Anonym bruker Skrevet 16. oktober 2018 #1 Skrevet 16. oktober 2018 Min samboer gjennom 12 år har en sønn fra før, vi har 2 felles, han er 13 nå og våres er 8 og 4 år, han er hos oss 50/50. Nydelig gutt, som jeg har vert så heldig og bli kjent med og vert i livet til så lenge. Men over til det jeg reagerer på : farmoren og farfaren spør alltid han om han vil bli med på tur , ligge over og han får flere gaver i julen og bursdag, som er verdt mer enn våre sine, lillesøster på 8 blir veldig lei seg, mens lillebror på 4 reagerer ikke så mye ennå. Hun reagerer mest på at han får ligge over ofte og er med på turer. han har både vert med til Usa , England og syden. Far har prøvd og sagt fra,men får bare til svar at det er synd på han som er skilmissebarn, Moren er også gift på nytt og fått 4 barn til. Overreagerer jeg her,eller har jeg rett ? synes bare veldig synd på datteren vår som blir så lei seg hver gang Anonymkode: 26822...031
Anonym bruker Skrevet 16. oktober 2018 #2 Skrevet 16. oktober 2018 Dette er da moren og faren til samboeren din? Synes det er rart at de behandler hans barn forskjellig. Hadde vært annerledes om det var foreldrene til moren hans. Anonymkode: 73dd7...410
Toneelise Skrevet 16. oktober 2018 #3 Skrevet 16. oktober 2018 24 minutter siden, Anonym bruker skrev: Min samboer gjennom 12 år har en sønn fra før, vi har 2 felles, han er 13 nå og våres er 8 og 4 år, han er hos oss 50/50. Nydelig gutt, som jeg har vert så heldig og bli kjent med og vert i livet til så lenge. Men over til det jeg reagerer på : farmoren og farfaren spør alltid han om han vil bli med på tur , ligge over og han får flere gaver i julen og bursdag, som er verdt mer enn våre sine, lillesøster på 8 blir veldig lei seg, mens lillebror på 4 reagerer ikke så mye ennå. Hun reagerer mest på at han får ligge over ofte og er med på turer. han har både vert med til Usa , England og syden. Far har prøvd og sagt fra,men får bare til svar at det er synd på han som er skilmissebarn, Moren er også gift på nytt og fått 4 barn til. Overreagerer jeg her,eller har jeg rett ? synes bare veldig synd på datteren vår som blir så lei seg hver gang Anonymkode: 26822...031 Det er ikke greit i det hele tatt. Enten får de ta de store barna annen hver gang eller så får dere begynne å si nei når de spør. forskjellsbehandling av besteforeldre er så lavmål som det er mulig å komme.
Anonym bruker Skrevet 16. oktober 2018 #4 Skrevet 16. oktober 2018 3 minutter siden, Toneelise skrev: Det er ikke greit i det hele tatt. Enten får de ta de store barna annen hver gang eller så får dere begynne å si nei når de spør. forskjellsbehandling av besteforeldre er så lavmål som det er mulig å komme. Kanskje det faktisk ER synd på gutten? Foreldrene er skilt, moren har fire nye barn, faren har to. Kanskje besteforeldrene ser at han som den eldste blir satt til side? Anonymkode: 3a4fe...03d
Anonym bruker Skrevet 16. oktober 2018 #5 Skrevet 16. oktober 2018 14 minutter siden, Anonym bruker skrev: Kanskje det faktisk ER synd på gutten? Foreldrene er skilt, moren har fire nye barn, faren har to. Kanskje besteforeldrene ser at han som den eldste blir satt til side? Anonymkode: 3a4fe...03d Det tenkte jeg og, gutten er 1 av 7 søsken, kanskje han trenger litt ekstra oppmerksomhet. Anonymkode: 60115...0fb
Anonym bruker Skrevet 16. oktober 2018 #6 Skrevet 16. oktober 2018 15 minutter siden, Anonym bruker skrev: Kanskje det faktisk ER synd på gutten? Foreldrene er skilt, moren har fire nye barn, faren har to. Kanskje besteforeldrene ser at han som den eldste blir satt til side? Anonymkode: 3a4fe...03d Enig. Men veldig stor forskjell da. Søstern min og jeg ble alltid forskjellsbehandlet av våre foreldre. Jeg fikk et deilig fristed hos farmor, selv om vi hadde en dag hver i uka hos henne. Hun trengte ikke ta meg med på store ferier for det. Det hadde vært urettferdig. Anonymkode: 4c53f...279
