GĂ„ til innhold

😊Hvilke apper er bra for sprĂ„kutvikling hos barn pĂ„ ca 3Ă„r ?😊


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Har ei jente som jeg Þnsker Ä laste ned en sprÄkapp til. Hun er straks 3Är og sliter med endel uttalelser og ord, forstÄelsen har hun. Ønsker Ä laste ned en norsk app hvor det er bilder og hvor de sier ordet «bil» til bilen. Det kan ogsÄ vÊre en app ala «hvor er bilen» hvor hun mÄ trykke pÄ riktig bilde.

 

noen anbefalinger? Ja vi leser for henne, vi snakker mye med henne osv.

Anonymkode: f63bf...5d4

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Fortsetter under...

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Apper? Apper? Du kÞdder. SprÄk gjennom apper? Herre min.

Anonymkode: 38004...96f

Til Og med i barnehager brukes  dette  . Vi fikk ett brev fra barnehagen pĂ„ hvilke apper de anbefalte. NĂ„ har vi flyttet og fĂ„tt ny iPad. Bare Ă„ henge med i moderne tider😊

 

hi. 

Anonymkode: f63bf...5d4

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

53 minutter siden, gale damen skrev:

Jeg sier som hun over.. snakk med ungen!

 

Hvis du leser innlegget sÄ stÄr det at vi snakker med ungen. Det stÄr spesifikt for Ä unngÄ svar som dette. Har dere ikke tips til apper sÄ lag ett eget innlegg om hun grusomme mammaen som vil ha sprÄkapp.

 

hi

Anonymkode: f63bf...5d4

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Annonse

Les mer. Syng. Snakk. Pen og les. GĂ„ tur og pen og prat. Det er ikke en app du trenger. Det er egen innsats.

Anonymkode: 38004...96f

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Les mer. Syng. Snakk. Pen og les. GĂ„ tur og pen og prat. Det er ikke en app du trenger. Det er egen innsats.

Anonymkode: 38004...96f

Pek

Anonymkode: 38004...96f

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Ingen app kan erstatte deg! (Eller far, mormor, tante, nabo osv...) Snakk og fortell hva dere ser, syng, fortell historier og vurder evt tegn til tale som stĂžtte. Hilsen pedagog

Anonymkode: 4b36d...20e

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

12 minutter siden, Anonym bruker skrev:

En app som heter app for smĂ„ barn 😀 akkurat det du beskriver 🙂

Anonymkode: f4db9...e48

Takk for at du svarer pÄ spm. Da skal jeg sjekke den ut.

 

dere andre, tror dere jeg ikke leser, snakker, peker, repeterer, synger osv? Jeg har flere barn sÄ er ikke ny pÄ denne fronten. Jeg sier ikke «gi meg en app sÄ jeg kan slutte Ä snakke med barnet». Les teksten og svar pÄ spm!!!!!

Anonymkode: f63bf...5d4

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Takk for at du svarer pÄ spm. Da skal jeg sjekke den ut.

 

dere andre, tror dere jeg ikke leser, snakker, peker, repeterer, synger osv? Jeg har flere barn sÄ er ikke ny pÄ denne fronten. Jeg sier ikke «gi meg en app sÄ jeg kan slutte Ä snakke med barnet». Les teksten og svar pÄ spm!!!!!

Anonymkode: f63bf...5d4

Slutt Ä skrike til folk. Det eneste grunnlaget for Ä sette bort jobben til en maskin er latskap og unnasluntring. 

Anonymkode: 38004...96f

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Slutt Ä skrike til folk. Det eneste grunnlaget for Ä sette bort jobben til en maskin er latskap og unnasluntring. 

Anonymkode: 38004...96f

Latterlig kommentar!

Anonymkode: f63bf...5d4

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Annonse

Jeg kan ikke hjelpe deg men vil si at  du er bra mamma som prĂžver Ă„ hjelpe barnet ditt😍😍 ikke hĂžr pĂ„ de gale damer her 

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Ingen app kan erstatte deg! (Eller far, mormor, tante, nabo osv...) Snakk og fortell hva dere ser, syng, fortell historier og vurder evt tegn til tale som stĂžtte. Hilsen pedagog

Anonymkode: 4b36d...20e

Nei, men en app kan stimulere til lĂŠring, den kan stimulere sanser og inntrykk. Det er ikke noe i veien for Ă„ bruke en app i tillegg til de andre tingene mor gjĂžr

Hilsen en smÄbarnspedagog

Anonymkode: 4433b...b85

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

45 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Slutt Ä skrike til folk. Det eneste grunnlaget for Ä sette bort jobben til en maskin er latskap og unnasluntring. 

Anonymkode: 38004...96f

Hun skriker ikke, nÄ mÄ dere slutte Ä sable ned hi bare fordi dere ikke er enig med henne

Anonymkode: 4433b...b85

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

12 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nei, men en app kan stimulere til lĂŠring, den kan stimulere sanser og inntrykk. Det er ikke noe i veien for Ă„ bruke en app i tillegg til de andre tingene mor gjĂžr

Hilsen en smÄbarnspedagog

Anonymkode: 4433b...b85

Hvor mye kan du egentlig om akkurat det? En app er et substitutt. At dere bruker dem i bhg bÞr vÊre kun fordi dere er for fÄ ansatte. Det er nemlig slik at sprÄkevne er spesifikt menneskelig og lÊres best av mennesker, fordi kun mennesker har et ubegrenset produktivt sprÄksenter.

Anonymkode: 38004...96f

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvor mye kan du egentlig om akkurat det? En app er et substitutt. At dere bruker dem i bhg bÞr vÊre kun fordi dere er for fÄ ansatte. Det er nemlig slik at sprÄkevne er spesifikt menneskelig og lÊres best av mennesker, fordi kun mennesker har et ubegrenset produktivt sprÄksenter.

Anonymkode: 38004...96f

Vi bruker ikke det i barnehage, jeg sa aldri det

Anonymkode: 4433b...b85

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

3 Äringer bÞr ikke bruke iPad, hvorfor i all verden skal de det? Hun kommer ikke til Ä lÊre sprÄk bedre av en iPad. Hvor mye tid har du tenkt hun skal bruke der?

 

ja du prater til henne, men prater du «riktig» til henne? Spill brettspill: memory, Lotto, les bÞker (ja du leser, men helt Êrlig hvor ofte i hverdagen?), pekebÞker vil vÊre mye bedre enn en app, gÄ turer, bak og prat om ting.

Anonymkode: abd8a...1a6

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Her var det mange meninger fra foreldre som ikke har barn med sprÄkvansker.  App for smÄbarn er fin. En som heter fÞrste ord har det du leter etter. Det er samme hvor mye man prater og leser og opplever som dere pÄstÄr at man bare mÄ gjÞre mer av, det er kjekt med et avbrekk nÄr man repeterer og gjentar seg selv hele dagen. Hver dag Är ut og Är inn...

Anonymkode: 6b099...082

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Min gutt pĂ„ fire gĂ„r til logoped pĂ„ grunn av sprĂ„kvansker pga nedsatt hĂžrsel. Hun anbefalte oss Ă„ bruke appen "Talking bo". Den er lagd av logopeder og der jobber du med de spesifikke lydene barnet sliter med. Der er memory, speil som barnet kan se munnen nĂ„r det prater, rimord, lytteĂžvelser, artikulasjon++ Det negative er at appen koster 99kr, men det var vel investerte penger for oss😊👍

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

3 minutter siden, Miamaria skrev:

Min gutt pĂ„ fire gĂ„r til logoped pĂ„ grunn av sprĂ„kvansker pga nedsatt hĂžrsel. Hun anbefalte oss Ă„ bruke appen "Talking bo". Den er lagd av logopeder og der jobber du med de spesifikke lydene barnet sliter med. Der er memory, speil som barnet kan se munnen nĂ„r det prater, rimord, lytteĂžvelser, artikulasjon++ Det negative er at appen koster 99kr, men det var vel investerte penger for oss😊👍

Dvs alt barnet naturlig fÄr gjennom Ä snakke med et menneske, bare med den fremmedgjÞrende distansen av en skjerm.

Anonymkode: 38004...96f

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Det er sÄ tydelig at de fleste som svarer ikke har peiling pÄ sprÄkvansker. Ja, for de fleste barn er det nok Ä hÞre andre mennesker snakke, sÄ lÊrer de seg Ä snakke.

Barn med ulike sprÄkvansker trenger faktisk noe annet.

Barn med sprÄkvansker kan sammenliknes med voksne som skal lÊre et nytt sprÄk. For de fleste er det ikke nok Ä bare oppholde seg i et annet land i 2-3 Är, de mÄ aktivt lÊre seg ord og setningsoppbygging.

Appene som brukes til dette formÄlet er digitaliserte og interaktive bÞker. Det er ikke akkurat Barbie-spill. Denne frykten for digitale medier minner meg om frykten for TV i sin tid. Ble vi halvblinde, sluttet vi Ä lese bÞker?

Anonymkode: 315ab...3c4

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Herregud sÄ bedritne noen av dere er. Enkle damer som ikke evner Ä se nyanser i livet. Jeg blir flau.

Lykke til med treÄringen din, HI. Min femÄring mangler noen lyder, og vi har begynt hos logoped nÄ, der vi fikk anbefalt en bestemt app som en del av arbeidet. Bare husk én ting (dette er bare ment som et vennlig innspill): Hun er bare tre. Mye er innenfor normalen hos treÄringer (uten at jeg vet akkurat hva ditt barn sliter med).

Anonymkode: 36c1e...a76

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er sÄ tydelig at de fleste som svarer ikke har peiling pÄ sprÄkvansker. Ja, for de fleste barn er det nok Ä hÞre andre mennesker snakke, sÄ lÊrer de seg Ä snakke.

Barn med ulike sprÄkvansker trenger faktisk noe annet.

Barn med sprÄkvansker kan sammenliknes med voksne som skal lÊre et nytt sprÄk. For de fleste er det ikke nok Ä bare oppholde seg i et annet land i 2-3 Är, de mÄ aktivt lÊre seg ord og setningsoppbygging.

Appene som brukes til dette formÄlet er digitaliserte og interaktive bÞker. Det er ikke akkurat Barbie-spill. Denne frykten for digitale medier minner meg om frykten for TV i sin tid. Ble vi halvblinde, sluttet vi Ä lese bÞker?

Anonymkode: 315ab...3c4

Dette er det reneste tull. En interaktiv app er aldri mer interaktiv enn en person. Dermed er vi tilbake der vi startet: en app er et svakt substitutt for en interessert forelder som faktisk bruker sprÄk til alt det som liksom skal vÊre appens fortreffelighet: lese, leke, synge, prate, rime, lytte ut like lyder, bygge samme ord og setningselementer, spÞrre og svare, benytte gjenstander, peking og gjenkjenning, legge bevegelser pÄ lÊringen, osv osv.

Anonymkode: 38004...96f

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Opprett en konto eller logg inn for Ă„ kommentere

Du mÄ vÊre et medlem for Ä kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt Ă„ melde seg inn for Ă„ starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nÄ
×
×
  • Opprett ny...