Gå til innhold

Hva tenker du om dette? Barnehageplass

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har fått en liten baby og skal være hjemme med han og lurer på å si opp plassen til storebror. Storebror er 19 mnd. Jeg er jo hjemme likevel.

Er det vanskelig å få plass til han om 1 år? 

Anonymkode: 78dfd...603

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Han har jo bare godt av å være litt i barnehagen 9-15, 3-4 dager i uka er jo perfekt . Får du og baby slappet av litt og storebror lekt litt 

Anonymkode: 0121c...18f

Skrevet

Kommer helt ann på barnet ditt det. Dersom du har funnet en god barnehage med trygge voksne og barnet ditt trives der bør du selvsagt ikke ta han bort fra vennnene sine og de gode voksne.

Dersom han ikke trives så kan er det en kanskje Ok å ta ham ut. Umulig å vite om du får plass igjen til høsten. Det kan ingen garantere. 

Anonymkode: 604f4...22b

Skrevet

Han har vel krav på plass når han er over et år, så det burde vel gå bra. Sjekk med barnehagen han går i eventuelt kommunen - de gir sikkert et bedre svar enn meningsytringer herfra.

Anonymkode: ab538...07f

Skrevet
13 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Han har vel krav på plass når han er over et år, så det burde vel gå bra. Sjekk med barnehagen han går i eventuelt kommunen - de gir sikkert et bedre svar enn meningsytringer herfra.

Hvorfor sprer du feilinformasjon?

Rett til barnehageplass gjelder kun det året barnet er ett år. Benytter man ikke plassen, eller sier den opp, bortfaller retten. 

https://www.regjeringen.no/no/tema/familie-og-barn/barnehager/innsikt/Rett-til-barnehageplass/id2344761/

Anonymkode: 9302a...1d3

Skrevet
33 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nei, det har han ikke

Anonymkode: ebc7a...5cd

Skrevet

Jeg ville aldri tatt ut storebror fra barnehagen. Han har vel vennene sine der og det absolutt ikke han synes det er noe kjekt hjemme med deg og babyen. Hva om babyen er veldig krevende og du kanskje har nok med å ta deg av den. Kanskje lurere med kortere dager i barnehagen for storebror og heller litt mer fri innimellom.

Anonymkode: 17abb...4c6

Skrevet

Tusen takk for svar og innspill. Storebror har gått i barnehagen i ca 2 mnd så han har ikke blitt helt etablert seg sånn voldsomt der enda. Jeg ønsker jo at han skal få lov å leke og kose seg i bhg. Men vi sparer jo utrolig mye penger ved å ha han hjemme. Pluss vi kan motta kontantstøtte... Men gutten er veldig aktiv og kjeder seg en del hjemme. Blir så usikker...

Hi

Skrevet

Du kjenne ditt barn. Hos oss hadde det ikke gått med fulltid hjemme. Eldste hadde et enormt energibehov og utforskerbehov. Jeg hadde ikke klart å dekke det med en liten en også.  Hadde nok gått for halvtid i BHG. Nå har hun trivdes godt i barnehage. 

Anonymkode: dbdda...d10

Skrevet

Eldste mi var hjemme når lillesøster ble født. Hadde hun gått i barnehage før lillesøste kom så hadde jeg aldri tatt henne ut, da hadde det vært bedre med kortere dager og noen fridager innimellom. Nå var storesøster en som underholdt seg selv, så hun kjedet seg ikke selv om jeg var kjedelig og matet lillesøster og gjorde husting. Vi gjorde mye sammen, men hadde hun vært en unge jeg måtte underholde så hadde det ikke gått tror jeg. 

Jeg var heldig som kunne jobbe og ha ungene lenge hjemme når de var små. Med besteforeldre, tante og onkel rett rundt hjørnet så gikk turnusjobb og unger fint opp. Min søster fikk også barn når mine var små, så da passet vi hverandres barn slik at vi kunne jobbe og kose oss masse med ungene. Jeg vet jeg var heldig og ungene var veldig snille og greie. 

Anonymkode: 3b376...4ab

Skrevet
9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Eldste mi var hjemme når lillesøster ble født. Hadde hun gått i barnehage før lillesøste kom så hadde jeg aldri tatt henne ut, da hadde det vært bedre med kortere dager og noen fridager innimellom. Nå var storesøster en som underholdt seg selv, så hun kjedet seg ikke selv om jeg var kjedelig og matet lillesøster og gjorde husting. Vi gjorde mye sammen, men hadde hun vært en unge jeg måtte underholde så hadde det ikke gått tror jeg. 

Jeg var heldig som kunne jobbe og ha ungene lenge hjemme når de var små. Med besteforeldre, tante og onkel rett rundt hjørnet så gikk turnusjobb og unger fint opp. Min søster fikk også barn når mine var små, så da passet vi hverandres barn slik at vi kunne jobbe og kose oss masse med ungene. Jeg vet jeg var heldig og ungene var veldig snille og greie. 

Anonymkode: 3b376...4ab

Det hørtes koselig ut 💕

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Jeg ville aldri tatt ut storebror fra barnehagen. Han har vel vennene sine der og det absolutt ikke han synes det er noe kjekt hjemme med deg og babyen. Hva om babyen er veldig krevende og du kanskje har nok med å ta deg av den. Kanskje lurere med kortere dager i barnehagen for storebror og heller litt mer fri innimellom.

Anonymkode: 17abb...4c6

Altså. Det er kun det siste tiåret det er vanlig å ha barn i barnehagen selv om mor er hjemme. 

