Gå til innhold

Barneklær per måned?

Anbefalte innlegg

Skrevet

I fjor før barnet mitt skulle begynne i barnehage, gjorde jeg et overslag på hvor mye klær og sko for et helt år kom til å koste, og kom fram til omtrent 12 000, dvs. ca 1000 per måned. Nå kom jeg til å se på SIFOs referansebudsjett ( http://www.hioa.no/Om-OsloMet/Senter-for-velferds-og-arbeidslivsforskning/SIFO/Referansebudsjettet/Kalkulator ), og ble mildt sagt overrasket over at kostnaden for klær og sko for et barn i barnehagealder er satt til 490 kr per måned, dvs. under halvparten. Er det jeg som er helt på jordet, eller er dette veldig lite?

(De 12 000 var altså overslaget mitt på forhånd, hva vi faktisk har brukt har jeg ikke helt oversikt over, men jeg tror ikke det er mindre.)

Anonymkode: ae75a...815

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Aldri regnet noe på dette selv, men vil tro det er et stort sprik mellom hva et barn må ha og hva foreldre faktisk kjøper inn, både mtp på prisklasse og mengde tøy. 

Anonymkode: b4d79...8d2

Skrevet

Jeg ligger ikke over 500kr, men heller ikke mye under. Men det betinger å kjøpe vinterdress på halv pris feks. 

Skrevet

Jeg har aldri regnet på det, men synes 12.000,- høres helt sinnsvakt ut!

Handler alltid når jeg kommer over ting på salg, så vi har sikkert liggende alt vi trenger hjemme til de neste 2-3 årene. Vi drukner i klær. Tippet likevel ikke jeg bruker mer en 5-6 tusen i året på to barn.

Anonymkode: 8146e...567

Skrevet

Synes 490 kr per mnd også var mye jeg. Vi bruker ikke mye penger på klær, og det vi kjøper er som regel billigmerke siden det bare blir flekkete og/eller slites ut ganske raskt.

Skrevet

Tja, et sted mellom 300-1000kr kan nok stemme her. Noen mnd bruker vi kanskje ikke noe, og så har plutselig en av ungene et voksesprang -Og alt må handles inn. Noe tar jeg via Finn.no , men sko og dresser kjøpes nytt pga slitasje. Prøver å treffe på kampanjer, men det er ikke alltid at de passer på å vokse akkurat når det er kampanje, og jeg er alt for dårlig til å planlegge 😅

Skrevet

Jeg har aldri brukt 12.000 i året på klær ihvertfall.

Hvordan kom du frem til det beløpet?

Anonymkode: f0717...021

Skrevet

Vi bruker sikkert en del over 12 000 kr i året, men da er det til fire barn/ungdommer! Altså, jeg er opptatt av kvalitet på sko og yttertøy, men 12 000 kr året for bare én unge høres helt sinnsykt ut. Vår eldste er 16 år, så klærene er dyrere, men likevel vil jeg anslå at vi er under 7000 kr i året på ham. Vi handler mye på salg.

Anonymkode: c2ac8...356

Skrevet

12.000 i året når de går i bhg? Det var villt. Det må isåfall være første ungen, for her bruker 5 åringen yttertøy fra eldste på 14, og da har det vært innom han i midten. (Nei. Ingen av ungene mine sliter nevneverdig på klærne, og jeg kjøper kvalitet) 

Anonymkode: a1ce0...c7e

Skrevet

Haha, da er det jeg som er på jordet. Jeg som syntes jeg var så systematisk, brukte excel-ark og alt mulig. Må si det var basert på ganske mange klær (sju bukser, sju T-skjorter, sju gensere, flere sett ullundertøy, mellomlag osv.), men ikke spesielt dyre. Jeg tok også med alle småting, luer votter, og sånt kan nok brukes mer enn en sesong, så der er det åpenbart en feil.

Egentlig er jeg glad for å høre at det ikke blir så dyrt. Jeg tror jeg bør gå igjennombankutskriftene mine og se hva jeg egentlig har brukt og sammenligne med overslaget, det kan bli spennende.

HI

Skrevet

Da kan jeg balansere litt, og si at vi bruker mer enn 1000 kr i snitt på en 5 åring. Det er hvis jeg tar med absolutt alt av klær og sko. Vi har ingen å arve av, så alt blir kjøpt nytt, men mye på salg. Det går kjapt 3-4000 bare på vintertøy og sko. Også kommer ull osv i tillegg. Og hvis jeg tar med det vi bruker til aktiviteter i tillegg som hallsko, treningstøy og badedrakter osv så ligger nok snittet på 1500 tipper jeg på.

Anonymkode: 0f061...f61

Skrevet
20 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Haha, da er det jeg som er på jordet. Jeg som syntes jeg var så systematisk, brukte excel-ark og alt mulig. Må si det var basert på ganske mange klær (sju bukser, sju T-skjorter, sju gensere, flere sett ullundertøy, mellomlag osv.), men ikke spesielt dyre. Jeg tok også med alle småting, luer votter, og sånt kan nok brukes mer enn en sesong, så der er det åpenbart en feil.

Egentlig er jeg glad for å høre at det ikke blir så dyrt. Jeg tror jeg bør gå igjennombankutskriftene mine og se hva jeg egentlig har brukt og sammenligne med overslaget, det kan bli spennende.

HI

Det du har beregnet er et helt normalt forbruk. De fleste glemmer en del plagg når de regner ut.ddet trenger ikke bli så mye, men de færreste kommer i praksis ned på sifotallene uten å være veldig forsiktige, arve mye eller liknende. Ting folk har en tendens til å glemme er votter, skotøy, ullundertøy,  ullsokker, badetøy og treningstøy.

Anonymkode: e85b0...19d

Skrevet

Så er det vel også noe med at noen klær kan brukes i flere år, mens andre år må du ha masse nytt. Om vinterdressen fra i fjor passer og vottene og luene og kanskje ulla også, så kommer du unna med et par nye sko kanskje til vinteren.

Og folk med flere barn lærer seg noen triks, de arver klær og kjøper kanskje litt kjønnsnøytrale og holdbare klær som alle ungene kan bruke.

Anonymkode: b2e1a...9c0

Skrevet

bruker ikke 1000 kr i mnd på barneklær. sjelden over 300-400kr

Anonymkode: ca7b3...103

Skrevet

Men dere som sier at dere bruker så lite, hva med sko. Jeg tenkte på hva jeg har brukt på sko i år, og bare det er jo en haug. Og med et barn som vokser så må alt mer eller mindre byttes ut hver år.

Dette har jeg kjøpt:

Vintersko ( viking, på salg) 699,-

Ekstra par vintersko 400,-

cherrox 299,-

Gummistøvler 300,-

Joggesko ( sommer) 400

Sandaler  500,-

Tøfler / innesko barnehage 299,-

Pensko 350,-

Tøysko/ sommer 200,-

Innesko til trening 399

Kjapt regnet er det ca 4000,- kr på sko på et år.

Og av dette så er det kun tøyskoene til sommeren som var unødvendige....

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Men dere som sier at dere bruker så lite, hva med sko. Jeg tenkte på hva jeg har brukt på sko i år, og bare det er jo en haug. Og med et barn som vokser så må alt mer eller mindre byttes ut hver år.

Dette har jeg kjøpt:

cherrox 299,-

Gummistøvler 300,-

Joggesko ( sommer) 400

Sandaler  500,-

Pensko 350,-

Tøysko/ sommer 200,-

Innesko til trening 399

Og da ser jeg at jeg glemte Gore tex joggesko som brukes høst og vår også, og de kostet ca 500,- Så da er jeg oppe i 5000,- kr på bare sko .

Skrevet

Hmm... ren gjetning er at vi bruker ca 1850 på to barn. Dvs ca 1000 på ett barn i måneden. 

Da er vinterdresser, vintersko, innetøy og ull inkludert. Mulig jeg glemte joggesko og badetøy. Må skifte ut garderoben deres 1-2 ganger i året. Minst! De er i bhgalder.

Anonymkode: aa213...d66

Skrevet
21 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Dette har jeg kjøpt:

cherrox 299,-

Gummistøvler 300,-

Joggesko ( sommer) 400

Sandaler  500,-

Pensko 350,-

Tøysko/ sommer 200,-

Innesko til trening 399

Når du har cherrox så trenger du ikke ekstra vintersko, tøysko kan du også droppe, og du trenger heller ikke jogge sko og goretex joggesko.. 1 par holder nok. 

Skrevet
2 minutter siden, 3 i april skrev:

Når du har cherrox så trenger du ikke ekstra vintersko, tøysko kan du også droppe, og du trenger heller ikke jogge sko og goretex joggesko.. 1 par holder nok. 

Som jeg sa, tøysko er det eneste unødvendige. Goretex sko er helt nødvendig så mye som barnehagen er ute på tur. Barnet skal slippe å gå 5-6 timer på tur med gummistøvler bare fordi det er fuktig ute. Dessuten så sliter hun glatt ut at par joggesko fra mai til slutten av august. Og igjen, både vi og barnehagen er så mye ute at det er helt nødvendig med 2 par vintersko. Hun skal slippe å ta på seg halvfuktige sko når vi går ut å leker etter barnehagen. Så jo, til vårt bruk er dette nødvendig. Jeg komme sikkert ha spart inn 400 kr på et par sko, men det ser jeg som helt unødvendig da de blir godt brukt alle sammen.

Skrevet

Selvsagt trenger barna ordentlige vintersko. Cherrox er greit til sitt bruk (slaps/sørpe/søle), men jeg foretrekker at barna mine går minst mulig i cherrox og mest mulig i pustende, varmere, lettere sko som sitter ordentlig på foten og gir riktig støtte til små føtter i rask vekst.

Skrevet
8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Selvsagt trenger barna ordentlige vintersko. Cherrox er greit til sitt bruk (slaps/sørpe/søle), men jeg foretrekker at barna mine går minst mulig i cherrox og mest mulig i pustende, varmere, lettere sko som sitter ordentlig på foten og gir riktig støtte til små føtter i rask vekst.

Ja men hun trenger ikke 2 par vintersko og 1 par med cherrox. Holder lenge med 1 par med vintersko og 1 par med cherrox eller dock boots

Skrevet
Akkurat nå, 3 i april skrev:

Ja men hun trenger ikke 2 par vintersko og 1 par med cherrox. Holder lenge med 1 par med vintersko og 1 par med cherrox eller dock boots

Nei. Du vet da virkelig ikke hva jeg trenger?

Skrevet

Og kjøper hun dock boots i stede for cherrox, trenger du heller ikke støvler👍

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Nei. Du vet da virkelig ikke hva jeg trenger?

Det var jo liksom du som lurte på om du bruker for mye/lite på barneklær og sko. 

Skrevet
Akkurat nå, 3 i april skrev:

Det var jo liksom du som lurte på om du bruker for mye/lite på barneklær og sko. 

Jeg lurte ikke på det. Jeg kommenterte på hva jeg bruker kun på sko uten at det er helt ekstremt. Jeg får bare ikke regnestykke til enkelte her til å stemme når man sier at man bruker så lite på klær og sko i mnd. Jeg ligger på et nivå jeg er helt komfortabel med på utgifter, og har ingen planer om å spare inn.

Jeg tror bare at flere her ikke reelt vet hva de egentlig bruker, eller at de sparer så mye at det faktisk går utover barna og aktiviteter i hverdagen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...