Anonym bruker Skrevet 3. oktober 2018 #26 Skrevet 3. oktober 2018 4 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det står i hovedinnlegget mitt at jeg får barnebidrag. Så ja jeg får litt barnebidrag. Men det er ikke nok til å betale SFO. Anonymkode: 79a3a...116 Selv om mor får bidrag så skal de ved 50/50 dele utgiftene likt. Ergo skal mor i utgangspunktet være med å dekke SFO. Men, om han kan kreve det iom at hun ikke trenger plassen er jeg mer usikker på. Bidrag regnes ut fra at kostnaden ved å ha et barn deles ift samværsbrøken. Desto mindre ene parten har barnet, desto mer må vedkommende betale i bidrag. Ergo ved en 50/50 så skal det i utgangspunktet ikke betales bidrag. Men, her kommer inntekten til foreldrene inn i bildet også. Tjener ene mer enn den andre så må vedkommende dra en litt større del av lasset. Dette vil kunne slå negativt ut på far i slike situasjoner som HI er i nå. Hvor hun har valgt å gå hjemmeværende ned nytt kull og ny mann. Da må forhenværende inn og sponse denne tilværelsen med økt bidrag. Anonymkode: cbcf7...40d
Pobie Skrevet 3. oktober 2018 #27 Skrevet 3. oktober 2018 6 timer siden, Anonym bruker skrev: Men da har du vel permisjonslønn? Man kan ikke sette barn til verden hvis man ikke kan forsørge dem. Anonymkode: 5ecda...7ae Hun sa jo at hun er sammen med far til barn nr 3.
Anonym bruker Skrevet 3. oktober 2018 #28 Skrevet 3. oktober 2018 Lønn på rundt 30 000 er ikke en « fin» lønn. Samme om det er 30 eller 35 (regner ikke med mer, da ville du skrevet rundt 40). Husk at han som er alene skal betale alt alene med denne lønna, samt bidrag til deg. Da er det ikke rart han spør. Det han ber om, slik jeg tolker det, er at du enten 1. Skriver under på 40/60, men fortsetter 50/50 i praksis. Da kan den som har hovedomsorgen søke stønad til barnetilsyn, som dekker 64% av utgifter til SFO. Da må du velge, vil du ha 60% av omsorgen, må regningen stå på deg, og betaler ikke han, er det du som får inkasso. Gir du han 60%, må du stå for det i ettertid, og håpe han skriver under på 50/50 igjen. 2. Betale halvparten, siden dere har 50/50, og dermed ikke kan søke Nav om stønad. Jeg skjønner det er kjedelig å betale for noe man ikke benytter seg av. Men husk at en 50/50-ordning krever godt samarbeid begge veier. For å tjene denne «fine» lønna, er han avhengig av å jobbe, og derfor også avhengig av å benytte seg av SFO. Et siste alternativ er at du sier at du kan ha barnet hjemme hos deg hver uke, og han henter hos dere i sine uker. Men siste ting. Når du har ny partner, og kun lever på bidrag fra stat, kommune og eks-partner, bør din nye partner kunne bidra i dette. At du går hjemme med baby er ikke grunn til å ha en så lav inntekt. Du hadde fått foreldrepenger dersom du var i jobb før du gikk ut i permisjon. Så her må din nye partner på banen, dere må se på inntekten dere har sammen. Anonymkode: 6929e...b1c
Anonym bruker Skrevet 3. oktober 2018 #29 Skrevet 3. oktober 2018 1 time siden, Anonym bruker skrev: Selv om mor får bidrag så skal de ved 50/50 dele utgiftene likt. Ergo skal mor i utgangspunktet være med å dekke SFO. Men, om han kan kreve det iom at hun ikke trenger plassen er jeg mer usikker på. Bidrag regnes ut fra at kostnaden ved å ha et barn deles ift samværsbrøken. Desto mindre ene parten har barnet, desto mer må vedkommende betale i bidrag. Ergo ved en 50/50 så skal det i utgangspunktet ikke betales bidrag. Men, her kommer inntekten til foreldrene inn i bildet også. Tjener ene mer enn den andre så må vedkommende dra en litt større del av lasset. Dette vil kunne slå negativt ut på far i slike situasjoner som HI er i nå. Hvor hun har valgt å gå hjemmeværende ned nytt kull og ny mann. Da må forhenværende inn og sponse denne tilværelsen med økt bidrag. Anonymkode: cbcf7...40d Dette stemmer ikke. Selv om man har en 50/50-ordning, kan man søke om bidrag fra den andre dersom det er store forskjeller i inntekt. Det vil bli beregnet ut fra samværsdøgn, men man kan motta/møtt enetale bidrag selv ved 50/50. Anonymkode: 6929e...b1c
