Gå til innhold

Sært og gammeldags dobbeltnavn?


Anbefalte innlegg

Skrevet

Typen min ønsker at sønnen vår skal døpes etter navnet til hans far og jeg er ikke så stor tilhenger av dette.. og han foreslo derfor at vi kunne dele navnet til et dobbeltnavn, altså at sønnen vår får både min og hans far til fornavn. Og siden at min pappa heter Stein og typen min sin far heter Egil, så vil altså navnet på gutten vår bli Stein-Egil.. nei, nei tenker jeg bare.. Stein-Egil var kanskje et navn på 50 tallet, men jeg vil ikke at min sønn skal hete det! Jeg ønsker meg et finere navn som hører med tiden, haha. Hvordan skal jeg overtale han?

Anonymkode: 9df28...8ed

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Han kan da virkelig ikke mene at han vil kalle sønnen sin Stein-Egil?😫 Vet ikke hvordan du kan overbevise han, men begge må vel signere navnepapirene så du kan jo rett og slett bare si at det er helt uaktuelt. "Det er ikke et navn som hører med tiden og du jeg gi barnet et navn som ikke høres ut som en 50 år gammal gubbe. Ikke mer å diskutere, så vi får lete videre".

Anonymkode: b8cc7...783

Skrevet

Du må jo bare si ifra at det ikke er aktuelt, dere får lete til dere finner et navn dere begge liker godt! Eventuelt får du slenge på Egil som mellomnavn, hvis det er veldig viktig for ham, men si at du håper det kan være mest på papiret? 

Vanskelig når en forelder ønsker seg oppkalling så sterkt, fort gjort å såre noen følelser underveis da 😕 

Anonymkode: 76c2a...dd1

Skrevet

Jeg vet faktisk om noen små Egil'er, slike navn har vært på vei tilbake de siste årene. Lars, Leif osv.. De to navnene sammen derimot, var ikke noe særlig etter min mening. Nå er du sikkert en del år yngre enn meg (siden du kaller mannen din 'typen'), så kanskje dere tenker annerledes. Navnet skjemmer jo ingen, og man blir vant til alt. Men dere må jo være enige såklart☺

Anonymkode: ada5f...341

Skrevet

Finn noe som ligner. Stian Elias.

Anonymkode: 5252b...d2f

Skrevet
43 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Han kan da virkelig ikke mene at han vil kalle sønnen sin Stein-Egil?😫 Vet ikke hvordan du kan overbevise han, men begge må vel signere navnepapirene så du kan jo rett og slett bare si at det er helt uaktuelt. "Det er ikke et navn som hører med tiden og du jeg gi barnet et navn som ikke høres ut som en 50 år gammal gubbe. Ikke mer å diskutere, så vi får lete videre".

Anonymkode: b8cc7...783

Nei jeg måtte bare le når han foreslo dette, haha. Det er en tradisjon i familien hans at de oppkaller barna etter foreldre/besteforeldre, men jeg ønsker ikke at barnet mitt skal hete verken Stein eller Egil og ikke Stein-Egil heller :ler: også vil jeg ikke min skal hete det samme som pappa, det blir liksom bare rart. Jeg skal nok klare og overtale han til et finere og mer moderne navn. :) 

Anonymkode: 9df28...8ed

Skrevet

Hva med Emil eller Eskil?

Anonymkode: 203ab...70d

Skrevet

Nå tror jeg kanskje du er ganske ung, HI, for Stein Egil er da helt ok? Takke meg til et tradisjonelt navn, oppkalt etter besteforeldre,  fremfor de " moderne" engelske, Noah, Liam- navnene som mange har eller de oppkonstruerte Carosander- variantene. Ikke glem heller at ungen er en unge i relativt få år, han bruker lagt flere år på " gubbe 50"- stadiet. Da er det ikke like moro med mammas fancynavn. Duttebassen blur voksen. 

Anonymkode: d4fcf...baf

Skrevet
34 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du må jo bare si ifra at det ikke er aktuelt, dere får lete til dere finner et navn dere begge liker godt! Eventuelt får du slenge på Egil som mellomnavn, hvis det er veldig viktig for ham, men si at du håper det kan være mest på papiret? 

Vanskelig når en forelder ønsker seg oppkalling så sterkt, fort gjort å såre noen følelser underveis da 😕 

Anonymkode: 76c2a...dd1

Ja jeg går ikke med på dette. Både Stein og Egil er 2 stygge navn og Stein-Egil er enda verre :fnise: men det er også 2 umoderne navn som ikke hører med tiden, og jeg kan ikke se for meg og kalle barnet mitt for Stein-Egil. Jeg skal overtale han at det kanskje er på tide at han innser at verken Egil eller Stein passer som navn i dagens samfunn.

Jeg er en Oslojente som liker reising og shopping mens han er oppvokst på en gård i Nord-Trøndelag også foretrekker han bilcross og jakt fremfor reising og shopping, også er familien hans veldig konservativ og skeptiske til nye ting også har de en tradisjon innenfor hele familien hans og oppkalle barna etter foreldre eller besteforeldre. Jeg godtar ikke denne tradisjonen eller dette navneforslaget, men jeg skal passe på at jeg ikke sårer ham og hans familie. :smilyblomst:

Anonymkode: 9df28...8ed

Skrevet
13 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nå tror jeg kanskje du er ganske ung, HI, for Stein Egil er da helt ok? Takke meg til et tradisjonelt navn, oppkalt etter besteforeldre,  fremfor de " moderne" engelske, Noah, Liam- navnene som mange har eller de oppkonstruerte Carosander- variantene. Ikke glem heller at ungen er en unge i relativt få år, han bruker lagt flere år på " gubbe 50"- stadiet. Da er det ikke like moro med mammas fancynavn. Duttebassen blur voksen. 

Anonymkode: d4fcf...baf

Jeg er 24 år og typen min er 30 år. Jeg personlig synes ikke at Stein-Egil er noe fint navn og i hvert fall ikke på en liten tass, jeg liker ikke så godt tradisjonelle norske navn fordi jeg mener at tradisjonelle norske navn er som regel ikke noe pene navn, også ønsker jeg et navn som også går an og bruke internasjonalt, Og et navn som henger med i tiden.

Anonymkode: 9df28...8ed

Skrevet
35 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nå tror jeg kanskje du er ganske ung, HI, for Stein Egil er da helt ok? Takke meg til et tradisjonelt navn, oppkalt etter besteforeldre,  fremfor de " moderne" engelske, Noah, Liam- navnene som mange har eller de oppkonstruerte Carosander- variantene. Ikke glem heller at ungen er en unge i relativt få år, han bruker lagt flere år på " gubbe 50"- stadiet. Da er det ikke like moro med mammas fancynavn. Duttebassen blur voksen. 

Anonymkode: d4fcf...baf

Det skifter fra generasjon til generasjon hva som oppleves som gammelmannsnavn. Nettopp fordi moten skifter. De navn som var fremme da vi var små er tantenavn i dag og lm en generasjon er det gammeltantenavn. Først enda en generasjon senere vil de bli moderne og klinge fint igjen.

Det er ikke nødvendigvis morsomt å være den ene i unger lokkene som heter det samme som alle de andres bestefar... 

Anonymkode: 6ff1c...32d

Skrevet

"unge i flokken"

Anonymkode: 6ff1c...32d

Skrevet

Du har vel like mye å si som mannen din i navnvalg? 😛 Liker du ikke det så sier du nei! Vi brukte over 3 mnd på å bli enige om navn, fikk beskjed fra presten at nå måtte de ha det hvis han skulle bli døpt til planlagt dato. 😛 

Skrevet

Egil er et flott, kult og staut navn. Mye bedre enn Leo, Liam og Matheo type navn..

Stein Egil kan jeg være enig i at blir litt tungt.

Om du er smart så velger du ikke et navn "i tiden" og det å oppkalle er en flott tradisjon.

 

Skrevet
15 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det skifter fra generasjon til generasjon hva som oppleves som gammelmannsnavn. Nettopp fordi moten skifter. De navn som var fremme da vi var små er tantenavn i dag og lm en generasjon er det gammeltantenavn. Først enda en generasjon senere vil de bli moderne og klinge fint igjen.

Det er ikke nødvendigvis morsomt å være den ene i unger lokkene som heter det samme som alle de andres bestefar... 

Anonymkode: 6ff1c...32d

Dette går nok helt fint, det er bare fint at folk heter forskjellige ting. Svigerinnen min heter Hanna og når hun var liten jente(hun er over 50 nå) så var det et såkalt tantenavn. I dag er det vel et navn som er aktuelt som få.

Skrevet
58 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nå tror jeg kanskje du er ganske ung, HI, for Stein Egil er da helt ok? Takke meg til et tradisjonelt navn, oppkalt etter besteforeldre,  fremfor de " moderne" engelske, Noah, Liam- navnene som mange har eller de oppkonstruerte Carosander- variantene. Ikke glem heller at ungen er en unge i relativt få år, han bruker lagt flere år på " gubbe 50"- stadiet. Da er det ikke like moro med mammas fancynavn. Duttebassen blur voksen. 

Anonymkode: d4fcf...baf

Dette. Og dessuten, om du kaller ham Stein Egil så er du antakelig i forkant av trender, for de gamle gode og faktisk funksjonelle  dobbeltnavnene er snart det eneste som ikke allerede er resirkulert. Stein Egil er flott.

Skrevet

Egil er kult, og Stein er også kult. Synes ikke navnene er så fine sammen. De drukner hverandre. Hva slags navn liker du, hi? Kan dere finne et navn dere begge liker, og bruke Egil som mellomnavn? 

Anonymkode: 3ea89...7e7

Skrevet

Egil er jo et kjempefin navn! Men det er klart at dere må være enige om navnet, så si at det er uaktuelt og finn et dere begge liker. 

Anonymkode: 46195...912

Skrevet

Egil er et flott navn synes jeg, vikingene kommer!

Tror navn som Egil, Knut og Ola er de nye navnene om få år, så da ligger dere i forkant HI

Anonymkode: cbcbc...523

Skrevet
54 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg er 24 år og typen min er 30 år. Jeg personlig synes ikke at Stein-Egil er noe fint navn og i hvert fall ikke på en liten tass, jeg liker ikke så godt tradisjonelle norske navn fordi jeg mener at tradisjonelle norske navn er som regel ikke noe pene navn, også ønsker jeg et navn som også går an og bruke internasjonalt, Og et navn som henger med i tiden.

Anonymkode: 9df28...8ed

Gå for Gilbert, da :D 

Egil er ikke vanskelig å uttale på engelsk, og Skandinavia er poppis for tiden. Ville satset på Egil. Stilig og stødig navn!

Anonymkode: 3ea89...7e7

Skrevet

Hva med en annen løsning? Du velger et førstenavn som du faktisk liker (og mannen din også synes er fint) og så er Egil andrenavnet? Dere må jo ikke bruke andrenavnet til vanlig, og sjansen er ganske stor for at barnet selv vil droppe å bruke det når han blir eldre. 

Anonymkode: 0ddb2...05c

Skrevet
1 time siden, Nyttårs barn skrev:

Dette går nok helt fint, det er bare fint at folk heter forskjellige ting. Svigerinnen min heter Hanna og når hun var liten jente(hun er over 50 nå) så var det et såkalt tantenavn. I dag er det vel et navn som er aktuelt som få.

Kjenner også en Trude som er ca 40 år yngre enn alle andre Truder. Hun har virkelig hatt det vanskelig med navnet sitt hele oppveksten og er ikke noe glad i navnet sitt nå som voksen heller.

Anonymkode: 6ff1c...32d

Skrevet
1 hour ago, Anonym bruker said:

Ja jeg går ikke med på dette. Både Stein og Egil er 2 stygge navn og Stein-Egil er enda verre :fnise: men det er også 2 umoderne navn som ikke hører med tiden, og jeg kan ikke se for meg og kalle barnet mitt for Stein-Egil. Jeg skal overtale han at det kanskje er på tide at han innser at verken Egil eller Stein passer som navn i dagens samfunn.

Jeg er en Oslojente som liker reising og shopping mens han er oppvokst på en gård i Nord-Trøndelag også foretrekker han bilcross og jakt fremfor reising og shopping, også er familien hans veldig konservativ og skeptiske til nye ting også har de en tradisjon innenfor hele familien hans og oppkalle barna etter foreldre eller besteforeldre. Jeg godtar ikke denne tradisjonen eller dette navneforslaget, men jeg skal passe på at jeg ikke sårer ham og hans familie. :smilyblomst:

Anonymkode: 9df28...8ed

Hehe, dere vil ikke overleve som par.

Egil og stein er fine navn. Kanskje ikke sammen.

Men bare kall han Liam og bli ferdig med det. Eller Matheo, Jacob eller de andre 10 på topp navnene.  Som ironisk nok er det motsatte av moderne 

Anonymkode: 797b0...2f4

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Nei jeg måtte bare le når han foreslo dette, haha. Det er en tradisjon i familien hans at de oppkaller barna etter foreldre/besteforeldre, men jeg ønsker ikke at barnet mitt skal hete verken Stein eller Egil og ikke Stein-Egil heller :ler: også vil jeg ikke min skal hete det samme som pappa, det blir liksom bare rart. Jeg skal nok klare og overtale han til et finere og mer moderne navn. :) 

Anonymkode: 9df28...8ed

Det er ikke noen andre navn i slekta hans som passer bedre ? En oldefar eller tippoldefar ?

Anonymkode: 89151...607

Skrevet

Navnene alene er ikke ille syns jeg, men sammen er det katastrofe 😂

Her er navn som Georg, Trygve, Leiv, Reodor begynt å bli vanlig. Så gamle gubbenavn er på vei tilbake ;) 

Anonymkode: 85901...2d7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...