Hjertefru Skrevet 6. oktober 2018 #26 Skrevet 6. oktober 2018 (endret) Jeg har ikke peiling på transportbransjen, så kan ikke uttale meg hvorvidt dette var ulovlig eller ikke. Men å skjelle ut en arbeidstaker i en sånn situasjon blir uprofesjonelt og urimelig. Så sympatien min er nok på ungguttens side her. Sånn sett var det et utrolig dårlig eksempel du kom med for å illustrere ungdommers arbeidsmoral. Jobben min er i helse, og hvert år får vi unge sommervikarer. Det er enorme forskjeller på dem, noen er meget dyktige men så har du de som ikke ser hva som må gjøres, og de som ikke gidder selv om de ser det. Hadde et år ei som ønsket å slippe å dusje beboerne. Dette var en ganske varm sommer.... Tror nok enkelte unge er bortskjemte og vant til at foreldre ordner opp, men vanskelig å si noe generelt om dette.Det eneste generelle er imo at ungdommer blir senere voksne og selvstendige enn tidligere generasjoner. Pluss at veldig mange er vant med silkehansker og tåler ikke at man er krass. Som kan skje i en stressa situasjon. Skal man gi tilbakemelding må man veie sine ord til mange unge av i dag. Endret 6. oktober 2018 av Hjertefru
Anonym bruker Skrevet 6. oktober 2018 #27 Skrevet 6. oktober 2018 Greit nok at det ikke er en ok arbeidstid, men om det er noe som skjer en sjelden gang i et krisetilfelle bør det være ok. Å gå hjem og klage til mor, få mor til å kontakte sjefen og å være "helt ødelagt" etter en krangel med sjefen er pinlig. De tyder på at han er vokst opp med noen store puter under armene og aldri har lært å ta i et tak. Da er det på tide å bli voksen. Anonymkode: 803c1...a26
Anonym bruker Skrevet 6. oktober 2018 #28 Skrevet 6. oktober 2018 Ledelsen er helt på viddene. Dessuten kan du virkelig ikke forvente at ansatte skal yte samme sol du selv gjør i et firma du selv driver. Arbeidsmiljøloven er klar på hva som er lovlig innen krev til overtid og lengde på fri mellom arbeid. Anonymkode: 65210...fdb
Anonym bruker Skrevet 6. oktober 2018 #29 Skrevet 6. oktober 2018 Ja det er de. Samtidig som det er altfor lett for unge å være «psyke» mens de er hjemme lenge og føder barn på full trygd. Anonymkode: f7299...c0f
Anonym bruker Skrevet 6. oktober 2018 #30 Skrevet 6. oktober 2018 7 timer siden, Anonym bruker skrev: Merkelig eksempel du kom med. Passet ikke sammen med overskriften. At far og sønn velger bort familie og heller jobbe får være deres sak. Men vi har bestemmelser og reguleringer for arbeidstid her til lands. Ingen av oss vil møte en dødsens trøtt sjåfør på veien. Stakkars de som blir presset til et sånt kjør og i tillegg kanskje kjører på noe. Og dreper. Hvem går det hardest utover... Men måtte le litt av at mora ringte, hadde jeg gjort det for min 22-åring hadde han gravd seg ned i skam. Anonymkode: 316e5...e37 Hva er det som er merkelig med at jeg tar opp dette med dere da? Grunnleggeren av firmaet som jeg jobber har en kone og en datter itillegg til sønnen som i dag er daglig leder i firmaet, Sønnen hans eller "sjefen" er gift og har 2 tenåringsdøtre. Firmaet bryter ikke arbeidsloven, alle lastebilsjåfører er pålagt kjøre og hviletider og de som kjører langt har fast lønn per døgn og ikke per time som de andre har, fordi man vet ikke tid de kommer hjem noen av de som jobber der kan være vekk i 2-3 uker før de er hjemme igjen. Men jeg synes også at det var stusselig at en 22 åring går hjem til mamma og får mamma til og ringe sjefen.. men i dette tilfellet så reagerer jeg mer på mora enn på gutten. Anonymkode: b5d05...ffd
Anonym bruker Skrevet 6. oktober 2018 #31 Skrevet 6. oktober 2018 Det var et fryktelig dårlig eksempel for å få frem poenget ditt. Ingen arbeidstakere skal måtte finne seg i å bli kjeftet ut og gjort narr av av sjefen sin. Jeg tror ikke unge har dårligere arbeidsmoral, men noen har urealistiske forventninger til hva man kan forvente av livet. Når man er omringet av reality-stjerner og bloggere som tjener store penger på å vise frem hvilke klær de har tatt på seg den dagen, så er det klart at mange ønsker at hverdagen kan være så "enkel". Men det tror jeg 98 prosent av de som tror det vokser av seg. Og hva en krakilsk mor sier på telefonen er utenfor noe som helst. Har han en merkelig nok mor kan hun ha funnet på å ringe helt uten hans viten og overdrevet tilstanden til gutten og sagt at han var "ødelagt" selv om han egentlig sa at han var utslitt og ble kjefta på av sjefen og gjort narr av og synes det var en vanskelig situasjon. Anonymkode: b2169...98b
Anonym bruker Skrevet 6. oktober 2018 #32 Skrevet 6. oktober 2018 1 time siden, Anonym bruker skrev: Hva er det som er merkelig med at jeg tar opp dette med dere da? Grunnleggeren av firmaet som jeg jobber har en kone og en datter itillegg til sønnen som i dag er daglig leder i firmaet, Sønnen hans eller "sjefen" er gift og har 2 tenåringsdøtre. Firmaet bryter ikke arbeidsloven, alle lastebilsjåfører er pålagt kjøre og hviletider og de som kjører langt har fast lønn per døgn og ikke per time som de andre har, fordi man vet ikke tid de kommer hjem noen av de som jobber der kan være vekk i 2-3 uker før de er hjemme igjen. Men jeg synes også at det var stusselig at en 22 åring går hjem til mamma og får mamma til og ringe sjefen.. men i dette tilfellet så reagerer jeg mer på mora enn på gutten. Anonymkode: b5d05...ffd Jo det du skriver her viser klart at de bryter loven når der gjelder både arbeidstid, døgnhvile, kjøre-og hviletid og muligens overtidsgodtgjørelse og diett. Transportarbeidere er bundet av både AML og FATS. Det burde du vite om du sitter på kontor, tar imot bestillinger og setter opp ruter! Å vente på last er ikke nødvendigvis pause. Dersom de ikke kan forlate bilen er det arbeidstid selv om de ikke kjører. Å bli kjefter på fordi man ikke vil bryte loven er igrunn helt uhørt!! INGEN vil møte en overtrøtt sjåfør på veien! Anonymkode: b4fe7...a00
Anonym bruker Skrevet 6. oktober 2018 #33 Skrevet 6. oktober 2018 3 timer siden, Anonym bruker skrev: Det var et fryktelig dårlig eksempel for å få frem poenget ditt. Ingen arbeidstakere skal måtte finne seg i å bli kjeftet ut og gjort narr av av sjefen sin. Jeg tror ikke unge har dårligere arbeidsmoral, men noen har urealistiske forventninger til hva man kan forvente av livet. Når man er omringet av reality-stjerner og bloggere som tjener store penger på å vise frem hvilke klær de har tatt på seg den dagen, så er det klart at mange ønsker at hverdagen kan være så "enkel". Men det tror jeg 98 prosent av de som tror det vokser av seg. Og hva en krakilsk mor sier på telefonen er utenfor noe som helst. Har han en merkelig nok mor kan hun ha funnet på å ringe helt uten hans viten og overdrevet tilstanden til gutten og sagt at han var "ødelagt" selv om han egentlig sa at han var utslitt og ble kjefta på av sjefen og gjort narr av og synes det var en vanskelig situasjon. Anonymkode: b2169...98b Sant nok så var det et dårlig eksempel i henhold til arbeidslysten til de unge i dag. Jeg synes ikke heller at det var riktig av sjefen i og skjelle ut en ansatt, men sånne eksempler kan forekomme i de fleste yrkene og på de fleste arbeidsplassene. Jeg tror at unge i dag på måter er mer bortskjemte enn tidligere generasjoner, men det betyr nødvendigvis ikke at dem har dårligere arbeidsmoral enn andre generasjoner. Mora til denne 22 år gamle gutten ringte sjefen dagen etter og sa at sønnen var "helt ødelagt" etter at han hadde blitt kjefta ut, men sjefen og denne 22 åringen snakket sammen på kontoret noen dager etterpå også ba han at vi kontoransatte ikke skulle si noe om hendelsen til de andre ansatte. Anonymkode: b5d05...ffd
Anonym bruker Skrevet 6. oktober 2018 #34 Skrevet 6. oktober 2018 3 minutter siden, Anonym bruker skrev: Sant nok så var det et dårlig eksempel i henhold til arbeidslysten til de unge i dag. Jeg synes ikke heller at det var riktig av sjefen i og skjelle ut en ansatt, men sånne eksempler kan forekomme i de fleste yrkene og på de fleste arbeidsplassene. Jeg tror at unge i dag på måter er mer bortskjemte enn tidligere generasjoner, men det betyr nødvendigvis ikke at dem har dårligere arbeidsmoral enn andre generasjoner. Mora til denne 22 år gamle gutten ringte sjefen dagen etter og sa at sønnen var "helt ødelagt" etter at han hadde blitt kjefta ut, men sjefen og denne 22 åringen snakket sammen på kontoret noen dager etterpå også ba han at vi kontoransatte ikke skulle si noe om hendelsen til de andre ansatte. Anonymkode: b5d05...ffd God ide å dele det her inne........ Anonymkode: abfa3...a64
Anonym bruker Skrevet 6. oktober 2018 #35 Skrevet 6. oktober 2018 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Jo det du skriver her viser klart at de bryter loven når der gjelder både arbeidstid, døgnhvile, kjøre-og hviletid og muligens overtidsgodtgjørelse og diett. Transportarbeidere er bundet av både AML og FATS. Det burde du vite om du sitter på kontor, tar imot bestillinger og setter opp ruter! Å vente på last er ikke nødvendigvis pause. Dersom de ikke kan forlate bilen er det arbeidstid selv om de ikke kjører. Å bli kjefter på fordi man ikke vil bryte loven er igrunn helt uhørt!! INGEN vil møte en overtrøtt sjåfør på veien! Anonymkode: b4fe7...a00 Nei, yrkessjåfører bryter ikke med arbeidsloven så lenge de forholder seg til kjøre og hviletiden. Arbeidstiden for yrkessjåfører som kjører langt kan være veldig varierende. Transportselskaper er bundet av både AML og FATS og NLF. Det er ikke jeg som tar imot bestillinger og setter opp ruter, det er det trafikkmeglerne som gjør. Jeg jobber med regnskap og HMS i selskapet og har ingenting med bestillinger/last og ruter å gjøre. Anonymkode: b5d05...ffd
Anonym bruker Skrevet 6. oktober 2018 #36 Skrevet 6. oktober 2018 11 minutter siden, Anonym bruker skrev: God ide å dele det her inne........ Anonymkode: abfa3...a64 Tja, kanskje ikke. Men jeg tror nok at ingen av de andre ansatte i denne bedriften er medlem av et mammaforum. 😂 Anonymkode: b5d05...ffd
Anonym bruker Skrevet 6. oktober 2018 #37 Skrevet 6. oktober 2018 1 time siden, Anonym bruker skrev: Tja, kanskje ikke. Men jeg tror nok at ingen av de andre ansatte i denne bedriften er medlem av et mammaforum. 😂 Anonymkode: b5d05...ffd Nei, men det kan være folk her som bor i samme område som deg, og da er det ikke vanskelig å kjenne igjen bedrift og ansatt. Ref. den tråden hvor ex-kjæresten til daten til HI hadde grove celleforandringer og hun dumpet han pga dette.. Anonymkode: 03a05...7d7
Anonym bruker Skrevet 6. oktober 2018 #38 Skrevet 6. oktober 2018 1 time siden, Anonym bruker skrev: Nei, men det kan være folk her som bor i samme område som deg, og da er det ikke vanskelig å kjenne igjen bedrift og ansatt. Ref. den tråden hvor ex-kjæresten til daten til HI hadde grove celleforandringer og hun dumpet han pga dette.. Anonymkode: 03a05...7d7 Jada, men transportselskapet hvor jeg jobber holder til i en av de større byene i landet vårt. Og jeg tviler sterkt på at noen av de ansatte er her inne og kikker etter sladder. Men selvsagt så kan det jo skje. Anonymkode: b5d05...ffd
Anonym bruker Skrevet 6. oktober 2018 #39 Skrevet 6. oktober 2018 22 timer siden, Anonym bruker skrev: Jeg tror nok ikke at dem forventer det heller, nylig så var det en reportasje om firmaet i et lastebil blad hvor de intervjuet "sjefen" og der sa han at han "ikke kan få hyllet de ansatte nok" og at "våre ansatte gjør alle en fabelaktig jobb" og at han selv er den som "bidrar minst" i firmaet. Jeg tror at "sjefen" på min arbeidsplass forventer hardt og profesjonelt arbeid av de ansatte, men jeg har inntrykk av det gjelder på de fleste transportfirmaer. Jeg tror at flesteparten av dagens unge kanskje ikke er like selvstendige ved 20 års alder som det tidligere generasjoner var og er ikke vandt med og bli tilsagt eller kjeftet på. Flott at din arbeidsplass tar og satser på unge arbeidstakere, på min arbeidsplass så har vi også unge ansatte også tar vi inn lærlinger. Og vanligvis så behandles de ansatte veldig godt av "sjefen". Anonymkode: b5d05...ffd Ingen skal da være vant med å bli kjeftet på av sjefen? Det har ingenting med uselvstendighet å gjøre! Det er mye rusk i transportbransjen og mange sjefer som presser sine ansatte ut over de lovlige grensene. Det er bare bra om ungdommene har ryggrad nok til å faktisk følge loven selvom det ikke passer sjefen! Anonymkode: 7c391...44c
Anonym bruker Skrevet 6. oktober 2018 #40 Skrevet 6. oktober 2018 3 timer siden, Anonym bruker skrev: Tja, kanskje ikke. Men jeg tror nok at ingen av de andre ansatte i denne bedriften er medlem av et mammaforum. 😂 Anonymkode: b5d05...ffd Kanskje mammaen til 22 åringen er det Anonymkode: abfa3...a64
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå