Gå til innhold

Er dagens unge late og har mindre arbeidslyst?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg jobber på kontoret til et transportselskap som har cirka 25 ansatte, grunnleggeren av firmaet er den som er først på jobb hver morgen og er som regel den som reiser hjem fra jobben sist hver kveld tiltross for at han er 73 år og er egentlig pensjonist, firmaet drives i dag av sønnen og svigerdatteren. Sønnen som nå er daglig leder av selskapet jobber også til langt ut på kvelden og han gjør alt mulig i firmaet jobber litt på kontoret, litt på verkstedet, litt på lageret og av og til så kjører han lastebiler selv. Både far og sønn er sånne som setter jobben foran alt annet. Men de er begge lite imponerte over arbeidslysten til dagens unge, og de sørger for at alle som er ansatte i dette skal jobbe! Nylig så var det en episode hvor en av de yngre lastebilsjåførene på 22 år klagde til sjefen fordi han måtte jobbe til klokken halv 2 om natten og siden begynne på jobb igjen klokken 6 neste morgen, det endte med at den 22 år gamle gutten ble kjeftet ut av sjefen og sjefen fortalte bla at " hvis du vil være hjemme til barne TV. så får du finne deg en ny jobb " også han " dere unge idag så late og bortskjemte at det er rett og slett skammelig " dette endte med at denne gutten hadde gått hjem til moren sin og fortalt om denne episoden og moren kontaktet sjefen i firmaet og sa at sønnen var " helt ødelagt " etter at han ble kjeftet ut av sjefen i firmaet.. Men kanskje at det er noe sannhet i det at dagens unge er mer bortskjemte og har mindre arbeidslyst enn tidligere generasjoner?

Anonymkode: b5d05...ffd

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Anonymkode: e93d5...6e4

Skrevet

Hjelpes for noen elendige sjefer og ledelse!!! Håper de ansatte er organiserte

Anonymkode: 7b8e8...57f

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Hjelpes for noen elendige sjefer og ledelse!!! Håper de ansatte er organiserte

Både far og sønn (sjefen) er egentlig snille og greie, men de har begge en bestemt personlighet og de forventer at alle skal jobbe 100 prosent.

Skrevet

Ja, de er ødelagt.

Anonymkode: e1bea...85e

Skrevet

Både far og sønn (sjefen) er egentlig snille og greie, men de har begge en bestemt personlighet og de forventer at alle skal jobbe 100 prosent.

Og driver ulovlig....... 

Skrevet

Og driver ulovlig....... 

Neida, det gjør dem ikke. Jeg vet ikke helt hvordan det funker men jeg tror at alle lastebilsjåfør får lov til og kjøre lastebil 12 timer i døgnet, og mange av de ansatte har jobbet der i over både 20 og 30 år.

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Neida, det gjør dem ikke. Jeg vet ikke helt hvordan det funker men jeg tror at alle lastebilsjåfør får lov til og kjøre lastebil 12 timer i døgnet, og mange av de ansatte har jobbet der i over både 20 og 30 år.

Det skal være mer enn 4,5 timer mellom vakter. Livsfarlig med sjåfører som ikke sover nok 

Skrevet
4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det skal være mer enn 4,5 timer mellom vakter. Livsfarlig med sjåfører som ikke sover nok 

Ja, jeg tror at de kan kjøre 4,5 time også 2,5 time og at de har lov til og kjøre 12 timer i døgnet. Jeg må bare legge til at det de ansatte lastebilsjåførene jobber vanligvis ikke til kl 2 om natta for og så begynne kl 6 om morgenen igjen, dette var et engangs tilfelle. Men jeg tror selv at dagens unge er noe latere enn tidligere generasjoner, Han som grunnlag selskapet hvor jeg jobber som i dag er 73 år lider av en uhelbredelig sykdom som gjør at han har problemer med og bevege seg og han er avhengig av en krykke for og stå oppreist også er det begrenset hvor mye han kan bevege seg likevel så er det han er først på jobb hver morgen også hender det av og til at han kjører lastebil når det er såkalte "ekspressturer" hvor det trengs mer enn 1 sjåfør, og han må bruke en 5-10 minutter på og komme seg inn i lastebilen. Kona hans fortalte meg et en doktor sa at det var utrolig at han ikke var lam fra livet og ned, fordi andre i hans situasjon hadde vært avhengige av rullestol for 25-30 år siden. Jeg er på mange måter imponert av motet hans.

Skrevet

Ingen burde kjeftes ut fordi de ikke vil på jobb igjen klokka 6 når de har jobbet til halv 2 på natten. For noen elendige sjefer, trafikkfarlige er de og.

Anonymkode: abfa3...a64

Skrevet

Det er IKKE lov å kjøre lastebil 12 timer i døgnet. Du kan maks kjøre 2x4,5 timer per døgn. Døgnhvilen skal som hovedregel være på 11 timer sammenhengende eller minst 3+9 timer hvert døgn. Sjekk vegvesenets sider for utfyllende regler. Dette er veldig strenge regler som gir sjåføren (ikke firmaet dessverre) enorme bøter. Det arbeidsgiver gjør her er strengt ulovlig, og hadde jeg vært sjåføren hadde jeg varslet arbeidstilsynet. 

Hilsen meg som har drevet med tungtransport i min «ungdom».

Anonymkode: b9916...00e

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ingen burde kjeftes ut fordi de ikke vil på jobb igjen klokka 6 når de har jobbet til halv 2 på natten. For noen elendige sjefer, trafikkfarlige er de og.

Anonymkode: abfa3...a64

Jeg er enig med deg der. Det er ikke riktig og kjefte ut ansatte uansett hva, men han som i dag driver selskapet er en meget bestemt type også kan han bli sinna. Det er ikke vanlig at de ansatte hos oss jobber til halv 2 også være på jobb igjen kl 6, men slike tilfeller kan forekomme når ikke alt ting klaffer. Men det ansvaret ligger på de som jobber på kontoret det er 2 ansatte som er såkalte befraktere som tar imot bestilling fra kunder og velger ruter og last til lastebilsjåførene, men jeg jobber med økonomi/lønn og har ingenting med last eller ruter og gjøre.

Skrevet

Det er IKKE lov å kjøre lastebil 12 timer i døgnet. Du kan maks kjøre 2x4,5 timer per døgn. Døgnhvilen skal som hovedregel være på 11 timer sammenhengende eller minst 3+9 timer hvert døgn. Sjekk vegvesenets sider for utfyllende regler. Dette er veldig strenge regler som gir sjåføren (ikke firmaet dessverre) enorme bøter. Det arbeidsgiver gjør her er strengt ulovlig, og hadde jeg vært sjåføren hadde jeg varslet arbeidstilsynet. 

Hilsen meg som har drevet med tungtransport i min «ungdom».

Er det ikke 12 timer som lastebil og bussjåfører har lov til og kjøre i døgnet? mulig at jeg tar feil, jeg aner ikke synes bare at jeg har hørt det, men jeg vet at det ikke er uvanlig at lastebilsjåfører jobber fra f.eks 07 til 21-22 om kvelden. Og jeg vet at det firmaet som jeg jobber for er et veldig seriøst firma som vanligvis tar godt vare på de ansatte og betaler god lønn.

Skrevet

De kan faktisk ikke forvente at de som er ansatt legger ned like mye innsats i firmaet som de som eier det. Disse to er dessuten helt elendige på personalpolitikk. Ingen skal behøve å bli skjelt ut på jobb på den måten der. Kan godt tenke meg at det påvirker arbeidsmoralen, man får vel neppe lyst til å være en sikkerhetsrisiko i trafikken for å tilfredsstille slike sjefer. Det kan jo like gjerne være sikkerhetsmessige årsaker til at de ansatte sier nei. 

Det høres ut som om disse arbeidsgiverne hører hjemme i en tid hvor det å si imot sjefen var helt utenkelig. Dagens unge er nok ikke vant til å ikke kunne si ifra eller å ikke bli hørt, så sånn sett er nok disse to på kollisjonskurs med arbeidslivet i dag. 

I min jobb ansetter vi mange nye, unge folk hvert eneste år, og de aller fleste er flinke til å stå på og til å jobbe. Men vi behandler dem også skikkelig.

Skrevet

Er det ikke 12 timer som lastebil og bussjåfører har lov til og kjøre i døgnet? mulig at jeg tar feil, jeg aner ikke synes bare at jeg har hørt det, men jeg vet at det ikke er uvanlig at lastebilsjåfører jobber fra f.eks 07 til 21-22 om kvelden. Og jeg vet at det firmaet som jeg jobber for er et veldig seriøst firma som vanligvis tar godt vare på de ansatte og betaler god lønn.

