Gå til innhold

Aap når man har høyere stilling..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har høyere utdannelse og en lederstilling litt opp i et stort firma. Nå er jeg blitt syk og går mot grensen for sykepenger. Til nå har jeg fått full lønn, men etter et pr og senere evt på aap raser jeg jo ned til 66% av 6 G som ikke er «noe» i forhold til hva jeg har tjent til nå. 

I tillegg så vil det ikke være mulig å fortsette i min jobb. Så hva skjer da? Må jeg gjennom aap i en butikk eller på vernet bedrift eller noe? Altså, tanken på dette ødelegger med psykisk for det blir et stort nederlag for meg og vil føles nedverdigende for meg. Vet det ikke er det, men for meg er fallhøyden stor og det blir en stor knekk. Andre med høye stillinger og lønn som har vært gjennom dette? Hvordan ble aap utført og hvor? 

Anonymkode: 9e36e...67f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dersom du ikke kan fortsette i din nåværende jobb skal arveidsgiver vurdere om det er mulig å tilrettelegge for annet arbeid i virksomheten. Se AML 4-6. 

Det er mulig du er dekket av forsikring i bedriften som dekker gapet mellom nåværende lønn og det du evt får fra folketrygden framover. 

Dersom du er ferdig behandlet og utredet og det er konkludert at du ikke kan fortsette  på den arbeidsplassen du er nå, bør du selv prøve å skaffe deg annet arbeid. Eller på egen hånd se om du trenger påfyll av kompetanse for å kunne ta annet arbeid.

Anonymkode: a39e3...b4f

Skrevet
44 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har høyere utdannelse og en lederstilling litt opp i et stort firma. Nå er jeg blitt syk og går mot grensen for sykepenger. Til nå har jeg fått full lønn, men etter et pr og senere evt på aap raser jeg jo ned til 66% av 6 G som ikke er «noe» i forhold til hva jeg har tjent til nå. 

I tillegg så vil det ikke være mulig å fortsette i min jobb. Så hva skjer da? Må jeg gjennom aap i en butikk eller på vernet bedrift eller noe? Altså, tanken på dette ødelegger med psykisk for det blir et stort nederlag for meg og vil føles nedverdigende for meg. Vet det ikke er det, men for meg er fallhøyden stor og det blir en stor knekk. Andre med høye stillinger og lønn som har vært gjennom dette? Hvordan ble aap utført og hvor? 

Ærlig talt, kom ned av hesten din. Du er ikke mer verdt enn noen andre som må gjennom dette systemet. Lønna raser for alle, selv for du som hadde veldig god lønn fra før. Jeg har høyere utdannelse, og en mellomlederstilling og går på AAP. Jeg er nå ute i arbeidsavklaring, og det kunne ikke falle meg inn å føle meg for god til å jobbe diverse plasser.

Anonymkode: a5190...3da

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ærlig talt, kom ned av hesten din. Du er ikke mer verdt enn noen andre som må gjennom dette systemet. Lønna raser for alle, selv for du som hadde veldig god lønn fra før. Jeg har høyere utdannelse, og en mellomlederstilling og går på AAP. Jeg er nå ute i arbeidsavklaring, og det kunne ikke falle meg inn å føle meg for god til å jobbe diverse plasser.

Ikke sagt noen er verdt mer enn andre. Det her handler om egen opplevelse. Det kunne ikke falle deg inn nei. Vi er ikke like... hva jobber du med nå da? 

Skrevet
4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ikke sagt noen er verdt mer enn andre. Det her handler om egen opplevelse. Det kunne ikke falle deg inn nei. Vi er ikke like... hva jobber du med nå da? 

Bruktbutikk

Skrevet

Hva slags forsikringer har du? Om du har tjent veldig godt før har du vel skikkelige forsikringer? Sjekk det opp, vet vi har forsikringer som dekker mellomlegget mellom aap og dagens lønn om han skulle bli syk ihvertfall.

Det er heller ikke sånn at du må inn i en butikk for å teste arbeidsevne, om det ikke kan gjøres i bedriften du er nå (heller ikke med tilrettelegging) så prøver de jo å finne en annen jobb du kan bruke utdannelsen og erfaringen din i.

Antagelig må du ha møter med en karriereveileder når du er ferdig utredet og har fått/får behandlingen du trenger for å komme videre.

Jeg har en venninne som er psykolog, og hun jobber på et karrieresenter som nav samarbeider med.

Anonymkode: 4b92a...ed2

Skrevet

Du må jo regne med å gå vesentlig ned i lønn hvis du ikke lenger klarer en lederstilling. Hvilken type arbeidsavklsring du vil kunne få kommer jo an på hvilken restarbeidsevne du har interessene done og hva du kan. Uten å vite noe om hva som feiler deg er det umulig å si noe om hva du kan klare. Det kan jo være alt fra å gå rett ut i en annen type stilling 100% til aldri å kunne gjøre noe arbeid igjen.

Anonymkode: b052e...6e0

Skrevet

Du kunne vel ikke på noen måte tro at du skulle beholde den høye inntekten din når du går over på aap?? Reglene er lik for alle, både høyt lønnede og lavt lønnede. Jeg er lik situasjon som deg, muligens ikke like mye utdannelse, men høyere utdanning. Og jeg går snart over på aap, og jeg prøver å fokusere på at jeg faktisk er heldig som får penger i det hele tatt, for vi er heldig her i landet! Jeg er ikke i nærheten av å være frisk ennå, men håpet er å enten kunne få tilrettelagt på min arb.plass, eller å bli overflyttet til en annen avd når jeg er i bedre form.

Anonymkode: 7911f...f5f

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det er nok ingen egen "pakkeløsning" for dere med høye stillinger slik at dere ikke skal måtte nedverdige dere ved å surre rundt i serviceyrker eller omgås folk som kanskje ikke har fullført vgs 🙄

Man tar utgangspunkt i diagnose/skade/lyte, utdanningen din, interesser, mulig arbeidsevne (%) og så må man se på hvilke bedrifter som er passende og til slutt villige til å ta i mot noen i en praksisplass feks. 

Anonymkode: 5536e...494

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Hva slags forsikringer har du? Om du har tjent veldig godt før har du vel skikkelige forsikringer? Sjekk det opp, vet vi har forsikringer som dekker mellomlegget mellom aap og dagens lønn om han skulle bli syk ihvertfall.

Det er heller ikke sånn at du må inn i en butikk for å teste arbeidsevne, om det ikke kan gjøres i bedriften du er nå (heller ikke med tilrettelegging) så prøver de jo å finne en annen jobb du kan bruke utdannelsen og erfaringen din i.

Antagelig må du ha møter med en karriereveileder når du er ferdig utredet og har fått/får behandlingen du trenger for å komme videre.

Jeg har en venninne som er psykolog, og hun jobber på et karrieresenter som nav samarbeider med.

Vet du hvor denne forsikringen er og hva den heter? 

Skrevet
6 minutes ago, Anonym bruker said:

Uføreforsikring. 

Tenker vel at det er bedre å få 66% prosent av høy lønn enn samme prosent av lav lønn..

Anonymkode: b2004...990

Skrevet
16 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Har forsikringene våre i IF, og har beste uføreforsikringene de har. De gir utbetaling fra du har vært sykemeldt et år og dekker mellomlegget mellom aap og nåværende lønn.

Mannen er selvstendig næringsdrivende og har forsikringene sine i den avdeligen deres, han har forsikringer på alle sine ansatte der, men har best forsikringer selv

Jeg har mine forsikringer i avdelingen deres for privatkunder.

Skrevet

Velkommen inn i de uføres rekker! De mange liker å tro blir uføre med vilje. Jeg har enda ikke møtt en eneste en av de og jeg har dessverre møtt endel. Hadde du iq som frisk tegnet du forsikringer som dekker opp tapet, men du kan se langt etter gullkantede lønninger. Oppsøk forøvrig psykolog så du har noen å snakke med

Anonymkode: cb58a...4d5

Skrevet
24 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Uføreforsikring. 

Tenker vel at det er bedre å få 66% prosent av høy lønn enn samme prosent av lav lønn..

Til 990: Det er et max tak på caca 450000 kr uavhengig av hva du har tjent før. 

Anonymkode: c1050...ea7

Skrevet
33 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Uføreforsikring. 

Får jo ikke 66 av lønna, men av 6 G og det er jo ikke så mye. 

Skrevet
44 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Håper du tuller?!? 66 prosent av 6 G blir nesten 400 000. Mange tjener mindre enn det

Anonymkode: 95a79...10b

Skrevet
52 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvor mye burde du fått da mener du? Burde det ikke være et tak? Synes du at du fortjener bedre? Burde man få trygd som langt overstiger gjennomsnittslønnen f.eks?

Anonymkode: 0569a...00c

Skrevet

Du har ingen privat uføreforsikring?

Anonymkode: c30bc...916

Skrevet
14 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvor mye burde du fått da mener du? Burde det ikke være et tak? Synes du at du fortjener bedre? Burde man få trygd som langt overstiger gjennomsnittslønnen f.eks?

Anonymkode: 0569a...00c

Taket burde være litt høyere ja. Det er mange som bikker 6 G slik det er nå. 

Skrevet
13 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du har ingen privat uføreforsikring?

Anonymkode: c30bc...916

Det var ikke pengene jeg lurte mest på, det var aap i praksis når man er vant til en høyere stilling og så må prøves ut i alt mulig av restevne. Det blir jo nedverdigende i tillegg til at det er tungt å være syk og skulle prøve alt en kan. 

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Det var ikke pengene jeg lurte mest på, det var aap i praksis når man er vant til en høyere stilling og så må prøves ut i alt mulig av restevne. Det blir jo nedverdigende i tillegg til at det er tungt å være syk og skulle prøve alt en kan. 

Den prosessen er nedverdigende uansett, og den følelsen er ikke forbeholdt folk med høyere utdanning altså.

Skrevet
5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Den prosessen er nedverdigende uansett, og den følelsen er ikke forbeholdt folk med høyere utdanning altså.

Nei, skjønner det. Men jobbet man i butikk fra før og så kan jobbe i annen butikk på aap er ikke forskjellen så stor. Tror du greier tenke deg til at det kan være litt forskjell på de som ikke har noen spesiell utdannelse og kan jobbe med mye til de som har en høy spisskompetanse og må jobbe med noe «alle» kunne gjort. Man får jo ikke nyttiggjort hverken interessen eller kompetansen sin. Man må bare jobbe for å jobbe liksom. 

Skrevet
13 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nei, skjønner det. Men jobbet man i butikk fra før og så kan jobbe i annen butikk på aap er ikke forskjellen så stor. Tror du greier tenke deg til at det kan være litt forskjell på de som ikke har noen spesiell utdannelse og kan jobbe med mye til de som har en høy spisskompetanse og må jobbe med noe «alle» kunne gjort. Man får jo ikke nyttiggjort hverken interessen eller kompetansen sin. Man må bare jobbe for å jobbe liksom. 

Trollemor. Tror ikke et øyeblikk på dette tullet. Jeg kjenner mange med høy utdannelse og ingen tenker sånn som dette. 

Anonymkode: da0ad...055

Skrevet
17 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du er jo bare pinlig!

Jeg tror jammen du kan ha godt av å gjøre noe 'alle' kan gjøre en stund!

Jeg unner deg IKKE sykdommen din og skjønner at det å kanskje halvere lønnen og vel så det kan by på utfordringer, men at du blir så nedverdiget av å jobbe hvor som helst for å måle restarbeidsevnen er jo bare latterlig.

God bedring - på mer enn en måte. 

Anonymkode: 300d5...7b3

Skrevet
36 minutes ago, Anonym bruker said:

Taket burde være litt høyere ja. Det er mange som bikker 6 G slik det er nå. 

Man bør heller gjøre noe for dem som havner på minstetrygd. Prøv å leve på 15.000 i måneden.

Anonymkode: 6ecc7...a27

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...