Gå til innhold

For dere som sier nei til 19 uker pappaperm. Signere


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

24 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men du kunne ha tatt permisjon uten lønn i et par måneder. 

Anonymkode: eeec3...ae4

Kunne jeg det? Med hvilken økonomi? 

Anonymkode: 14738...5df

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Kunne jeg det? Med hvilken økonomi? 

Anonymkode: 14738...5df

Da har dere kanskje ikke råd til å få barn akkurat da

Anonymkode: 0048d...fc0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Da har dere kanskje ikke råd til å få barn akkurat da

Anonymkode: 0048d...fc0

Jo det hadde vi fint. Men en skal ikke måtte ty til ulønnet permisjon om det er mer permisjon igjen å ta av. Derfor synes jeg det blir for dumt å ikke ha enda mer fleksible løsninger i de tilfellene der det trengs. 

Anonymkode: 14738...5df

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Da har dere kanskje ikke råd til å få barn akkurat da

Anonymkode: 0048d...fc0

Hvem er det som har råd til å frivillig si i fra seg retten til blandt annet sykepenger? Noe som faller bort dersom man har 10 arbeidsdager med ubetalt fri. Man skal passe seg kraftig for å ikke noen måte bli langtidssyk eller skadet i løpet av den tide  man har ulønnet fri og frem til man har jobbet seg opp den retten på nytt. 

Jeg hadde ikke tatt den sjangsen, uansett hor mange kroner jeg har på bok.

Anonymkode: 9a1dc...300

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

9 uker er lenge, det er faktisk over 2 mnd. Det er stor forskjell på et barn på 8 mnd og et barn på 10 mnd.

Anonymkode: 21eb0...624

Og poenget ditt var?

Anonymkode: 9a1dc...300

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For mye valgfrihet fungerer ikke - det har vi sett. Statistisk sett ender det opp med at mor tar all permisjonen selv. 10 eller 15 uker for far er kanskje ugunstig for noen, men samfunnet blir ikke bedre om at vi fjerner disse ukene. Det vil føre til fraværende fedre og kvinnen som lønnstaper på arbeidsmarkedet.

Vi er et foregangsland - https://www.aftenposten.no/norge/i/0nvBA/Norske-fedre-i-sarstilling-i-Europa - la oss forbli det.

Ikke signert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Hvis mor er student går det an å jobbe deltid ved siden av studiene, slik opparbeider man seg rett til foreldrepenger og far kan også få permisjon (dette gjorde jeg selv). Alternativt kan mor fortsette studiene, så har far rett på foreldrepenger. 

Og det siste blir liksom for dumt. Det er tross alt biologiske forskjeller her, så hvordan tenkte du å løse dette i praksis?

Anonymkode: a74a0...fdc

Det er ikke alltid det er praktisk, eller helsemessig mulig å jobbe ved siden av studier. Og hva med dem som ikke har jobbet lenge nok til å ha opparbeidet seg retten? Er det riktig at far og barn skal bli straffet for det?

Hva er for dumt med at far får permisjon på eget inntektsgrunnlag? Det har da ingenting med biologi å gjøre??

Anonymkode: 1c2c2...66a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Hvis mor er student går det an å jobbe deltid ved siden av studiene, slik opparbeider man seg rett til foreldrepenger og far kan også få permisjon (dette gjorde jeg selv). Alternativt kan mor fortsette studiene, så har far rett på foreldrepenger. 

Og det siste blir liksom for dumt. Det er tross alt biologiske forskjeller her, så hvordan tenkte du å løse dette i praksis?

Anonymkode: a74a0...fdc

Det er ikke alltid det er praktisk, eller helsemessig mulig å jobbe ved siden av studier. Og hva med dem som ikke har jobbet lenge nok til å ha opparbeidet seg retten? Er det riktig at far og barn skal bli straffet for det?

Hva er for dumt med at far får permisjon på eget inntektsgrunnlag? Det har da ingenting med biologi å gjøre??

Anonymkode: 1c2c2...66a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Signert! 👍

Dette handler om valgfrihet og barnets beste. Likestilling meg her og likestilling meg der. 

Anonymkode: 14738...5df

Valgfrihet for din familie er et gode du selv får betale for. Ikke noe storsamfunnet skal sponse. 

Anonymkode: 61bbe...928

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det er jo ikke alltid det er saken? Noen ganger er mor student, noen ganger har hun ikke jobbet lenge nok til å opptjene foreldrepenger osv. 

Poenget her er at selv om far har jobbet 100 % i flere år har han fremdeles ikke rett til å ta permisjon på eget grunnlag. 

Et krav om at far er i jobb når mor har permisjon finnes jo ikke. Mener du altså at det er rettferdig? 

Anonymkode: 1c2c2...66a

Min mann fikk foreldrepenger da vi fikk barn mens jeg studerte. Jeg hadde ikke jobbet ved siden av studiene og hadde ikke krav på foreldrepenger. 

Kravet var at jeg var i 100% aktivitet utenfor hjemmet og det var jeg (tung studieretning).