Anonym bruker Skrevet 3. oktober 2018 #30 Skrevet 3. oktober 2018 Her er det enormt mye synsing... kontakt NAV og kommunen du slik at du får dette avklart. Forklar at du ikke har har inntekt (barnebidrag og barnetrygd er ikke skattbart) og spør om han kan kreve at du dekker dette. Anonymkode: 0d6f9...9cd
Anonym bruker Skrevet 4. oktober 2018 #31 Skrevet 4. oktober 2018 8 timer siden, Anonym bruker skrev: Dette stemmer ikke. Selv om man har en 50/50-ordning, kan man søke om bidrag fra den andre dersom det er store forskjeller i inntekt. Det vil bli beregnet ut fra samværsdøgn, men man kan motta/møtt enetale bidrag selv ved 50/50. Anonymkode: 6929e...b1c Leser du det jeg skriver så skriver jeg at man I UTGANGSPUNKTET IKKE. Anonymkode: cbcf7...40d
Anonym bruker Skrevet 4. oktober 2018 #32 Skrevet 4. oktober 2018 8 timer siden, Anonym bruker skrev: Dette stemmer ikke. Selv om man har en 50/50-ordning, kan man søke om bidrag fra den andre dersom det er store forskjeller i inntekt. Det vil bli beregnet ut fra samværsdøgn, men man kan motta/møtt enetale bidrag selv ved 50/50. Anonymkode: 6929e...b1c Samt les de to siste avsnittene så har jeg skrevet det der... Anonymkode: cbcf7...40d
Anonym bruker Skrevet 4. oktober 2018 #33 Skrevet 4. oktober 2018 Men det jeg ikke forstår, som du heller ikke svarer på, da jeg skrev det i et tidligere svar over her er om hvorfor far må betale for full sfo plass? Dette må da kunne tas opp med sfo, og det er da far som må gjøre. Det er sfo og nav far må snakke med, ikke deg. Anonymkode: 62818...af6
Anonym bruker Skrevet 4. oktober 2018 #34 Skrevet 4. oktober 2018 14 minutter siden, Anonym bruker skrev: Men det jeg ikke forstår, som du heller ikke svarer på, da jeg skrev det i et tidligere svar over her er om hvorfor far må betale for full sfo plass? Dette må da kunne tas opp med sfo, og det er da far som må gjøre. Det er sfo og nav far må snakke med, ikke deg. Anonymkode: 62818...af6 Som regel er det slik at man betaler for så-og-så mange timer pr. dag på SFO ift om det er hel eller halv plass. Full plass annenhver uke vil ikke gi rett til å betale for halv plass. Anonymkode: 2756d...436
Anonym bruker Skrevet 4. oktober 2018 #35 Skrevet 4. oktober 2018 41 minutter siden, Anonym bruker skrev: Men det jeg ikke forstår, som du heller ikke svarer på, da jeg skrev det i et tidligere svar over her er om hvorfor far må betale for full sfo plass? Dette må da kunne tas opp med sfo, og det er da far som må gjøre. Det er sfo og nav far må snakke med, ikke deg. Anonymkode: 62818...af6 Han bruker mer enn 11 timer i uken på sfo. Og da må han betale full pris, hadde han brukt 10 timer pr uke så hadde han betalt halv pris. Anonymkode: 79a3a...116
Anonym bruker Skrevet 4. oktober 2018 #36 Skrevet 4. oktober 2018 10 timer siden, Anonym bruker skrev: Lønn på rundt 30 000 er ikke en « fin» lønn. Samme om det er 30 eller 35 (regner ikke med mer, da ville du skrevet rundt 40). Husk at han som er alene skal betale alt alene med denne lønna, samt bidrag til deg. Da er det ikke rart han spør. Det han ber om, slik jeg tolker det, er at du enten 1. Skriver under på 40/60, men fortsetter 50/50 i praksis. Da kan den som har hovedomsorgen søke stønad til barnetilsyn, som dekker 64% av utgifter til SFO. Da må du velge, vil du ha 60% av omsorgen, må regningen stå på deg, og betaler ikke han, er det du som får inkasso. Gir du han 60%, må du stå for det i ettertid, og håpe han skriver under på 50/50 igjen. 2. Betale halvparten, siden dere har 50/50, og dermed ikke kan søke Nav om stønad. Jeg skjønner det er kjedelig å betale for noe man ikke benytter seg av. Men husk at en 50/50-ordning krever godt samarbeid begge veier. For å tjene denne «fine» lønna, er han avhengig av å jobbe, og derfor også avhengig av å benytte seg av SFO. Et siste alternativ er at du sier at du kan ha barnet hjemme hos deg hver uke, og han henter hos dere i sine uker. Men siste ting. Når du har ny partner, og kun lever på bidrag fra stat, kommune og eks-partner, bør din nye partner kunne bidra i dette. At du går hjemme med baby er ikke grunn til å ha en så lav inntekt. Du hadde fått foreldrepenger dersom du var i jobb før du gikk ut i permisjon. Så her må din nye partner på banen, dere må se på inntekten dere har sammen. Anonymkode: 6929e...b1c Min nye partner bidrar i alt. Men å betale regningene for x'n min gjør han ikke. Det får han heller ikke lov av meg til å gjøre. Min x kan fint betale sine egne regninger selv. Men viser det seg at jeg må betale SFO for min x 😂 så må jeg vel gjøre det. Min partner har bidratt mer enn faren til mine andre 2 barn har. 40/60 ordning går ikke. Får han ikke til å skrive under igjen ved senere anledning Enten er det kun 50/50 eller så går han med på at jeg har hele omsorgen for dem. Han ville ha 50/50 for han trudde det var billigere. Anonymkode: 79a3a...116
Anonym bruker Skrevet 4. oktober 2018 #37 Skrevet 4. oktober 2018 34 minutter siden, Anonym bruker skrev: Min nye partner bidrar i alt. Men å betale regningene for x'n min gjør han ikke. Det får han heller ikke lov av meg til å gjøre. Min x kan fint betale sine egne regninger selv. Men viser det seg at jeg må betale SFO for min x 😂 så må jeg vel gjøre det. Min partner har bidratt mer enn faren til mine andre 2 barn har. 40/60 ordning går ikke. Får han ikke til å skrive under igjen ved senere anledning Enten er det kun 50/50 eller så går han med på at jeg har hele omsorgen for dem. Han ville ha 50/50 for han trudde det var billigere. Anonymkode: 79a3a...116 Og det hadde det jo vært for han og, hvis han ikke måtte ha gitt du barnebidrag fordi du ikke har egen inntekt. Han straffes for at du ikke får permisjonspenger Anonymkode: 0beda...494
Anonym bruker Skrevet 4. oktober 2018 #38 Skrevet 4. oktober 2018 1 time siden, Anonym bruker skrev: Han bruker mer enn 11 timer i uken på sfo. Og da må han betale full pris, hadde han brukt 10 timer pr uke så hadde han betalt halv pris. Anonymkode: 79a3a...116 ok. Og hvis saken er sånn at han ønsket 50/50 fordi han trodde han måtte betale mindre, men egentlig ikke måtte det, hva med at du foreslår 60/40 og du har de mest, og henter ungen på skolen 2 dager i hans uke, og han dermed slipper unna med at barnet bruker 10 timer i uka på sfo, og dermed får redusert til 1/2 plass? Anonymkode: 62818...af6
Anniedoug Skrevet 4. oktober 2018 #39 Skrevet 4. oktober 2018 1 time siden, Anonym bruker skrev: Han bruker mer enn 11 timer i uken på sfo. Og da må han betale full pris, hadde han brukt 10 timer pr uke så hadde han betalt halv pris. Anonymkode: 79a3a...116 Hva med å endre turnus så barnet skifter bosted på en onsdag? Da brukes vel aldri mer enn halv uke SFO og far kan betale halv plass
Anonym bruker Skrevet 4. oktober 2018 #40 Skrevet 4. oktober 2018 1 time siden, Anonym bruker skrev: Min nye partner bidrar i alt. Men å betale regningene for x'n min gjør han ikke. Det får han heller ikke lov av meg til å gjøre. Min x kan fint betale sine egne regninger selv. Men viser det seg at jeg må betale SFO for min x 😂 så må jeg vel gjøre det. Min partner har bidratt mer enn faren til mine andre 2 barn har. 40/60 ordning går ikke. Får han ikke til å skrive under igjen ved senere anledning Enten er det kun 50/50 eller så går han med på at jeg har hele omsorgen for dem. Han ville ha 50/50 for han trudde det var billigere. Anonymkode: 79a3a...116 Du er bare utrolig egoistisk. Og disse 😂-tegnene dine viser at du ikke klarer eller vil se hva han mener, som jeg prøvde å forklare tidligere. Anonymkode: 6929e...b1c
Anonym bruker Skrevet 4. oktober 2018 #41 Skrevet 4. oktober 2018 3 timer siden, Anonym bruker skrev: Leser du det jeg skriver så skriver jeg at man I UTGANGSPUNKTET IKKE. Anonymkode: cbcf7...40d Beklager, ser det nå. Litt knotete forklart kanskje, var derfor jeg ikke leste sammenhengen. Men da er vi jo enig. Anonymkode: 6929e...b1c
Anonym bruker Skrevet 4. oktober 2018 #42 Skrevet 4. oktober 2018 Noen venner av oss har løst det sånn som en over her skriver. De har barna 50/50, men de går hjem til far hver dag etter skolen. I mors uke henter hun dem der etter jobb i stedet for på sfo. Hvorfor ikke bare gjøre det sånn? Anonymkode: fe278...d8b
Anonym bruker Skrevet 4. oktober 2018 #43 Skrevet 4. oktober 2018 9 minutter siden, Anonym bruker skrev: Du er bare utrolig egoistisk. Og disse 😂-tegnene dine viser at du ikke klarer eller vil se hva han mener, som jeg prøvde å forklare tidligere. Anonymkode: 6929e...b1c Nei disse tegnene er bare latterlig, for at jeg skal betale hans sfo noe han har valgt selv og noe jeg ikke trenger, derfor disse 😂 🙈 tegnene. Jeg er ikke egoistisk. Og hvorfor er jeg egoistisk som ikke vil betale hans regninger for noe han har valgt selv? Jeg vagte IKKE sfo pga det er så dyrt og pga jeg ikke trenger det. Jeg skjønner godt hva han mener. Han tror han vil få støtte av nav. Og han vil gjerne slippe å betale sfo alene pga han leste at når enn har 50/50 så skal man spleise på alt av utgifter. Men tviler sterkt på at det gjelder når det kun er for hans del. Og noe jeg ikke har valgt. Men virker som at du kjenner han bedre enn meg siden jeg tydeligvis ikke skjønner hva han mener? Anonymkode: 79a3a...116
Anonym bruker Skrevet 4. oktober 2018 #44 Skrevet 4. oktober 2018 6 minutter siden, Anonym bruker skrev: Nei disse tegnene er bare latterlig, for at jeg skal betale hans sfo noe han har valgt selv og noe jeg ikke trenger, derfor disse 😂 🙈 tegnene. Jeg er ikke egoistisk. Og hvorfor er jeg egoistisk som ikke vil betale hans regninger for noe han har valgt selv? Jeg vagte IKKE sfo pga det er så dyrt og pga jeg ikke trenger det. Jeg skjønner godt hva han mener. Han tror han vil få støtte av nav. Og han vil gjerne slippe å betale sfo alene pga han leste at når enn har 50/50 så skal man spleise på alt av utgifter. Men tviler sterkt på at det gjelder når det kun er for hans del. Og noe jeg ikke har valgt. Men virker som at du kjenner han bedre enn meg siden jeg tydeligvis ikke skjønner hva han mener? Anonymkode: 79a3a...116 Du har inngått en avtale om 50/50, da må du dele på det som følger med og. Mener du at han også skal gå hjemme og motta barnebidrag og barnertrygd som eneste inntekt? Jeg kjenner ikke han nei, men jeg kjenner godt til systemet. Jeg er ferdig diskutert. Lykke til med samtalen med Nav, det trenger du. (😂😂😂) Anonymkode: 6929e...b1c
Anonym bruker Skrevet 4. oktober 2018 #45 Skrevet 4. oktober 2018 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Du har inngått en avtale om 50/50, da må du dele på det som følger med og. Mener du at han også skal gå hjemme og motta barnebidrag og barnertrygd som eneste inntekt? Jeg kjenner ikke han nei, men jeg kjenner godt til systemet. Jeg er ferdig diskutert. Lykke til med samtalen med Nav, det trenger du. (😂😂😂) Anonymkode: 6929e...b1c Jaja det vet jeg at vi har. Og vi deler på alt. Men hadde jeg brukt sfo selv så hadde jeg såklart blitt med å betalt halve. Men hadde det vært andre vei rundt så hadde jeg ikke fått ei krone av han. Men jeg nekter å betale på noe jeg ikke bruker og ikke trenger. Tviler på at systemet virker sånn. Tusen takk for det 😁 Anonymkode: 79a3a...116
Anonym bruker Skrevet 4. oktober 2018 #46 Skrevet 4. oktober 2018 14 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jaja det vet jeg at vi har. Og vi deler på alt. Men hadde jeg brukt sfo selv så hadde jeg såklart blitt med å betalt halve. Men hadde det vært andre vei rundt så hadde jeg ikke fått ei krone av han. Men jeg nekter å betale på noe jeg ikke bruker og ikke trenger. Tviler på at systemet virker sånn. Tusen takk for det 😁 Anonymkode: 79a3a...116 Han betaler jo for at du ikke har inntekt da, så du får jo absolutt penger av han. Han betaler for at du velger å være husmor, men det er tydeligvis greit? Anonymkode: 0beda...494
Anonym bruker Skrevet 4. oktober 2018 #47 Skrevet 4. oktober 2018 5 minutter siden, Anonym bruker skrev: Han betaler jo for at du ikke har inntekt da, så du får jo absolutt penger av han. Han betaler for at du velger å være husmor, men det er tydeligvis greit? Anonymkode: 0beda...494 Får kun det han er skyldig i barnebidrag fra før. Så egentlig for jeg ingenting fra han. Det bør aboslutt være greit å være husmor når enn har en baby vel? Tror ikke det er lov å sende en så liten baby i barnehagen uansett. Anonymkode: 79a3a...116
Anonym bruker Skrevet 4. oktober 2018 #48 Skrevet 4. oktober 2018 43 minutter siden, Anonym bruker skrev: Får kun det han er skyldig i barnebidrag fra før. Så egentlig for jeg ingenting fra han. Det bør aboslutt være greit å være husmor når enn har en baby vel? Tror ikke det er lov å sende en så liten baby i barnehagen uansett. Anonymkode: 79a3a...116 Hvis dere har 50/50 betaler han jo kun barnebidrag pga at du tjener mye mindre enn han, noe du tydeligvis selv har valgt, ellers ville du hatt permisjonspenger nå du er hjemme med baby. Han er på jobb og behøver dermed sfo de dagene barna er hos han, så kan kan jobbe og bla betale bidrag til deg som velger å være hjemme... Anonymkode: 2756d...436
Anonym bruker Skrevet 4. oktober 2018 #49 Skrevet 4. oktober 2018 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Hvis dere har 50/50 betaler han jo kun barnebidrag pga at du tjener mye mindre enn han, noe du tydeligvis selv har valgt, ellers ville du hatt permisjonspenger nå du er hjemme med baby. Han er på jobb og behøver dermed sfo de dagene barna er hos han, så kan kan jobbe og bla betale bidrag til deg som velger å være hjemme... Anonymkode: 2756d...436 Ja jeg får barnebidrag av faren. Men det er KUN det han har skyldt meg fra 2016. Får ikke noe for nå. Er jo ikke min feil at han har latt vær å betale barnebidrag før. Har heldigvis en jobb å komme til snart. 😧 Anonymkode: 79a3a...116
Anonym bruker Skrevet 4. oktober 2018 #50 Skrevet 4. oktober 2018 Har ikke søkt om barnebidrag fra han etter vi ble enige om 50/50 fikk vite at jeg ikke hadde rett på det når vi har ungene like mye. Og tenkte ikke tanken om barnebidrag siden vi har 50/50 men skyldig bidrag vil jeg jo såklart ha. Anonymkode: 79a3a...116
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå