Gå til innhold

Jeg vet mer om folk i bygda enn de tror og det påvirker mitt syn på de


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Nå har jeg prøvd å skjønne hva du egentlig spør om og hva du lurer på, men det er fremdeles uklart. For du mener vel ikke at du FAKTISK forundres over at mennesker ofte omgås nokså lettvint med sannheten? Og at den oppdagelsen gjør at du holder avstand til folk? Da blir du rimelig ensom, gitt. Og skal du bo i ei mikrobygd må du nok ha mer vidsyn og toleranse om du ikke vil sitte igjen opphøyd aleine. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg lyver til personer jeg vet jeg ikke kan stole på, bare for å teste dem. Kanskje de i bygden din gjør det samme? 

Anonymkode: 83274...fc9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Personligheten er jo at de lyver. De er løgnere og kan derfor ikke få tillit. Ikke fra meg i alle fall. Jeg avviser de selvsagt ikke om de slår av en prat, men det er enkelte jeg avslutter samtalen med tidligere enn andre. De er ofte mer brautende og tar mer plass også. Og barna til hun som er «sykepleier» driver begge med rus. Det er hun helt åpen om. Forteller og snakker om hvor vanskelig det er og hvor mye krefter det tar. Og selvsagt forstår jeg det og lytter og prøver å støtte i den grad jeg kan. Men ærlig om det, men lyver om jobben? Synes det er merkelig, for om hun hadde fortalt at hun er hjelpepleier, så hadde ingen reagert på det

Anonymkode: 33935...bf8

Jeg tenker slik at du selvsagt kan velge å se dem som løgnere. Eller du kan bare tenke at de har et behov for å framstå som noe litt annet enn de er. Alle har grunner for at de gjør som de gjør. Det betyr ikke at de er dårligere mennesker. Det går ikke ut over noen at hun sier hun er sykepleier når hun egentlig er hjelpepleier, eller om noen sier de tjener mer enn de gjør.  Hadde de vært ondskapsfulle og slemme derimot...

Anonymkode: 7b902...7a7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er frå ein tilsvarande stad, og tippar at alle eigentleg veit om ho som er hjelpepleiar, men berre held stilt om det. Det er lett å merke om ein møter henne på jobb, anten som kollega, pasient eller pårørande, og det er alltid nokon som kjenner nokon.

 Det kan vere slitsamt å vite såpass mykje om alle rundt deg og måtte halde stilt om det du veit, men det same gjeld mange andre i bygda og, som kjenner til andre sider av folk sine liv. Det er ei av utfordringane med å bu i ei lita bygd. Mor til veninna mi jobba på sosialkontoret, og eg såg ofte at ho kneip att munnen i «sladdersamtalar»  Dei som jobbar i barnehagen får gjerne ufiltrert informasjon frå familielivet rundt om, så har ein lege, helsesøster, psykiatrisk sjukepleiar, naboen vår som jobba i banken, ho som gjekk inn og ut av mange hus som heimesjukepleiar, osv. Skal bygda og tilliten til kvarandre fungere, så er det mange som ikkje kan seie alt dei veit, men klare å omgå kvarandre likevel. Og berre hugs på at sjølv om du sit på informasjon om ein del av livet deira, så er det og mykje du ikkje veit, og som kunne gjort biletet og inntrykket ditt av personane annleis.

Anonymkode: ec00f...42b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Voldsomt så provoserte folk ble over at hi påpeker det underlige i å skryte på seg en annen stilling og en annen økonomi enn det man har. For på én side så er det jo utvilsomt merkelig. På den annen side så er det ikke merkelig i det hele tatt: det er dette samfunnet vi har skapt oss. Et samfunn der et menneskes verdi måles i antall studiepoeng, type stilling og tykkelsen på lommeboka. Så kan man selvsagt argumentere for at slike kriterier gir et kaldere og mer overfladisk samfunn, men vi har valgt det helt selv og helt frivillig.

Anonymkode: d08e2...d57

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Anonym bruker skrev:

Aha, ansatt i inkassobyrå med andre ord. Det forklarer det lave refleksjonsnivået.

Anonymkode: a0fa7...5b9

Man får vel ikke innblikk i folks stilling/yrkestittel i et inkassobyrå?

7 timer siden, sug lut skrev:

Nå har jeg prøvd å skjønne hva du egentlig spør om og hva du lurer på, men det er fremdeles uklart. For du mener vel ikke at du FAKTISK forundres over at mennesker ofte omgås nokså lettvint med sannheten? Og at den oppdagelsen gjør at du holder avstand til folk? Da blir du rimelig ensom, gitt. Og skal du bo i ei mikrobygd må du nok ha mer vidsyn og toleranse om du ikke vil sitte igjen opphøyd aleine. 

Er det virkelig vanlig å lyve om jobben?

6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg lyver til personer jeg vet jeg ikke kan stole på, bare for å teste dem. Kanskje de i bygden din gjør det samme? 

Anonymkode: 83274...fc9

Ja vel. Merkelig hobby

6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg tenker slik at du selvsagt kan velge å se dem som løgnere. Eller du kan bare tenke at de har et behov for å framstå som noe litt annet enn de er. Alle har grunner for at de gjør som de gjør. Det betyr ikke at de er dårligere mennesker. Det går ikke ut over noen at hun sier hun er sykepleier når hun egentlig er hjelpepleier, eller om noen sier de tjener mer enn de gjør.  Hadde de vært ondskapsfulle og slemme derimot...

Anonymkode: 7b902...7a7

De lyver jo. Da er de løgnere. Og hvorfor har de dette behovet når hele bygda aksepterer de uansett?

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Er frå ein tilsvarande stad, og tippar at alle eigentleg veit om ho som er hjelpepleiar, men berre held stilt om det. Det er lett å merke om ein møter henne på jobb, anten som kollega, pasient eller pårørande, og det er alltid nokon som kjenner nokon.

 Det kan vere slitsamt å vite såpass mykje om alle rundt deg og måtte halde stilt om det du veit, men det same gjeld mange andre i bygda og, som kjenner til andre sider av folk sine liv. Det er ei av utfordringane med å bu i ei lita bygd. Mor til veninna mi jobba på sosialkontoret, og eg såg ofte at ho kneip att munnen i «sladdersamtalar»  Dei som jobbar i barnehagen får gjerne ufiltrert informasjon frå familielivet rundt om, så har ein lege, helsesøster, psykiatrisk sjukepleiar, naboen vår som jobba i banken, ho som gjekk inn og ut av mange hus som heimesjukepleiar, osv. Skal bygda og tilliten til kvarandre fungere, så er det mange som ikkje kan seie alt dei veit, men klare å omgå kvarandre likevel. Og berre hugs på at sjølv om du sit på informasjon om ein del av livet deira, så er det og mykje du ikkje veit, og som kunne gjort biletet og inntrykket ditt av personane annleis.

Anonymkode: ec00f...42b

Det er i alle fall samhold i bygda når alle holde kjeft.

Anonymkode: 33935...bf8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Voldsomt så provoserte folk ble over at hi påpeker det underlige i å skryte på seg en annen stilling og en annen økonomi enn det man har. For på én side så er det jo utvilsomt merkelig. På den annen side så er det ikke merkelig i det hele tatt: det er dette samfunnet vi har skapt oss. Et samfunn der et menneskes verdi måles i antall studiepoeng, type stilling og tykkelsen på lommeboka. Så kan man selvsagt argumentere for at slike kriterier gir et kaldere og mer overfladisk samfunn, men vi har valgt det helt selv og helt frivillig.

Anonymkode: d08e2...d57

Her i bygda er man likeverdig om man er advokat eller ufør, så jeg tenker at behovet ikke er like stort her kanskje? Men mulig du har rett

Anonymkode: 33935...bf8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der jeg kommer fra er det mange som utdanner seg til sykepleier, men det finnes ikke nok sykepleier stillinger. Kan en sykepleier ansettes i en hjelpepleierstilling? Lurer bare.

Anonymkode: ef630...8c0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen mennesker er flaue over økonomi, andre skryter på seg stillinger og det ene og det andre. Jeg forstår ikke at du ønsker å lage en tråd for å finne ut av menneskers generelle motivasjon for dette. 

Er du sikker på at du ikke bare bruker et anonymt forum for å få si noe, uten å si noe om ting du ikke kan si noe om og være litt "viktig Per" fordi du kunne vært byens beste sladrehank, hvis det ikke hadde hatt konsekvenser for deg? 

Anonymkode: 91aa4...daa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Anonym bruker skrev:

Noen mennesker er flaue over økonomi, andre skryter på seg stillinger og det ene og det andre. Jeg forstår ikke at du ønsker å lage en tråd for å finne ut av menneskers generelle motivasjon for dette. 

Er du sikker på at du ikke bare bruker et anonymt forum for å få si noe, uten å si noe om ting du ikke kan si noe om og være litt "viktig Per" fordi du kunne vært byens beste sladrehank, hvis det ikke hadde hatt konsekvenser for deg? 

Anonymkode: 91aa4...daa

Hvis jeg ønsket å være viktig og sladrehank, så kunne jeg vel bare fortalt alle i bygda hvor jeg jobber og hva oppgavene mine er der. 

Men jeg har ikke noen særs høy og viktig stilling, så det er ikke noe å skryte av egentlig

Anonymkode: 33935...bf8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...