Gå til innhold

Erna ber oss føde flere barn

Anbefalte innlegg

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det heter likestilling og det er noe feminister burde slå opp. Dere får all verdens tid til å komme dere etter fødsel. Fødsel er ingen sykdom og det går da bra med de aller fleste. Hva er det med denne jævla særbehandlingen dere vil ha? Mor er bare primær omsorgsperson dersom far ikke får permisjon og får muligheten til å være noe annet enn, kelner, kokk, sjåfør i heimen. Måtte du selv halte inn på jobb, revnet fra topp til tå, blødende og trengte egentlig mer perm? 

Kvinner får den første delen av permisjonen, dere grafser til dere fellesperioden og far tar siste del. Hva er problemet? Barn som ikke har fedre i permisjon klarer seg langt dårligere i livet på alle målbare områder. Skilsmisse, kriminalitet, narkotika, utdannelse og 20 andre ting jeg ikke husker. Kanskje prioritere det som er best for barna og ikke kvinner. Bare en idé.  

Anonymkode: 76c90...def

BARNET skal være i fokus. Ikke likestilling mellom kvinner og menn. Så lenge biologien er ulik, er vi ulike. 

Anonymkode: f8b77...01e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tar med eksterne lenker, da egenerfaring ikke er viktig. Pussig at du derfor drar frem det at jeg ikke har ammet som et argument. Skal vi eller skal vi ikke ta med egne erfaringer? 

Her. kan du lese om at dagens anbefaling på 6 måneders fullamming ble videreført , selv om det ikke er noe som helst holdepunkt for noe mer enn 4 måneder. Ja, da holder kvinners permisjon i bøtter og spann. For absolutt alle kvinner i Norge, selv om jeg ikke har ammet. Ingen norske kvinner må kombinere jobb og amming og det er ikke imot anbefalingene da foreldrepermisjonen er 15 uker til mor 26 uker felles som er 10 måneder og ingen kan dokumentere noe gevinst ut over 4 måneder amming. Kun 8% fullammer etter 6 måneder. Dersom noen kvinner uten faglig dokumenterbart belegg ØNSKER å fullamme til barnet er 2 år, er man nødt til å ta regningen for dette selv. 

Skrevet

Utelukkende amming til førskolealder? Goddag, mann, økseskaft. 

At mannen din er varmere enn deg betyr at du kanskje bør gå inn i deg selv og morsrollen din og revurdere hvorvidt du egner deg som mor. Du er liksom klar over at du er kald, men bryr deg ikke. Hørt noe så tragisk? 

Anonymkode: 1e1e2...a44

Jeg er kald som i at jeg fryser lett, alltid kalde fingre og tær. Visste ikke at frysepinner var dårlig morsmateriale. I innlegget jeg svarte på stod det at MIR stod for næring og varme de første leveårene. Jeg vet ikke om noen som har foret ungene sine ene og alene på morsmelk i flere år. 

Om du tror mor er så mye bedre omsorgsperson enn far, kanskje du bør se på ditt valg av partner. Mulig han er dårlig på omsorg de første årene. Min mann derimot er super til å ta seg av barna, akkurat som meg.

Anonymkode: 8832d...d41

Skrevet
6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Den største trusselen jorden står ovenfor er overbefolkning. Virker som om enkelte innbiller seg at Norge ikke er en del av verden, at vi ikke påvirker jorden og at utfordringene ikke angår oss. 

En gjeng strutser.

Anonymkode: 3d5ed...1dd

Så hvordan mener du at vi skal ta vare på de eldre? Få hjulene i samfunnet til å gå rundt, skatteinntekter, arbeidsplasser osv. Bestille mennesker fra der det bor for mange? Og satse på 100% vellykket integrering? 

Lurer på hvem som er struts her...?

Anonymkode: 3ab37...a28

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Jeg tar med eksterne lenker, da egenerfaring ikke er viktig. Pussig at du derfor drar frem det at jeg ikke har ammet som et argument. Skal vi eller skal vi ikke ta med egne erfaringer? 

Her. kan du lese om at dagens anbefaling på 6 måneders fullamming ble videreført , selv om det ikke er noe som helst holdepunkt for noe mer enn 4 måneder. Ja, da holder kvinners permisjon i bøtter og spann. For absolutt alle kvinner i Norge, selv om jeg ikke har ammet. Ingen norske kvinner må kombinere jobb og amming og det er ikke imot anbefalingene da foreldrepermisjonen er 15 uker til mor 26 uker felles som er 10 måneder og ingen kan dokumentere noe gevinst ut over 4 måneder amming. Kun 8% fullammer etter 6 måneder. Dersom noen kvinner uten faglig dokumenterbart belegg ØNSKER å fullamme til barnet er 2 år, er man nødt til å ta regningen for dette selv. 

Om likestillingspolitikk en føres ut i livet slik den er tenkt deles permisjonen helt likt. Mor er da absolutt ikke hjemme 8 måneder!

Forøvrig mistenker jeg at du misforstår med vilje. Delamming er anbefalt til 12 måneder. Det er også amming. Og det er ikke alltid enkelt å kombinere med jobb. I tillegg til at langt fra alle babyer er så mye på fast føde ved 6 måneder at mor bare kan dra 8-9 timer for dag. Dette med melkeproduksjon og amming er ikke noe som skjer av seg selv. Det er ikke noe kroppen gjør når man ønsker og barnet er hamrende likeglad med hva det står i en bok det skal kunne. Brekker den seg av mat i munnen så gjør den det uansett hva politikerne mener den burde gjøre. Det var det jeg mente med at du tydeligvis ikke har ammet selv.

Jada, det var værre forhold før. Men hvorfor skal vi gå bakover i utvikling? Fordi fedre blir missundelige og tror moren får betalt ferie av staten? Dream on! Barselperioden er beintøff! For at fedre skal få mere kontakt med sitt barn? Hva er da mest barnets behov? Går kontakt til far foran alt annet?

Anonymkode: 4272a...642

Skrevet

Det er nå en ting, vi fikser den biffen med ulønnet permisjon (vi som har råd), det virkelig hysteriske for min del er maset om at vi skal jobbe fulltid også. 

To foreldre i fulltidsjobb og mer enn to barn er langt mer enn de fleste familier orker. 

Meg bekjent finnes det jammen ikke mange politikere som har lagt sammen to og to, at fulltidsforventningen og en akseptabel fødselsrate mer eller mindre utelukker hverandre (med untak for tiltak som sekstimersdag etc.). 

Anonymkode: 53d7b...688

Skrevet
7 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg heier på fedrekvote. Jeg har hatt tøffe svangerskap og heftige barselperioder, men 37 uker er mer enn nok på å komme seg. Da jeg ble født fikk mamma knappe 4 måneder før hun var tilbake i full jobb som lege på sykehus ( og det var ikke ammefri eller opplegg for nybakte mødre).

Hvis én uke ekstra fedrekvote velter lasset er det kanskje like greit at dere ikke får fler barn. 

Nå har jeg fått ett barn mer enn Erna, så jeg føler jeg har gjort jobben og vel så det.

Fint for deg. Ikke alle er like heldige.  Jeg hadde smerter  etter fødselsskade i 2,5 år etter fødsel.  Etter dagens blå blå "forbedringer" ville jeg selv måttet betale fysio etter å ha revnet i filler. Fysio som var helt nødvendig for å oppnå normale funksjoner foran, bak og midt i mellom. Uten daværende permisjonsregler ville det ha blitt et enda verre mareritt.

Anonymkode: 17dea...368

Skrevet
4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Utelukkende amming til førskolealder? Goddag, mann, økseskaft. 

At mannen din er varmere enn deg betyr at du kanskje bør gå inn i deg selv og morsrollen din og revurdere hvorvidt du egner deg som mor. Du er liksom klar over at du er kald, men bryr deg ikke. Hørt noe så tragisk? 

Anonymkode: 1e1e2...a44

Øh, jeg er en varm person, men det finnes selvfølgelig folk der ute som er varmERE. Hvordan får du til at vedkommende er KALD bare fordi mannen er varmere? 

Mannen min er smartere enn meg på mye rart, betyr det at jeg er dum da?

Det eneste tragiske her er måten du velger å tolke det denne personen har skrevet og måten du svarer og sier at hun skal revurdere hvorvidt hun er egnet som mor! 

Anonymkode: d460d...f8b

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Fint for deg. Ikke alle er like heldige.  Jeg hadde smerter  etter fødselsskade i 2,5 år etter fødsel.  Etter dagens blå blå "forbedringer" ville jeg selv måttet betale fysio etter å ha revnet i filler. Fysio som var helt nødvendig for å oppnå normale funksjoner foran, bak og midt i mellom. Uten daværende permisjonsregler ville det ha blitt et enda verre mareritt.