Anonym bruker Skrevet 16. oktober 2018 #7 Skrevet 16. oktober 2018 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Kanskje det faktisk ER synd på gutten? Foreldrene er skilt, moren har fire nye barn, faren har to. Kanskje besteforeldrene ser at han som den eldste blir satt til side? Anonymkode: 3a4fe...03d Men hjelper det med materielle ting for den type «synd på»? Kunne de ikke heller feks finne på noe med småsøsken slik at far har alenetid med eldstesønnen? Anonymkode: f0ec3...468
Anonym bruker Skrevet 16. oktober 2018 #8 Skrevet 16. oktober 2018 Slik du fremstiller det ville jeg også reagert. Men her er det dere foreldre som må sette foten ned og si ovenfor besteforeldrene at denne forskjellsbehandlingen ikke er grei. At far har forsøkt å si ifra er litt for pinglete.... Anonymkode: 91baf...7c0
Anonym bruker Skrevet 16. oktober 2018 #9 Skrevet 16. oktober 2018 4 hours ago, Anonym bruker said: Dette er da moren og faren til samboeren din? Synes det er rart at de behandler hans barn forskjellig. Hadde vært annerledes om det var foreldrene til moren hans. Anonymkode: 73dd7...410 Mine foreldre ser på 13åring som sitt eget barnebarn, og de gir likt til alle 3. og de får være med på turer og overnatte når de vil ,mest de 2 elsde da, minsten vil sjelden Anonymkode: 26822...031
Anonym bruker Skrevet 16. oktober 2018 #10 Skrevet 16. oktober 2018 3 hours ago, Toneelise said: Det er ikke greit i det hele tatt. Enten får de ta de store barna annen hver gang eller så får dere begynne å si nei når de spør. forskjellsbehandling av besteforeldre er så lavmål som det er mulig å komme. Nei det er ikke greit, hadde kanskje ikke brydd meg så mye hvis ikke datteren vår hadde reagert så sterkt. Ja får nesten si nei hvis de forsetter og bare spørre han Anonymkode: 26822...031
Anonym bruker Skrevet 16. oktober 2018 #11 Skrevet 16. oktober 2018 3 hours ago, Anonym bruker said: Kanskje det faktisk ER synd på gutten? Foreldrene er skilt, moren har fire nye barn, faren har to. Kanskje besteforeldrene ser at han som den eldste blir satt til side? Anonymkode: 3a4fe...03d er aboslutt ikke synd på han. vi er veldig flinke til og ta med på alt, han får alltid masse alene tid med far, og han og jeg kan se film sammen. Han får masse oppmerksomhet her. og han sier ikke så mye hvordan han har det hos mamman og familien der,men virker som han har det fint da han aldri er sur og lei, veldig blid og flink gutt Anonymkode: 26822...031
Anonym bruker Skrevet 16. oktober 2018 #12 Skrevet 16. oktober 2018 1 time siden, Anonym bruker skrev: Men hjelper det med materielle ting for den type «synd på»? Kunne de ikke heller feks finne på noe med småsøsken slik at far har alenetid med eldstesønnen? Anonymkode: f0ec3...468 Materielle ting? Turer og overnattinger er da ikke materielle ting vel? Anonymkode: 60115...0fb
Anonym bruker Skrevet 16. oktober 2018 #13 Skrevet 16. oktober 2018 1 hour ago, Anonym bruker said: Slik du fremstiller det ville jeg også reagert. Men her er det dere foreldre som må sette foten ned og si ovenfor besteforeldrene at denne forskjellsbehandlingen ikke er grei. At far har forsøkt å si ifra er litt for pinglete.... Anonymkode: 91baf...7c0 Ja skal snakke med dem, men tror jeg får samme svar,men får fortelle hva datteren vår føler og se om de reagerer mer da Anonymkode: 26822...031
Anonym bruker Skrevet 16. oktober 2018 #14 Skrevet 16. oktober 2018 Det kan jo hende at gutten føler seg tilsidesatt, men at han bare deler det med besteforeldrene sine? Be besteforeldrene heller om å forklare for din datter at de ikke gjør noe forskjell på barnebarna og la de gjøre som de vil med gutten. Anonymkode: 6dd1f...597
Superdolly Skrevet 16. oktober 2018 #15 Skrevet 16. oktober 2018 3 minutter siden, Anonym bruker skrev: er aboslutt ikke synd på han. vi er veldig flinke til og ta med på alt, han får alltid masse alene tid med far, og han og jeg kan se film sammen. Han får masse oppmerksomhet her. og han sier ikke så mye hvordan han har det hos mamman og familien der,men virker som han har det fint da han aldri er sur og lei, veldig blid og flink gutt Anonymkode: 26822...031 Jeg synes likevel du skal ta inn over deg at det ikke nødvendigvis er ren idyll å være den som bor 50/50. Den som har to adresser, men ikke et hjem. Den som er på besøk, både hos far og hos mor. Den som alltid er en gjest. Bare se på hvordan du omtaler ham: "Vi er veldig flinke til å ta ham med på alt". Ville du sagt det om dine egne barn, de som bor sammen med mamma og pappa? Nei, det ville du ikke, for de er en naturlig del av familien. Det er ikke han. Og selv om han aldri er sur og er "en blid og flink gutt" så kan det like gjerne være fordi han er en gjest og oppfører seg som det. Det er ganske normalt og vanlig at barn viser vrangsiden hjemme, men er langt mer høflige og blide og greie når de er på besøk hos andre. Det er faktisk ikke nødvendigvis slik at denne gutten synes det var så himmelropende fantastisk å få en stemor og en stefar, seks nye halvsøsken som får bo på en plass med begge sine foreldre, mens han selv skysses hit og dit og alltid er på reisefot. Når det er sagt, så bør selvsagt ikke besteforeldre forskjellsbehandle barnebarn slik at noen blir lei seg og såret. De bør tilstrebe likebehandling, så godt det lar seg gjøre. Så det synes jeg absolutt at du skal få din mann til å ta opp det med dem.
Anonym bruker Skrevet 16. oktober 2018 #16 Skrevet 16. oktober 2018 4 minutes ago, Anonym bruker said: Det kan jo hende at gutten føler seg tilsidesatt, men at han bare deler det med besteforeldrene sine? Be besteforeldrene heller om å forklare for din datter at de ikke gjør noe forskjell på barnebarna og la de gjøre som de vil med gutten. Anonymkode: 6dd1f...597 beklager det er ikke aktuelt. skal ikke gå utover familie livet vårt. og besteforeldrene hadde sagt dette til oss Anonymkode: 26822...031
Anonym bruker Skrevet 16. oktober 2018 #17 Skrevet 16. oktober 2018 2 minutes ago, Superdolly said: Jeg synes likevel du skal ta inn over deg at det ikke nødvendigvis er ren idyll å være den som bor 50/50. Den som har to adresser, men ikke et hjem. Den som er på besøk, både hos far og hos mor. Den som alltid er en gjest. Bare se på hvordan du omtaler ham: "Vi er veldig flinke til å ta ham med på alt". Ville du sagt det om dine egne barn, de som bor sammen med mamma og pappa? Nei, det ville du ikke, for de er en naturlig del av familien. Det er ikke han. Og selv om han aldri er sur og er "en blid og flink gutt" så kan det like gjerne være fordi han er en gjest og oppfører seg som det. Det er ganske normalt og vanlig at barn viser vrangsiden hjemme, men er langt mer høflige og blide og greie når de er på besøk hos andre. Det er faktisk ikke nødvendigvis slik at denne gutten synes det var så himmelropende fantastisk å få en stemor og en stefar, seks nye halvsøsken som får bo på en plass med begge sine foreldre, mens han selv skysses hit og dit og alltid er på reisefot. Når det er sagt, så bør selvsagt ikke besteforeldre forskjellsbehandle barnebarn slik at noen blir lei seg og såret. De bør tilstrebe likebehandling, så godt det lar seg gjøre. Så det synes jeg absolutt at du skal få din mann til å ta opp det med dem. uansett er det ikke riktig at dette går utover datteren vår Anonymkode: 26822...031
Anonym bruker Skrevet 16. oktober 2018 #18 Skrevet 16. oktober 2018 56 minutter siden, Anonym bruker skrev: Ja skal snakke med dem, men tror jeg får samme svar,men får fortelle hva datteren vår føler og se om de reagerer mer da Anonymkode: 26822...031 Poenget wr vel at DERE må være mer tydelige ovenfor besteforeldrene: «Lise reagerer og blir veldig lei seg over at Per får fler og dyrere gaver enn henne. Vi ønsker at dere har en mer bevisst holdning på dette og ikke forskjellsbehandler barnebarna» «Nå har Per overnatter hos dere mange ganger. Neste gang dere vil ha barnebarn på overnatting synes vi det er Lise eller Ola sin tur» Anonymkode: 91baf...7c0
Anonym bruker Skrevet 16. oktober 2018 #19 Skrevet 16. oktober 2018 50 minutter siden, Anonym bruker skrev: uansett er det ikke riktig at dette går utover datteren vår Anonymkode: 26822...031 Du er altså overhodet ikke åpen for noe av det som Superdolly skriver om han sin situasjon. Det er bare deres datter du ser. Anonymkode: 60115...0fb
Anonym bruker Skrevet 16. oktober 2018 #20 Skrevet 16. oktober 2018 Neste gang de spør hadde jeg sagt at det er datteren sin tur. Forskjellsbehandling er ikke greit! Anonymkode: 245c3...730
Anonym bruker Skrevet 16. oktober 2018 #21 Skrevet 16. oktober 2018 Litt enig med Superdolly, besteforeldrene er den eldre generasjon og hvem vet om de ikke ser et og annet som du og guttens foreldre ikke helt gjør. Kanskje ønsker de å kompensere noe for at han har skilte foreldre og kanskje synes de synd på ham. En annen ting er at han som første barnebarn hos dere nok har en helt spesiell posisjon i hjertet til besteforeldrene. Min mor gjør også stor forskjell på mine barn, fordi hun rett og slett ikke klarer å se noe feil eller mangler med eldste, som er gromgutten til mormor og snurrer henne rundt lillefingeren. Anonymkode: da3e0...8d3
Anonym bruker Skrevet 16. oktober 2018 #22 Skrevet 16. oktober 2018 Ikke greit. Her var det likt og det ble bedre når vi ga beskjed om hvordan lillesøster følte seg glemt. Anonymkode: 93ca3...c09
Anonym bruker Skrevet 16. oktober 2018 #23 Skrevet 16. oktober 2018 La nå gutten som må løpe mellom to hjem, som aldri får helt ro, som aldri er 100% en del av en kjernefamilie, som ALLTID går glipp av NOE med familiene sine og mest sannsynlig er den eldste få ha noe helt for aeg selv. Kanskje dette er hans mulighet til å ha noe som er bare hans. Jeg er imot forskjellsbehandling, men realiteten er at han konstant lever med de negative sidene med forskjellsbehandling (han får ikke ha begge foreldrene sine samtidig eller kun ett hjem) så jeg tenker at her retter muligens besteforeldrene opp i det på et vis. Datteren din har allerede fordeler stesønne din ikke har. Hvordan har du tenkt å legge til rette for null forskjellsbehandling i hans liv da? Anonymkode: 0e758...3cb
Anonym bruker Skrevet 16. oktober 2018 #24 Skrevet 16. oktober 2018 31 minutter siden, Anonym bruker skrev: Du er altså overhodet ikke åpen for noe av det som Superdolly skriver om han sin situasjon. Det er bare deres datter du ser. Anonymkode: 60115...0fb Enig Anonymkode: 6dd1f...597
Toneelise Skrevet 17. oktober 2018 #25 Skrevet 17. oktober 2018 5 timer siden, Anonym bruker skrev: Det kan jo hende at gutten føler seg tilsidesatt, men at han bare deler det med besteforeldrene sine? Be besteforeldrene heller om å forklare for din datter at de ikke gjør noe forskjell på barnebarna og la de gjøre som de vil med gutten. Anonymkode: 6dd1f...597 De gjør jo forskjell. Er bare 13 åringen de tar med seg.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå