Gå til innhold

Jeg syns innesko er en uting..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Barnet mitt går i 3.klasse, og både på selve skolen og på SFO er det påbudt med innesko. Tenker spesielt på de barna som må ha lange dager på skole/SFO og deres føtter. Kan ikke tenke meg det er bra for føtter i vekst med sko på hele dagen? 

Kan de tvinge barna til å gå med det? 

Lurer også på om det er noen som vet om det finnes noen artikler eller noe om emnet, enten de viser til at det er bra med sko hele dagen eller omvendt, vil gjerne ta feil siden det er et påbud, da hadde jeg i det minste sluppet å irritere meg over det! 😅

Anonymkode: feed2...113

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Innesko er en del av brannsikkerheten. Begynner det å brenne skal barnet ditt kunne løpe rett ut og stå oppstilt ute. Da er det litt kjipt å stå i sokkelesten i regn, frost eller snø...

Skrevet

Skulle til å si det, det handler om brannsikkerhet som n74 nevner. 

-Men du kan jo feks kjøpe sandaler med lufting som kan brukes. Sikkert litt ukult til vinteren hvis de plutselig skal ha brannøvelse, men om ikke annet så får de lufting inne da.

Skrevet

Enig med dette angående brannøvelse, men de får alltid med skriv om når det skal være, så man kunne jo sendt med den dagen? For å oppklare så har barnet på innesko nå også, altså, har kjøpt noen gode med bra lufting, men han klager likevel over at det blir klamt på føttene utover dagen og at han noenganger blir veldig sliten i føttene av det..har prøvd mange forskjellige typer, og har gode tilpassede såler i.

Jeg bare irriterer meg litt (i-landsproblem, jeg vet) over at de må bruke sko hele dagen, hver dag, for de to gangene i året det er brannøvelse, og for den lille muligheten for at det kanskje kan bli brann på ordentlig..

Skrevet

Enig med deg!

Den ene dagen i året de må ut pga brannalarm skal nok gå bra. Det er reservesokker i hylla. 

Det er tross alt 200 dager uten brannalarm hvert år...

Anonymkode: 5297c...58a

Skrevet
31 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Barnet mitt går i 3.klasse, og både på selve skolen og på SFO er det påbudt med innesko. Tenker spesielt på de barna som må ha lange dager på skole/SFO og deres føtter. Kan ikke tenke meg det er bra for føtter i vekst med sko på hele dagen? 

Kan de tvinge barna til å gå med det? 

Lurer også på om det er noen som vet om det finnes noen artikler eller noe om emnet, enten de viser til at det er bra med sko hele dagen eller omvendt, vil gjerne ta feil siden det er et påbud, da hadde jeg i det minste sluppet å irritere meg over det! 😅

Helt enig. Jeg har lest litt om barn og innesko og innesko er ikke optimalt pga det tvinger foten å være på en spesiell måte. Da barnet var 3 år fikk vi klar beskjed av bhg at vi måtte ta med innesko, vi fant ingen med "naturlig" såle , så da tok vi innesko som vi selv er skeptiske til

Anonymkode: b5d8e...6e0

Skrevet

Har ikke svar på det du spør om, men selv bruker jeg også innesko på jobben, og jeg tar de av meg så ofte som mulig når jeg sitter i ro. Ser også at av hygieniske grunner, så er nok innesko lurest når man driver og vandrer rundt.

Kan det gå an for sønnen din å ta de av når han sitter i ro ved pulten?

Anonymkode: f51d2...d67

Skrevet

Innesko er bra for brannsikkerhet, og for hygienen. Det er superekkelt at folk subber rundt på sokkelesten. Svært mange bruker Birkenstock o.l., meg selv inkludert. Har Birkenstock hjemme, på hytta og på jobb. 

Anonymkode: 93b8d...01f

Skrevet

Verre på ungdomsskolen, der går de i utesko hele dagen...

Men jeg har to barn på barneskolen selv, og de har to par sko på skolen, et par sandaler og et par joggesko (gymsko), pluss de de kom i om morgenen. De bytter sko opptid flere ganger om dagen, og sitter gjerne i sokkelesten inni klasserommet når de jobber, så det går helt fint altså. Sandalene er slike som bare kan kippes av så de tas ofte av når de jobber i klasserommet.

Anonymkode: ff70d...d98

Skrevet

De ungene som ikke har innesko må gå ut i bare sokkene når vi har brannøvelse,å det er hvertfall ikke så kjekt her vi bor når det nesten alltid regner. Vi hadde flere unger sist gang som ble klissvåt på beina etter de måtte stå ute i regnet med bare sokker på. Så det er en grunn til at alle skal ha innesko.

Anonymkode: 3c72d...c38

Skrevet
25 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Enig med dette angående brannøvelse, men de får alltid med skriv om når det skal være, så man kunne jo sendt med den dagen? For å oppklare så har barnet på innesko nå også, altså, har kjøpt noen gode med bra lufting, men han klager likevel over at det blir klamt på føttene utover dagen og at han noenganger blir veldig sliten i føttene av det..har prøvd mange forskjellige typer, og har gode tilpassede såler i.

Jeg bare irriterer meg litt (i-landsproblem, jeg vet) over at de må bruke sko hele dagen, hver dag, for de to gangene i året det er brannøvelse, og for den lille muligheten for at det kanskje kan bli brann på ordentlig..

Her er det bare en av brannøvelsene vi vet om,den andre kan skje når som helst for den er det kun styret i barnehage som vet når skjer. Så nei du vet ikke alltid når det skal være en brannøvelse.

Skrevet
7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Innesko er bra for brannsikkerhet, og for hygienen. Det er superekkelt at folk subber rundt på sokkelesten. Svært mange bruker Birkenstock o.l., meg selv inkludert. Har Birkenstock hjemme, på hytta og på jobb. 

Anonymkode: 93b8d...01f

Så alle i huset deres går alltid med innesko da? Siden det er "superekkelt" at folk bare går med sokker inne.

Skrevet
8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Så alle i huset deres går alltid med innesko da? Siden det er "superekkelt" at folk bare går med sokker inne.

Nå er det forskjell på offentlige og private bygg. Regner med at folk har det renere hjemme hos seg enn det det er på skole og sfo. Har av og til besøk av noen som går i sokkelesten på skolen og sokkene er så skitne at jeg blir kvalm. Tenk bare på alt man kan ha tråkket i, urin på toalettet for eksempel. Og dette dras rundt i huset vårt. 

Anonymkode: f445e...6d9

Skrevet
9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nå er det forskjell på offentlige og private bygg. Regner med at folk har det renere hjemme hos seg enn det det er på skole og sfo. Har av og til besøk av noen som går i sokkelesten på skolen og sokkene er så skitne at jeg blir kvalm. Tenk bare på alt man kan ha tråkket i, urin på toalettet for eksempel. Og dette dras rundt i huset vårt. 

Men man skifter jo sokker når man kommer hjem om dagen? 

Det er det første mine unger gjør, og de har alltid med ekstra bytte i sekken. 

De har innesko, men sjelden de er på når jeg henter på SFO i hvertfall. 

Anonymkode: 59e01...8a7

Skrevet

Hvordan overlevde alle å gå på sko inne hele skoledagen før, har dere alle fått ødelagt føttene deres?

Anonymkode: 2192e...bbb

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Men man skifter jo sokker når man kommer hjem om dagen? 

Det er det første mine unger gjør, og de har alltid med ekstra bytte i sekken. 

De har innesko, men sjelden de er på når jeg henter på SFO i hvertfall. 

Anonymkode: 59e01...8a7

Jeg har fire barn, alle er skolebarn og jeg har hatt mange, veldig mange, venner på besøk her etter sfo og skole. Har aldri opplevd at noen skifter sokker altså....

Anonymkode: ff70d...d98

Skrevet
55 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Og hvis det en dag virkelig begynner å brenne? 

Anonymkode: 7e081...543

Skrevet
15 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du får sette krav om at alle skal gå med innesko hjemme hos deg da. Ingen får komme på besøk uten innisko :)

Anonymkode: 6a096...dd6

Skrevet
58 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Enig med deg!

Den ene dagen i året de må ut pga brannalarm skal nok gå bra. Det er reservesokker i hylla. 

Det er tross alt 200 dager uten brannalarm hvert år...

Anonymkode: 5297c...58a

Du er klar over at man ikke har på sko pga brannøvelse, men fordi det faktisk kan begynne å brenne? Jeg er riktignok 40 år nå,  men da jeg gikk på skolen brøt det faktisk ut brann på skolen som fort kom utav kontroll, og de barna som ikke hadde sko på seg (blant annet meg) måtte ut fort som fy uten mulighet til å få tatt på seg sko. Dette var i desember med 8 minusgrader og snø ute, og jeg kan love deg at jeg frøs som bare det. 

Anonymkode: a03c6...d21

Skrevet

Dere sier det bare er brannøvelse en gang i året og dere får beskjed om det. Får dere beskjed om at det kommer til å brenne på skolen dagen i forveien også? Det er noe som heldigvis sjeldent skjer, men det er jo derfor ungene skal ha innesko. La ungene ha sandaler slik at de lett kan ta de av seg når de sitter på pulten og bare å stikke foten nedi når de skla gå vekk fra pulten. 

En brannøvelse varer kort, er det brann så tar ting lengre tid. Dermed er det ikke gøy å stå ute i sokkelessen. Det har skjedd på jobb og det er fyktelig kjedelig å stå ute og fryse. Aldri vært brann, men når det lages mat i bygget jeg jobber så kan matos utløse alarmen. Da må brannvesnet komme, sjekke for så å skru av alarmen. 

Anonymkode: 2765b...b5a

Skrevet

Håper ikke det er mitt barns lærer du er i ferd med å bruke tiden på en inneskodiskusjon med. Jeg tenker hun har nok å gjøre fra før av. 

Mine rene ord for penga er at dette er noe av det tåpeligste jeg har hørt noen problematisere. Kan ikke bare skolen få ha noen regler uten at foreldrene må mase? Skal du liksom komme til læreren med en artikkel som viser at innesko er skadelig?? Jaja, om ikke annet så får de seg en god latter på pauserommet.

Anonymkode: 29ee5...d51

Skrevet

Barnehagen var veldig på at alle måtte ha innesko. Vi kjøpte gode tøfler... som aldri ble brukt. Hver dag var barnet uten tøfler, og tøflene var stort sett alle steder de ikke skulle være. Synes det er meningsløst å kjøpe sko som ikke brukes. 

Dette var en 1-2 åring, så det var ikke slik at barnet selv hadde ansvar for å ta de på, og det var andre barn og foreldre som flyttet de rundt hele tiden. 

Anonymkode: 7dc56...1ab

Skrevet
17 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Og hvis det en dag virkelig begynner å brenne? 

Anonymkode: 7e081...543

Da er det vel egentlig uvensentlig om barna har sko eller sokker på. Tror det er den tingen de fleste vil tenke minst på.

Skrevet

Av alle ting man kan bruke tid og krefter på er vel dette noe av det dummeste.

Jeg har bodd i andre land i Europa der folk tråkker rundt med sko inne i privathus. Europa er ikke fyllt av mennesker med «ødelagte» føtter av den grunn.

Anonymkode: 9fc73...8ae

Skrevet
13 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Da er det vel egentlig uvensentlig om barna har sko eller sokker på. Tror det er den tingen de fleste vil tenke minst på.

Tror ikke du helt forstår...

Hvis de har innesko på så slipper de å stå ute våte og kalde på bena. Om vinteren er det fare for frostskader.

-Så jo, det er en grun til at de skal ha innesko på ved brann. Og det skal ikke brukes tid på å ta på noe som helst når alarmen går

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...