 8-16 jobben. Går både på infusjoner av biologiske medisiner og metotroxat (cellegift) men er fortsatt avhengig av smertestillende på kvelden etter en lang dag. 

Stress gjør det verre, både smerten og utmattelsen. Den er kanskje verst. Men man må finne strategier for å leve med de. 🙂 

Anonymkode: 4d3af...2c8

Skrevet

Dere vet at det finnes smerteklinikker dere kan henvises til ? 

Jeg har -og er fortsatt svært syk med mye smerter de siste 15 -20 årene, hjerte/karsykdom med en del tilleggsdiagnoser, , leddgikt, prolaps i ryggen etter en ulykke og ufør pga hjerte/karsykdom.

Er pasient ved smerteklinikk, hvor jeg får help fra alle kanter :) 

Anonymkode: a20e7...cd6

Skrevet

Jeg har hatt vondter i muskler og ledd til stadighet i flere år, er 36år og jobber i relativt fysisk krevende yrke. Ligger nå og kjenner på et hovent og verkende håndledd og vond korsrygg , forresten 😉 Reumatolog ville kalle det fibromyalgi , jeg nekter å bruke det som noen «hvilepute». ...Tenker at alt er ikke nødvendigvis sykdom, og at mental innstilling er viktig. Alle har vondt en plass, bare man kjenner godt nok etter. -Det er derfor mennesket fant opp Paracet :P 

Anonymkode: b37f2...312

Skrevet

Ja, jeg har vondt i hodet absolutt hver eneste dag, og migrenesmerter ca 25 dager pr mnd.

Anonymkode: 1b929...be6

Skrevet
58 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har hatt vondter i muskler og ledd til stadighet i flere år, er 36år og jobber i relativt fysisk krevende yrke. Ligger nå og kjenner på et hovent og verkende håndledd og vond korsrygg , forresten 😉 Reumatolog ville kalle det fibromyalgi , jeg nekter å bruke det som noen «hvilepute». ...Tenker at alt er ikke nødvendigvis sykdom, og at mental innstilling er viktig. Alle har vondt en plass, bare man kjenner godt nok etter. -Det er derfor mennesket fant opp Paracet :P 

Mental innstilling er viktig, men det er også viktig å AKSEPTERE at man er syk. Mentalt. 

Anonymkode: 1a4a4...86a

Skrevet
53 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg tenkte som deg, i fjor... Men nå har det virkelig sagt stopp her, jeg har i tillegg til de fysiske smertene fått dårlig hukommelse, utmattelse, dårlig arbeidsminne, svimmelheit osb. Alle sressymptomene. Så vær litt forsiktig med å tenke at det "bare" er vondt. For kroppen din sliter, og plutselig kan det si stopp. 

Men det er riktig at man ikke skal bruke fibromyalgi som "hvilepute" , har lest at de fleste blir verre av å vere utenfor arbeidslivet. Men bare pass på deg selv så du ikke går på en smell🤗

Skrevet

Ja, har kronisk migrene med migrene 20 + - dager i mnd

Anonymkode: bdb03...7d8

Skrevet

Dere som har vondt hver dag òg er i jobb. Blir dere ikke slitne?? Jeg har ikke kjempevondt hele tiden, men det er alltid noe som murrer, noe som verker, migrene er jo kjempevondt så da går jeg hjelm fra jobb.

Skrevet
7 timer siden, Anonym bruker skrev:

Dere vet at det finnes smerteklinikker dere kan henvises til ? 

Jeg har -og er fortsatt svært syk med mye smerter de siste 15 -20 årene, hjerte/karsykdom med en del tilleggsdiagnoser, , leddgikt, prolaps i ryggen etter en ulykke og ufør pga hjerte/karsykdom.

Er pasient ved smerteklinikk, hvor jeg får help fra alle kanter :) 

Anonymkode: a20e7...cd6

Ja, men det er ikke kjempevondt. De har vert slik at jeg har greidd jobben min, og resten, men nå er det visst stopp, og det er mest utmattelse som er slitsomt nå. Men tenker at denne faglige snerten har slitt mer på meg enn jeg var klar over... 

Og når jeg snakker med slike som deg, som virkelig er syk bruker jeg å tenke at jeg tross alt er heldig. Bra du får god hjelp til å takle alt det😊

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Mental innstilling er viktig, men det er også viktig å AKSEPTERE at man er syk. Mentalt. 

Anonymkode: 1a4a4...86a

Dels uenig. Ja, en aksept for tingenes tilstand er viktig, men er ikke enig i at alt må sykeliggjøres. 

Jeg landet på en aksept for at jeg har kronisk vondt, det er hva det er. Nei, jeg klarer ikke «alt». Ja, jeg har hele dager hvor det er best å holde sengen til «bettenelsen» i kroppen (jeg får ofte feber med denne kroppsværken). -Men syntes ikke det er rett å kalle seg syk. 

Jeg tror at det mange kaller sykdom er det man rett og slett kan kalle for «livet». Innimellom så er det vondt og jævlig, og noen ganger er det bedre :) livet altså.

Skrevet
32 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Dere som har vondt hver dag òg er i jobb. Blir dere ikke slitne?? Jeg har ikke kjempevondt hele tiden, men det er alltid noe som murrer, noe som verker, migrene er jo kjempevondt så da går jeg hjelm fra jobb.

Jo, klart man blir sliten. Men så håper man at i morgen blir en bedre dag :) 

Skrevet

Jeg har crohns og har vært hjemme det siste året. Nå har jeg ikke vondt, sjelden diare/forstoppelse, og føler meg bra! Da jeg jobbet 100% var det smerter og dårlig mage hver eneste dag. Jeg er i ferd med å begynne å jobbe igjen, og jeg er kjempespent på hvordan det vil gå. Jeg har tegnet en super uføreforsikring i tilfelle det skulle gå skeis.

Anonymkode: a0238...76a

Skrevet

Nei. Er 41 år og har aldri vondt uten at jeg vet det er en grunn, enten mensen, sykdom (som influensa) eller stølhet etter trening. 

Jeg tenker jeg er heldig men tror også det er en livsstil. Jeg bekymrer meg ikke, jeg stresser ikke, jeg tar ikke på meg mer enn det jeg hr lyst til. Jeg spiser og har alltid spist sunt og trener flere ganger i uken. Jeg driver mental hygiene ved å holde meg unna mennesker som er negative for meg og jeg leser aldri på Facebook, VG/Dagbladet eller tilsvarende steder. Jeg er på Facebook for å få med meg beskjeder fra div grupper, bare. Jeg drikker ikke og røyker ikke. 

Anonymkode: 1ab4c...fbc

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Jeg tenkte som deg, i fjor... Men nå har det virkelig sagt stopp her, jeg har i tillegg til de fysiske smertene fått dårlig hukommelse, utmattelse, dårlig arbeidsminne, svimmelheit osb. Alle sressymptomene. Så vær litt forsiktig med å tenke at det "bare" er vondt. For kroppen din sliter, og plutselig kan det si stopp. 

Men det er riktig at man ikke skal bruke fibromyalgi som "hvilepute" , har lest at de fleste blir verre av å vere utenfor arbeidslivet. Men bare pass på deg selv så du ikke går på en smell🤗

Takk :) kjenner meg igjen i det du beskriver. 

Derfor tok jeg tak i livet ellers, og fant på en måte et nivå som var «godt nok» (Sosialt, husarbeid etc). Fordi jeg er helt enig med deg, kroppen forsøker å si ifra! Men som du også sier, å sykemelde seg er kanskje ikke beste oppskriften. For en kort periode er det jo greit nok, men så må man rydde opp i livet og komme seg tilbake i jobb. For det er jo så mange andre steder man også kan ta grep, tenker jeg.

Selv ser jeg at jobben blir for tung for kroppen snart, og la derfor av penger så jeg kan begynne på skole etter jul. Etterhvert da finne meg en annen jobb før det er for sent :) 

Skrevet
48 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jo, er utslitt hele tiden. Men utmattelsen er en del av sykdomsbildet. Og sliten i tillegg utover dagen. Men hvem er ikke det? Går jeg rundt og tenker på det hele tiden så drar jeg meg psykisk ned i tillegg. Det er ikke en menneskerett å ikke ha vondt eller være sliten. Livet er slitsomt. Men mye gleder også. Og de gledene får jeg også ved å være produktiv og i arbeid. Hadde nok vært mindre sliten og mindre vondt ved å ikke jobbe. Men da tror jeg psyken hadde væet verre. Sitte hjemme hver dag. Så hva er verst? Dårlig kropp eller dårlig psyke? Jeg velger det første.. 

Skrevet
4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Derfor tok jeg tak i livet ellers, og fant på en måte et nivå som var «godt nok» (Sosialt, husarbeid etc). Fordi jeg er helt enig med deg, kroppen forsøker å si ifra! Men som du også sier, å sykemelde seg er kanskje ikke beste oppskriften. For en kort periode er det jo greit nok, men så må man rydde opp i livet og komme seg tilbake i jobb. For det er jo så mange andre steder man også kan ta grep, tenker jeg.

Selv ser jeg at jobben blir for tung for kroppen snart, og la derfor av penger så jeg kan begynne på skole etter jul. Etterhvert da finne meg en annen jobb før det er for sent :) 

...bare så det er sagt, nei det gjelder ikke alle! Men ganske mange hadde nok hatt godt av å titte seg litt rundt og se hvor man kan ta tak og rydde opp litt.

Skrevet
9 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har muligens fibromyalgi, muligens bare stress, og ihvertfall en kranglete rygg og migrene sånn innuimellom. Nå er jeg sykmeldt pga stress. Og det slo meg at jeg absolutt ikke kan huske en dag uten smerter. Jeg er 37 år, tenker på meg selv som i min beste alder. Men det er kanskje vanlig å ha vondt i rygg og muskler når man nærme seg 40? 

Legen heller nå mot at smertene mine kommer av stress, og det ville jo havert supert, da må jeg bare finne en måte å stresse ned på (spark i baken for å bytte ut den jobben jeg ikke liker). Men jeg har jo vert på undersøkelse for revmatisk lidelser nå og da siden jeg gikk på ungdomsskolen kom jeg på nå når jeg har hatt tid til å tenke. Det er mulig å tenke seg at jeg ville vert mindre stressa viss jeg ikke hadde vondt hele tiden? 

Har hatt vondt daglig i 9 år, men jeg har bekterevs da. Man blir vandt til det. Det er verre med trøttheten som følger.

Anonymkode: 403a4...107

Skrevet
52 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Så lurt å begynne på skole 😊.

Jeg tenker også at jeg må ha ny jobb, den jeg har er ikkje fysisk kreve de, men for meg mentalt utmattende. Vanskligere å redusere på "livet ellers" for meg, ungene (4 stk) må ha sitt, husarbeidet er der, vi er ganske tolerante på rot og kaos, men man må jo greie å holde det noenlunde. Også får vi snart gården, jeg er odelsjente. Heldigvis er foreldrene mine ennå spreke og tar mesteparten av den jobben så lenge jeg jobber utenom, gleder meg til vi får økonomi til at jeg kan vere bonde, med muligens en liten stilling utenfor. Og det er ikke noe alternativ å gi fra meg gården. Det er her jeg hører til. 

Skrevet
15 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Har hatt vondt daglig i 9 år, men jeg har bekterevs da. Man blir vandt til det. Det er verre med trøttheten som følger.

Anonymkode: 403a4...107

Ja, det har jeg tenkt også, at det er utmattelsen som er verst. Men så er det, for meg hvertfall, smertene som fører til utmattelse....

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Så lurt å begynne på skole 😊.

Jeg tenker også at jeg må ha ny jobb, den jeg har er ikkje fysisk kreve de, men for meg mentalt utmattende. Vanskligere å redusere på "livet ellers" for meg, ungene (4 stk) må ha sitt, husarbeidet er der, vi er ganske tolerante på rot og kaos, men man må jo greie å holde det noenlunde. Også får vi snart gården, jeg er odelsjente. Heldigvis er foreldrene mine ennå spreke og tar mesteparten av den jobben så lenge jeg jobber utenom, gleder meg til vi får økonomi til at jeg kan vere bonde, med muligens en liten stilling utenfor. Og det er ikke noe alternativ å gi fra meg gården. Det er her jeg hører til. 

Må legge til at vi har en moderne gårdsdrift, det er så klart fysisk arbeid, men ikke like tungt og repeterede som før. 

Skrevet
57 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jo, er utslitt hele tiden. Men utmattelsen er en del av sykdomsbildet. Og sliten i tillegg utover dagen. Men hvem er ikke det? Går jeg rundt og tenker på det hele tiden så drar jeg meg psykisk ned i tillegg. Det er ikke en menneskerett å ikke ha vondt eller være sliten. Livet er slitsomt. Men mye gleder også. Og de gledene får jeg også ved å være produktiv og i arbeid. Hadde nok vært mindre sliten og mindre vondt ved å ikke jobbe. Men da tror jeg psyken hadde væet verre. Sitte hjemme hver dag. Så hva er verst? Dårlig kropp eller dårlig psyke? Jeg velger det første.. 

Enig med deg. Og har tenkt slik helt til nå. Men så funket det ikke lenger... Men tror nok mye kommer av at jeg har kjørt meg fast på jobben. Så blir mentalt sliten av den, itillegg til alt det andre. 

Skrevet

Jeg er 23 år og har mye smerter, hovedsaklig i ben og armer. Smertene kommer og Går, varierer fra dag til dag og jeg har hatt det noen år nå. Har vært hos lege og tatt div. Tester men aner ikke hva det kommer av 😔 Mistenker selv at det kan være psoriasis artritt siden jeg har psoriasis.. 

Tror det vil variere veldig fra person til person, noen er heldige og får gå gjennom livet uten smerter og noen må leve med det.. Håper du finner ut hva det kommer av, i tilfelle det er noe som kan behandles 😊

Anonymkode: 5d486...42f

Skrevet

Jeg er på samme alder som deg, og er psykisk syk. Jeg er nå på aap og skal nok snart søke om ufør. Jeg har mange kognitive symptomer (dårlig hukommelse, lav konsentrasjonsevne, sosial angst, vansker med å tenke ut svar i en samtale, dissosiasjon etc). Tidvis opplevd mye stress de siste årene med et handikappet barn i tillegg til egne plager. Derimot har jeg aldri, virkelig aldri smerter noe sted. Selvsagt kan dine smerter være stressrelatert, men det er altså like mulig å stå i mye stress uten et eneste fysisk symptom. Men jeg tror det er veldig "lett" for legene å si at det er psykosomatisk. 

Anonymkode: 247b6...27c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...