Gå til innhold

Inspirert! Kan fastlege bli tiltrukket av pasient?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Gjest Aprikos Syltetøy

Mulig jeg skrev som anonym da, men jeg hadde en liknende tråd her om dagen ifm retningslinjer på det, og rutiner de må følge om dette oppstår. Jeg fikk mange fine oppklarende svar der av helsepersonell :)

Har ikke linken nå, men den er vel rundt 2-3 uker gammel tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

8 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hva mener du med maktbalansen? 

Han fulgte meg opp gjennom et svangerskap, ikke annet. De etiske reglene går under alt, inkludert et svangerskaps relatere grunne også? 

Det er strengt forbudt rundt psykiske tilstander. Også langvarige lege-pasient forhold. Jeg leverte urinprøve, thats it. Blodprøver, glukosetest og. Hadde bare vært gøy å høre om det har hendt noen at de har blitt sammen med sin tidligere lege. Vi er jo alle helt normale mennesker som kan finne kjærligheten hvor som helst. 

Anonymkode: 3470d...29e

Og legen er selvfølgelig også et helt normalt menneske som kan finne kjærligheten hvor som helst - bortsett fra i relasjon til pasienter og tidligere pasienter. For alle profesjonelle er det off limit. Han drømmer neppe om deg på samme måte som du drømmer om ham. Beklager. 

Anonymkode: 7a224...e1f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Og legen er selvfølgelig også et helt normalt menneske som kan finne kjærligheten hvor som helst - bortsett fra i relasjon til pasienter og tidligere pasienter. For alle profesjonelle er det off limit. Han drømmer neppe om deg på samme måte som du drømmer om ham. Beklager. 

Anonymkode: 7a224...e1f

Men følelser kan vel være like vanskelig for leger å styre? Skjønner man setter frem en vegg ift pasientene sine. Men når et avsluttet lege og pasient forhold er temaet, så kan vel mulighetene være til stedet? Noen avslutter lege-pasient forholdet nettopp fordi det har oppstått følelser. 

Anonymkode: 3470d...29e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Men jeg har så inderlig lyst å sende han en snap😄🙈 Har han i lista. Han har ikke lagt til meg, vel og merke. Sist jeg sendte åpnet han den. Huff, jeg klarer aldri å glemme denne mannen! 

Anonymkode: 3470d...29e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 30.1.2019 den 10.09, Aprikos Syltetøy skrev:

Mulig jeg skrev som anonym da, men jeg hadde en liknende tråd her om dagen ifm retningslinjer på det, og rutiner de må følge om dette oppstår. Jeg fikk mange fine oppklarende svar der av helsepersonell :)

Har ikke linken nå, men den er vel rundt 2-3 uker gammel tror jeg.

Har du funnet linken? 

Anonymkode: 874f2...b56

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 30.1.2019 den 23.15, Anonym bruker skrev:

Men følelser kan vel være like vanskelig for leger å styre? Skjønner man setter frem en vegg ift pasientene sine. Men når et avsluttet lege og pasient forhold er temaet, så kan vel mulighetene være til stedet? Noen avslutter lege-pasient forholdet nettopp fordi det har oppstått følelser. 

Anonymkode: 3470d...29e

Enig 

Anonymkode: 874f2...b56

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

23 timer siden, Anonym bruker skrev:

Tusen takk!

Anonymkode: 874f2...b56

Leste også den linken. Nyttig å få med seg. Det er tydelig et tema som idag er blitt veldig tabubelagt pga makten legen har ovenfor pasienten. 

Jeg selv måtte avslutte hos min lege fordi følelsene mine ble for store for han. Det høres sikkert veldig stusselig ut, men jeg ble faktisk forelsket i han i svangerskapet. Alt kan skje. Nå lengter jeg bare etter å se han, siden han også sluttet på legekontoret og skiftet jobb i en høyere stilling etter jeg sluttet. Hvordan er det hvis jeg nå møter han igjen, hele 3år etter? Vil det være straffbart å innlede et forhold med han da? Nå skjer nok ikke det. Bare lurer:)  

Anonymkode: 3470d...29e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
På 15.10.2018 den 10.20, Anonym bruker skrev:

Jeg kjenner en lege som har blitt sammen med sin pasient. Han mistet legebevilningen sin, jobber som noe annet i dag. Han sier at det var verdt det. 

Anonymkode: 0845d...8a7

Jeg hadde en lege/vikarlege som nå er å se på nrk. Han er lege for en team på tv'en, uten å gå inn i detaljer for å røpe noe mer. 

Er det lov for tidligere pasienter å innlede noe med han? Da han ikke er fastlege lengre.  

Anonymkode: 3470d...29e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Er det sant?

Trodde det var skikkelig strenge regler rundt dette, selv etter endt lege-pasient oppholdet. Spes nå som han er en livsviktig jobb, stor jobb som nok mange beundrer han for. 

Ja okei, så får vi håpe vi treffes igjen da! Hadde jo vært magisk å sett den mannen igjen😏😏

 

Anonymkode: 3470d...29e

Tviler på at han ville synes det var så magisk, snarere et mareritt

Anonymkode: 7a454...060

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Tviler på at han ville synes det var så magisk, snarere et mareritt

Anonymkode: 7a454...060

Haha, hvis du jeg var en pasient som var masete og innpåsliten, tar du feil. 

Et du kanskje en av de frustrerte legefruene her som ikke tåler at pasienter får følelse for legen sin? 

Når det er sagt, så er det helt naturlig for leger å oppleve dette. De oppfører seg profesjonellt, å yter samme prestasjon til alle pasienter. Det skal noe til for at man blir et mareritt en lege. Han var takknemlig for å ha meg som pasient, jeg var gravid og hans "prøvekanin", som han den gang nevnte. 

Ingen vits å komme med usaklige kommentarer bare fordi du ikke liker det. 

Anonymkode: 3470d...29e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
På 14.10.2018 den 22.04, Anonym bruker skrev:

Kan fastlege bli tiltrukket av en pasient? Er dette noe man kan lære seg til å ikke bli, virkelig? Tenker det å bli tiltrukket av både det personlige og utseende?? 

(Inspirert fra et svar fra den andre tråden)). 🙂

Anonymkode: 874f2...b56

Helt klart!:)

Anonymkode: 3470d...29e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...