Gå til innhold

Hva gjør dere på julaften?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mitt fokus har siden jeg selv stiftet familie vært at ingen i familien skal være alene. Her inviteres både mor med samboer, far med ektefelle, svigerfar, søsken, stesønner osv. Men alle innvolverte har også annen familie som det roteres litt på hvor man feirer. Så nå i disse dager begynner jeg å sondere hvem som skal hvor og så når kabalen er lagt så avgjør vi om vi skal samles hos oss eller hos noen av de andre. På det meste så kan vi nok være en 14-16 stk samlet, men oftest en 8-10 stk tenker jeg. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet
15 hours ago, Anonym bruker said:

Jeg vet at mange av mine venner feirer med storfamilien på julaften. Selv liker jeg å være bare kjernefamilien denne dagen, også treffer vi resten av familien i romjula. Hva gjør dere julaften?

Anonymkode: d9fc0...d79

Sover lenge, gjerne til 14-15, surrer litt rundt og spiser en pizza ved 20 tiden på ekte ungkarsvis.

Anonymkode: 70ba8...f4b

Skrevet

Vi har frem til nå feiret med kjernefamilien + ett sett besteforeldre (annethvert år hans foreldre, annethvert år mine). I år skal vi for første gang feire med hans søster og familien i tillegg til hans foreldre. Dette pga ungene hadde så lyst å feire sammen. Det tror jeg blir koselig, for vi er mye sammen med dem og ungene våre er veldig gode venner (vi bor i samme nabolag). Ellers har vi feiring med storfamilien på begge sider i løpet av romjulen (type middagsselskap) og det syns jeg er helt perfekt. Jeg har selv vokst opp med rolige julefeiringer med kun meg mine foreldre og søster + ett sett besteforeldre på julaften, så en haug med folk, slekt og venner på selve julekvelden ser jeg for meg hadde ødelagt hele julestemningen og bare blitt stress.

Anonymkode: 9e425...a35

Skrevet

Vi er meg, mannen, 2 barn og moren min. Etter frokost dekker jeg bord. Så står pinnekjøtt på kok. Så kjeder vi oss litt. Så drar jeg og datteren i kirka. Når vi kommer hjem gjør vi middagen klar. Moren min kommer rett før vi spiser kl. 17. Etter middag åpner vi pakker. Moren min stresser gjennom pakkene for å skynde seg hjem. Stusselig dag. Stor aldersforskjell på barna, så de har ikke hverandre til å aktivisere seg. Skulle ønske vi hadde familie. 

Anonymkode: 63cfc...bcb

Skrevet
12 timer siden, Anonym bruker skrev:

Vi har foreldrene våre annethvert år og så varierer det hvem som kommer i tillegg. 

Jeg elsker julen og tenker jo flere jo bedre. 

Da jeg vokste opp var vi alltid hjemme med kun besteforeldre på besøk, og selv om mor lagde det kjempefint til så savnet jeg alltid flere folk og mer feiring.

Jul for kjernefamilien er for at mor og far skal ha det enkelt, de fleste barn ønsker skikkelig juleselskap. 

Anonymkode: 72b09...c36

Veldig mange små barn ønsker ikke mye folk og styr på julaften, rart at du konkluderer med at jul for kjernefamilien ikke er bra nok for unger.

vi har valgt å feire julaften med kun våre 4 barn. Besteforeldre er velkomne når de vil og dette året kommer alle 4, i fjor ingen. Vi har sagt vi ikke ønsker feire ned søsken og deres barn (alle er gift og har 2-4 barn). Vi ønsker rolig jul, fokus på tid og at barna kan få glede seg over egne og andre sine gaver.

flere vi kjenner er så mange på jul at ungene får kun ta med 5 presanger hver, resten må åpnes hjemme en annen dag. For meg er dette helt rart, men sikkert riktig for andre. 

MEN vi har alle våre søsken med familier på lillejulaften. Da har vi koldtbord og dessertbord! Vi er vel 32 stykker og alle er så lenge de har tid til. Noen skal videre og noen sitter lenge. Vi bytter gaver (men åpner ikke) og ungene leker med søskenbarna! Når alle har gått ryddet vi huset, og legger gavene under treet! Med fyr i peisen, lys i alle kroker, julepyntet så er det herlig å bare sitte å se på treet!

vi er også i mange juleselskap hos slekta, både frokost og middager så familien får vi sett nok. Alle synes det er koselig å møtes men at det fort blir kaos med gaveåpning når det er mange barn.

Anonymkode: da800...9df

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...