En toåring har det selvsagt helt topp hjemme med mamma og lillesøster/bror! 

Jeg hadde søkt permisjon fra bhg. Hvorfor skal man betale andre for å ta seg av ungen når man har anledning selv?

Anonymkode: df1ab...356

Skrevet

Synes det er litt egoistisk å ta han ut av barnehagen for å spare penger, jeg skjønner tanken, men allikevel ikke.  Du kan aldri klare å aktivisere han på samme måte som de Gjør  i barnehagen.  I tillegg så vil du ikke få den samme tiden med babyen når du har en på halvannet år i tillegg. Jeg ville gått for kortere dager og fri innimellom. 

Anonymkode: bcc50...18c

Skrevet

Nei nei nei. Jeg syns det høres veldig dumt ut å ta han ut av bhg 🙁 Syns ikke det er til barnets beste men. Han er jo vant til å være i bhg sammen med venner og leke. La han dra fra 9-15 Da vel. Så får han med seg samling og frukt.

Jeg personlig hadde ikke hatt hjerte til å ta barnet mitt som er like stort som ditt ut av bhg altså. 

Anonymkode: 5ac37...61b

Skrevet

Jeg hadde gått for korte dager og hatt lav terskel for fridager, en dag i uka minst.

Har selv barn med 1,5 år mellom, og eldste var i barnehagen da jeg var hjemme med yngste. Men hadde selvfølgelig korte dager og en del fridager. Var aldri i barnehagen om hun var litt forkjølet o.l. heller.

Anonymkode: 36b50...058

Skrevet

Hvis du har gode alternativer for å aktivisere han, som andre du besøker med barn, eller som vi gjorde, gikk i åpen barnehage. Hvis ikke så ville jeg hatt han korte dager i bhg. Det er egentlig ikke strengt tatt så nødvendig at de er sosiale hele tiden, som noen tror. Når de er så små, er familien nok 😊 Lykke til i valget.

Anonymkode: 7570f...580

Skrevet

Jeg hadde min 3 åring i bhg. Korte dager (9.30-14) og nesten en gang i uka hadde han fri. Han koste seg og vi koste oss. 

Anonymkode: 589fd...00b

Skrevet

Nei heller korte dager og fri inni mellom, det er krevende og ha baby i hus så du vet aldri når du kommer til og angre og da kanskje ikke få plassen tilbake, pluss at nå har du søskenprioritet i bhg.

Skrevet

Problemet er at eldste går på skole og jeg må ut med alle 3 barna tidlig og da orker jeg ikke å reise hjem for å bli hjemme i en halvtime for så å reise i barnehagen med mellomste... Og samme på ettermiddagen... må hente eldste i 3-4 tiden 

Og er synd kommunen ikke tilbyr halv plass 😔😔

Hi

Skrevet

Du kan jo ta ut barnehagebarnet og prøve hvordan det fungerer. Klart det kan være koselig å ha ham hjemme sammen med baby, men en toåring trenger jo også mer stimulans og at det skjer noe. 

Om motivasjonen kun ligger i økonomi, ville jeg tenkt meg mer om.

Skrevet
9 timer siden, Anonym bruker skrev:

Problemet er at eldste går på skole og jeg må ut med alle 3 barna tidlig og da orker jeg ikke å reise hjem for å bli hjemme i en halvtime for så å reise i barnehagen med mellomste... Og samme på ettermiddagen... må hente eldste i 3-4 tiden 

Hi

Er du alene med de?

Men hvorfor må du levere eldste først, hjem også levere mellomste?

Eldste går på skole, da leverer du/slipper av den først, så leverer du mellomste i bhg. Ved henting tar du mellomste først også plukker opp eldste på samme turen. Den har vel ikke skole til 3-4 tiden?

Hvis du synes det er dyrt og mye styr nå, hvordan skal det da gå når du skal levere 3 og jobbe? Da har du også to i bhg å betale for.

Anonymkode: 0d907...a7b

Skrevet

Om du tror du har energi til det - ja! Ta han ut.

En på 19 mnd fra en normalt oppegående familie har ikke behov for barnehage når en forelder er hjemme. Det er et konstruert behov av samfunnet for å dekke behovene til barn fra mindre oppegående foreldre. 

Klart det er mindre stress for deg om han er i barnehage. Men du gir barnet ditt en kjempegave om han får være hjemme.

Har enda ikke møtt en barnehagepedagog som mener barn under 2-2,5 år har det bedre i bhg enn hjemme.

Anonymkode: d4f2a...aca

Skrevet
10 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hi

Jeg har fire barn så jeg skjønner hva du mener, men hvorfor gjør du det så vanskelig?

Da jeg var hjemme med yngste gikk vi fulgte vi først eldste til skolen, gikk videre til barnehagen så de to mellomste kom dit mellom halv ni og ni. Så hadde vi samme runden igjen i tretiden, tre dager i uken (eldste hadde halv plass på sfo pga det sosiale) og i ett-to tiden de dagene det ikke var sfo.

Vi er ganske heldig som har alt i gangavstand da, så jeg gikk til fots på denne runden med barnevogn. Frisk luft til alle :)

Anonymkode: 36b50...058

Skrevet

hvorfor skal elsdemann ikke være i bhg? det er tull,men han trenger jo ikke være så lenge, for eksempel fra 10-14 som er kjernetid

Anonymkode: efea0...6d1

Skrevet

Jeg foreslår at du gir eldstemann en uke fri i Bhg. Så går du kjent på hvordan hverdagen din blir om du tar han ut.

Anonymkode: d56f7...746

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...