Gå til innhold

Jeg syns innesko er en uting..

Anbefalte innlegg

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Enig med dette angående brannøvelse, men de får alltid med skriv om når det skal være, så man kunne jo sendt med den dagen? For å oppklare så har barnet på innesko nå også, altså, har kjøpt noen gode med bra lufting, men han klager likevel over at det blir klamt på føttene utover dagen og at han noenganger blir veldig sliten i føttene av det..har prøvd mange forskjellige typer, og har gode tilpassede såler i.

Jeg bare irriterer meg litt (i-landsproblem, jeg vet) over at de må bruke sko hele dagen, hver dag, for de to gangene i året det er brannøvelse, og for den lille muligheten for at det kanskje kan bli brann på ordentlig..

Anonymkode: feed2...113

Har de bare varslede brannøvelser da? Er det vanlig? Her har både skole og barnehage uvarslede øvlser, hvor heller ikke andre ansatte enn ledere og brannansvarlige vet om det

Anonymkode: 2192e...bbb

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bruk type Birckenstock eller Crocs så kan de enkelt ta de av under pulten når de sitter stille. 

Skrevet

Og hvis det en dag virkelig begynner å brenne? 

Anonymkode: 7e081...543

Tenk om huset ditt begynner å brenne om natta og du må flykte ut i truse eller naken???

Best å sove med klær og innesko på!

Eller ikke... Det der branngreiene er det tåpeligste argumentet jeg har lest...

Anonymkode: 5297c...58a

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Tenk om huset ditt begynner å brenne om natta og du må flykte ut i truse eller naken???

...det er jo ikke bare på stas at de ber om det, det ligger antagelig et pålegg i grunn.(hms)

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Altså, det er stor forskjell på det kaoset som oppstår når en familie på 4 skal ha på sokker/sko og gå ut og det der det i vårt tilfelle er 78 barn og 6 lærere i hver etasje som skal ut.

Har familiemedlemmer som har fått frostskader under føttene i forbindelse med evakuering på vinteren. Har også opplevd å måtte evakuere uventet midt på vinteren på klassetur der jentene stod i dusjen og følgelig ikke hadde annet enn et håndkle.

Konsekvensene HVIS noe skjer er langt større enn jeg er villig til å risikere for å unngå svette føtter på skolen, altså!

Anonymkode: fbbbe...d2d

Skrevet

Jeg er enig med dem som sier at noen regler kan man faktisk bare respektere uten å lage sak av det? 

La han få sko som lett kan tas av mens han sitter ved pulten, så er problemet løst. 

Skrevet

Kjøp birkenstocks da vel !!! Er jo bare å ta dem av under bordet. Begge mine har det og funker supert 

Anonymkode: 5a686...029

Skrevet

Jeg strikker og tover tøfler til barna som innesko. De er veldig enkle, og strikkes på en kveld.

Barna vil selv ha disse fremfor innesko med såle. Om det regner eller snør under brannøvelse så klarer de fint å holde varmen i tykke ulltøfler, også om de blir våte. Den eldste har ensfarget mørk grå, yngste har striper i selvvalgte farger.

88BDF175-DC01-4283-9AF2-746E5FE33BA9.png

Anonymkode: e8403...b1b

Skrevet
58 minutter siden, litekreativtbrukernavn skrev:

Tror ikke du helt forstår...

Hvis de har innesko på så slipper de å stå ute våte og kalde på bena. Om vinteren er det fare for frostskader.

-Så jo, det er en grun til at de skal ha innesko på ved brann. Og det skal ikke brukes tid på å ta på noe som helst når alarmen går

Så hvis man har flere barn hjemme enn man klarer å bære, så er det uforsvarlig at de ikke har på seg innesko i tilfelle brann?

Anonymkode: 81025...653

Skrevet

Innesko er faktisk veldyg praktisk når gulvene i korridorene og på doene fylles med slaps, søle og gjørme, som de gjerne gjør mange ganger i måneden. Uten innesko har ungene bløte (og skitne) sokker mindre enn ett minutt etter at skoene er tatt av. Mine barn skal i hvert fall slippe å gå med bløte sokker hele dagen. Hjelper ikke å skifte sokker, for de må uansett tråkke på det samme våte gulvet når de forflytter seg.