Anonymkode: 61bbe...928

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Valgfrihet for din familie er et gode du selv får betale for. Ikke noe storsamfunnet skal sponse. 

Anonymkode: 61bbe...928

Men når noen uansett skal betales, er det vel samme om det er mor eller far?! .. Snakk om å være tverr 😂🙈

Anonymkode: 14738...5df

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Far bør jo ikke få ha perm i det heletatt . De fleste fedre jeg kjenner bruker nesten hele permen på fri mens ungen er i barnehagen. Bedre at mor tar den da 

Anonymkode: 4f418...724

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men når noen uansett skal betales, er det vel samme om det er mor eller far?! .. Snakk om å være tverr 😂🙈

Anonymkode: 14738...5df

Nei det er ikke det samme, staten ønsker flere kvinner i jobb og større likestilling. 

Anonymkode: eeec3...ae4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

17 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Far bør jo ikke få ha perm i det heletatt . De fleste fedre jeg kjenner bruker nesten hele permen på fri mens ungen er i barnehagen. Bedre at mor tar den da 

Anonymkode: 4f418...724

Og alle menn jeg kjenner koser seg hjemme med babyen, skal da all permisjonen gå til far?

Anonymkode: eeec3...ae4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Far bør jo ikke få ha perm i det heletatt . De fleste fedre jeg kjenner bruker nesten hele permen på fri mens ungen er i barnehagen. Bedre at mor tar den da 

Anonymkode: 4f418...724

Ingen av fedrene jeg kjenner gjør dette! I 'verste'  fall bruker de slutten av permisjonen til å gi barnet en myk oppstart i barnehagen. Da får de kanskje barnefri et par timer pr dag de to siste ukene av permisjonen. Det synes jeg er en klok løsning.

 

Anonymkode: 1c2c2...66a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, ulenissen skrev:

Knytter et sterkere bånd til barnet fra starten av (bra for både far og barn)

Deltar mer i barnas oppvekst seinere (bra for både far og barn)

bidrar mer på hjemmebane i forhold til husarbeid og organisering av familielivet (flott for hele familien)

Ikke for å være en lyseslukker, men de argumenter er ikke 100 % vanntette. 

Her hadde faren mest permisjon med nr 1. Han har omtrent 0 kontakt med barnet (som er på barneskolen) i dag. Litt mer med nr 2, selvom han da hadde mindre permisjon. (For å sitere ham selv: "Ikke faen om jeg skal gå så lenge hjemme denne gangen. Jeg blir gal!"). Og han er ikke et særsyn. Jeg treffer mange familier som forteller samme historie. Og han har definitivt ikke tatt mere del i husarbeidet etter at han var i permisjon. Så jeg er for at familiene kan dele permisjonen til beste for seg selv. Han trivdes ikke hjemme med en baby. Det gjorde jeg. Enkel matte. 

Anonymkode: d4cd3...e13

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Valgfrihet for din familie er et gode du selv får betale for. Ikke noe storsamfunnet skal sponse. 

Anonymkode: 61bbe...928

Akkurat det er din mening. Ikke en sannhet som er meislet i stein for all fremtid. Det er absolutt et punkt det er lov å diskutere! 

Anonymkode: d4cd3...e13

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, Anonym bruker skrev:

Nei det skal hun ikke. Men det kan man fint bestemme seg imellom hva som passer best for hver enkelt familie.

Anonymkode: 77c76...098

Nettopp! Hvorfor kan man ikke få bestemme selv hva som passer best?

Anonymkode: dbd33...5fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Rutspik skrev:

For mye valgfrihet fungerer ikke - det har vi sett. Statistisk sett ender det opp med at mor tar all permisjonen selv. 10 eller 15 uker for far er kanskje ugunstig for noen, men samfunnet blir ikke bedre om at vi fjerner disse ukene. Det vil føre til fraværende fedre og kvinnen som lønnstaper på arbeidsmarkedet.

Vi er et foregangsland - https://www.aftenposten.no/norge/i/0nvBA/Norske-fedre-i-sarstilling-i-Europa - la oss forbli det.

Ikke signert.

Hva så om mor tar all permisjonen selv? Tvang fungerer ikke.

La familiene få bestemme selv!

Anonymkode: dbd33...5fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Hva så om mor tar all permisjonen selv? Tvang fungerer ikke.

La familiene få bestemme selv!

Anonymkode: dbd33...5fd

Det går sikkert fint for hver enkelt familie. Problemet med det er at dette også har en samfunnsmessig side, og den handler på den ene siden om kvinners muligheter på arbeidsmarkedet. Hvis det blir sånn at kvinnene kan ta ut all permisjon, vil arbeidsgivere foretrekke å ansette menn. 

Den andre delen av det handler om menns muligheter til å få permisjon. Hvis det nå blir full valgfrihet, vil det være langt letter for menns arbeidsgivere å argumentere med at han trenger ikke å ta ut permisjon, kona hans kan ta alt for han er jo uunnværlig på jobben. 

Dermed vil en slik "valgfrihet" på sikt føre til langt mindre valgfrihet for svært mange.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Far bør jo ikke få ha perm i det heletatt . De fleste fedre jeg kjenner bruker nesten hele permen på fri mens ungen er i barnehagen. Bedre at mor tar den da 

Anonymkode: 4f418...724

Så stusselig at du bare kjenner ubrukelige menn. Alle menn jeg kjenner har brukt permisjonen hjemme med barnet. 

Fler av dem har også sagt at det er fedrekvoten som gjør det mulig i forhold til arbeidsgiver.

HEIA PAPPA!  Og heia fedrekvoten!

 

Anonymkode: 61bbe...928

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, Anonym bruker skrev:

Og det er flott i teorien, men fakta er at det i praksis rett og slett ikke er mulig å gjennomføre for enkelte. Da blir dessverre resultatet at man rett og slett blir nødt til å slutte ammingen tidligere enn ønsket.

Anonymkode: 95648...e99

Men... jeg og mange med meg har da ammet til ungene var 2, og da uten ammefri etter en viss alder, da morgen og kveldsamming ikke trenger tilrettelegging. Et barn på 15mnd trenger ikke melk mange ganger for dagen.

og når ammefri er nedfelt i lov, Så tenker jeg at for de få kvinnene som jobber borte på jobb i Nordsjøen, på båt og borte på anlegg ikke er mulig å legge tilrette for (men de kan pumpe seg dersom de får det til og fryse ned melken), ellers så plikter leder å gjøre det på tross av utfordringer rent praktisk.

Endret av ulenissen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Ikke for å være en lyseslukker, men de argumenter er ikke 100 % vanntette. 

Her hadde faren mest permisjon med nr 1. Han har omtrent 0 kontakt med barnet (som er på barneskolen) i dag. Litt mer med nr 2, selvom han da hadde mindre permisjon. (For å sitere ham selv: "Ikke faen om jeg skal gå så lenge hjemme denne gangen. Jeg blir gal!"). Og han er ikke et særsyn. Jeg treffer mange familier som forteller samme historie. Og han har definitivt ikke tatt mere del i husarbeidet etter at han var i permisjon. Så jeg er for at familiene kan dele permisjonen til beste for seg selv. Han trivdes ikke hjemme med en baby. Det gjorde jeg. Enkel matte. 

Anonymkode: d4cd3...e13

Og du går hen og får barn med en mann som omtrent ikke har kontakt med barns sine?Og som heller ikke bidrar noe særlig på hjemmebane? Jeg tenker at en slik mann ikke burde få flere barn, og at kvinner som får barn med slike menn er litt korttenkt!

og selv om dette ikke stemmer for dere, så er det faktisk forsket på. Det er som om jeg sier at min bestemor har røykt siden hun var 15, og i dag er en frisk og fin 95 åring. Derfor så kan ikke røyking være skadelig..

Endret av ulenissen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Hva så om mor tar all permisjonen selv? Tvang fungerer ikke.

La familiene få bestemme selv!

Anonymkode: dbd33...5fd

Men tvang fungerer jo! Rundt 2012 var pappapermen lengre, men tok ut pappapermen sin. Så fjernet man deler av denne og troddecst fedre ville ta ut damme mengde permisjon.. det gjorde de ikke, og manngard gjennomført lengre permisjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ikke for å være en lyseslukker, men de argumenter er ikke 100 % vanntette. 

Her hadde faren mest permisjon med nr 1. Han har omtrent 0 kontakt med barnet (som er på barneskolen) i dag. Litt mer med nr 2, selvom han da hadde mindre permisjon. (For å sitere ham selv: "Ikke faen om jeg skal gå så lenge hjemme denne gangen. Jeg blir gal!"). Og han er ikke et særsyn. Jeg treffer mange familier som forteller samme historie. Og han har definitivt ikke tatt mere del i husarbeidet etter at han var i permisjon. Så jeg er for at familiene kan dele permisjonen til beste for seg selv. Han trivdes ikke hjemme med en baby. Det gjorde jeg. Enkel matte. 

Anonymkode: d4cd3...e13

Argumentene er gode og fedre burde ha større rettigheter. Det utelukker ikke at gubben din.. tja er en dust. Som far satte jeg stor pris på å være hjemme og tok også en del av fellesperioden. Jeg føler at jeg ble mer tilknyttet og omvendt. Det er ingen erstatning for det å legge inn tiden. Mating, trilling, legging, være den som er der når barnet våkner, all kosen. Slitsomt, ja. Vell verd det. Statistisk kommer ditt første barn også bedre ut i livet siden han var hjemme. På alt fra skole, skilsmisse, narkotika, fengsel. Alt trekker i positiv retning når fedre er hjemme og ikke kun mødre. Det er det eneste argumentet som trengs spør du meg. Fuck dårlig økonomi i noen måneder, vanskelig med pumping, ikke mulig å ta ammefri i praksis. Alt dette våset er bagateller dersom man ser på fordelene for barnet i et langt liv. 

Anonymkode: d4a59...c49

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...