GÃ¥ til innhold

😊Hvilke apper er bra for språkutvikling hos barn på ca 3år ?😊


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

24 minutes ago, Anonym bruker said:

Dette er det reneste tull. En interaktiv app er aldri mer interaktiv enn en person. Dermed er vi tilbake der vi startet: en app er et svakt substitutt for en interessert forelder som faktisk bruker språk til alt det som liksom skal være appens fortreffelighet: lese, leke, synge, prate, rime, lytte ut like lyder, bygge samme ord og setningselementer, spørre og svare, benytte gjenstander, peking og gjenkjenning, legge bevegelser på læringen, osv osv.

Anonymkode: 38004...96f

Du kan jo mene det er tull. Og vite bedre enn utdannede logopeder, men det gjør det ikke mer sant for det. 

Apper er ikke et substitutt, men et tillegg. Det er ikke slik at barn med språkvansker har sløve foreldre som parkerer barn foran en tv/iPad.. 

Anonymkode: 315ab...3c4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

44 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er så tydelig at de fleste som svarer ikke har peiling på språkvansker. Ja, for de fleste barn er det nok å høre andre mennesker snakke, så lærer de seg å snakke.

Barn med ulike språkvansker trenger faktisk noe annet.

Barn med språkvansker kan sammenliknes med voksne som skal lære et nytt språk. For de fleste er det ikke nok å bare oppholde seg i et annet land i 2-3 år, de må aktivt lære seg ord og setningsoppbygging.

Appene som brukes til dette formålet er digitaliserte og interaktive bøker. Det er ikke akkurat Barbie-spill. Denne frykten for digitale medier minner meg om frykten for TV i sin tid. Ble vi halvblinde, sluttet vi å lese bøker?

Anonymkode: 315ab...3c4

Bare til et siste...

Ble vi halvblinde av mye skjermen, ja, mange er det.

Sluttet vi å lese bøker, ja, boklesingen er kraftig redusert.

 

Anonymkode: bbfeb...caa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutes ago, Anonym bruker said:

Bare til et siste...

Ble vi halvblinde av mye skjermen, ja, mange er det.

Sluttet vi å lese bøker, ja, boklesingen er kraftig redusert.

 

Anonymkode: bbfeb...caa

Vet du hva...jeg blir litt provosert av denne tråden.

Jeg er ikke logoped selv, men jobber tett sammen med logopeder med familier hvor barn (blant annet) har språkvansker.

Veldig mange av disse foreldrene forteller om tilkortetfølelse og skam for at barna deres snakker lite. Jeg har hatt lærerforeldre som gråt for at barnet deres ikke snakket rent ved 5 år. Og du kan være sikker på at de har lest og snakket, og synget og lest bøker.

Barn med språkvansker er mindre interessert i bøker enn andre barn. Logisk nok siden de forstår mindre av innholdet.

Å være motstander av et hjelpemiddel som BARN elsker og gjerne vil bruke er høl i huet. Så får heller noen voksne svelge sine prinsipper og leve i 2018.

Det er så mye feilslått pedagogikk som virkelig ødelegger for barn med vansker. Et annet eksempel er at "alle" barn må skrive for hånd. Pc har virkelig vært redningen for mange med dysleksi, men den dag i dag motarbeides pc-bruk av diverse konservative voksne 

Anonymkode: 315ab...3c4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Vet du hva...jeg blir litt provosert av denne tråden.

Jeg er ikke logoped selv, men jobber tett sammen med logopeder med familier hvor barn (blant annet) har språkvansker.

Veldig mange av disse foreldrene forteller om tilkortetfølelse og skam for at barna deres snakker lite. Jeg har hatt lærerforeldre som gråt for at barnet deres ikke snakket rent ved 5 år. Og du kan være sikker på at de har lest og snakket, og synget og lest bøker.

Barn med språkvansker er mindre interessert i bøker enn andre barn. Logisk nok siden de forstår mindre av innholdet.

Å være motstander av et hjelpemiddel som BARN elsker og gjerne vil bruke er høl i huet. Så får heller noen voksne svelge sine prinsipper og leve i 2018.

Det er så mye feilslått pedagogikk som virkelig ødelegger for barn med vansker. Et annet eksempel er at "alle" barn må skrive for hånd. Pc har virkelig vært redningen for mange med dysleksi, men den dag i dag motarbeides pc-bruk av diverse konservative voksne 

Anonymkode: 315ab...3c4

De har synget, altså?

Anonymkode: 38004...96f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 hours ago, Anonym bruker said:

Har ei jente som jeg ønsker å laste ned en språkapp til. Hun er straks 3år og sliter med endel uttalelser og ord, forståelsen har hun. Ønsker å laste ned en norsk app hvor det er bilder og hvor de sier ordet «bil» til bilen. Det kan også være en app ala «hvor er bilen» hvor hun må trykke på riktig bilde.

 

noen anbefalinger? Ja vi leser for henne, vi snakker mye med henne osv.

Anonymkode: f63bf...5d4

dette bør du ikke stresse med, dette gjør barnet mer usikkert

Anonymkode: 0deac...736

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutes ago, Anonym bruker said:

De har synget, altså?

Anonymkode: 38004...96f

Y og u ligger rett ved siden av hverandre. Og det var det eneste du ville kommentere fra innlegget, saklig.

Anonymkode: 315ab...3c4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

24 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Y og u ligger rett ved siden av hverandre. Og det var det eneste du ville kommentere fra innlegget, saklig.

Anonymkode: 315ab...3c4

Du kan ikke forvente mer av disse lavpannede menneskene.

Anonymkode: 36c1e...a76

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TAKK til alle dere som svarte meg på det jeg spurte om! Dere andre har tydeligvis ikke barn med språkvansker. Jeg har lagret alle svarene til dere som har svart og linket til apper. Disse vil jeg sjekke ut snarlig.

 

takk.

 

hi

Anonymkode: f63bf...5d4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til Hi,

 

For mange dumminger her inne, nesten ikke mulig å stille et spørsmål uten å bli overøst med idioti.  De tror at Ipaden er til barnet og at barnet skal lese. De skjønner ikke engang at det er du som skal bruke den. 

Anonymkode: 90ba7...f52

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Anonym bruker skrev:

Herregud så bedritne noen av dere er. Enkle damer som ikke evner å se nyanser i livet. Jeg blir flau.

Lykke til med treåringen din, HI. Min femåring mangler noen lyder, og vi har begynt hos logoped nå, der vi fikk anbefalt en bestemt app som en del av arbeidet. Bare husk én ting (dette er bare ment som et vennlig innspill): Hun er bare tre. Mye er innenfor normalen hos treåringer (uten at jeg vet akkurat hva ditt barn sliter med).

Anonymkode: 36c1e...a76

Hei. Vi har også en snart 5 åring som strever med bla k og g. Hvilken lyder strever din med og hva heter evt appen dere bruker?

Anonymkode: d3538...f7b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Anonym bruker skrev:

Dette er det reneste tull. En interaktiv app er aldri mer interaktiv enn en person. Dermed er vi tilbake der vi startet: en app er et svakt substitutt for en interessert forelder som faktisk bruker språk til alt det som liksom skal være appens fortreffelighet: lese, leke, synge, prate, rime, lytte ut like lyder, bygge samme ord og setningselementer, spørre og svare, benytte gjenstander, peking og gjenkjenning, legge bevegelser på læringen, osv osv.

Anonymkode: 38004...96f

Du har veldig mange meninger om dette, men har du noen faglig bakgrunn utover dine personlige meninger?

Anonymkode: 4433b...b85

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...