Gå til innhold

Så mye press om å gi til veldedighet!


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Nå har det vært årets innsamlingsaksjon, jogg for Unicef på skolen, innsamling til fadderbarn i barnehagen, om et par dager er det FN-dag, osv. Dette bare i løpet av noen uker! Det er hele tiden en oppfordring til å gi penger her og der som arrangeres av skole/bhg, men hva med oss som faktisk ikke har råd? Ungene får jo med seg snakket om hvor viktig det er å gi og vil at vi også skal donere. Barna mine vet ikke noe om min økonomiske situasjon, de lider absolutt ingen nød, men jeg vil ikke sette meg ned med de og fortelle at vi ikke kan gi noe penger til veldedighet. Jeg VIL jo at de skal være solidariske og syns selv at veldedighet er fint å støtte. Men i enkelte livssituasjoner kan man ikke gi bort noe når man trenger det selv. 

Jeg trenger ikke noen råd her, men er det bare meg som syns det blir alt for mye? 

Anonymkode: 4bb05...576

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er fullt frivillig å gi, og det er frivillig hvor mye. Jeg ga 20kr til innsamlingsaksjonen nå. Det var det jeg hadde. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, det blir mye, men det er helt frivillig hvor mye man vil gi.

Jeg synes ikke skoler og barnehager kan slutte å være med på slike ting fordi noen har dårlig råd, da må de heller legge tilrette så man kan gi det man ønsker uten at man føler seg uglesett.

Anonymkode: d6882...cbd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det også skolejogg innsamling. Hvert barn skulle finne sponsorer. Var plass til 10 stk. Vi følte opp med familie.  Alle gå 40 kr hver. Vi selv ga 25 hver, Så 100 kr. Dette skriver skulle ikke til skolen igjen. Ingen vet hvor mye eller "lite" vi ga.

Vær ærlig og lær barnet ditt at noen ganger har man dårlig råd selv, så da gir man 10 kr da. Ikke noe å være flau over for det. 

Eller gå med bøsser selv. Da bidrar dere jo.

Anonymkode: a8190...420

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når tvaksjonen kommer så pleier vi å være på besøk så det ikke blir press på å gi penger vi ikke egentlig har. Jeg synes også det blir mye ja! Bare forrige uke var det 2 forskjellige som kom på døren å ville selge lodd til godt formål. Men med 200 kr å leve på frem til barnetrygden kommer så kan jeg ikke bruke penger på lodd eller tvaksjon. Itellegg er det ofte noe på skolen der vi må betale også går pengene til en god sak. Så det var som nevnte at det bare var 20 kr,men det blir faktisk en del når de har det så ofte. Det blir også veldig mange barnebursdager her nå når mange begynner å innvitere hele klassen;så utgifter er det mere nok av. 

Anonymkode: 13348...2ce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er helt frivillig å gi. Hvis du vil bidra uten å gi penger kan dere melde dere som bøssebærere eller jobbe frivillig på andre måter. Ungene dine kan lære minst like mye og bli minst like stolte over å bidra på den måten.

Anonymkode: c44e4...24b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er helt frivillig å gi. Hvis du vil bidra uten å gi penger kan dere melde dere som bøssebærere eller jobbe frivillig på andre måter. Ungene dine kan lære minst like mye og bli minst like stolte over å bidra på den måten.

Anonymkode: c44e4...24b

Det er vel frivellig å gi ja men sånn som det er lagt opp på skolen til sønnen min så blir det fort langt merke til hvis vi ikke har råd til å ta med 20 kr til veldedighet. For er det sånn at vi betaler 20 kr også får barna da kjøpe seg 2 kakestykker,å pengene går til ett godt forhold. Men ettersom de har dette ganske ofte så blir det fort penger av det. Det føles ikke heller akkurat som frivellig..

Anonymkode: 13348...2ce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er vel frivellig å gi ja men sånn som det er lagt opp på skolen til sønnen min så blir det fort langt merke til hvis vi ikke har råd til å ta med 20 kr til veldedighet. For er det sånn at vi betaler 20 kr også får barna da kjøpe seg 2 kakestykker,å pengene går til ett godt forhold. Men ettersom de har dette ganske ofte så blir det fort penger av det. Det føles ikke heller akkurat som frivellig..

Anonymkode: 13348...2ce

Det skjønner jeg. Det er en uheldig måte å gjøre det på, både fordi det blir vanskelig for dem som ikke har penger og for dem som ikke vil at barna skal spise kaker på skolen. 

De som har bestemt det går nok gjort det av god vilje, men det er likevell problematisk. Hvis du er modig nok synes jeg derfor det hadde vært fint om du tok det opp med gå i på skolen.

Anonymkode: c44e4...24b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Enig hi. Og så er det alt maset på fb...

Anonymkode: b4ecc...bdd

Mas på fb? 

Det er da fullstendig frivillig å henge på fb. Og fullstendig frivillig å lese innlegg. 

Anonymkode: f9408...955

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Mas på fb? 

Det er da fullstendig frivillig å henge på fb. Og fullstendig frivillig å lese innlegg. 

Anonymkode: f9408...955

Alle tigger og ber hele tiden. 

Anonymkode: b4ecc...bdd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skolejogging her dreier seg ikke om en tier... Vi bor landlig, så det er vanskelig for ungene å finne seg sponsor selv. Dermed blir det oss foreldre, pluss besteforeldre. Skjemaet har plass til mange sponsorer, og jeg føler meg kjip når jeg bare bruker 3 linjer. Med 10 kr. Pr runde, og 3 unger som løper 10-12 runder hver.. Det blir en del penger. Det ene settet med besteforeldre har 4 barnebarn til, som løper samme dagen..

Anonymkode: 8f67e...2e2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Enig hi. Jeg gir fast 300 kr til et veldedig formål. Igår ringte det på døra, så var det en annen organisasjon som ønsket at vi skulle bli faste givere. Sa at vi allerde ga, så begynte de å spørre og grave om det var til norsk formål eller utlandet. Synes det blir litt for masete. Kan ikke gi til alle mulige organisasjoner heller selv om formålet er viktig. 

Anonymkode: 0fbbc...5e7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Anonym bruker skrev:

Skolejogging her dreier seg ikke om en tier... Vi bor landlig, så det er vanskelig for ungene å finne seg sponsor selv. Dermed blir det oss foreldre, pluss besteforeldre. Skjemaet har plass til mange sponsorer, og jeg føler meg kjip når jeg bare bruker 3 linjer. Med 10 kr. Pr runde, og 3 unger som løper 10-12 runder hver.. Det blir en del penger. Det ene settet med besteforeldre har 4 barnebarn til, som løper samme dagen..

Anonymkode: 8f67e...2e2

Dette høres virkelig ikke greit ut! Jeg ville gitt skolen en tilbakemelding om hvordan dette påvirker dem med dårlig økonomi. 3 sponsorer og 10-12 runder blir jo 3-400 PR barn, og fort over en tusenlapp for hele ungeflokken???

Vi har et årlig løp i bygda som samler inn til et spesifikt hjelpeprosjekt. Det koster 20 PR person, eller Max 50 PR familie å delta. Ut over det selges mat, kake og drikke til en billig penge. For oss kostet dette arrangementet 85 kroner for to barn i år, og vi har ikke dårlig råd, vi kunne godt droppet kjøp av saft og kake. 

Synes ellers at det er bra med arrangementer hvor barna lærer empati og å gi, men det skal være i en setting hvor ingen vet om man gir 2 kr eller 200 kr, og hvor det ikke koster en minimumssum å være der. 

Anonymkode: 8d03c...689

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Enig hi. Jeg gir fast 300 kr til et veldedig formål. Igår ringte det på døra, så var det en annen organisasjon som ønsket at vi skulle bli faste givere. Sa at vi allerde ga, så begynte de å spørre og grave om det var til norsk formål eller utlandet. Synes det blir litt for masete. Kan ikke gi til alle mulige organisasjoner heller selv om formålet er viktig. 

Anonymkode: 0fbbc...5e7

Selv om du ikke kan gi til alle mener jeg det er bra vi blir tvunget til å ta stilling til det når folk kommer på døra ol. Vi har godt av å bli minnet på at det er mange både i vårt eget land og andre steder som trenger hjelp. Uten slike vekkelser ville mange av oss kullet oss inn i en forestilling om at alt er bra. 

Viste du forresten at Norge allerede på 1200-tallet fikk en lov som påla folk å gi mat til dem som sultet hvis de ba om det?

Anonymkode: c44e4...24b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Selv om du ikke kan gi til alle mener jeg det er bra vi blir tvunget til å ta stilling til det når folk kommer på døra ol. Vi har godt av å bli minnet på at det er mange både i vårt eget land og andre steder som trenger hjelp. Uten slike vekkelser ville mange av oss kullet oss inn i en forestilling om at alt er bra. 

Viste du forresten at Norge allerede på 1200-tallet fikk en lov som påla folk å gi mat til dem som sultet hvis de ba om det?

Anonymkode: c44e4...24b

Ja, mulig det var behov for det på 1200-tallet. Men nå har vi faktisk et nav system som skal hjelpe dem som trenger det idag.

Anonymkode: 0fbbc...5e7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Viste du forresten at Norge allerede på 1200-tallet fikk en lov som påla folk å gi mat til dem som sultet hvis de ba om det?

Anonymkode: c44e4...24b

Idag kalles det skatt og det er mer enn de 10% som står i bibelen. Mye av det går tilbake til oss selv, men den norske staten betaler både sosialytelser og bistand til utlandet. Hvis du føler å gi enda mer så gjør det.

Anonymkode: a6489...5f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Ja, mulig det var behov for det på 1200-tallet. Men nå har vi faktisk et nav system som skal hjelpe dem som trenger det idag.

Anonymkode: 0fbbc...5e7

Ja, selvfølgelig. Jeg synes bare det er morsomt å tenke på at de hadde problemstillingen den gangen også, og at kongen brydde seg nok til å ta det med i lovsamlingen.

Anonymkode: c44e4...24b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker da vi ble satt opp til å være vakt eller noe på skolejoggen. Vi kunne ikke og da var det ikke måte på at vi måtte ditten, måtte datten. Jeg må ikke en dritt. Vi ignorerte hele opplegget. Jeg er slett ikke interessert i brønner i afrika.

Anonymkode: a6489...5f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Husker da vi ble satt opp til å være vakt eller noe på skolejoggen. Vi kunne ikke og da var det ikke måte på at vi måtte ditten, måtte datten. Jeg må ikke en dritt. Vi ignorerte hele opplegget. Jeg er slett ikke interessert i brønner i afrika.

Anonymkode: a6489...5f4

Sjarmerende 

Anonymkode: 3b998...500

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ut som skolejogg praktiseres forskjellig fra sted til sted. Hos oss på Vestlandet er det også slik at sponsorene sponser hvert barn med en fast sum per runde. Som oftest er det 10 eller 20 kr per runde, og hvert barn løper alt fra 7-20 runder hver. Det blir mye penger det... Man føler seg litt kjip om man bare vil sponse med noen få kroner per runde. 

Anonymkode: 78b15...444

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos oss har de også skolejogg. Foreldrene /sponsorene kan velge mellom å vippse penger (da blir det ikke anonymt) eller å gi penger i en lukket konvolutt uten navn. På den måten kan du velge at ingen på skolen vet hvor mye/lite du gir. I barnehagen har de FN-dag med kunstutstilling og kaker/kaffe. Dette er gratis, men det står en bøsse fra tv-aksjonen som man kan velge å legge penger på. Ingen som holder styr på hvem som gir og evnt hvor mye. Tenker at dette er greie og inkluderende ordninger. 

Anonymkode: 4cce9...1ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har ikke verdens beste råd,men gir alltid en 200 + til innsamlingen + en 100 lapp til bhg, det har alle råd til. har ca 5000 etter alt faste inntekter er betalt,så sitter ikke igjen med mye

Anonymkode: 3b8d4...d39

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

har ikke verdens beste råd,men gir alltid en 200 + til innsamlingen + en 100 lapp til bhg, det har alle råd til. har ca 5000 etter alt faste inntekter er betalt,så sitter ikke igjen med mye

Anonymkode: 3b8d4...d39

Ehh, nei alle har faktisk ikke råd til det nei

Anonymkode: 9e8f8...2df

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...