Anonymkode: adefe...1a3

Skrevet

Håper ikke det er mitt barns lærer du er i ferd med å bruke tiden på en inneskodiskusjon med. Jeg tenker hun har nok å gjøre fra før av. 

Mine rene ord for penga er at dette er noe av det tåpeligste jeg har hørt noen problematisere. Kan ikke bare skolen få ha noen regler uten at foreldrene må mase? Skal du liksom komme til læreren med en artikkel som viser at innesko er skadelig?? Jaja, om ikke annet så får de seg en god latter på pauserommet.

Anonymkode: 29ee5...d51

Har ikke tenkt til å ta det opp med en sjel, bortsett fra å lufte tankene her inne med dere ;) Som jeg skrev lenger opp har ungen på seg innesko han, han vet heller ikke at jeg i mitt stille sinn irriterer meg litt over det, til han sier jeg at man må, at det er pga hygiene, brannsikkerhet osv, så ha tar de på uten protester, han bare klager litt innemellom når han har kommet hjem.

Jeg er enig i mye av det som blir skrevet, noe tenker jeg er litt hysterisk. Brann kan forekomme hjemme også, det kan spre seg kjapt og man rekker ikke ta på sko, blir da stående ute i det været som er barbeint, men jeg bruker da ikke innesko hjemme av den grunn, ingen av oss, eller noen andre jeg kjenner, gjør det. Jeg sover også i bare trusa, så begynner det å brenne på natta om vinteren her får brannmannskapet seg litt av et syn, men trøster meg med at kulde i det minste får brystene mine til å se litt freshere ut (tuller litt her, om det var noen som ikke fikk med seg det).

Jeg spurte også om noen kunne vise meg til konkrete artikler eller lignende som motsier min tankegang, at det rett og slett ikke har noe å si for føtter i vekst (har lett selv på forhånd, men finner ikke spesielt mye om emnet ene eller andre veien).

Men jeg har fått tips til noen typer sko som kanskje er bedre enn andre, så skal teste ut det :)

Anonymkode: feed2...113

Skrevet
11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Innesko er faktisk veldyg praktisk når gulvene i korridorene og på doene fylles med slaps, søle og gjørme, som de gjerne gjør mange ganger i måneden. Uten innesko har ungene bløte (og skitne) sokker mindre enn ett minutt etter at skoene er tatt av. Mine barn skal i hvert fall slippe å gå med bløte sokker hele dagen. Hjelper ikke å skifte sokker, for de må uansett tråkke på det samme våte gulvet når de forflytter seg.

Det byttes fra utesko til innesko rett utenfor klasseromsdøra. Inni klasserommet er det ikke vått på gulvet. I korridorene går barna med utesko, og blir ikke våte på føttene. Jeg synes ikke det er et godt argument for å gå hele dagen i stive sko. 

Skrevet

Jeg er egentlig enig i at barneføtter har best av og ikke være inne i en sko hele dagen. Og ingen av mine barn bruker sko inne hjemme. 

Men, mtp at det ofte blir en del møkk i gangene på skolen og mtp brann, så forstår jeg at innesko er greit å ha på skolen.

Anonymkode: f0635...5aa

Skrevet
4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det byttes fra utesko til innesko rett utenfor klasseromsdøra. Inni klasserommet er det ikke vått på gulvet. I korridorene går barna med utesko, og blir ikke våte på føttene. Jeg synes ikke det er et godt argument for å gå hele dagen i stive sko. 

Det gjør de hos oss også. Imidlertid kan ikke mellom 20 og 50 barn alle ha plassen nærmest døra til klasserommet, så de aller, aller fleste må tråkke i sokkene eller inneskoene der andre barn har gått med sine bløte sko før de kommer inn i klasserommet. Så må noen på do, eller de skal ha musikk eller kunst- og håndverk etc. og da forflytter de seg med inneskoene på gjennom de bløte korridorene. Da blir inneskoene bløte under og gulvet i klasserommet bløtt også. Høres litt ut som om du ikke har vært på barneskoler på dagtid og sett hvordan det fungerer. Jeg har jobbet en del på skole og kan ikke forstå hvordan det skal være mulig å holde seg tørr på beina en hel dag det er vått ute, hvis man ikke har sko på.

Skrevet
6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Så alle i huset deres går alltid med innesko da? Siden det er "superekkelt" at folk bare går med sokker inne.

Anonymkode: 3c72d...c38

Nå er det sånn at her i huset er det for en svært stor del bare vi som bor her som går. Og vi bruker også nesten alltid innesko.  Jeg har vondt nok i beina likevel, om jeg ikke skal gå i bare sokkene. Det er ikke flere hundre andre mennesker som subber rundt her daglig. 

Anonymkode: 93b8d...01f

Skrevet
32 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det gjør de hos oss også. Imidlertid kan ikke mellom 20 og 50 barn alle ha plassen nærmest døra til klasserommet, så de aller, aller fleste må tråkke i sokkene eller inneskoene der andre barn har gått med sine bløte sko før de kommer inn i klasserommet. Så må noen på do, eller de skal ha musikk eller kunst- og håndverk etc. og da forflytter de seg med inneskoene på gjennom de bløte korridorene. Da blir inneskoene bløte under og gulvet i klasserommet bløtt også. Høres litt ut som om du ikke har vært på barneskoler på dagtid og sett hvordan det fungerer. Jeg har jobbet en del på skole og kan ikke forstå hvordan det skal være mulig å holde seg tørr på beina en hel dag det er vått ute, hvis man ikke har sko på.

Jeg jobber ikke på skole, men har tre barn der. Det stemmer at de kanskje må gå et par steg fra garderobeplassen sin til klasseromsdøra, men det har de alltid klart uten å bli våte. Døra ut til toalett, datarom, mat og helse, kunst og håndverk osv er i motsatt ende av klasserommet, der går ingen med utesko, så bortsett fra selve garderoben er hele skolen tørr. 

Skrevet

Det er også pga at det alltid er litt vått på gulvet i gangen, på toalettet etc. Da mine var små kjøpte jeg skinntøfler og disse sokketøflene i tillegg til et par gode sandaler slik at de kunne bytte på litt og ikke trengte å ha sko på hele dagen. Når jeg ser på gulvet rundt toalettet både på skolen og i bhg så priser jeg meg lykkelig over at de bruker noe på bena og ikke tråkker direkte i griseriet, får det på sokkene og nedi skoene så de drar det med seg hjem. 

Anonymkode: 510ab...806

Skrevet

Og det høres ut som du bare har vært på én skole...

Skolen her er innredet slik at garderoben ligger ytterst og eneste gang man beveger seg der er på vei ut og inn. Alle arealene som brukes ligger innenfor garderoben. 

Garderoben er heller ikke en lang gang alle må tråkke gjennom. Den er innredet som et avlukke, så alle tar av seg sko og går ut av en annen dør og videre til innearealer. 

Det opplegget du skisserer funker jo ikke uansett om man har innesko eller ikke. 

Skrevet
8 timer siden, Anonym bruker skrev:

Enig med deg!

Den ene dagen i året de må ut pga brannalarm skal nok gå bra. Det er reservesokker i hylla. 

Det er tross alt 200 dager uten brannalarm hvert år...

Den ene dagen når brannalarmen går og det er is, kuldegrader  og ditt barn er uten sko og forfryser seg  synes du da det er greit? 

Anonymkode: 6d318...c1d

Skrevet
12 timer siden, n74 skrev:

Innesko er en del av brannsikkerheten. Begynner det å brenne skal barnet ditt kunne løpe rett ut og stå oppstilt ute. Da er det litt kjipt å stå i sokkelesten i regn, frost eller snø...

Og barna ville tatt stor skade av å stå i sokkelesten ute litt eller?? Merkelig argument. 

Anonymkode: 74006...96b

Skrevet

I min tid på skolen satt vi med sko på heke tiden inne. Altså utesko. Og også vinterstøvler og som kunne være våte. Og ikke hadde vi skiftetøy i hylla. Overlevde jeg altså😄 Selvom våte sko og sokker ikke var så behagelig..  

Og ingen øddelagte føtter heller😉

Anonymkode: 379eb...aa7

Skrevet

Jeg er så enig med deg ! Og det blir klamt og jeg tenker fotsopp. Godt å ha bena fri og luftig. Slippe klammheten. Og det blir klamt med slippers og sandaler også (under bena, prøv selv). 

Her må de ikke ha innesko og jeg er så glad for det. Men har alltid ekstra sokker i skiftetøyposen. Han har slippers på Sfo men bruker det aldri - ingen andre gjør det heller. 

Andre gutten min bruker heller ikke tøfler eller innesko i bhg. 

Jeg jobber i bhg og jeg bruker så si aldri sko inne jeg heller. Har sko / slippers på avd men de blir ofte i veien da jeg har de på, så de tas av. (Ved do og bleieskift og måltider har jeg de på). 

Skulle brannalarmen gå på skolen, bhg eller jobb så går vi ut i sokkene. Det er kjipt p bli kald og våt på bena, men det er ikke det verste som kan skje. Er det ikke brann kommer vi oss inn igjen etter kort tid og skifter .. og er det reel brann så er det verre med brannen ...

skal man bruke sko inne pga TILFELLE det begynner å brenne burde man gått med jakke også. Mobil i lomma. Det er ikke ekstra brannfare på skole og i bhg men virker sånn på de stedene man må ha sko tilfelle brannalarmen går ..... 😕

Anonymkode: 7e581...d3d

Skrevet
12 timer siden, Anonym bruker skrev:

Og det høres ut som du bare har vært på én skole...

Skolen her er innredet slik at garderoben ligger ytterst og eneste gang man beveger seg der er på vei ut og inn. Alle arealene som brukes ligger innenfor garderoben. 

Garderoben er heller ikke en lang gang alle må tråkke gjennom. Den er innredet som et avlukke, så alle tar av seg sko og går ut av en annen dør og videre til innearealer. 

Det opplegget du skisserer funker jo ikke uansett om man har innesko eller ikke. 

Nei da, har vært vikar og hatt praksis på mange forskjellige skoler og ingen skoler jeg har vært på har hatt garderoben ytterst og alt annet innenfor. Alle skolene her er eldre da, så mulig nybygde skoler er annerledes. Det er jo bra. Ser at det kan gå å bruke sokker hvis det kun er få meter fra sko til klasserom og ingenting er utenfor klasserommet. 

Skrevet

Det er for lite opplyst rundt hvordan vi ødelegger barnas og våre egne føtter med sko hele dagen. Alle som har sammenklemte tær, knesproblemer, kul ved stortåa og vondt under sålene og det som verre er, mye kunne vært unngått om vi hadde brukt sko som var laget for naturlig spredning av tær. Barn skal gå uten sko mest mulig for å bygge opp muskulaturen og balansen i føttene. Pakker dere på de sko hele dagen, motvirker dere dette. Tenk på det, før dere går med på dette kravet fra skoler og barnehager. De har ingen rett til å kreve det.

Anonymkode: ee8d1...910

Skrevet

Den dagen det brenner, er det vel ingen som henger seg opp i om ungene har innesko eller ikke, (eller det skulle ikke forundre meg om noen gjorde det...), da er man glad for at alle kommer seg ut og er like hele. De to varslede brannøvelsene i året, kan man jo alltids sørge for å ha på sko akkurat den dagen. Noe vi forresten gjør om det er skikkelig dritt vær - ber ungene beholde uteskoene på til brannøvelsen er over.

Men hva med de ikke-varslede øvelsene? Vi har alltid to i året, om ikke de allerede har kommet av seg selv, for det kan fort skje at det gjør. Noen steker vafler i klasserommet og har glemt å koble ut brannalarmen, en nysgjerrig elev lurer på hva som skjer om han trykker på brannalarmen osv...  Da må vi fort ut, og ja, de fleste overlever å gå ut i snøvær eller styrtregn i sokkelesten, og kanskje har de skiftetøy også, men det blir ubehagelig og kanskje til og med VELDIG ubehagelig om været er det rette eller om man må gå over stein og andre ting som ligger på bakken. Og som noen nevner - toaletter....  fram til alle gutteforeldre kan lære sønnene sin å sitte å tisse eller i det minste å treffe når de står, og i alle fall lære dem at man tisser oppi doen, ikke oppå, ved siden av, foran, på golvet eller veggen etc etc, så ville jeg ALDRI ha sendt mine unger inn på en skoledo uten sko. ALDRI. 

Det samme med gangen. Det er bare to mulige måter jeg kan se at gangen / garderoben kan være tørr på. Enten at ungene stopper utenfor en spesielt området, tar skoene av seg der sånn at de kan skritte rett inn uten å trå på golvet og går barbeint inn i garderoben , eller at en og en tar skoen av og en eller annen står der og tørker golvet før nesten man får komme..  Forresten er det ikke bare skoene som må av, det må regntøy, sekker og andre ting også. Det blir vått og ekkelt. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...