Gå til innhold

Sosial angst og dugnad 😒

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan gjør dere det? 

Neste år skal sønnen sin klasse ha 17 mai dugnad. Jeg kjenner at eg gruer meg allerede. Bruker så mye unødvendig tid på å grue meg allerede 😣

jeg kan ikke stå i kiosken, jeg kan ikke rydde, jeg kan ikke lage til... jeg kan bare ikke 😞 foreldremøte og slikt går helt fint. Men sånne sammenkomster går bare ikke. Og jeg skjønner ikke hvorfor ?? Noe så lett skal vere så vanskelig! Vil ikke si til dei andre foreldrene at eg har angst akkuratt... 

Anonymkode: 21de3...55c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Selvfølgelig kan du. For du må. Så da kan du jo begynne å øve nå.

Anonymkode: a6bfe...b82

Skrevet

Da må du ta tak, og gå til psykolog for å forsøke å bli bedre.

Slitt med det samme selv i mange år, men når jeg fikk barn så forsto jeg at nå handlet ikke livet bare om meg og mitt lenger. Så for deres skyld så må vi som sliter med disse tingene sette barna først og oppsøke hjelp.

Anonymkode: 53a3c...860

Skrevet

Du har valgt å få barn og med barn så følger det noen forpliktelser. Disse forpliktelsene burde du vurdert om var mulig før du valgte å få barn. Nå som du har barn må du følge dem opp, og da er dugnad en del av den oppfølgningen.

Anonymkode: 6a520...ef7

Skrevet

Såklart kan du det! :) Jeg kan forstå at å stå i kiosken sikkert er vanskelig for deg, men å lage til på forhånd eller rydde underveis/etterpå burde ikke være noe problem. Da pusler du rundt stort sett for deg selv med de oppgavene du har fått. Dette kommer til å gå helt fint! 

Anonymkode: 8e9dc...ec1

Skrevet

Så fint at du allerede nå vet at du sliter - sånn at du rekker å gjøre noe med det. Visse typer angstlidelser kan kureres med intensiv eksponeringsterapi og uansett har du god tid til å få hjelp med din angst. 

Du må ta tak, du har barn og oppfølgingen av ditt barn må gå foran et eventuelt ubehag for deg. 

Lykke til! 

Anonymkode: 673af...50e

Skrevet

Bake burde være null problem. Og da bør du lage noe annet enn pose-brownie..

Anonymkode: f579f...bef

Skrevet

Venninnen min har det som deg. Hun har alltid stilt på slike dugnader, men hun får gjerne arbeid som ikke innebærer mye folk rundt seg. Hun står på kjøkkenet med mat og lignende. Det fungerer veldig fint. 

Det går an å si ifra til komiteen at du gjerne ønsker en slik oppgave. De aller fleste har forståelse for det.

Skrevet

Kan kkke rydde??? Kan ikke bake? Hallo, det er bare å følge en oppskrift! Du har barn og da følger deg med mange oppgaver som ikke er like morsomme, men her høres det kun ut som du er vrang og leter etter unnskyldning for å slippe dugnad. 

Anonymkode: b2289...ec3

Skrevet

Skjønner at dette er veldig vanskelig og det ser uoverkommelig ut nå. 

Prøv å innstille deg allerede nå på at du kan levere 2 kaker, eller være med i ryddinga. Ikke heng deg opp i de situasjoner som ikke føles overkommelig for deg. 

Hvis du blir satt opp på kake salg når den tid kommer, bytter du bare med noen som har baking eller rydding. 

Vær helt bestemt på at en av de tingene skal du stiller opp på. 

Kommer du dithen at du på selve dugnadsdagen får full panikkangst, så går det ann å ringe ansvarlig og si at du desverre er blitt syk. For det er jo det det er, en sykdom. 

Ikke haus det opp til noe kjempestort som du vet du ikke kommer til å klare. 

Bryt det ned i mindre og overkommelige biter. 

Begynn tankeprossesen allerede nå, dette klarer du☺️

Jeg heier på deg. 

Anonymkode: 1b27e...d5f

Skrevet

Vanligvis liker jeg ikke å si til folk med sosial angst at "du må bare prøve", men dessverre har jeg veldig lyst til å si det til deg nå. Rett og slett for at det her ikke handler om deg lengre, det handler om barna dine. Det fine er jo at du er klar over det allerede og kan jobbe med det frem til 17. Mai. Du trenger så absolutt ikke stå i kiosken, det er masse andre oppgaver. Baking og rydding er oppgaver som ikke krever at du må prate så mye med andre, du kan stå hjemme på ditt eget kjøkken å bake en kake og du kan bære stoler og bord og vaske gulver. Noen, deriblant meg selv, føler på dette med at jeg alltid er redd det jeg ikke gjør er bra nok. Hva om kaka ikke er god? Hva om jeg setter stolene på feil sted? Hva om de syns gulvene ikke vaskes godt nok? Men på et tidspunkt må man snu tankegangen sin og bare gjøre det. Du kan ikke gå resten av barnas oppvekst og resten av ditt liv på den måten du har det nå. Det er ikke godt for deg og det er ikke godt for dem. Jeg håper du går til psykolog, hvis ikke er det virkelig på tide å starte. Begynn i det små med å utfordre deg på ting du syns er ukomfortabelt. Om det måtte være å ta en samtale over telefonen eller småprate med dama i butikken. Et steg om gangen, og med tiden til hjelp så kommer du i mål til slutt.

Lykke til med 17. Mai dugnad. Jeg har troa på deg! 

Anonymkode: 81417...16a

Skrevet

Sett bort jobben til barnets far, er det en mulighet? Eller andre som står deg nær og vet hvordan du sliter. 

Anonymkode: 1b6ff...420

Skrevet

Hva er det verste som kan skje?

Anonymkode: 61725...1a3

Skrevet
12 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Sett bort jobben til barnets far, er det en mulighet? Eller andre som står deg nær og vet hvordan du sliter. 

Anonymkode: 1b6ff...420

Det var faktisk en lur ide. Dersom du føler det er helt uoverkommelig å bidra med noe, så spør noen rundt deg som skal steppe inn for deg. 

Skrevet

Takk for masse gode ord ☺️ Det hjelper faktisk. 

Mer kun min mann som vet at jeg sliter. Jeg fekk angst etter at barna blei født. Jeg vet at jeg må jobbe med meg selv. 

Bake kake kan jeg såklart gjøre. Jeg liker å bake. Jeg har ikke skreve noen plass at jeg ikke kan bake slik noen vil frem til ☺️ 

Mannen har sagt at han kan stille i stede. Eller vere med meg opp. Slik at vi tar med oss sønnen og går opp alle. Det er jo en mulighet og kanskje lettere for meg. Men redd hva dei andre vil tenke om meg da 😞 -Klarer ikke hun møte opp alene- 😐 Hi

Skrevet
8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Mer kun min mann som vet at jeg sliter. Jeg fekk angst etter at barna blei født. Jeg vet at jeg må jobbe med meg selv. 

Bake kake kan jeg såklart gjøre. Jeg liker å bake. Jeg har ikke skreve noen plass at jeg ikke kan bake slik noen vil frem til ☺️ 

Mannen har sagt at han kan stille i stede. Eller vere med meg opp. Slik at vi tar med oss sønnen og går opp alle. Det er jo en mulighet og kanskje lettere for meg. Men redd hva dei andre vil tenke om meg da 😞 -Klarer ikke hun møte opp alene- 😐 Hi

Vet du hva? Dersom dere kommer begge to kan jeg nesten garantere deg at andre tenker "Så fantastisk at det er enda flere som vil hjelpe til og for et heldig barn med to tilstedeværende foreldre". Det er ingen som kommer til å tenke det du sier her. Syns det hørtes ut som en god idé å dra begge to. Gjør det 👍:)

Skrevet
11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du skriver at du ikke kan lage til.... det er vel derfor folk tolker det dithen at du ikke kan bake.

Og hvorfor i all verden skal ikke mannen kunne stille? Er 17-mai dugnad liksom en "dame-greie"?? Hvorfor skulle de andre tenke at det er dumt? I vår klasse stilte alle med en fra hver familie. noen stilte også med to. Om det var mor eller far, stemor eller stefar eller til og med bestemor som stilte var det sa ingen som brydde seg om. Poenget er at barnets familie faktisk må stille opp - HVEM som faktisk stiller er i grunn knekkende likegyldig!

Vi stilte med en person på forberedelsene og to personer på selve dagen. mannen hjalp til med leker, jeg sto på kjøkkenet og kokte pølser og skar opp kaker i en times tid. Her sto jeg og en annen dame helt i fred og jobbet for oss selv:)

Anonymkode: 67b63...7e4

Skrevet
14 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er vel virkelig ingen regel at det er dama som skal ta jobben på 17.mai dugnaden. Her er det like ofte mannen som tar vår del. Tror jeg har tatt den en gang. (Har tre skolebarn og må stille 2 år med hver klasse.)

Sliter også med angst, så vi tilpasser alltid etter tildelt arbeidsområde og dagsform. Kakebaking er det egne klasser som sette til så det er ikke en del av arrangeringen for dagen og inget alternativ hos oss.

Anonymkode: c4d12...3d9

Skrevet

Ryddingen foregår jo når de fleste/ alle har gått med da andre av de foreldrene du takler på foreldremøter . Noe klarer du faktisk. For det er viktig for barnet ditt , for at 17 . Mai skal kunne organiseres som også tjener ditt barn. 

Anonymkode: f2951...15d

Skrevet

Det er ingen problem at mannen stiller, her er det ca 5050 om det er menn eller damer som er på dugnaden. Å hvis du virkelig sliter så mye at du ikke orker å stille fordi du får en oppgave som du ikke mestrer, og mannen ikke kan, så betal noen for å gjøre det, om dere har søsken, onkler, tanter, foreldre, naboer, venner.. ingen som kan si noe på det.. du kan jo bare si at du skal bort, er syk el. 

Sliter selv med sosial angst, så forstår deg veldig godt. Men det er jo bortkastet å grue seg i månedsvis for noe som kan løses på andre måter 

Anonymkode: 40d92...f8f

Skrevet
3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Vet du hva? Dersom dere kommer begge to kan jeg nesten garantere deg at andre tenker "Så fantastisk at det er enda flere som vil hjelpe til og for et heldig barn med to tilstedeværende foreldre". Det er ingen som kommer til å tenke det du sier her. Syns det hørtes ut som en god idé å dra begge to. Gjør det 👍:)

Det skjønte jeg ikke. Er det kun mammaene som blir satt opp på dugnad?

Anonymkode: 56dd9...1b2

Skrevet

Du skriver jo at du har en mann. Dersom du blir satt opp på en vakt som føles helt uoverkommelig for deg, så drar vel mannen på dugnad. Det pleier sjelden å være krav om at to personer fra hver familie skal delta. Og det er ikke uvanlig at en pappa jobber dugnad på 17. mai.

Ellers synes jeg jo det virker rart om du allerede nå kan slå fast at du ikke kan bære stoler, rigge til en kafeteria, rydde etter arrangementet eller lignende. Det er mange måneder til 17. mai. Ettersom du har skolebarn dukker det vel dessuten opp en hel haug av andre slike arrangementer i månedene fra nå til mai også. Skjønner at du ikke kan klare alt, men tenk at du kanskje kan klare noe. Se muligheter istedetfor begrensninger.

Lykke til.

Anonymkode: 75101...ecf

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det skjønte jeg ikke. Er det kun mammaene som blir satt opp på dugnad?

Anonymkode: 56dd9...1b2

Selvfølgelig ikke. Men mange stiller bare med en forelder, enten mor eller far. Om begge kommer er det jo kjempeflott! 

Skrevet

Hvis mannen din tar jobben, så kan du fortsette å begrense deg selv pga angsten, så det er ikke en god ide. Den eneste måten å komme over sosial angst er å utfordre seg selv, få erfaring på at du kan gjøre slike ting. Hvis du hele tiden trekker deg, så opprettholder du angsten. Skaff deg terapi, og gå i gang med å utfordre deg. Det nytter, du trenger ikke leve et liv der du hindrer deg selv i å oppleve bra ting!

Anonymkode: da65c...81d

Skrevet

Her må begge foreldrene bidra. Foreldre 1 og foreldre 2 får oppgaver. Får kun 1 forelder arbeidsoppgaver andre steder? Og hvis det er slik, hvorfor er det da du som må gjøre det og ikke Pappan? 

Anonymkode: 322ee...8a6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...