Anonym bruker Skrevet 3. oktober 2018 #1 Skrevet 3. oktober 2018 Hei dere. Har ett sprøsmål her. Jeg har 2 barn med en mann.vi er ikke sammen. Ene ungen går på skolen nå og faren bruker SFO på barnet uken som barnet er hos han. 50/50 ordning på oss. Han krever at vi skal dele på SFO regningen. Når barnet er hos meg så bruker ikke jeg SFO på barnet siden barnet ikke trenger det da jeg er hjemmeværende med barn nr 3. Faren sier at han kan få hjelp av nav til å dekke noe av regningen men da må jeg være med å betale og skrive under på at vi har delt bosted på ungene (jeg har skrevet under på delt bosted for lenge siden mtp nav den gang). Jeg får ikke stønad fra nav lengre så jeg er ikke registrert der nå pga jeg ikke får noe fra nav. Jeg lever kun på barnebidrag, barnettrygd og bostøtte. Thats it liksom. Jeg er sammen med faren til barn nr 3 men han har ikke akkurat store inntekten selv, og jeg syns ikke at det er riktig at han skal betale noe av SFO regningen på en unge som ikke er hans? 🙈 Men er dette noe jeg må betale på? Jeg hadde skjønt det vist jeg brukte SFO på barnet selv den uken barnet er hos meg. Men det gjør jeg jo ikke, å bruke SFO var helt og tydelig farens valg (de ukene barnet er hos faren sin). Barnefaren har en fin lønn på over 30 tusen før skatt så jeg ser ikke akkurat hvorfor jeg må ut med 2 tusen. Jeg har litt over 9 tusen i mnd. Er dette noe jeg kan si nei på? Jeg har ikke råd til å ut med over 2 tusen kr på SFO jeg ikke bruker en gang Anonymkode: 79a3a...116
Anonym bruker Skrevet 3. oktober 2018 #2 Skrevet 3. oktober 2018 Veldig enkelt det der: det er far som har behovet og derfor må han stå for utgiftene til tilsyn. Så bare si at du ikke kommer til å betale noe da dette er hans ansvar. Anonymkode: 3ddbc...21e
Anonym bruker Skrevet 3. oktober 2018 #3 Skrevet 3. oktober 2018 Hvorfor har du ikke jobb? 9000 i mnd går det jo ikke an å forsørge seg selv og tre barn på! Anonymkode: 5ecda...7ae
Anonym bruker Skrevet 3. oktober 2018 #4 Skrevet 3. oktober 2018 4 minutter siden, Anonym bruker skrev: Hvorfor har du ikke jobb? 9000 i mnd går det jo ikke an å forsørge seg selv og tre barn på! Anonymkode: 5ecda...7ae Veldig enkelt. Jeg er hjemmeværende med en baby. Derfor ikke jobb. Men det er ikke det som er saken her. Anonymkode: 79a3a...116
Anonym bruker Skrevet 3. oktober 2018 #5 Skrevet 3. oktober 2018 9 minutter siden, Anonym bruker skrev: Veldig enkelt det der: det er far som har behovet og derfor må han stå for utgiftene til tilsyn. Så bare si at du ikke kommer til å betale noe da dette er hans ansvar. Anonymkode: 3ddbc...21e Takk for svar Anonymkode: 79a3a...116
Anonym bruker Skrevet 3. oktober 2018 #6 Skrevet 3. oktober 2018 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Veldig enkelt. Jeg er hjemmeværende med en baby. Derfor ikke jobb. Men det er ikke det som er saken her. Anonymkode: 79a3a...116 Men da har du vel permisjonslønn? Man kan ikke sette barn til verden hvis man ikke kan forsørge dem. Anonymkode: 5ecda...7ae
Anonym bruker Skrevet 3. oktober 2018 #7 Skrevet 3. oktober 2018 5 minutter siden, Anonym bruker skrev: Men da har du vel permisjonslønn? Man kan ikke sette barn til verden hvis man ikke kan forsørge dem. Anonymkode: 5ecda...7ae Vi klarer oss veldig fint. Så du skal få lov å slippe å tenke på det. 👍👍 Anonymkode: 79a3a...116
Anonym bruker Skrevet 3. oktober 2018 #8 Skrevet 3. oktober 2018 Jeg kan ikke skjønne annet enn at det får barnefar stå for selv. Han hadde vel ikke ville betalt for SFO hvis det bare var du som skulle bruke det, regner jeg med. Anonymkode: 0beda...494
