Gå til innhold

Vanskelig å komme på middag ...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå er det ikke slik at de som ikke liker får egen middag, da må de lage noe alternativt selv, men innimellom er det jo greit å ha noe alle liker og det vil jeg gjerne i dag. Så trenger tips ut i fra følgende kriterier:

*Må være eller kunne tilpasses glutenfritt (barn med cøliaki).

*Ikke inneholde fisk.

*Ikke rent kjøtt (inkludert kylling), karbonadedeig går fint, og delvis revet grillet kylling.

*Grønnsaker og salat kan være tilbehør, men ikke en stor hovedingrediens. 

*Ikke potetmos eller noe generelt.

*Ikke pizza, lasagne eller taco (det bruker vi som helgemat).

Som nevnt lager jeg jo selvsagt middager utenom disse kriteriene (med unntak av det første), men da er det alltid minst en unge som bare spiser deler av middagen eller ikke i det hele tatt. Blir veldig glad for alle gode tips!

Anonymkode: 34b61...653

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Risengrynsgrøt, hvis du godtar det som middag, men bruk Hellerud og krefter på å lære ungene dine å spise vanlig mat.

Anonymkode: 18989...841

Skrevet

Enkel middag?

Hva med spagetti og kjøttdeig/karbonadedeig og et glass Dolmio smooth, da har du ingen grønnsaker barnet kjenner i middagen. Jeg pleier steke litt sopp og løk ved siden av som jeg og mannen topper vår middag med.

Anonymkode: c6111...008

Skrevet
20 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Risengrynsgrøt, hvis du godtar det som middag, men bruk Hellerud og krefter på å lære ungene dine å spise vanlig mat.

Anonymkode: 18989...841

De spiser vanlig mat, men med fire barn er det vanskeligere fordi alle har sin ting de ikke liker. F.eks. spiser ene barnet både fisk, grønnsaker, potetmos og mye annet, men takler ikke kyllingfileter og rent kjøtt. Et av de andre spiser kjøtt, grønnsaker, og kylling, men klarer ikke fisk og fiskemat. Osv. Den som liker alt utenom potetmos, har cøliaki og dermed andre begrensninger. Altså er det ingen av barna som er veldig kresen eller vanskelig, men de har hver sine ting de absolutt ikke liker.

Grøt liker alle, men jeg synes egentlig det er litt for søtt og lite næringsrikt for å være middag.

HI

Skrevet
26 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Enkel middag?

Hva med spagetti og kjøttdeig/karbonadedeig og et glass Dolmio smooth, da har du ingen grønnsaker barnet kjenner i middagen. Jeg pleier steke litt sopp og løk ved siden av som jeg og mannen topper vår middag med.

Anonymkode: c6111...008

Takk! Men vi hadde spaghetti for bare to dager siden. Må variere litt :)

HI

Skrevet

Pitabrød med feks skinke (enten pålegg, eller bog ), revet kylling eller kjøttdeig. Med hjemmelaget dressing (jeg lager thousen Island av rømme,sitron, majones, litt melk og ketsjup. Og avokado med majones og sitron), grønnsaker av eget ønske og ost. 

Div pastaretter

Mack and cheese med skinke eller kjøtt ved sidenav (kjøttboller feks). Kan lages med melk istedenfor fløte, og mindre ost en originalt. 

Anonymkode: a2ecb...d33

Skrevet

Oppdragelse vil gjøre det enklere. Barn spiser det de får, eller så får de gå uten.

Skrevet

Gryterett med salat som tilbehør. 

Anonymkode: 7d542...751

Skrevet

Eller chili con cane, evt. uten bønner. 

Anonymkode: 7d542...751

Skrevet
20 minutter siden, sug lut skrev:

Oppdragelse vil gjøre det enklere. Barn spiser det de får, eller så får de gå uten.

De har oppdragelse og lager egen mat om de ikke liker det jeg serverer. Derimot er jeg ikke fan av å skape et problematisk forhold til mat ved å tvinge noen til å spise noe de ikke liker, det gjør jeg ikke selv heller. Alle barna liker mye, men har hver sine ting de ikke liker. Tilsammen blir det litt ulikt. Fokuset mitt er på å lage god hjemmelaget mat, som stortsett er sunn og næringsrik, og servere den i hyggelige og avslappende omgivelser hvor vi koser oss og prater sammen, ikke har fokus på hva noen liker og ikke liker. Om en ikke vil ha noe, går vedkommende ganske enkelt og fikser seg noen osteskiver el. og spiser dem i stedet. Null stress det, men det er jo også greit med noen middager alle kan spise og hvor alle liker måten.

HI

Skrevet

Tusen takk for gode tips til dere som faktisk kommer med forslag, jeg setter pris på det. Chili con carne er en stor favoritt, det lager vi ofte :)

HI

Skrevet

Pølser og pommes frites?

Pasta og ostesaus - glutenfritt 

Anonymkode: f0445...54b

Skrevet

Jeg ville ha tatt hensyn til cøliaki, naturligvis. Alt annet som du lister er nykker, og ikke noe du trenger å ta hensyn til.

Skrevet

supper
lapskaus
pytt i panne
pastaform med pølse eller skinke
kjøttdeiggryte med ris
fylte pannekaker

Anonymkode: d578a...4f4

Skrevet
10 minutter siden, gale damen skrev:

Jeg ville ha tatt hensyn til cøliaki, naturligvis. Alt annet som du lister er nykker, og ikke noe du trenger å ta hensyn til.

Klarer du ikke å lese det hi skriver?

Skrevet

Linda Stuhaug sin tacosuppe er kjempegod og sunn. Kan ha ris ved siden av evt.

Skrevet
12 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Klarer du ikke å lese det hi skriver?

Selvsagt kan jeg lese det hun skriver.

Hun MÅ ta hensyn til cøliaki, og hvis hun skal ta hensyn til resterende barns nykker, så blir det en middag som:
Er glutenfri
Kjøttfri
Fiskefri
Ikke er en vegetarrett
Ikke har potetmos

De kan spise luft til middag.

Eller velge å ta hensyn til det som er viktig, og lære barna at mat ikke alltid er bare det vi liker best.

Skrevet

Kan det barnet som ikke liker rent kjøtt spise f. eks. små kjøttbiter i lapskaus og gryter?

Skrevet

Kjøttkaker i brun saus bør dekke alle kravene: Den er glutenfri om du jevner sausen med maizena, ha kokte poteter til, grønnsaker kan du ha ved siden av, løken koker bort i sausen og kakene lager du av karbonadedeig.

Tomatsuppe med kamuflerte grønnsaker. Så kan du ha små kjøttboller, egg, makaroni ol ved siden av. Suppa må du lage fra bunnen. Fres grønnsaker i en kjele (paprika, løk, brokkoli, blomkål, champignon, gulrot, tomater - ta det du har), tøm på noen bokser hakka tomater, ha i et par buljonterninger, kok til alt er mykt, og kjør med stavmikser. Grønnsakene vil jevne suppa. Smak til med krydder (hvitløk, basilikum, chili), ha i en fløteskvett om du vil mildne den. Den som ikke vil ha grønnsaker som hovedretten, kan ta mye makaroni og kjøttboller og spise suppa som tomatsaus, og om noen lurer på hva de grønne prikkene etter brokkolien er - så er det selvfølgelig oregano ;).

Skrevet

Skjønner hva du mener. Man oppdrar barna sine men inn imellom har man lyst å ha et koselig måltid hvor alle er fornøyd.

En kremete kyllingsuppe kanskje. Da er det ikke biter av hverken kjørt eller grønnsaker men næringen er der likevel.

Grateng m (glutenfri) pasta, små kjøttboller og findelte grønnsaker. F eks kålrot, blomkål og gulerot.

Kålruletter.

Anonymkode: 89d86...b63

Skrevet
11 timer siden, sug lut skrev:

Det gjør de ikke. Kan ikke du få deg litt utdanning og lære litt om kosthold og ernæring? Spisevegring er faktisk en reell ting. Og slutt å være så nedlatende hele tiden. Vi er lei. 

Anonymkode: 47673...518

Skrevet

Risotto kan lages på maaage forskjellige måter. Her elsker barna tom steinsopprisotto og de spiser egentlig ikke sopp.

Blomkålsuppe, gresskarsuppe, brokkolisuppe, løksuppe, tomatsuppe... grei måte å få grønnsaker inn i barna. Med grovt brød metter det lenge også. Ingen posesuppe, takk.

Har du spiralkutter kan du lage spaghetti av gulrot, potet eller squash. Bland med vanlig pasta og en god saus.

Dersom du ikke bruker rent kjøtt er det vel kjøttdeig og pølser du kan bruke? Ikke akkurat sunt, men men. Hva med chili con carne? Eller chili sin carne (=vegetar, du bruker forskjellige bønner).

Bechamelpoteter med bacon, så tungt men godt. Salat ved siden.

Osteomelett. Eller frittata, du kan bruke de grønnsaker du ønsker.

Wok med eggenudler

Pad thai, stekte nudler med egg.

Tom Kha Gai, syrlig kyllingsuppe med kokosmelk. Bruk selskapsblanding.

Salat med tynne gulrotstriper (bruk potetskreller), mais, paprika, agurk, bønner, så pastaskruer og dressing av grønn pesto. De som vil ha kan få stekte kyllingbiter oppa, eller skinke

Toast Hawaii

Jeg kommer på masse andre ting og tør påstå at dette er hverdagsretter som kan lages på en snau halvtime hvis du kan lage mat.

Anonymkode: b0aee...a45

Skrevet

Hjemmelagde hamburgere med glutenfrie hamburgerbrød (eller et stort salatblad som "burgerbrød") til barnet med cøliaki og båtpoteter? Kan det være noe? Eventuelt pølse i lompe med glutenfrie og hjemmelagde lomper til cøliakeren. Vi spiser ikke glutenfritt her hjemme, men jeg har en svigerinne jeg har laget litt til. Jeg anbefaler å lage ferske lomper hver gang, om du ikke har gjort det før...

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Det gjør de ikke. Kan ikke du få deg litt utdanning og lære litt om kosthold og ernæring? Spisevegring er faktisk en reell ting. Og slutt å være så nedlatende hele tiden. Vi er lei. 

Anonymkode: 47673...518

Det HI beskriver er ikke spisevegring. Det er «liker-ikke-nykker». 

Anonymkode: 30f28...7b8

Skrevet

Ris med vegetargryte og stekte koteletter eller fisk ved siden av. Grønnsakshateren spiser fisk/kjøtt og ris, fisk/kjøtt-hateren spiser ris og vegetargryte. Alle andre får et ypperlig måltid de også. 

Chana dal (indisk kikkertgryte) med ris. 

Biff med bønnemos - bønnemos er middag i seg selv for kjøtthateren. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...