Gå til innhold

Sært og gammeldags dobbeltnavn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kjenner en gutt som heter Bjørn Egil, det er endå verre! Men gutten er sjønn da 

Anonymkode: 643db...5eb

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kjære vene... Helt vanlige navn! Det må være bedre at ungen heter Stein-Egil enn Chrisander, Kian eller Liam.

Anonymkode: 2f2d2...96a

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Kjenner en gutt som heter Bjørn Egil, det er endå verre! Men gutten er sjønn da 

Anonymkode: 643db...5eb

Det er da virkelig et flott navn. Hvilket vil si at det er FLOTT, og det er ET NAVN. To, til og med. Og sammen er de minst like flotte. Dessuten er de funksjonelle, hvilket man ikke kan si om Leah Savannah og annet tull.

Skrevet

Egil er da kult! Jeg kan være enig i at Stein Egil kan bli litt tungt, men bare Egil (kanskje han blir musiker :D) er jo tøft, sterkt, anvendelig, har særpreg og en kul betydning (respekt, sverdegg, ære). Om du vil stæsje det litt, så kan du jo kalle gutten for Eigil. Da blir det litt mykere i klangen. Jeg heier på far.

Skrevet

Vi kan være enige om at Stein, Egil og Stein-Egil er fint, men hi liker det jo ikke!

Anonymkode: 155a3...b49

Skrevet

Jeg synes navnet var fint. Kanskje ikke det aller vanligste akkurat nå, men et fint navn.

Dere bør jo selvfølgelig finne et navn dere kan like begge to. Kanskje du kan lage et dobbelt navn med et navn du liker og droppe å kalle opp faren din.

Anonymkode: a2137...6d9

Skrevet

Egil er et navn som passer både en liten tass og en voksen mann. 

I motsetning til Matheo Emilian og den slags.

Anonymkode: cbcbc...523

Skrevet

Jeg heier også på pappaen. Egil er fint. Stein-Egil er litt tungt, men det fungerer langt bedre enn disse nymotens se-så-originalt-navn-jeg-klarte-å-lage-navnene.

Skrevet

Det er jo egentlig fullstendig likegyldig om dere heier på Egil. Moren til gutten liker ikke navnet og da får foreldrene finne et annet navn sammen. Man har lov å ha en annen smak. Å stigmatisere folk pga navnevalg slik enkelte gjør her er både frekt og lite intelligent. 

Jeg har ikke noe imot navnet Egil - men det er ikke mitt barn det er snakk om. Og liker ikke moren navnet skal hun ikke tvinges til å gi det til gutten. Det finnes så mange navn å velge imellom. Fint at ikke alle tenker likt hele tiden!

Anonymkode: 6ff1c...32d

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Det er jo egentlig fullstendig likegyldig om dere heier på Egil. Moren til gutten liker ikke navnet og da får foreldrene finne et annet navn sammen. Man har lov å ha en annen smak. Å stigmatisere folk pga navnevalg slik enkelte gjør her er både frekt og lite intelligent. 

Jeg har ikke noe imot navnet Egil - men det er ikke mitt barn det er snakk om. Og liker ikke moren navnet skal hun ikke tvinges til å gi det til gutten. Det finnes så mange navn å velge imellom. Fint at ikke alle tenker likt hele tiden!

Opplegget er vel mer at mor her bør tenke på at navn er noe man skal ha hele livet, og baby og barn er man kun en liten periode. Da bør mor klare å se bittelitt lenger enn sønnens babytid, og være med på et navn sønnen kan leve godt med, også som voksen. 

Det kunne ikke falt meg inn å kjøpe hus eller bil av Carosander eller Matheo Emilian,  eller sett Chrisander som politi. Ikke hadde jeg bestilt time hos legen Jeanette Savannah, heller. Barn skal vokse opp, og bør få navn som ikke blir belastende for dem som voksne. 

Derfor bør det bedrives en ørliten smule voksenopplæring av nybakte, unge mote-opptatte foreldre. 

Skrevet

Egil er kjempe koselig :) men stein egil blir tungt

hva med :

Ole Egil

Mads Egil

Egil Mathias

Egil Alexander

Egil Theodor

Anonymkode: 2f864...f89

Skrevet
42 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Opplegget er vel mer at mor her bør tenke på at navn er noe man skal ha hele livet, og baby og barn er man kun en liten periode. Da bør mor klare å se bittelitt lenger enn sønnens babytid, og være med på et navn sønnen kan leve godt med, også som voksen. 

Det kunne ikke falt meg inn å kjøpe hus eller bil av Carosander eller Matheo Emilian,  eller sett Chrisander som politi. Ikke hadde jeg bestilt time hos legen Jeanette Savannah, heller. Barn skal vokse opp, og bør få navn som ikke blir belastende for dem som voksne. 

Derfor bør det bedrives en ørliten smule voksenopplæring av nybakte, unge mote-opptatte foreldre. 

For det første: Hvor i all verden står det at det er de navnene hun ønsker? Det er ren gjetting fra din side! Dessuten er det veldig mange navn innimellom ytterpunktene.

For det andre: Det er jo bare din smak og mening. Bare til opplysning: Om noen år vil Liam f eks bli oppfattet som et voksennavn siden alle de små Liam'er er blitt voksne. Din smak og mening akkurat nå er ikke en eviggyldig sannhet i Norges land.

Skrevet
12 minutter siden, Anonym bruker skrev:

For det første: Hvor i all verden står det at det er de navnene hun ønsker? Det er ren gjetting fra din side! Dessuten er det veldig mange navn innimellom ytterpunktene.

For det andre: Det er jo bare din smak og mening. Bare til opplysning: Om noen år vil Liam f eks bli oppfattet som et voksennavn siden alle de små Liam'er er blitt voksne. Din smak og mening akkurat nå er ikke en eviggyldig sannhet i Norges land.

Sorry, men du tar nok feil. Disse motenavnene er døgnfluer. De vil ikke få så stort fotfeste i norsk navnetradisjon at de vil bli oppfattet som "vanlige" i inneværende århundre, i alle fall. Norsk navnetradisjon er såpass sterk at de gamle vanlige navnene vil danke ut motedøgnfluene. Hvorfor? Fordi mange nok heldigvis er opptatt av historie og tradisjon. 

Skrevet

Jeg liker Egil. Men jeg liker gamle, norske navn... (Og er også Oslo jente som har reist masse i verden...men er 10år eldre en deg da, sant nok 🤷🏻‍♀️)

Det vi gjorde, fordi våre fedre og bestefedre hadde litt «snåle» navn, var å grave enda lengre bak i slekta. -Der fant vi (på rundt 1800-tallet) flere fine navn, som ikke var så trauste. Vi hadde både en Benjamin, Oskar, Aksel, Magne, Elias og flere navn som nå er trendy igjen...

Så hva med å se litt lenger bakover, kanskje dere kommer til et kompromiss? :) 

Skrevet

Eller hva med å kombinere Egil med et navn du også liker HI, så kan barnet bruke begge navnene eller velge selv etter hvert.

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Sorry, men du tar nok feil. Disse motenavnene er døgnfluer. De vil ikke få så stort fotfeste i norsk navnetradisjon at de vil bli oppfattet som "vanlige" i inneværende århundre, i alle fall. Norsk navnetradisjon er såpass sterk at de gamle vanlige navnene vil danke ut motedøgnfluene. Hvorfor? Fordi mange nok heldigvis er opptatt av historie og tradisjon. 

Hjelpes!

Så Egil eller Carosander er de eneste muligheter? 

For det første er folk i dag mye mer internasjonale i tankegangen enn man var for en generasjon siden. Og heldigvis for det! Det kommer ikke til å gå bakover på det feltet. For det andre er det utrolig mange internasjonale navn som er vanlige i Norge og har vært det i generasjoner. Adam, Samuel og Kornelius f eks. De er veldig fremme nå og er internasjonale men du vil kanskje heller ikke ha hjelp av en lege som heter Adam?

Og nå er ikke hi ung mor, så hvorfor det er så viktig for deg å stemple henne som det om hun nå har lyst å bruke et av de navnene du misliker, det skjønner jeg virkelig ikke. Det er ikke slik at alle over 30 nødvendigvis liker de samme navnene.

Hun har like mye rett til sin smak som du har til din!

Skrevet
13 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hjelpes!

Så Egil eller Carosander er de eneste muligheter? 

For det første er folk i dag mye mer internasjonale i tankegangen enn man var for en generasjon siden. Og heldigvis for det! Det kommer ikke til å gå bakover på det feltet. For det andre er det utrolig mange internasjonale navn som er vanlige i Norge og har vært det i generasjoner. Adam, Samuel og Kornelius f eks. De er veldig fremme nå og er internasjonale men du vil kanskje heller ikke ha hjelp av en lege som heter Adam?

Og nå er ikke hi ung mor, så hvorfor det er så viktig for deg å stemple henne som det om hun nå har lyst å bruke et av de navnene du misliker, det skjønner jeg virkelig ikke. Det er ikke slik at alle over 30 nødvendigvis liker de samme navnene.

Hun har like mye rett til sin smak som du har til din!

Ja, vi er mer internasjonale enn vi noen gang har vært, og det ser dessverre ut at for noen så betyr det at det viktigste er å ha et engelsk navn. Det er masse flotte engelske navn, bevares, men det blir fryktelig kjedelig om alle skal tenke sånn og kloden til slutt er full av Liamer, Ellioter og hva det nå er. Jeg tenker som så at nå som vi er mer internasjonale enn noen gang, så er det kjempeviktig å vise hvor man kommer fra. Drit i om utlendinger sliter med å uttale Åsmund eller Geir, det er særpreg, unikt og flott, for alle de som er så opptatt av det. Æ, ø og å er eksotisk ute i den store verden, og det må da være mye kulere å skulle jobbe i et internasjonalt firma og hete Øyvind når man er fra Trøndelag enn å hete det samme som de det var to av i hver barneskoleklasse i Yorkshire?

Beklager avsporingen, men om man vil være unik, som jeg har skjønt er viktig for mange, så kjør norskt, gammelt og traust. 

Skrevet
16 minutter siden, Himmel og hav skrev:

Ja, vi er mer internasjonale enn vi noen gang har vært, og det ser dessverre ut at for noen så betyr det at det viktigste er å ha et engelsk navn. Det er masse flotte engelske navn, bevares, men det blir fryktelig kjedelig om alle skal tenke sånn og kloden til slutt er full av Liamer, Ellioter og hva det nå er. Jeg tenker som så at nå som vi er mer internasjonale enn noen gang, så er det kjempeviktig å vise hvor man kommer fra. Drit i om utlendinger sliter med å uttale Åsmund eller Geir, det er særpreg, unikt og flott, for alle de som er så opptatt av det. Æ, ø og å er eksotisk ute i den store verden, og det må da være mye kulere å skulle jobbe i et internasjonalt firma og hete Øyvind når man er fra Trøndelag enn å hete det samme som de det var to av i hver barneskoleklasse i Yorkshire?

Beklager avsporingen, men om man vil være unik, som jeg har skjønt er viktig for mange, så kjør norskt, gammelt og traust. 

Ikke nødvendigvis. Her vi bor er det de med de trauste navnene det er flere av i hver klasse.

Helt flott at du tenker slik! Det er ingen grunn til å ikke bruke de gamle navnene! Men det er heller ingen grunn til å snakke hi ned fordi hun har en annen smak og andre ønsker. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...