Anonymkode: 17dea...368

Du ville vel fått sykemelding? 

Det som stanser meg fra å få flere barn er ikke muligheten for at faren får rettigheter, men at man som fødende kvinne i Norge ikke har rett på skadeerstatning dersom andre fødende har fått samme skade tidligere (som å revne og aldri få tilbake kontrollen på avføring, slik at man blir uføretrygdet feks.). DET synes jeg er skremmende.

Anonymkode: d460d...f8b

Skrevet

Det meste her er ikke sant eller ulogisk. 

Hvis vi skal ha flere barn blir det da ulønnet permisjon. Idioti å gi alle disse ukene til fedre. Er utallige fedre som plasserer barna i barnehage eller besteforeldrene for å gjøre det de selv vil. Ofte er dette oppussing, spilling, mekke på bil eller andre prosjekter. Menn er ofte de med høyest inntekt og det er ofte familien taper penger på at far tar ut full permisjon.

Jeg har sett enkelt eksemplene i avisen. Det er ikke utallige fedre. De kan nok telles. Klart det er en uting at vi alle betaler for en far som er hjemme, men ikke med barnet. Når det er sagt, så er FAMILIEN som da har bestemt at far også skal være hjemme, da kan man vel ikke klage på tapt inntekt når mor og far har tatt denne avgjørelsen. Kanskje det er mor som vil ha nytt kjøkken. De betaler også for barnehageplassen. Så i praksis betaler vi andre gjennom skatt deres barnehageplass for at de få unntakene. 

Å plassere 9-10 mnd gamle barn i barnehagen er bare tull! Ammingen vil i tillegg gå drastisk ned da de færreste kan ta logistikken rundt dette/reise og jobb. Jeg pumpet hver dag på jobb, men nyttet ikke det da barnet nektet flaske av far. 

Helt enig. Så små barn burde helst vært hjemme, men permisjon koster enorme summer. Kun 2 av 3 kvinner er i arbeid og halvparten av dem jobber deltid. Det hadde vært mer penger til permisjon dersom flere kvinner hadde vært mer tilstede i arbeidslivet. Dette er mye viktigere enn at noen få familier velger at far skal pusse opp i noen måneder i løpet av et langt liv. 9 av 10 menn jobber fulltid. Ikke mye mer å hente her. 

Ingen barn på 9 måneder må ammes. Kvinners personlige ønske om å amme så lenge er ikke noe alle skal betale for. Det finnes ingen dokumentasjon på at helsegevinst ut over 3 måneders amming, men jeg er selv for at barn ikke skal måtte være i barnehage så tidlig. Ergo, de kan fint være hjemme med far. 

Det er helt flott at far skal få egne uker, men la da familiene bestemme selv. Far kan få 10 uker, men utover dette bør det definitivt være fritt.

Selvbestemt er fint, men vi vet begge at mødrene stort sett anser fellesperioden som sin. Jeg antar at dette er grunnen til syting over fedre som er hjemme uten barn. Ren og skjær misunnelse. Det er det som mange kvinner ønsker selv. Det er grunnen til at fedrene ikke skal være lenge hjemme ifølge noen kvinner. Det gjenspeiles i den lave arbeidsdeltagelsen. Da er det greit å dytte ammeargumentet foran seg, slik at man slipper å jobbe. 

Dette forslaget fra politikerne burde vi faktisk ha en underskriftkampanje mot!

Det fordrer litt arbeid å lage en slik kampanje og reklamere for den. Jeg tror ikke du har det i deg.

Ingen barn på 9 mnd må ammes? Hvis jeg skjønner deg rett, så høres det ut som du har lite kunnskap om amming.  

Amming er gunstig for barnet, både på kort og lang sikt. Statistisk er morsmelkernærte barn friske enn barn som får MME. Ammer mor i 2 år er sjansen for å få brystkreft redusert med hele 87 %.

For meg er det et paradoks at mange slutter å amme barnet når de er rundt 1 år og starter i barnehage. Det er jo virkelig da de trenger morsmelk og de gunstige virkningene det medfører. Ikke rart mange barnehagebarn er syke. 

Jeg ammet barnet til hun var 2 år og totalt har hun hatt 10 dager fravær i bhg pga sykdom fra 11 mnd til 4 år. Dette i sterkt kontrast til mange andre barn som har så mange "sykedager" bare første halvår. 

Folk får gjøre som de vil, la hver enkelt familie bestemme selv hva som passer for de. Det finnes ikke en eksakt formel som passer for alle . 

Anonymkode: 33a29...4ea

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Ingen barn på 9 mnd må ammes? Hvis jeg skjønner deg rett, så høres det ut som du har lite kunnskap om amming.  

Amming er gunstig for barnet, både på kort og lang sikt. Statistisk er morsmelkernærte barn friske enn barn som får MME. Ammer mor i 2 år er sjansen for å få brystkreft redusert med hele 87 %.

For meg er det et paradoks at mange slutter å amme barnet når de er rundt 1 år og starter i barnehage. Det er jo virkelig da de trenger morsmelk og de gunstige virkningene det medfører. Ikke rart mange barnehagebarn er syke. 

Jeg ammet barnet til hun var 2 år og totalt har hun hatt 10 dager fravær i bhg pga sykdom fra 11 mnd til 4 år. Dette i sterkt kontrast til mange andre barn som har så mange "sykedager" bare første halvår. 

Folk får gjøre som de vil, la hver enkelt familie bestemme selv hva som passer for de. Det finnes ikke en eksakt formel som passer for alle . 

Morsmelkernærte barn er statistisk mer friske enn barn enært på MME,skulle det stå *

Skrevet

Dere kan jo ta all den permisjonen dere bare orker! Men ikke krev at staten Norge skal betale for det. Dere får LØNN for å dasse hjemme i et år, er ikke det bare fint og flott? La oss heller bruke energi på å hjelpe de med pleietrengende barn sånn at DE kan få betalt (og spare Staten for hinsides summer med penger) for å ta vare på barna sine!

Anonymkode: a1116...96f

Skrevet
31 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvor lite sykt ditt barn var er jo helt uinteressant. Min nr. 2 fikk mme fra dag 4. Med unntak av vannkopper som holdt oss hjemmei 1,5 uke, var barnet borte 8 dager de to første årene i bhg. Så da blir konklusjonen at mme er like bra som morsmelk i 2 år...?

Skrevet
58 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Og min sønn som er flaska opp på mme var syk 2 dager på alle årene han gikk i bhg. Mannen min fikk og mme, aldri vært syk. Svigerinna mi ble ammet og var syk alltid.... så hva er konklusjonen da tenker du? 

Skrevet

Sjekk selv! Anbefalingen i Norge er 12 måneder, med introduksjon av annen mat etter 6 måneder. I deler av verden med skittent vann er anbefalingen 2 år!

Anbefalt fullamming 6 måneder ifølge helsedirektoratet. 1-2 år delamming. 2 år er ikke beregnet for land som Norge. Som nevnt, det har med vannkvalitet og sykdommer å gjøre. Ingen norske barn blir syke av alternativene til amming. Alternativene er gode og ikke sykdomsfremkallende. Delamming kan kombineres med jobb fra og med 6 måneder uten at barnets helse er under noe risiko i Norge. Så små barn burde ikke være i barnehage, jeg sier at AMMINGEN ikke er et godt argument mot en tredeling av permisjonen. Dette er min forståelse av hva vi diskuterer. 

Og nei, jeg daffer ikke hjemme. Jeg var tidlig tilbake på jobb osv, så ikke prøv deg. Det betyr ikke, at jeg synes dagens likestillingspolitikk på dette område er en god ide! Jada, enkeltpersoner kan klare alt mulig, men i praksis blir det forbausende ofte ikke slik politikerne har tenkt det på papiret. Og joda, hormoner osv gjør at man når man ammer både våkner og sovner lettere. Det er da vel ikke noe å krangle på!

Det er ikke et godt argument for at kvinner skal ha mer permisjon i landet med mest permisjon i verden. Mitt barn er 2 år. Jeg er far. Jeg har kanskje hatt noen få netter uten å være våken. Går helt fint. Dette valgte vi selv. Det er ingen grunn til at staten skulle gitt oss noe mer enn det vi har fått av permisjon og penger. 

Verdens helseorganisasjon anbefaler å amme i minst 2 år.

I Norge anbefales morsmelk  (evt MME som 2.valg) skal være hovedføden til baby første leveår

Skrevet

Og min sønn som er flaska opp på mme var syk 2 dager på alle årene han gikk i bhg. Mannen min fikk og mme, aldri vært syk. Svigerinna mi ble ammet og var syk alltid.... så hva er konklusjonen da tenker du? 

Det vil alltid være unntak som med alt mulig annet, men hvorfor velge en reserveløsning i form av MME hvis man har mulighet å amme? 

Skrevet

Hvor lite sykt ditt barn var er jo helt uinteressant. Min nr. 2 fikk mme fra dag 4. Med unntak av vannkopper som holdt oss hjemmei 1,5 uke, var barnet borte 8 dager de to første årene i bhg. Så da blir konklusjonen at mme er like bra som morsmelk i 2 år...?

Du vet fortsatt ikke hvor frisk barnet ditt vil være når det er 20,30, 40 år osv. Morsmelk virker også på lang sikt, ikke bare her og nå og noen år fremover 😉

Skrevet
På 12.10.2018 den 20.26, Anonym bruker skrev:

https://helsenorge.no/etter-fodsel/amming

"Amming anbefales hele det første året og gjerne lengre" (...)

Delamming

https://helsenorge.no/kosthold-og-ernaring/mat-for-barn/fast-fode-til-babyen

Når barnet er omkring seks måneder gammelt, er det på tide å starte med fast føde. Fast føde betyr all annen mat enn morsmelkeller morsmelkerstatning.

Skrevet
16 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Delamming

https://helsenorge.no/kosthold-og-ernaring/mat-for-barn/fast-fode-til-babyen

Når barnet er omkring seks måneder gammelt, er det på tide å starte med fast føde. Fast føde betyr all annen mat enn morsmelkeller morsmelkerstatning.

Hva var poenget ditt? 

Å starte med fast føde er ikke ensbetydende med å erstatte morsmelk med fast føde 

Skrevet
26 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hva var poenget ditt? 

Å starte med fast føde er ikke ensbetydende med å erstatte morsmelk med fast føde 

Å starte med fast føde er ensbetydende med å delvis erstatte morsmelk med fast føde. Derfor heter det DELamming. 

Det er en presisering og mer nyansert enn å si at amming anbefales det første året og lengre. Det er en sannhet med modifikasjoner, da amming og delamming er to forskjellige ting. Fullamming i 1 år er helseskadelig. Se lenkene. 

Helsedirektoratet hører ikke på ekspertene. De i direktoratet tolker dette på en annen måte og jeg Ville heller hørt på barneleger og spesialister i medisinsk biokjemi som mener at forskningen tilsier fast føde fra 4 måneder og at det er viktig. Det er nemlig ingen bevist helsegevinst for amming ut over 4 måneder i det heletatt.  De anbefaler introduksjon av annen mat fra 4 måneder og er sterkt kritisk til fullamming i 6 måneder da det ser ut til å gå ut over hjernens utvikling. 

Derfor mener jeg det er viktig å skrive dette, fordi  noen hønsehjerner her inne tror debatten dreier seg om hvem som har fødet, trenger lengst permisjon, hvor lenge far skal ha perm og disse mindre viktige temaene. Noen glemte barnets beste og sjekker ikke hva direktoratet legger til grunn (og ikke)

https://forskning.no/svangerskap-vitaminer-menneskekroppen/dropp-fullamming-i-seks-maneder/599701

https://www.aftenposten.no/familieogoppvekst/Helsedirektoratet-fastholder-fullamming-i-seks-maneder-7923b.html

https://sykepleien.no/2015/02/fullamming-bor-revurderes

Skrevet

Om jeg ikke tar helt feil så er det sosialistene som har presset på med økt fedrekvote. Jeg fikk barn i fjor og da hadde jeg 1 mnd lenger permisjon en det jeg hadde i 2012 under AP regjering. 

Det er vel også bla AP som mener at far og mor bør ha delt permisjon. 

Anonymkode: 82a0d...c14

Skrevet
På 12.10.2018 den 20.23, Anonym bruker skrev:

Du vet fortsatt ikke hvor frisk barnet ditt vil være når det er 20,30, 40 år osv. Morsmelk virker også på lang sikt, ikke bare her og nå og noen år fremover 😉

Ingen forskning viser helsefordeler etter den første tiden av livet (husker ikke i farten hvor lenge)😉😉😉 Så nei, du har ingen forskning (av god kvalitativ verdi) som støtter utsagnet ditt, men gud så godt det føles å tro man er verdens aller aller beste mamma😉😉😉😉😉

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...