Gå til innhold

Barnefar SFO regning

Anbefalte innlegg

Skrevet
15 timer siden, Anonym bruker skrev:

Lønn på rundt 30  000 er ikke en « fin» lønn. Samme om det er 30 eller 35 (regner ikke med mer, da ville du skrevet rundt 40). Husk at han som er alene skal betale alt alene med denne lønna, samt bidrag til deg. Da er det ikke rart han spør. Det han ber om, slik jeg tolker det, er at du enten

1. Skriver under på 40/60, men fortsetter 50/50 i praksis. Da kan den som har hovedomsorgen søke stønad til barnetilsyn, som dekker 64% av utgifter til SFO. Da må du velge, vil du ha 60% av omsorgen, må regningen stå på deg, og betaler ikke han, er det du som får inkasso. Gir du han 60%, må du stå for det i ettertid, og håpe han skriver under på 50/50 igjen.

2. Betale halvparten, siden dere har 50/50, og dermed ikke kan søke Nav om stønad.

Jeg skjønner det er kjedelig å betale for noe man ikke benytter seg av. Men husk at en 50/50-ordning krever godt samarbeid begge veier. For å tjene denne «fine» lønna, er han avhengig av å jobbe, og derfor også avhengig av å benytte seg av SFO. Et siste alternativ er at du sier at du kan ha barnet hjemme hos deg hver uke, og han henter hos dere i sine uker. 

Men siste ting. Når du har ny partner, og kun lever på bidrag fra stat, kommune og eks-partner, bør din nye partner kunne bidra i dette. At du går hjemme med baby er ikke grunn til å ha en så lav inntekt. Du hadde fått foreldrepenger dersom du var i jobb før du gikk ut i permisjon. Så her må din nye partner på banen, dere må se på inntekten dere har sammen.

Anonymkode: 6929e...b1c

Jeg synes du skal lese dette en gang til TS, for det var noen gode innspill her. Dere har barn sammen, og dere må samarbeide og prøve å forstå hverandre. Barnefar trenger åpenbart SFO, men det er en dyr post å ha alene. Siden du hverken har behov av eller råd til SFO, og du ikke vil risikere permanent 60/40, synes jeg den beste løsningen er om tilbyr at barna kan være hos deg et par timer på ettermiddagen i hans uker.

I tillegg, søk på NAV sine sider, eventuelt ring dem for å få oppklart om hva du er forpliktet til og ikke.

Anonymkode: 04f47...033

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...