Nei det er som sagt helt ulovlig. Yrkessjåfører er underlagt strenge regler om kjøre-og hviletid. https://www.vegvesen.no/kjoretoy/yrkestransport/kjore-og-hviletid

Skrevet
46 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg er enig med deg der. Det er ikke riktig og kjefte ut ansatte uansett hva, men han som i dag driver selskapet er en meget bestemt type også kan han bli sinna. Det er ikke vanlig at de ansatte hos oss jobber til halv 2 også være på jobb igjen kl 6, men slike tilfeller kan forekomme når ikke alt ting klaffer. Men det ansvaret ligger på de som jobber på kontoret det er 2 ansatte som er såkalte befraktere som tar imot bestilling fra kunder og velger ruter og last til lastebilsjåførene, men jeg jobber med økonomi/lønn og har ingenting med last eller ruter og gjøre.

Men selv om det forekommer at kabalen ikke går opp, kan de ikke pålegge noen å bryte kjøre- og hviletidsbestemmelsene for å hjelpe dem ut av knipa. Det er jo helt utrolig at de skjeller ut en ansatt for dette. 

Jeg synes ikke det er verken latskap eller vrangvilje når en ansatt ønsker mer enn 3-4 timer søvn. Kvaliteten på jobben påvirkes jo av hvor opplagt du føler deg. 

Anonymkode: 89451...08f

Skrevet

Jeg må si meg enig med de andre. Det eksemplet du kom med her var mildt sagt dårlig egnet til å illustrere hvor dårlig arbeidsmoral de unge har, for her er det din sjef som fremstår som en slavedriver og ikke en arbeidsgiver! 

Skrevet
27 minutter siden, the amazing spidermamma skrev:

De kan faktisk ikke forvente at de som er ansatt legger ned like mye innsats i firmaet som de som eier det. Disse to er dessuten helt elendige på personalpolitikk. Ingen skal behøve å bli skjelt ut på jobb på den måten der. Kan godt tenke meg at det påvirker arbeidsmoralen, man får vel neppe lyst til å være en sikkerhetsrisiko i trafikken for å tilfredsstille slike sjefer. Det kan jo like gjerne være sikkerhetsmessige årsaker til at de ansatte sier nei. 

Det høres ut som om disse arbeidsgiverne hører hjemme i en tid hvor det å si imot sjefen var helt utenkelig. Dagens unge er nok ikke vant til å ikke kunne si ifra eller å ikke bli hørt, så sånn sett er nok disse to på kollisjonskurs med arbeidslivet i dag. 

I min jobb ansetter vi mange nye, unge folk hvert eneste år, og de aller fleste er flinke til å stå på og til å jobbe. Men vi behandler dem også skikkelig.

Jeg tror nok ikke at dem forventer det heller, nylig så var det en reportasje om firmaet i et lastebil blad hvor de intervjuet "sjefen" og der sa han at han "ikke kan få hyllet de ansatte nok" og at "våre ansatte gjør alle en fabelaktig jobb" og at han selv er den som "bidrar minst" i firmaet.

Jeg tror at "sjefen" på min arbeidsplass forventer hardt og profesjonelt arbeid av de ansatte, men jeg har inntrykk av det gjelder på de fleste transportfirmaer. Jeg tror at flesteparten av dagens unge kanskje ikke er like selvstendige ved 20 års alder som det tidligere generasjoner var og er ikke vandt med og bli tilsagt eller kjeftet på.

Flott at din arbeidsplass tar og satser på unge arbeidstakere, på min arbeidsplass så har vi også unge ansatte også tar vi inn lærlinger. Og vanligvis så behandles de ansatte veldig godt av "sjefen".

Skrevet

De som eier firmaet har selvsagt andre incentiver til å jobbe enn de vanlige ansatte.

Når det er sagt så tror jeg bestemt at arbeidstagere i dag er mer opptatt av sine rettigheter og av å stå på kravene enn før. 

Skrevet
17 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men selv om det forekommer at kabalen ikke går opp, kan de ikke pålegge noen å bryte kjøre- og hviletidsbestemmelsene for å hjelpe dem ut av knipa. Det er jo helt utrolig at de skjeller ut en ansatt for dette. 

Jeg synes ikke det er verken latskap eller vrangvilje når en ansatt ønsker mer enn 3-4 timer søvn. Kvaliteten på jobben påvirkes jo av hvor opplagt du føler deg. 

Anonymkode: 89451...08f

Den 22 år gamle sjåføren brøt ikke kjøre og hvile tiden, etter hva jeg fortstod så måtte han stå og vente på noe last i en god stund noe som gjorde at han var senere hjemme enn vanlig. Og slike tilfeller forekommer kanskje 1 gang iløpet av et år. Men jeg er enig i at det ikke var fint gjort av sjefen og skjelle ut og komme med nedlatende kommentarer til den 22 år gamle gutten. Det er ikke vanlig at noen ansatte i selskapet jobber i 20 av 24 timer iløpet av et døgn, men det kan skje når saker og ting ikke går helt som planlagt.

Skrevet

Jeg må nok si meg enig i at dagens unge er mindre arbeidslystige enn tidligere generasjoner, men hendelsen du beskrev i innlegget ditt, strider faktisk med loven.

Anonymkode: 45ee6...cc5

Skrevet

Helt på sin plass å si fra når man blir utnyttet.

Dessuten synes jeg det er merkelig å trekke frem eiernes arbeidsinnsats. De er interessert i å tjene mest mulig penger. De ansatte får sin faste lønn uansett.

Anonymkode: 2382c...fff

Skrevet
31 minutter siden, Nyttårs barn skrev:

De som eier firmaet har selvsagt andre incentiver til å jobbe enn de vanlige ansatte.

Når det er sagt så tror jeg bestemt at arbeidstagere i dag er mer opptatt av sine rettigheter og av å stå på kravene enn før. 

Her vil jeg svare både ja og nei, i noen tidligere jobber som jeg har hatt så har de som eier selskapet vist minst arbeidslyst av samtlige. Min erfaring tilsier at jo større bedriften er desto større er også krava til de ansatte, og spesielt i privateide bedrifter.

19 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg må nok si meg enig i at dagens unge er mindre arbeidslystige enn tidligere generasjoner, men hendelsen du beskrev i innlegget ditt, strider faktisk med loven.

Anonymkode: 45ee6...cc5

Nja, man skal ikke hive alle under en og samme kam. Jeg har sett mange unge i dag som virkelig står på og jobber like mye som alle andre, men generelt så tror nok jeg også at dagens unge ikke er like arbeidsvillige som tidligere generasjoner. Denne episoden som jeg fortalte om strider ikke med loven, på min arbeidsplass så har alle lastebilsjåfører fast lønn per døgn og de går ikke på timelønn som de som kjører lokalt, jobber på kontoret, verkstedet eller lageret har.

8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Helt på sin plass å si fra når man blir utnyttet.

Dessuten synes jeg det er merkelig å trekke frem eiernes arbeidsinnsats. De er interessert i å tjene mest mulig penger. De ansatte får sin faste lønn uansett.

Anonymkode: 2382c...fff

Den 22 år gamle gutten ble ikke utnyttet, han vet om arbeidsforholdene, noen ganger så kan sjåførene som kjører langt være hjemme i 4-5 tiden på ettermiddagen, men vanligvis så er de hjemme ved 21-22 tiden på kvelden etter at de har lastet om på lageret.

Skrevet

Merkelig eksempel du kom med. Passet ikke sammen med overskriften. At far og sønn velger bort familie og heller jobbe får være deres sak. Men vi har bestemmelser og reguleringer for arbeidstid her til lands. Ingen av oss vil møte en dødsens trøtt sjåfør på veien. Stakkars de som blir presset til et sånt kjør og i tillegg kanskje kjører på noe. Og dreper. Hvem går det hardest utover... 

Men måtte le litt av at mora ringte, hadde jeg gjort det for min 22-åring hadde han gravd seg ned i skam.

Anonymkode: 316e5...e37

Skrevet

Skjønner godt at han protesterte på at det var bare 4,5 time mellom skiftene, regner også med at når han jobbet til 01.30 at dette var overtid og han hadde et langt skift bak seg. Jeg er også glad for å slippe å ha overtrøtte sjåfører på veien. Mor skulle nok ikke ha blandet seg.

Men det er vesentlig forskjell på incentivet for gründer og daglig leder for å jobbe på denne måten. De har et eierskap og en helt annen motivasjon for å jobbe døgnet rundt. De kan ikke forlange dette av sine ansatte!

Anonymkode: 03a05...7d7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...