Anonym bruker Skrevet 3. oktober 2018 #9 Skrevet 3. oktober 2018 Dette mener jeg at barnefar får stå for, men en annen sak, han trenger vel ikke hel plass til barnet når barnet bare bruker 1/2 plass? Betaler han for hele plassen? Må han det? Anonymkode: 62818...af6
Anonym bruker Skrevet 3. oktober 2018 #10 Skrevet 3. oktober 2018 4 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg kan ikke skjønne annet enn at det får barnefar stå for selv. Han hadde vel ikke ville betalt for SFO hvis det bare var du som skulle bruke det, regner jeg med. Anonymkode: 0beda...494 Nei ALDRI i verden om han hadde villet betale for noe han ikke bruker selv. Han er veldig gjerrig når det kommer til penger, jeg bare kan ikke skjønne at nav har sagt at jeg må betale for at han skal få dekket noe av regningen. Men det var noe han hadde skrevet på melding til meg Jeg har ikke hørt at nav har sagt det. 😓 Anonymkode: 79a3a...116
Anonym bruker Skrevet 3. oktober 2018 #11 Skrevet 3. oktober 2018 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Nei ALDRI i verden om han hadde villet betale for noe han ikke bruker selv. Han er veldig gjerrig når det kommer til penger, jeg bare kan ikke skjønne at nav har sagt at jeg må betale for at han skal få dekket noe av regningen. Men det var noe han hadde skrevet på melding til meg Jeg har ikke hørt at nav har sagt det. 😓 Anonymkode: 79a3a...116 Jeg tror han skrøner for deg, for å få deg til å betale. Og hvem skal få det som dekkes, han? Anonymkode: 0beda...494
Anonym bruker Skrevet 3. oktober 2018 #12 Skrevet 3. oktober 2018 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Dette mener jeg at barnefar får stå for, men en annen sak, han trenger vel ikke hel plass til barnet når barnet bare bruker 1/2 plass? Betaler han for hele plassen? Må han det? Anonymkode: 62818...af6 Ja han betaler for hele plassen hele mnd. Han kunne vist ikke betale for 2 uker hver mnd. Skjønte ikke helt opplegget på SFO pridene og timene. 😕 Anonymkode: 79a3a...116
Anonym bruker Skrevet 3. oktober 2018 #13 Skrevet 3. oktober 2018 Jeg vet ikke reglene, men hadde protestert enormt, altså nektet helt denne regningen når det er kun han som trenger den. Anonymkode: 6a6d0...15f
Anonym bruker Skrevet 3. oktober 2018 #14 Skrevet 3. oktober 2018 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Jeg tror han skrøner for deg, for å få deg til å betale. Og hvem skal få det som dekkes, han? Anonymkode: 0beda...494 Det som han skrev til meg var. Hei. For at e skal få støtte til SFO så må vi lage en samværsavtale der det står hvor mye de er hos hver av oss i mnd, har snakka med nav og de sa at siden vi har barna 50/50 så må vi dele likt på alt av utgifter til barna. Det gjelder også utgifter på SFO. Så det er han som skal få det dekket av NAV. 🙈 Anonymkode: 79a3a...116
Anonym bruker Skrevet 3. oktober 2018 #15 Skrevet 3. oktober 2018 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Ja han betaler for hele plassen hele mnd. Han kunne vist ikke betale for 2 uker hver mnd. Skjønte ikke helt opplegget på SFO pridene og timene. 😕 Anonymkode: 79a3a...116 Gå inn på skolens hjemmeside, og se hva som står ang bruk av sfo/ 1/2 plass på sfo. Evt han kan ringe sfo å høre om dette. Anonymkode: 62818...af6
Anonym bruker Skrevet 3. oktober 2018 #16 Skrevet 3. oktober 2018 7 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det som han skrev til meg var. Hei. For at e skal få støtte til SFO så må vi lage en samværsavtale der det står hvor mye de er hos hver av oss i mnd, har snakka med nav og de sa at siden vi har barna 50/50 så må vi dele likt på alt av utgifter til barna. Det gjelder også utgifter på SFO. Så det er han som skal få det dekket av NAV. 🙈 Anonymkode: 79a3a...116 Tror du misforstår hva han skriver her. For reglene er den at som aleneforsørger, altså har barnet mer en 50% og barnet har bostedsadresse hos, kan søke om å få dekket inntil 60% av utgifter til barnepass. Ved 50/50 skal alle utgifter deles likt mellom foreldrene. Og man får ikke dekket noe av nav. Så strengt tatt så skal du være med å dekke... Men, usikker på hva han kan kreve når dette er noe kun han trenger. Alternativt er at dere for en kortere periode, frem til barnet klarer seg alene hjemme, går for ny samværsavtale der far får hovedomsorgen og størst samværsprosent. Anonymkode: cbcf7...40d
Anonym bruker Skrevet 3. oktober 2018 #17 Skrevet 3. oktober 2018 1 time siden, Anonym bruker skrev: Tror du misforstår hva han skriver her. For reglene er den at som aleneforsørger, altså har barnet mer en 50% og barnet har bostedsadresse hos, kan søke om å få dekket inntil 60% av utgifter til barnepass. Ved 50/50 skal alle utgifter deles likt mellom foreldrene. Og man får ikke dekket noe av nav. Så strengt tatt så skal du være med å dekke... Men, usikker på hva han kan kreve når dette er noe kun han trenger. Alternativt er at dere for en kortere periode, frem til barnet klarer seg alene hjemme, går for ny samværsavtale der far får hovedomsorgen og størst samværsprosent. Anonymkode: cbcf7...40d Ja her er det 50/50 .annenhver uke. Han har de ikke mer en 50% og det kommer nok ikke til å skje i fremtiden heller 😂. Er ikke så lenge siden vi begynte med 50/50 får han mente det var billigere for han å ha ungene. 50/50 😂 Men han står fast på at han kan få dekket noe av regningen. Og med 50/50 så skjer nok ikke det og en lønn på over 30tusen før skatt i mnd vil jeg tro han ikke får noe fra nav? Anonymkode: 79a3a...116
Anonym bruker Skrevet 3. oktober 2018 #18 Skrevet 3. oktober 2018 30 000 før skatt er lav lønn, du vet det, eller? Anonymkode: 17b0d...c38
Anonym bruker Skrevet 3. oktober 2018 #19 Skrevet 3. oktober 2018 Jeg ville møtt opp på nav å spurt om reglene rundt dette. Ettersom det er kun han som behøver plassen, mener jeg han skal betale. Jeg tror han lyver for deg her. Jeg hadde aldri godtatt dette. Med så lav inntekt har du vel krav på fri rettshjelp. Da kan du også ta kontakt med advokat å spørre om far har loven på sin side, eller om du kan nekte å betale. Så hadde jeg slengt dette på bordet til far. Anonymkode: 50be3...c10
Anonym bruker Skrevet 3. oktober 2018 #20 Skrevet 3. oktober 2018 Bare litt sånn på siden, ettersom flere her mener at far skal betale siden det er far som har behovet. Mener dere da det samme i de tilfeller der samværs forelder kun har barn annenhver helg, at de heller ikke skal være med å dekke f.eks barnehage? For er jo hovedomsorger som benytter seg av barnehage, for å kunne gå i jobb i ukedagene...mens samværsforelder kun har barn i helg, og dermed faller behovet for bhg vekk for samværsforelder. Rimelig sikker på at NAV ved beregning av bidrag mener at samværsforelder også skal bidra til bhg/sfo selv om samværsforelder kun har barn f.o.m fredag ettermiddag t.o.m søndag, annenhver helg. Anonymkode: 8a3e1...945
Anonym bruker Skrevet 3. oktober 2018 #21 Skrevet 3. oktober 2018 24 minutter siden, Anonym bruker skrev: Bare litt sånn på siden, ettersom flere her mener at far skal betale siden det er far som har behovet. Mener dere da det samme i de tilfeller der samværs forelder kun har barn annenhver helg, at de heller ikke skal være med å dekke f.eks barnehage? For er jo hovedomsorger som benytter seg av barnehage, for å kunne gå i jobb i ukedagene...mens samværsforelder kun har barn i helg, og dermed faller behovet for bhg vekk for samværsforelder. Rimelig sikker på at NAV ved beregning av bidrag mener at samværsforelder også skal bidra til bhg/sfo selv om samværsforelder kun har barn f.o.m fredag ettermiddag t.o.m søndag, annenhver helg. Anonymkode: 8a3e1...945 Samværsforeldre plikter ikke å bidra til barnehage / SFO. Den med hovedomsorgen plikter å dekke det. Vedr. HI sitt spørsmål: NAV tar utgangspunkt i at barnet er på SFO både i mor og fars uker. Derfor sier de at begge foreldrene skal betale. Når barnet kun er på SFO i fars uker skal far dekke dettw alene. Det kan du sjekke opp med NAV Anonymkode: 0b65e...bd6
Anonym bruker Skrevet 3. oktober 2018 #22 Skrevet 3. oktober 2018 1 time siden, Anonym bruker skrev: Bare litt sånn på siden, ettersom flere her mener at far skal betale siden det er far som har behovet. Mener dere da det samme i de tilfeller der samværs forelder kun har barn annenhver helg, at de heller ikke skal være med å dekke f.eks barnehage? For er jo hovedomsorger som benytter seg av barnehage, for å kunne gå i jobb i ukedagene...mens samværsforelder kun har barn i helg, og dermed faller behovet for bhg vekk for samværsforelder. Rimelig sikker på at NAV ved beregning av bidrag mener at samværsforelder også skal bidra til bhg/sfo selv om samværsforelder kun har barn f.o.m fredag ettermiddag t.o.m søndag, annenhver helg. Anonymkode: 8a3e1...945 Ved «normalt» samvær, altså annenhver helg og en dag i uken, skal samværsforeldren (normalt sett) betale bidrag. Dette bidraget skal være med å dekke alle utgifter som klær, barnehage, fritidsaktiviteter ol. Større utgifter som konfirmasjon og tannregulering kan søkes særbidrag for. Altså ekstra bidrag fra samværsforeldren. Eneste utgiftene samværsforeldren skal ha er ting han/hun tar med barnet på når han/hun har samvær. Foreldren med hovedomsorgen kan, hvis han/hun tjener mindre enn 6G, søke om å få dekket inntil ca 60% av utgifter til barnepass. Ergo skal ikke samværsforeldren være med å dekke barnehage/SFO utover det han/hun allerede betaler i bidrag. Anonymkode: cbcf7...40d
Anonym bruker Skrevet 3. oktober 2018 #23 Skrevet 3. oktober 2018 31 minutter siden, Anonym bruker skrev: Ved «normalt» samvær, altså annenhver helg og en dag i uken, skal samværsforeldren (normalt sett) betale bidrag. Dette bidraget skal være med å dekke alle utgifter som klær, barnehage, fritidsaktiviteter ol. Større utgifter som konfirmasjon og tannregulering kan søkes særbidrag for. Altså ekstra bidrag fra samværsforeldren. Eneste utgiftene samværsforeldren skal ha er ting han/hun tar med barnet på når han/hun har samvær. Foreldren med hovedomsorgen kan, hvis han/hun tjener mindre enn 6G, søke om å få dekket inntil ca 60% av utgifter til barnepass. Ergo skal ikke samværsforeldren være med å dekke barnehage/SFO utover det han/hun allerede betaler i bidrag. Anonymkode: cbcf7...40d Og her må man vel regne med at far betaler bidrag til mor siden mor ikke er i jobb og ikke har inntekt overhode? Anonymkode: ce5e1...d0b
Anonym bruker Skrevet 3. oktober 2018 #24 Skrevet 3. oktober 2018 16 minutter siden, Anonym bruker skrev: Og her må man vel regne med at far betaler bidrag til mor siden mor ikke er i jobb og ikke har inntekt overhode? Anonymkode: ce5e1...d0b Det står i hovedinnlegget mitt at jeg får barnebidrag. Så ja jeg får litt barnebidrag. Men det er ikke nok til å betale SFO. Anonymkode: 79a3a...116
Anonym bruker Skrevet 3. oktober 2018 #25 Skrevet 3. oktober 2018 2 timer siden, Anonym bruker skrev: 30 000 før skatt er lav lønn, du vet det, eller? Anonymkode: 17b0d...c38 Lav og lav men ja ikke mye. Jeg skrev nå at han får OVER 30tusen og ikke at han får 30tusen. Anonymkode: 79a3a...116
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå